Dorine

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-01 13:15

Kijk wat ik vond over de Wielkopolski misschien heb je dit wel eens gezien ik geloof dat t van Equus was.. Als t klopt

Afbeelding
(Is Pie ook zo mooi? Kwijl )

Wielkopolski

Soort: warmbloed
Herkomst: Polen

Over de Wielkopolski

Polen is een van de belangrijkste paardenfokkende landen ter wereld. Eén van de beste paarden uit Polen is de Poolse Arabier.
De Wielkopolski is een vrij nieuw ras uit Polen, dat bekend staat om zijn hardheid, en goede kwaliteiten.
Wielkopolski's hebben een vriendelijk karakter, veel uithoudingsvermogen, en ze zijn rustig en slim. Ook zijn het goede wedstrijd- en tuigpaarden.



Lichaamsbouw

De Wielkopolski is een stevig en middelzwaar geboud warmbloedpaard.
Het hoofd is niet erg elegant, meer wat grof. Het hoofdprofiel is meestal recht.
Het voorhoofd is redelijk breed, en heeft ogen die levendig en groot zijn. De oren zijn van gemiddelde lengte, en de neusgaten staan wijdopen.
De Wielkopolski heeft een stokmaat van zo'n 1.63 tot 1.68 meter.
De Wielkopolski komt in alle effen kleuren voor, dus niet bont.



Geschiedenis

Pas na de Tweede Wereldoorlog ontstond de Wielkopolski.
De Wielkopolski is nauw verwant aan de Trakehner, maar de Wielkopolski is meer gefokt met Poolse en Oost-Europes rassen. Ook met de twee Poolse rassen, de Poznan en de Masuren. De Masuren is een oud ras, die veel Trakehnerbloed heeft.
Er zijn een aantal Masuren en Poznan's, maar het is geen erkend ras.



En verder...

De Wielkopolski-hengsten moeten strenge testen ondergaan, voor ze mogen worden ingezet als dekhengst. Daarbij wordt de bouw en de prestaties beoordeeld.
De Wielkopolski is een modern ras, wat geschikt is als sportpaard en tuigpaard. Ook is hij, vanwege zijn middelzware bouw, geschikt voor licht trekwerk.



Invloeden

Konik
Masuren
Poznan
Trakehner
Arabier
Hannoveraan

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 15:46

Heeeee hartstikke bedankt!!!!!!!
Fantastisch zeg. Ik print het meteen uit. Niet te geloven.
Pie is inderdaad ongeveer zo, nu nog zoveel spieren *LOL* . Alleen is hij een donkere koffievos, dunne bles tot iets onder neusriem, en wit randje rechtsachter boven de hoef.
Hij heeft ongeveer dezelfde bouw, alleen bij de beschrijving staat "stevig gebouwd". Ik weet niet of dat bij de kwpn ook geldt, maar daar lijkt hij qua bouw, hoeveelheid front, op. En wat elegant betreft: aan zijn hoofd kun je zien dat er arabieren zijn gebruikt voor het ontstaan van deze soort, Pie heeft toch wel een wat kleiner hoofd. Vind dit best mooi.
Verder heeft Pie niet bijzonder veel front maar zou inderdaad geschikt kunnen zijn voor licht aangespannen werk. Verder kreeg ik te horen van veel mensen dat hij heel geschikt is als springpaard.
En dat ze rustig zijn... in bekende omgeving wel. Maar hij is sterk en slim, en doet soms net alsof hij schrikt als we buiten rijden: das leuk! Dan heeft-ie excuus om naar huis te galopperen... Echt een dondersteen dus }> !
Wat ik ook gemerkt heb aan Pie: hij is nooit kreupel geweest de afgelopen anderhalf jaar. Gaaf hoor, zo'n paard met zulke sterke benen. Zouden meerdere poolse warmbloeden dat hebben?
In elk geval heel erg bedankt voor de info! Als ik het uitgeprint heb laat ik het eens aan mijn instructeur en de eigenaresse van Pie lezen.
Doei! Dorine.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-01 17:18

Nog iets Pools, misschien ken je dat?

Malopolski

Soort: warmbloed
Herkomst: Polen

Over de Malopolski

De Malopolski is door paardenliefhebbers en vakkundigde Polen gefokt, vanwege de vraag naar een modern goed rij- en wedstrijdpaard. Tegenwoordig wordt hij daar ook voor gebruikt.
De Malopolski is een energiek en moedig paard, met een rustig temperament. Hij heeft veel uithoudingsvermogen, en het zijn goede springpaarden. Het is een gewild paard, waar een grote markt naar is in zijn thuisland Polen.



Lichaamsbouw

De Malopolski heeft wat weg van een Arabier; lange, droge benen, en een hoog ingeplante staart, die alleen niet zo hoog word gedragen als de Arabier.
Het voorhoofd is breed, met een schuin toelopende snuit, met wijdopen neusgaten. De ogen staan vrij laag, en de oren zijn van gemiddelde lengte.
De Darbowski-Tarnowski, één van de twee types Malopolski's, heeft een beetje ene snoekshoofd, ook een Arabieren kenmerk.
De stokmaat van de Malopolski variert van 1.60 tot en met 1.68 meter.
De Malopolski komt in alle effen kleuren voor, dus niet bont.



Geschiedenis

De Malopolski heeft dezelfde voorouderen als zijn (nu vrij verre) familielid de Wielkopolski, die weer Masuren- en Poznanbloed heeft. De Masuren en de Poznan zijn twee van de vele paarden uit Polen. Tegenwoordig worden die niet meer als apart ras erkend. Ze worden opgenomen in het Wielkopolski- en Malopolskistamboek, afhankelijk van het type. Nog maar een paar enthousiante fokkers erkennen het ras nog wel.
De Malopolski is in feite hetzelfde ras als de Wielkopolski. De Malopolski heeft echter veel meer Arabisch bloed. Dat is te zien aan zijn uiterlijk en zijn temperament. Daarom is de Malopolski een apart ras.



En verder...

De Malopolski kun je in twee typen onderverdelen:

Darbowski-Tarnowski - Dit paard heeft vooral veer Gidran-bloed. Dit is het zwaarste type.
Sadecki - Dit is het lichtste type. De Sadecki heeft vooral veel Furioso-bloed, en wat meer Arabisch bloed.



Invloeden

Poolse paarden
Engelse Volbloed
Arabier
Anglo-Arabier

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 17:29

Ik had al gekeken bij Equus en het dus al gelezen, maar toch bedankt!
Ik zal vragen of ik toch een foto van Pie op het net mag zetten, maar ik betwijfel het...
Kim en Sanderijn kennen Pie irl, maar de rest hier nog niet jammer genoeg.
Ooit als ik een eigen paard heb laat ik jullie er wel een hele video van zien. Kun je meteen zien hoe knullig we rijden *LOL* *LOL* *LOL* !!
Maar de eerste foto die op het net komt, is die van mijn dochter...... ga er eentje adopteren uit China. Volgende week komt de kinderbescherming bij ons thuis voor een gesprek!! Pie zal wel denken: Wat een neurootje is ze de laatste tijd Verward !
Ik ben helemaaaaaaaaaaal niet gespannen neeneenee helemaaaaaaaaaaaal niet... *LOL*
Veel paardrijden helpt wel, word ik weer rustiger van.
Waar poolse paarden al niet goed voor zijn!! Te gebruiken als psychiater Sigaar ...
Doei! Dorine.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-01 17:53

Leuk!!!!!!!!! Hopen dat het wat wordt he!Good luck (alvast)