Enge dag!Moeder kreeg een aanval..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Enge dag!Moeder kreeg een aanval..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-02 21:28

Hoi allemaal,

Ik heb weer het nodige meegemaakt vandaag, vandaar even mijn verslag.
Vandaag ging ik met mn 2 broertjes, vriend en moeder weg.
Opeens werdt mn moeder niet lekker.Ze had last van haar suiker zei ze.Ze nam wat dextro's en dronk wat limo.Even later werdt ze lijkbleek en begon te mompelen.
Ik begon tegen haar te praten want ze heeft weleens vaker een Hypo(lage suiker) gehad en dan werd ze gewoon een beetje suf.
Ineens sloeg ze stijf achterover en begon te schrokken en haar ogen stonden om vaag staren.
Ik schrok me helemaal lam en zei tegen mn vriend dat hij 112 moest bellen.
Ik begon tegen haar te praten en te roepen en sloeg haar in haar gezicht.Ze kwam na een minuut of twee weer bij en vroeg wat er aan de hand was , toen ik vertelde dat de ambulance onderweg was verklaarde ze me voor gek en zei dat het niet nodig was Verward Eigenwijze moeder!
Even daarna kreeg ze weer een aanval en zag eruit alsof ze een hersenbloeding kreeg.Ze had net een slok limo genomen en ze liet het zo uit haar mond lopen.Ze keek me heel raar aan en reageerde uit de verte heel langzaam op mijn roepen, en even later kwam ze weer bij.
Gelukkig kwam niet lang daarna de ambulance.Haar suiker werd geprikt en die was niet eens laag Verward Waarschijnlijk omdat ze al limo had gedronken en dextro had genomen.In de ambulance werd alles gecontroleerd. Maar ze vonden niets.
In tussen was mn moeder weer helemaal bij kennis, en mocht ze gewoon naar huis van het ambulance personeel.Gelukkig!

Ik kan met recht zeggen dat ik nog geen dag heb meegemaakt dat ik zo bang was dat mn moeder dood ging Verdrietig Ik kan het beeld ook maar niet uit mn hoofd krijgen dat mn moeder met een half verdwaasd gezicht de limonade gewoon uit haar mond liet lopen Scheve mond
Eigelijk had ik moeten werken vanavond, maar ik kon haar gewoon niet achterlaten, veel te bang dat het weer zou gebeuren.

Ik moet er gewoon niet aan denken dat op een dag mn moeder er niet meer zal zijn.
Rotdag!!
Moeders zouden gewoon net zolang als jezelf moeten leven Boos!

Groetjes
Janneke

pojack

Berichten: 554
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 21:35

jeetje wat eng allemaal.
Gelukkig is het weer goed gekomen, en maar hopen dat het niet weer gebeurd.
Ik ben het helemaal met je eens dat moeders net zolang moeten leven als wij zelf.

Gwen

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 21:38

He wat naar zeg, is het een suikeraanval geweest misschien?
Misschien een te snelle overgang van laag naar normaal gehalte?
Ik weet nog wel hoe eng het was toen mijn oudste als anderhalfjarige een koortstuip had, vanwege een piek in de koorts zeg maar...
Nare dingen zijn dat!!

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 21:43

Ik ken dat. Ik heb mijn moeder 1 keer zelf gevonden in haar bed met een hypo, en 2 keer belde haar vriend die toevalllig bij haar was ons op. De eerste keer natuurlijk helemaal in paniek. Het enige wat je dan kunt doen is 112 bellen die dan een glucoseinfuus geven.

Ik hoop het nooit meer mee te maken, en ik denk er al helemaal niet aan wat er gebeurt als ik niet op tijd langs kom of ze mij niet kan bereiken.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-02 21:47

De oorzaak van de extreme hypo was waarschijnlijk de combinatie van medicatie.Mn moeder heeft een pacemaker en krijgt ook medicatie voor haar hart, en een van die medicijnen schijnt een hypo te verergeren.

Het is zo erg om iemand waar je zoveel van houd in zo'n situatie te zien.
Ik laat mn moeder niets merken, maar ik zou zo kunnen janken.

groetjes!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 22:00

Wel eens gehoord van glucagon?
Zit in een oranje doosje. Compleet met gebruiksaanwijzing zodat iedere leek met lef het kan injecteren (De naald is wel groot hoor, ieks!). Is wel iets dat iedere diabeet in huis zou moeten hebben eigenlijk en waar de omgeving over ingelicht moet zijn.
Overigens maakt het lichaam zelf ook suiker vrij uit de lever in zo'n situatie en haalt zichzelf weer uit de hypo (bijvoorbeeld als er geen hulp omdat hij/zij alleen is), het komt dus eigenlijk altijd vanzelf weer goed. Alleen als de hypo veel te lang duurt (en dan praat je over uren, niet over minuten) en de hoeveelheid suiker in de lever uitgeput raakt kunnen de hersenen beschadigd raken.
Ik denk dat je je moeder heel erg kunt helpen en zelf ook minder bang zult zijn als je er iets meer vanaf weet!

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-02 22:05

Ik ben zelf ziekenverzorgende, dus ik weet er wel het een en ander vanaf.En op het moment zelf was ik ook heel cool en wist wat ik moest doen.
Maar later ga je je zitten bedenken wat er nou eigelijk is gebeurt.Het leek nml helemaal niet op een hypo, of ik heb nog nooit zo'n hypo meegemaakt.Het leek echt op een CVA.

Het is wel een geruststelling dat het ''maar'' iets banketstaaf was, en dat ze nu weer vrolijk op de bank zit .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 22:09

Bah wat eng.
Maar eigenlijk wel raar dat ze haar weer naar huis stuurden.
Ze heeft toch niet voor niets die aanvallen gehad.
Brr, maar goed dat je cool bleef.

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 10:13

O wat erg voor je,mijn moeder heeft ook suikerziekte en heeft ook wel eens aanvallen!Sterkte!

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 11:07

Margreet schreef:
Wel eens gehoord van glucagon?
Zit in een oranje doosje. Compleet met gebruiksaanwijzing zodat iedere leek met lef het kan injecteren (De naald is wel groot hoor, ieks!). Is wel iets dat iedere diabeet in huis zou moeten hebben eigenlijk en waar de omgeving over ingelicht moet zijn.
Overigens maakt het lichaam zelf ook suiker vrij uit de lever in zo'n situatie en haalt zichzelf weer uit de hypo (bijvoorbeeld als er geen hulp omdat hij/zij alleen is), het komt dus eigenlijk altijd vanzelf weer goed. Alleen als de hypo veel te lang duurt (en dan praat je over uren, niet over minuten) en de hoeveelheid suiker in de lever uitgeput raakt kunnen de hersenen beschadigd raken.
Ik denk dat je je moeder heel erg kunt helpen en zelf ook minder bang zult zijn als je er iets meer vanaf weet!


Volgens mij mogen alleen mensen die een "prikcursus" gehad hebben injecties toedienen (of officieel geloof ik zelfs alleen artsen), probeer als leek zijnde zo'n naald maar eens in een ader te krijgen. Bel toch liever 112.
Enne mijn moeder komt iig niet meer zelf uit zo'n hypo, de broeders van de ambulance (3 keer anderen geweest) zeggen allemaal dat ik eerst de ambulance moet bellen en daarna voor de formaliteiten de huisarts. Als ze er echt zelf uit zou kunnen komen zeggen ze dat denk ik niet, ik praat dan wel over glucosewaardes van minder dan 1,5 in het bloed. Misschien heeft het er ook nog mee te maken dat ze nierpatient is en er toch een wat groter risico aan kleeft bij haar.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 16:46

Glucagon spuit je in een spier, net als insuline.