Mijn paard staat in Utrecht

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Mijn paard staat in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-02 19:40

Zaterdagochtend bleek mijn paardje koliek te hebben, heel bijzonder voor hem, want hij heeft altijd "natte" mestballen. De DA kwam en onderzocht en behandelde hem en ik moest over een uurtje terugbellen hoe het ging. Het ging dus NIET. De DA kwam weer en voelde hem nog eens op...lichte verdraaing van de endeldarm....FOUTE boel dus!
We moesten meteen met hem naar Utrecht, waar het hele "circus" nog eens dunnetjes overgedaan werd. Hij kon zowat niet meer op zijn benen staan,maar was zo slim om tijdens de onderzoeken overeind te blijven.
Hij moest in een koliekbox. Dan wordt de gang van zaken verder verteld, dat was voor mij net even teveel. Ik barste in huilen uit! Of ik even wilde beslissen of ik toestemming voor een evt. operatie wilde geven! Niet dat het meteen noodzakelijk was, maar je weet maar nooit hoe een koliek zich verder ontwikkelt. Ik snap heel goed, dat ze dat moeten weten, want het is dan meestal een zaak van leven of dood. Er is trouwens een kans van maar 50% dat je paard het haalt, en dan nog is het afwachten of hij zich weer helemaal herstelt...Gelukkig mocht ik terugbellen met mijn besluit, en gelukkig kreeg ik toen een antwoordapparaat aan de lijn ...daar was geen inspreekmogelijkheid, HOERA, dacht ik toen, als het nodig is bellen ze me wel uit bed.
Zondag was ik bij hem op bezoek, met zijn bijrijdster. Hij stond in een gewone box en hij hinnikte, toen hij ons zag!Ik mocht met hem stappen en de dierenverzorger zei, dat het goed ging. Ik kon wel een gat in de lucht springen!!!
Vanmorgen heb ik gebeld,het gaat goed, hij moet nog wel wat meer voer krijgen, om te zien of het goed blijft gaan. Er komen ook nog uitslagen van het bloedonderzoek en mestonderzoek. Met een beetje geluk mag ik hem dinsdag of woensdag komen halen!Ik ben superblij als het zo goed blijft gaan!

Maar nu twijfel ik eraan, of hij koliek van het hennepstrooisel heeft gekregen. Dat gebruik ik sinds twee weken. Ik heb niet gezien dat hij ervan eet, maar hij kan het met hooi eten wel binnenkrijgen. Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit mogelijk? Hij had een bal ontlasting dwars zitten, en dat hennepspul neemt heel veel vocht op, dus is het niet onwaarschijnlijk. De DA in Utrecht kon er weinig over zeggen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 19:42

Fijn dat het beter ging!!!!!!!!! Tis altijd maar eng, die verdraaiingen...
sterkte ermee!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 19:54

Fijn dat het weer beter gaat.... ik word helemaal naar van al die koliek verhalen...

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 22:03

beterschap k hoop voor je dat je hem binnekort mag halen

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 22:13

Hai,

Ben wel blij hoor dat het beter gaat met hem.Zaterdag was er echt niks meer van over.Het is dat je weet dat het renk is maar dat had je niet gezegt als je zag hoe hij er bij stond toch?.Arm paard.Leef echt met je mee en ik denk heel de stal wel.Nou laten we hopen dat hij snel weer terug komt en dat Gerrit en Fiesta weer een buurman hebben.

Even over dat hennep.Het kan heel goed dat hij daar koliek van heeft gekregen maar dan lijkt mij het dat hij meer heeft binnen gekregen dan wat steeds in zijn hooi zit.Misschien krijgt hij wel grote hoeveelheden naar binen door het stro eten want dat zoekt hij wel uit tot aan de laatste spriet.Ik denk dat je gewoon even moet wachten op de uitslag van het mestonderzoek en dan moet gaan kijken of je die hennep in zijn box laat liggen.Het is natuurlijk wel algemeen bekend dat hennep kan gaan klonteren in de darmen en daardoor koliek kan veroorzaken.Nou ik hoop snel weer wat te lezen/horen over hem.Groetjes van Ilona en geef hem maar een dikke knuf van mij en de beeste bende

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 23:26

Oei zeg, sterkte voor jou en je paardje... ik ken je gevoel, die van mij is nu net een krap weekje terug uit Utrecht...

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 10:19

Als hennep je verder wel goed bevalt kan je ook overgaanop vlasstroooisel, dat heeft net even een wat bitterdere smaak vor paarden, dat eten ze veel minder gauw....
Sterkte er verder mee, als je paard eenmaal gevoelig is voor koliek kan het makkelijk weer gebeuren, voorzichtig aan dus!

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-02 18:13

HOERA, HIJ IS DINSDAGAVOND WEER THUIS GEKOMEN! Naar omstandigheden gaat het goed, hij moet echt weer even bijkomen. Langzaam aan weer op zijn volledige rantsoen komen. Ik ben erg dankbaar voor alle hulp en lieve reacties. Natuurlijk is het grootste geschenk een gezonde Warenko! Dank aan iedereen! Groet, Jetta

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 12:16

Hey dat is supernieuws zeg!!!! Ben erg blij voor je!! Party!!

Enne dat bijkomen kan nog wel even duren hoor, Kasje is er ook nog steeds niet bovenop. doe maar lekker rustig aan met hem.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 21:35

Fijn dat hij weer thuis is!!