eigen paard.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Formule
Berichten: 106
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: 't Harde

eigen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-02 12:37

hey ik mag een eiegn paard maar ik moet hem wel zelf betalen en daarom werk ik nu 6 dagen in de week. ik hou het maar net vol maar ik heb het er voor over hoor. kunnen jullie mij nog wat tips geven voordat ik een eigen paard koop???

groetjes jeannet

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 12:54

zorg dat je een baan hebt die je gegarandeerd het bedrag oplevert dat een paard in de maand kost. Of gaat het je alleen om de aanschaf? Ik heb ooit eens berekend dat ik ongeveer 600 gulden in de maand kwijt ben incl verzekering, hoefsmit en lesgeld. En dan heb ik het nog niet over onverwachte dierenartskosten of concoursen want die heb ik nog niet gehad en ik rijd geen wedstrijden.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 12:55

Hoi!
Ik las in je profiel dat je 15 jaar bent.
Vraagje: werk je nu in de vakantie 6 dagen per week of het hele jaar door? Dat laatste lijkt me namelijk niet mogelijk...
En moet je de kosten voor het paard betalen wanneer je het koopt, of ook daarna de stalling, voer, etc.?

Als ik jou was zou ik eerst kijken waar je hem/haar wilt stallen, de prijs op papier zetten en ook alle andere kosten per maand, zoals wormenspuit, hoefsmid, voer, les, verzekering, enz.

Op www.marktplaats.nl kun je op 'dieren/toebehoren' klikken, en daarna bij Paarden kijken voor verschillende dingen die je tweedehands kunt aanschaffen, zodra je ongeveer weet wat voor paard je wilt.
Ook worden er paarden te koop aangeboden.

Heb je al enig idee wat voor paardje je wilt, en wat je er mee wilt gaan doen?
Als je naar een paard gaat kijken die te koop staat: neem iemand mee die er echt véél verstand van heeft, bijv. een instructrice van de manege, of iemand die je kent die een dressuur- of springstal heeft bijv.

Als het paard is ingereden altijd eerst iemand anders erop laten rijden om jou te laten zien hoe hij loopt, dan zelf er pas op om te 'voelen' hoe hij is, of het klikt.
Het liefst later nog een keer terug gaan naar dat paard om nog een keer een uurtje te rijden.
Als het klikt, dan eerst paard laten keuren, en indien goedgekeurd kun je hem kopen...
Als het paard geen papieren heeft, vraag dan tijdens de keuring aan de DA of hij goed wil schatten hoe oud dat hij denkt dat het paard is.
Heel belangrijk toch?

Maar als eerste dus alle kosten op papier zetten, vraag eventueel aan een vriendin met paard (en haar ouders) hoeveel zij kwijt zijn per maand... het kan aardig oplopen!

Sterkte met de plannen!

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 16:21

hey ik heb een haflingertje en die gaat binnenkort van de manege af en lekker de wei op.... dat kost bijna niks en ik hoef haar maar een beetje bij te voeren.... ik heb gelukkig nooit echt pech gehad met haar en dus goedkoop uitgeweest met de dierenarts wel ben je elke twee maanden 60 euro kwijt voor de hoefsmid.....het is zo duur als je het zelf maakt... je kan ook op een prive stal gaan staan en dure prive les krijgen of je paardje gewoon in een weitje laten staan.... xje anke

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 19:12

Als je een paard gewoon op een wei wil laten staan, moet je er wel een schuilstal minimaal bij hebben.
Als het een paard is, een kwpn bijv., denk dan meteen aan de aanschaf van dekens (met name regendeken, uitrijdeken en winterdeken), en aan het extra voer dat je betaalt in de winter wanneer je zoals hierboven vermeld je paard op de wei zet en zelf wilt verzorgen.
En inderdaad, het is duur, maar het kan nog veeeeeeel duurder worden wanneer je niet zuinig met je spullen omspringt, telkens nieuwe 'mode'-spullen koopt en onnodige dingen.
Vaak kun je tweedehands al goedkoop dingen krijgen, maar dat betekent wel dat het er minder mooi uit ziet grijnz.
Keuzes maken: wil ik een paard en hoeveel geld heb ik per maand er aan te besteden, dan dus maar minder vaak uitgaan of bijv. i.p.v. naar de film gaan: samen met een stel vriendinnen thuis videofilm kijken die je gehuurd hebt.... *LOL*
Het hele leven kan zo duur zijn als je het zelf maakt! Lachen

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 19:36

hoi

ik heb er zelf een tijdje aan gedacht om een paard erbij te kopen. (ben 17 en werk het hele jaar door.)
maar ik heb er toch vanaf gezien op. al moet ik zeggen dat het op aandringen van mijn ouders was en ik het nog steeds heel graag wil.... ik snap dat het heel leuk lijkt een eigen paard hebben maar waarschijnlijk weet je niet waar je aan begint. ( financieel) mijn ouders gaven behoorlijke sterke argumenten om het niet te doen. zoals wat doe je nou als je later uit huis wil. want nu ben je 15 heb je leuk baantje om wat geld te sparen maar als dat allemaal opgaat aan je paard spaar je dus helemaal niks en zit je tot je 70ste bij je ouders. kan heel gezellig zijn maar uiteindelijk wil je toch wat anders...
ziek zijn kan ook niet. want je hebt geld nodig voor je paard... ( en je zegt al dat je het maar net volhoudt. maar naar een tijdje breekt het je op) en zoals ze ook zeiden naar de film of zelf op vakantie gaan dat kan ook niet want je hebt een paard. realiseer je goed dat je echt bijna al je geld nodig hebt aan je paardje. en dat er voor jezelf erg weinig overblijft. misschien is een verzorgpaard een optie!. het ligt er natuurlijk ook aan of je ouders bij willen springen. dat zou een hoop schelen.. paardrijden is een hele dure hobby en vooral een eigen paard kopen kan niet zonder dat je een bepaalde financiele zekerheid hebt...

heel veel succes met je keuze. lees anders mijn onderwerpen maar eens over het kopen van een eigen veulen. je wordt er niet blij van maar tis wel realistisch... en begrijp me goed dit is echt niet banketstaaf bedoeld hoor. probeer je alleen te waarschuwen... laat je nog ff weten wat je uiteindelijk gaat doen.. ???