Navy.. Mijn 5 gangertje..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Navy.. Mijn 5 gangertje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-02 18:53

Dat Navy een paardje vol verrassingen is, bleek wel weer..
Ik heb haar nu 2 en een half jaar, en pas na 2 jaar kwam ik erachetr dat mijn Dravertje over de tolt beschikt. Een geweldige ontdekking, al ben ik er te weinig mee bezig om dit goed te ontwikkelen, maar hier wil ik binnenkort zeker meer tijd in gaan steken.

Ongeveer twee weken geleden ging ik wat balkjes lopen. Omdat Navy hoefkatrol heeft, spring ik niet meer, maar voor de Endurance wil ik toch een sterkere achterhand en rug ´kweken´. Zij ging hier in het begin met een sprong over heen, waarna ze landde en ik het gevoel had dat ze een paar pasjes niet rad liep. Dit was binnen een paar passen over, en ook daarna heeft ze geen last meer gehad.

De dag daarna had ik tijdens een galopje in een wat ruimere buitenbak hetzelfde gevoel, in een hoek.

Daarna was het wat minder, is het me niet meer opgevallen.

Tot ik een week geleden, dit ´gehobbel´weer voelde. Dit keer sterker en langer. Dat het niet om kreupelheid of pijn ging, voelde ik inmiddels wel. Toen ebgon het belletje bij me te rinkelen, en dacht ik aan telgang. Ze tolt immers ook, dus was dit geen absurte gedachte.

Mijn vriendin heeft er goed naar gekeken, en die sloot het niet uit, maar had nog nooit een telgang gezien, dus zeker was het niet. Zij er even op, ik kijken. En.. jawel.. vanaf de hoek deed Navy allebei haar buitenbenen naar voren, en daarna haar binnenbenen.. Ze telgangde!! Een behoorlijk hoog tempo, een pittige arbeidsgalop. Is er hier al sprake van rentelgang, of is dat pas bij echt tempo, vergelijkbaar met een rengalop?

En, is het verstandig dit verder te trainen? Nu gooit ze het er zo af en toe tussen, en ik een kleinere bak kan ik dit ook wel onderdrukken. We rijden Endurance, en Dressuurwedstrijden is zullen we nooit rijden. Fijn zat het niet, werd alle kanten op geshaked, maar zodra ik verlicht zat was ook dit verholpen. Maar, hoe train ik dit (en die tolt) verder?

En hoe vermoeiend zijn deze? Is telgang vergelijkbaar met een galop, qua inspanning? Waarom verkiest ze dit dan boven galop? Ben erg benieuwd, heb verder helemaal geen ervaring met gangenpaarden, wat dus ook al een reden kan zijn dit niet verder te ontwikkelen.. Maar, goed, ik ben benieuwd..

Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-02 20:56

Ok, die telgang laten we dus maar zitten.. Nog grotere problemen met de rug wil ik voorkomen!!

En, tijdens de wedstrijden is elke gang toegestaan. dat zou dus geen reden zijn. Ik denk dat Carola bedoelde dat Navy dit zou doen tijdens de locomotie?? In dat geval wil ik natuurlijk de draf als basisgang hebben, dus die mag niet verslechteren. En, Dravers schijnen hier inderdaad vaker aanleg voor te hebben. En wat dacht je van die Singlefooters dan? Doen ook mee, en zijn dit seizoen twee keer 4e geworden.. Toegestaan lijkt het me dus wel.

Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-02 08:52

Hartelijk bedankt! Helaas weinig Ijslanders heir in de buurt..
Ik zal proberen achter die Bit aan te gaan, zelf ben ik niet lid. Ben erg benieuwd!
Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-02 10:48

Dat zijn ze dus.. Leuk!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-02 18:41

Echt waar?? Had ik nou nooit gedacht van mijn sulletje, dat ze nog wat waard zou zijn ook!! Leuk om te weten, al is het absoluut niet van belang, of ze nou wil of niet, ze blijft bij míj *LOL*

Ik ga zeker proberen die tolt te ontwikkelen, het schijnt de gewrichten te onlasten? Het lijkt me heerlijk buiten hele stukken te kunnen tolten in plaats van te stappen of draven..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-02 19:17

Heeel erg graag! De onderste link doet het inderdaad niet, maar, ik blijf proberen Lachen

Bedankt!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-02 19:20

Nu doet de onderste het wel.. Dat noem ik nog ´es snel!! Binnen een paar minuutjes..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-02 09:07

Ontzettend bedankt Margreet, super! Heb ´t even uitgeprint!
Bedankt voor je moeite,

Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers