Pompidou stond te shaken! :(

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Pompidou stond te shaken! :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-02 17:15

Wat een rotweer! Boos!
Vanmorgen had ik ze buitengezet en ik kwam om half 2 weer aan om te voeren etc. en ik loop naar de bak, en zie Pompidou toch rillen op haar benen!
Ze stond echt te schudden van de kou!
Terwijl ze toch al een hele tijd zonder deken staat, en ook veel dag én nacht buiten is geweest.

Het is gewoon echt koud! Die regen, die wind en die lage temperatuur!
Ik schrok wel hoor, arm wijffie.
Heb ze meteen op stal gezet, Pompidou meteen een wollen zweetdeken opgedaan, en even later hield het schudden op. Ze kwam weer op temperatuur, en droogde al wat op.
Mijn nichtje was mee, dus we gingen even met Tamaartje een buitenritje maken.
Toen we terug kwamen, hadden we gevoerd, en heb ik Pompidou haar zomerdeken opgedaan.

Daarna zijn we naar de ruitersportzaak gegaan om een regendeken te halen, zo'n ongevoerde. Kan ik er altijd nog een deken onder leggen.
Heb ik waterdichte garantie op, dus dat zit wel snor.
Die later opgedaan, en ze weer naar buiten gebonjourd. Knipoog

Ik ga straks weer even heen, kijken of ze het nu wel fijn heeft. De deken zat mooi om haar heen, goed dicht om haar hals, en achter ook goed dicht.

Mooi bewijs dus dat niet alle paarden tegen een stootje kunnen. Die vrouw waar ik mn stallen van huur, loopt altijd te roepen dat ze makkelijk buiten kan blijven, wordt ze hard van... Lips are sealed

Hoe ervaren jullie dat met jullie paarden? Met name de Kwpn-er, arabjes en meer van die 'bloedpaardjes'?

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 17:40

Ocharme!
Zo koud!Ik ben vandaag nog niet buitengeweest dus heb er geen idee van.Ik heb dan ook tot 12 uur geslapen Dromen .Lang leve de vakantie Haha! .
Zet je haar trouwens vanacht terug binnen?Of leg je er nog een extra dekentje onder die regendeken?

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 17:52

Mmm Levi had nergens last van, maarja dat is ook geen bloedpaardje natuurlijk. Sterkte ermee Scheve mond

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-02 19:11

Ja vanavond wel lekker naar binnen, er wordt zelf hagel voorspelt.
Nou en aangezien ze helemaal niet lekker in d'r velletje zit, gaat ze lekker warm naar binnen.
Morgen een nieuwe dag. Knipoog

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 19:34

Iwan stond niet te rillen, maar wilde wel graag naar de stal !

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 19:57

Onze paarden kunnen er over het algemeen heel best tegen. Erg lang blijven ze niet buiten staan, alleen. Er is altijd toezicht en elk uur zowat komt iemand iets met ze doen. Voordeel is dat we hier beschut onder de bomen zitten, scheelt heel wat water. Joop (KWPN) heeft nog een halve wintervacht, door het vele buiten staan. Daar baal ik best van, maar ik denk maar zo: Hij heeft die vacht echt niet voor niets. Dus laat ik t maar zo. Vol & Ful (arabiertjes) schijnen nergens last van te hebben. Die hebben de kachel sowieso een paar graden warmer staan altijd, en dan krijgen ze hoogstens koude benen of een koude neus, maar koud? Nee, dat krijgen ze echt niet. Mijn ervaring is dat als ze het koud hebben ze wel zorgen dat ze het warm krijgen (3 rondjes scheuren), maar ook niet té dat ze weer bezweet kou staan te lijden. Het zijn best slimme jongens wat dat betreft *trots*.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 20:14

Flair kan er wel tegen, maar ze vind het zeker niet fijn in de regen. Ze is altijd heel blij dat ze weer naar binnen mag. Ik zet haar ook niet vaak langer dan een uur in de regen.

Arme Pompidou, die zal het wel flink koud gehad hebben.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 20:15

Camil had t ook koud, haren overreind.. Ik voelde aan dr oren en ze waren idd aardig koud. Heb even dr zweetdekentje opgelegd en ze kwam al snel op temperatuur.. T kl*te is dat ik m wel weer af moest halen omdat Make de dekens kapot gaat knauwen. Boos!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-02 20:30

Maar Pompidou liep echt te schudden van de kou!! Verward
Ik vraag me nu eigenlijk wel af of dat wel helemaal gezond is?
Scheve mond

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 20:47

Mijn paard heeft idd ook een herfstjasje aan merkte ik laatst al met poetsen, hier was het over het algemeen alleen motregen dus dan laat ik hem wel staan. Als ie het koud heeft dan voel je dat heel snel en gooi ik er zijn ongevoerde dek op. Dat is overigens vooral 's avonds.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 21:03

Alhoewel het hier snikheet is als het regent staat DC ook altijd te rillen van de kou. Ik denk dat dit heel normaal is. Denk maar eens aan jezelf. Het kan bloedheet zijn maar als je in de regen terechtkomt voelt het wel koud aan na een tijdje. Goed idee hoor om een regendeken aan te schaffen! Haha!

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 21:12

Anneke schreef:
Maar Pompidou liep echt te schudden van de kou!! Verward
Ik vraag me nu eigenlijk wel af of dat wel helemaal gezond is?
Scheve mond


Volgens onze veearts kan dat helemaal geen kwaad. Het is meer een spierreflex die er heel akelig uitziet.
Vorig jaar was ik met "ikke" en de paarden naar een NVVR-weekend geweest en onze paarden stonden daar dag en nacht buiten. Thuis stonden ze altijd 's nachts binnen. We hadden geen regendekens bij ons en de dag dat we terugwilden regende het echt gigantisch. Patricia en Paity stonden zich ook helemaal suf te schudden, dus ik schrok me rot. Eenmaal terug heb ik het eens aan de veearts nagevraagd en hij zei dus dat dat helemaal niet zo erg is.

Zelf vind ik trouwens ook dat de meeste paarden zonder problemen dag en nacht buiten kunnen blijven. Maar, dan moeten ze daar wel langzaam aan wennen in de zomer. En het paard moet een geschikte vacht hebben of krijgen. Veel paarden zijn zo gefokt dat ze gewoon niet meer zo'n dikke vacht en vette huid hebben en ook nooit zullen krijgen. Zo'n dier kan dus niet zonder deken dag en nacht buiten. Vind ik, dan. Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 00:06

Gwen heeft helemaal gelijk,
maar toen onze friese merrie vanmiddag ook weer iets trilde heb ik haar toch maar een wollen deken opgedaan.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 00:09

Gwen schreef:
Volgens onze veearts kan dat helemaal geen kwaad. Het is meer een spierreflex die er heel akelig uitziet.


Zoiets heb ik dus ook gehoord en volgens mij staan mijn paarden dat nu op dit moment te bevestigen Haha! De regen strort hier met bakken uit de hemel en een aantal staat te rillen....alleen het is wel 23 graden!

Rillen hoeft dus kennelijk niet altijd te zeggen dat ze het koud hebben.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 00:14

arme pompie
magned mocht niet eens naar buiten vandaag
ze is natuurlijk ziek geweest
en was vandaag hoesterig,snotterig en niet bepaald warm
heb haar dus in eenlekker strobed gezet en verwend
met beter weer mag ze weer buiten spelen.
maar ja das een heel ander verhaal.
normaal kan ze er prima tegen maar naar binnen is altijd fijn en een zweetdek al helemaal Lovers

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 11:01

He, wat zielig! Het is inderdaad echt koud gewoon! Niet leuk meer...
Hoe gaat het nu met haar? Heeft ze het al wat warmer?

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 13:55

bram kan heel slecht tegen regen. Wind en kou maakt hem niet zoveel uit, maar als hij natgeregent is, duurt het soms wel een uur voor hij ophoudt met trillen. Hij staat nu 5 uurtjes per dag ongeveer buiten zonder deken. Mocht het regenen door blijven zetten, dan gaat er een regendeken op! Hij is trouwens een arabje.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 13:58

Wel sneu hoor.
Hier op stal staat ook een pony van 29 die laatst aan het rillen was nadat hij even in de regen had gestaan. Ik heb hem toen op stal gezet met mijn fleecedekentje op, daarna was het weer goed.
Ook de Lipizzaner die vorige zomer bij ons in de wei stond had het vaak erg koud, rilde heel erg en had ijskoude oren. Dat zag er zo sneu uit dat ik ontzettend vaak een stukje met haar gewandeld heb omdat ik het niet aan kon zien eigenlijk. Gelukkig staat ze nu ergens waar ze ook op stal kan.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-02 17:51

Pompidou maakt idd geen dikke vacht aan.
De vorige eigenaar had haar n.l nooit een deken op, ook niet s'winters, maar dan stond ze wel altijd op stal. Hij vertelde dat ze altijd zo'n dun velletje heeft.

Dus dat 'hard maken'wat je vaak mensen hoort zeggen, geld dus niet voor alle paarden, types als Pompidou zijn gewoon niet daarop gefokt zeg maar.

Het gaat al veel beter met haar, die deken houdt haar tenminste droog, en ze kan nu tenminste lekker de hele dag buiten lopen. De deken blijft super liggen, ideaal dus.
Vandaag lekker gelongeerd, en heel even gereden ( Party!! ) en ze was niet enorm stijf of zo, wel gevoelig op dr spieren.

Ben erg blij met de deken. Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 17:52

Wist je dat alle paarden trillen als ze in de regen en wind staan? Ook de grote sterke paarden, allemaal. Dat heb ik heel vaak gemerkt, hoewel ik wel denk dat het ene paard gevoeliger is voor wind, regen en kou dan het andere. Ik vind het ook altijd zo'n rotgezicht en haal ze dan ook meteen binnen en laat ze daar lekker warm worden. Eigenlijk doe je ze er ook helemaal geen plezier mee, want ze gaan toch alleen maar met hun kont in de regen staan en de staart tussen de benen. Een regendeken is denk ik een heel goed plan! En als je dan een ongevoerde koopt, kan je het gebruiken voor alle jaargetijden, want in de winter doe je er dan een dikke winterdeken onder!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-02 18:02

Ja precies! Zo'n deken is natuurlijk nooit weg, ook ideaal idd voor de wintertijden, dan leg ik er gewoon een dikke deken onder.
Ideaal. Knipoog