Ro naar de hengst El Roy opgehaald! (lang verhaal)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Ro naar de hengst El Roy opgehaald! (lang verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-02 21:23

Nou we laten Ro dus dekken door Painted Black. Dus we hebben haar vanmorgen naar stal Van Olst in Den Hout gebracht.
Wij haar inladen en we vonden het bijna in 1 X. Meteen Ro in een box gezet. Deze viel best tegen als je de rest van de stallen zag iig. Die waren heel mooi. De merrie's moesten in noodstallen in een binnenbak Verward Zonder automatische drinkbak en de schimmel stond op haar waterbak. dus die hebben wij eerst helemaal schoongemaakt. Onze gegevens werden op een wit papiertje geschreven. Ik heb een kopie'tje van haar stamboekpapier ingeleverd en dat was het.

Ro blijft dus min. 1 week staan daar en toen ik vroeg of ze beweging kreeg zeiden ze alleen: Ja van de box naar de veearts en weer terug Verward Dus moet ik dan maar iedere dag komen. dat wisten ze niet, maar waarschijlijk zou ze wel naar buiten gaan. Ik heb er dus niet zo'n gerust gevoel over maar ok. Verder zag alles er echt super uit. de hengsten en de stallen, bak echt zo mooi. Kwijl

Ik heb Donnels, Negro en ook toekomstig papa paard Painted Black onder het zadel gezien. Ik had nooit verwacht dat negro zo'n sierlijk slank damespaardje zou zijn. Ik had echt voor ogen een grote hengst met een flinke kap zoals op de foto. Donnels is echter wel een flinkerd. Allemaal heel mooi swingend de baan door. Painted Black vind ik een echt damespaardje om te zien. Hij was ook heel braaf met poetsen en opzadelen. Ik heb hem dus uitgebreid kunnen aaien. Echt zo'n poepie. Lovers

Ik moest om 12.30 uur bij El roy zijn omdat de veearts zou komen kijken naar zijn vreemde uitslag. Dus na 20 min. Painted black kijken zijn we toch maar vertrokken.

Om 12.45 uur kwm de veearts aan bij de wei van El Roy. Hij schrok wel van hoe ie er bij stond zo droevig stond ie te kijken. El Roy gaat dus niet zo lekker en hij had vorig jaar dus zo'n last van zijn exeem en dat kreeg ie dus opeens weer. Dus dit was al het zoveelste bezoek van de veearts. We hebben wel middel ertegen dat helpt maar het voorkomt dus niet.

Dus na bloedonderzoek is eruit gekomen dat El roy een ALLERGIE heeft opgebouwd, omdat hij in zijn jeugdjaren een tekort heeft gehad aan een bepaald voedingssupplement want dus normaal in brok zit. Ik weet ook dat ie nooit brok kreeg toen hij nog in de hengstenweide liep. Dit was dus de oorzaak. Het heeft problemen veroorzaakt met verwerking van bepaalde gifstoffen die door de nieren en lever normaal gesproken wel verwerkt worden.

Dus El Roy heeft een probleem met zijn nieren en lever. Dat verklaard ook waarom hij sinds vorig jaar nauwelijks gegroeid was. Het uit zich dus in stijfheid van spieren, een soort exeem en groeiachterstand. Nu hebben we dus medicijnen gekregen wat dus dus moet gaan oplossen. Hij moest dus wel meteen op stal. Dit spul (weet even de naam niet meer) gaat de nieren en lever helpen de gifstoffen steeds beter te verwerken en deze organen weer schoon te maken. Volgens de veearts moeten we binnen een maand al verbetering gaan zien.

We hebben hem dus vanavond opgehaald en weer op stal gezet. Ik ben blij dat we dus weten wat het is. Ik heb het er dus op bokt nooit meer over gehad dus klinkt dit erg nieuw. Ik hoop jullie binnenkort te kunnen zeggen dat het goed gaat met El Roy. Dit was overigens geen erfelijke afwijking en het kan helemaal over gaan.

Groetjes Merilyn

Ivanka
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: The place to be: Den-Haag city

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 21:31

O gaaf dat jeje paardje laat dekken zeg. dan hebben we volgend jaar weer een verhaal voor in de kraamstal Knipoog Zielig El roy!! Ik hoop voor je dat hij snel op knapt!.......ivanka

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 22:57

Fijn dat je nu weet wat er met je prachtpaardje El Roy is Meer! Ik hoop echt dat ie er stukken van opknapt! Je houdt ons op de hoogte he, over El Roy en mooie Ro!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 01:42

Je zou van een professionele hengstenhouder toch ook wel een iets professionelere houding verwachten, is mijn bescheiden mening. Schimmel op de drinkbak en niet weten of je paard wel beweging krijgt vind ik niet echt pleiten voor het bedrijf.

Maar Merilyn, als El Roy de medicijnen krijgt en het gaat goed kun je misschien nog wel een groeispurt verwachten, waardoor hij zometeen dik 1.60 m wordt!!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 01:52

Succes met de merrie, kan me voorstellen dat je haar met enige twijfels achterlaat... en sterkte met El Roy dat hij er maar snel helemaal bovenop mag komen.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-02 09:59

Fitzroy schreef:
Je zou van een professionele hengstenhouder toch ook wel een iets professionelere houding verwachten, is mijn bescheiden mening. Schimmel op de drinkbak en niet weten of je paard wel beweging krijgt vind ik niet echt pleiten voor het bedrijf.


Dat vind ik ook. Ik wil haar zo snel mogelijk weer terug hebben. Maak me toch wel een beetje zorgen. Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 10:12

Wat een vagen hengstenstal zeg? Lijkt me best moeilijk om je parad daar achter te laten.
Ik zal voor je duimen dat El Roy goed reaeert op zijn medicijnen en een stuk opknapt!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 15:16

x
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mellow

Berichten: 6467
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 15:30

hey merilyn wat cool dat je je paardje laat dekken.
en ja over die stal dat heb ik dus ook.
tonger word gekeurd en staat in een hele gore stal tja het is maar voor een maandje gelukkig .
ik hoop voor je dat el roy gauw beter is. Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 15:43

Nou weet je iig waar het aan ligt!
Hopelijk knapt hij snel op van de medicijnen, weet de da al hoelang je deze kuur moet doorzetten?

Over dat beweging geven... Ik voel me er ook nooit zo goed bij hoor, ze zeggen wel dat ze regelmatig in de paddock komen e.d., maar dat moet je maar aannemen, het valt nauwelijks te controleren!
Ik denk altijd maar zo: Er zijn zat paarden die jaar in jaar uit er zo bijstaan, dat weekje komen ze dus heus wel door, ik heb zelfs de ervaring dat ze dan liever terugkomen, het lijtk dan opeens of ze gaan waarderen hoe ze er thuis bijstaan...
Helaas is dat met een paar dagen ook weer over en is het weer de normaalste zaak van de wereld Lips are sealed

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 18:00

Inderdaad een beetje vreemd van zo'n stal maar het zal allemaal wel goed komen...Wel een leuke hengst trouwens, past goed bij Ro *LOL*

En fijn dat je nu weet wat El Roy heeft, dat maakt het meestal al veel minder erg. Sterkte met hem!

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-02 09:47

Sjuimpje schreef:
Nou weet je iig waar het aan ligt!
Hopelijk knapt hij snel op van de medicijnen, weet de da al hoelang je deze kuur moet doorzetten?


Ik moet minimaal 3 maanden lang medicijnen geven en dan zou het zo goed als over moeten zijn. Ik moet hem wel in de gaten houden.

Dan moeten we nog een bloedonderzoek doen om te kijken of de afvalstoffen goed verwerkt worden.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 09:56

Hopelijk gaat het snel weer goed met El Roy, wel heel fijn dat je nu weet wat er aan de hand is! En ik hoop natuurlijk ook dat Ro haar weekje hengstenhouderij goed doorstaat (en drachtig terugkomt natuurlijk), schimmel op de drinkbak vind ik nou ook niet echt professioneel overkomen voor zo'n stal...

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 19:42

Dat vind ik dus juist zo super bij Van Uytert he? Daar staan de merries in mooie boxen, krijgen goed voer en komen er om de dag uit, dan gaan ze los en de merries met veulen kunnen id wei.

Zou ook nooit ergens anders heen gaan...

Ik adviseer je wel, als je merrie niet dragend wordt, niet aanmodderen daar maar breng haar bij Joop....super begeleiding, goed voer en verzorging....en ze kunnen alle hengsten krijgen he....


Als ik volgend jaar lotje laat dekken ook al is het door een hengst die niet bij joop ter dekking staat gaat ze toch naar van uytert. Ja is ook wel logisch natuurlijk maar ja.....

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 21:31

N
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 08:07

Ik zeg ook niet dat Joop ze allemaal drachtig krijgt maar de omstandigheden zijn er wel zodoanig dat de merries daar een grote kans hebben om dragend te worden.....
Kijk als ze er niet uitkomen alleen van de box naar de veearts, ze hebben geen contacten met andere paarden en de schimmel zit op de voerbak.....dan is er ook een hele hoop stress en daardoor kunnen ze ook niet optimaal hengstig worden.
Daarbij weet ik hoe het er bij Joop aan toe gaat, zie t elke dag en daar zijn ze er heel professioneel mee bezig. Ik zeg niet dat ze dat daar niet zijn maar zo komt het in ieder geval niet over.
Een merrie wordt pas dragend als een heleboel factoren kloppen, tuurlijk worden ze niet allemaal dragend bij Joop maar het kan ook aan de merrie liggen en dat vergeten een hoop mensen ook wel eens. Het ligt bijna altijd aan de hengst of aan de hengstenhouder....

Vaak zijn de eigenaren nog hengstiger dan de merrie zelf.....