zucht ... hoezo dipje ......

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

zucht ... hoezo dipje ......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-02 20:07

Ik moet even m'n ellende delen hoor Knipoog ,
wordt er zo lusteloos en moedeloos van en ik zit even in een dip met Marena...

Toen ik haar net had zijn we lekker bezig gegaan om haar vertrouwen en rust te laten groeien.
1ste 2 x dat ik er in de bak opklom was het rennen , scheuren , vliegen , veel bokken , veel vluchten.
Zodra ik m'n kuit aanlegde om maar door een hoek heen te rijden ofzo , heel zachtjes , sprong ze er al vandoor en was nauwelijks terug te krijgen ,
pas met (grof) geweld.

Toen ben ik er dus niet meer opgegaan want zo beginnen heeft ook geen zin vind ik.

Even helemaal overnieuw begonnen .

Afijn 2 weken later reed ik er heerlijk ontspannen aan een lang teugeltje mee buiten , erg braaf !! Lovers

Wel snel bang en willen vluchten , maar dat was er ook al snel uit en ze ging steeds beter , steeds zachter aan de hulpen en steeds rustiger op eigen benen lopen.

Ook nauwelijks nog bang , gewoon een lekker vrolijk en braaf beestje werd het.

Maar op een gegeven moment gaat dat allemaal lekker en moet je verder.
Dus de galop gaan oefenen , figuren rijden om een fijne buiging erin te krijgen , meer geconcentreerd bezig zijn met oefeningetjes.

Dat gaat buiten natuurlijk niet , maar er zou een bak aangelegd worden
dus dat was mooi !!

Heeft al met al ergens vanaf februari geduurd en elke maand was de bedoeling dat 'ie eind van de maand klaar zou zijn.

Dus tja dan blijf je maar even buiten het volhouden en zoveel mogelijk afwisseling verzinnen met de mogelijkheden die je hebt .

Maar vooruit ga je nauwelijks meer , wel wordt die pony weer drukker
omdat ze elke keer hoefijzers verliest en je dus weer een paar dagen niks ermee kan...wordt die pony onzeker van en als je een paar dagen later dan weer wat kunt gaan doen loopt ze maar te snorken en te bibberen onder je zadel , is alles ineens weer eng en is ze weer heel onzeker .
Maarja je moet er toch de weg mee op al zou je ze het liefste eerst eens lekker losgooien en goed doorwerken in de bak , maar die is er niet dus je zal toch de weg opmoeten Frusty

Afijn gaandeweg wordt ze weer het fijne maatje dat ze eigenlijk is , en net als je denkt : van het weekend eindelijk eens voor de eerste keer naar het strand Party!! Party!! : ja hoor vrijdagmiddag EEN IJZER KWIJT !! Boos!

Dus weer wachten , rust en vertrouwen opbouwen, lekker bezig zijn tot ze weer zo goed is om naar het strand te gaan : K*TWEER !!!

En beestje is niks gewend want heeft zelfs in de zomer met dekentjes opgestaan : TADA je kunt weer geen kant op Lips are sealed , zucht....

En dan nog eens 'nfijnzadel zien te vinden , gevonden , moet je weer inrijden , kamerbeugel verwisselen , weer inrijden ......en het was fijn
maar nu heb ik weer elke keer last van een hele irritante rechterbeugel ,
kramp elke keer !


Dan loopt ze toch wel erg onregelmatig , rustigaan doen , weer niet het
lekker bezig zijn wat ze nodig heeft Frusty
Paardenarts erbij , niks aan de hand , oud littekenweefsel ...

Afijn , ijzers afgezworen , komen er niet meer onder , dit werkt niet zo , is te gevaarlijk elke keer dat verliezen en ik kan geen kant op met die pony als dat gebeurd , en gebeurd veels te vaak (soms na een week al Boos! !) .

Dus hoefschoentjes gekocht , maarja daar moet een paard aan wennen natuurlijk want de huid is niks gewend op die plek Frusty

Dus je kan weer weinig doen omdat die voetjes anders kapot gaan.
Maar dat beestje vervalt daardoor weer in haar oude gewoonten van nerveus zijn en vluchterig , dus maakt rare sprongen en vluchtende bewegingen waardoor de schoentjes lekker wringen en het weer foute
boel is , bloederige plekjes .......

Dus moet ik daar iets op verzinnen.
Misschien werkt dit ?
Aha gaat goed !

Na 2 keer , pony doet weer strontvervelend want kan haar energie op de wei alleen blijkbaar niet genoeg kwijt , weer een bloedplekje.
Nou dan probeer ik DIT toch !

Enthousiast ingenieuze neopreen-beschermertjes in elkaar aan het knutselen (wat ook weer een paar dagen duurt waarin ik me behelp
in de wei , aan het halster wat oefeningetjes , leren reageren op het stuur van de Hackamore , een klein flauw polderritje op blote voeten...

Beschermers klaar , draaien ze weer !! Boos!
Dus strakker gemaakt , klittebandje verzet , gaan weer 2 dagen overheen , werkt goed dus ik ben weer even bezig om ze nog netter te maken , blij dat ik eindelijk de oplossing heb gevonden.

Gaan ze weer kapot doordat ze te strak zijn en het materiaal het niet aankan ! Grrrrrrrrr !

Ondertussen is de bak er eindelijk , maar die is veels te zwaar en ongelijk
(maanlandschap) dus daarin kan ik ook niet lekker aan het werk.

Inmiddels heb ik haar nu 9 maanden en heb nog steeds niet het gevoel dat ik ECHT begonnen ben met haar ......

Maar gelukkig komen we wel steeds dichterbij.
Ik heb inmiddels de Hackamore ontdekt waar ze heel vanzelfsprekend en rustig , vol vertrouwen op reageert.

Heb een Torsion-zadel besteld voor fijne lange buitenritten , voor ons allebei comfortabel als het goed is.

Ik heb WEER een nieuwe bescherming bedacht voor de hoefschoentjes ,
dit moet 'm worden anders weet ik het niet meer ...

En ik hoop dat ik ergens in de buurt een 2 uur per week ofzo een bak kan huren , en dan les kan nemen.
Weet al iemand van wie ik graag les zou willen , en dat is al heel wat !

Ik voel me ook best wel schuldig tegenover Marena dat ik zo weinig leuks met haar doe.
Ben elke dag wel met haar bezig en maak het zo afwisselend en interessant mogelijk voor haar , maar die lekkere lange buitenritten ,
een keertje fijn springen , eens serieus bezig zijn met dressuur ,
een traininkje aan de longe , zomaar uit de wei plukken en wegwezen ,
en nog veel meer , dat is wat we allebei nodig hebben en op dit moment kan dat dus nog niet ....
we BLIJVEN maar "pappen en nathouden"
Nu is ze voor de eerste keer bekapt na de keer dat de ijzers eraf gingen , en ze loopt best wel gevoelig , dus daar moet ik ook weer rustig aan mee doen....

Zo is het altijd wat , ik wil nu wel eens simpelweg plezier met m'n paardje hebben ....

De dingen die ik nu weer moet regelen voordat we ECHT kunnen beginnen samen zijn dan :

* nieuwe beschermertjes maken voor schoentjes
* Torsion moet komen zodat we lekker kunnen rondzwerven
* fijne bak regelen om
-daarin fijne les te nemen , dressuren en springen.
-Rena lekker soepel en aan het werk te krijgen

Verder zit ik er al maanden op te wachten om haar eens helemaal in de shompoo te zetten , ze stinkt een uur in de wind en ik vermoed dat ze eigenlijk een schimmeltje is Bloos Knipoog

Maarja nu begint ze net waterdicht te worden en er komen nog regelmatig smerige buitjes langs waar ze ook aan aan het wennen is , dan wil ik niet haar zorgvuldig opgebouwde stinklaagje weg gaan wassen .
Pas als het echt lekker weer blijft een tijdje .

Dus ook binnenkort als er een warme dag is , en de dagen erna zijn
ook lekker , dan gaat Marena van top tot teen in bad !
Het is nu toch zomer dus dan kan mooi dat oude vuil eraf , en MIJN vuil erop , dan is het echt mijn pony. Knipoog

Langzaamaan begint alles in orde te komen rondom Marena , het wordt ook wel tijd dat we nu eens lekker ongedwongen bezig kunnen gaan , vanalles doen en wat duurzaams opbouwen dat niet elke keer verloren gaat ..... zo behelpen is ook niet leuk .

Zoooo , dit lucht wel al aardig op . Party!!

Veels te lang en te zeurderig geworden om te verwachten dat iemand het leest , maar ik moest even de frustratie kwijt Haha!

Betere tijden : HERE WE COME !!!! Vork

Met genoeg lekker bezig zijn , aan het werk , veel meemaken , er-op-uit
gaan en kilometertjes vreten , dan is er eigenlijk niks aan de hand en is het een heerlijk stoer paardje dat veel meer zelfvertrouwen heeft.
En dan heb ik ook veel meer plezier in haar Lovers
En zij in mij ......... Lovers

Arm diertje ..... ze is toch al zo onzeker en nu doen we nog zo weinig samen ook , lijkt net of ik er geen zin in heb Verdrietig

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 21:00

Troost je,iemand heeft het gelezen.
Ik gebruik nu wel geen smiles,omdat ik dat snel antwoorden gebruik.
Maar in ieder geval,blijven volhouden!Jij houdt van haar,en zij zal ook echt wel van jou houden(gehecht zijn).Dus dan lukt het wel,heb soms ook die problemen,dat het ineens rotslecht gaat met Isabelle,en ik mag nog blij zijn dat ze tot nu toe niet(buiten 1maal helemaal in het begin) in de lessen mee moet lopen,behalve als ze dus nood hebben aan pony's.
Maar dan komt er meestal wel iemand niet*superhappy altijd*.
En ze begint zo hard te vertrouwen,als je dat verschil ziet met vroeger:
Vroeger:steigeren,niet willen voorbij steken,blokkeren,niet ontspannen
Woensdag:1maal gesteigerd,helemaal in het begin,we waren rare oefeningen aan het doen en we moesten met twee altijd een andere kant op,per twee,sommigen rond de piste,anderen een stuk door het bos,... en de pony voor mij blokkeerde,en ik kon zo voorbijsteken! Lovers ze heeft niet geblokkeerd en was heel soepel,daarbij begon ze in draf ook al een beetje aan den teugel te lopen!

Was meer een verhaal over Isabelle dan een recatie maar kom Lachen
Veel succes nog,en houd de moed erin!

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-02 21:46

Bedankt !

Hou de moed erin hoor , kijk alleen al 9 maanden uit naar het moment
waarop ik echt met haar kan beginnen , en telkens als ik denk dat alles bijna voor elkaar is komt er weer een nieuw probleem waardoor we niet lekker aan de gang kunnen gaan .....

Zo snel als het in het begin ging zo aan het klootviolen zijn we nu.
Ligt niet aan Rena en niet aan mij , we willen allebei graag maar het KAN
telkens maar niet ..... bleeeh !

Bedankt hoor voor je reactie , hoop dat ik over een tijdje een positiever
stukje op VvdD neer kan zetten Knipoog

het beestje doet het geweldig hoor en ze knapt steeds verder op.
Sinds een week heb ik de wei van een ander paard ook opgeknapt en nu staan ze lekker samen die 2 , da's ook alweer een hele vooruitgang !

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 23:19

Ik ben dus niet de enigste met een dipje,maarja zoals er in mijn topic werd gezegt na regen komt zonneschijn:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 00:06

de gouden uitspraak van mijn trainer, die ik in bepaalde periodes op een klein briefje op de spiegel boven mijn toilettafel heb hangen:

"just smile and keep riding" Cool

Wat er ook gebeurt, gewoon stug volhouden en...
altijd blijven lachen!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 00:11

Die vind ik goed Zep!
En veel succes Pmarena en Wendy1 ....

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 09:03

Is het niet mogelijk haar op "blote voeten" te rijden? Dat deed ik met Muzefee ook altijd (tot ik actief springwedstrijden ging rijden op gras).
Of is ze misschien te gevoelig in haar hoeven.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-02 19:00

Ik heb haar nu net op blote voetjes staan en kan dus nog niet altijd blootvoets de straat met haar op.
Die hoeven moeten eerst nog uitharden anders zijn ze straks weer te kort.

Dus de schoentjes moeten erom of we moeten in de wei of in de bak , dan heeft ze natuurlijk geen schoentjes nodig .
Maarja wei of bak is eigenlijk geen serieuze optie.

1 x in de week rij ik een rondje polder op blote voetjes.

Ze is nu voor de eerste keer nadat de ijzers eraf gegaan zijn bekapt en loopt een stuk gevoeliger , erg genoeg om veel rekening mee te houden.

Maar ik ben me aardig uit ons dipje aan het werken :

* M'n Torsion zadel is er en het zit HEMELS !!!!
* Ik heb een SUPER bak gevonden die ik mag gebruiken , op een kwartiertje rijden afstand dus Rena is lekker losgestapt als we daar aankomen , en ik heb 'm helemaal voor mezelf (wel 7,5 euro per uur...)
* Ik ga als het goed is les krijgen in die bak van iemand waarmee ik helemaal op 1 lijn lijk te zitten en die verdomd goed weet hoe een paard in elkaar zit.
* ik heb (weer Knipoog ) DE oplossing gevonden voor de schurende schoentjes
en dit lijkt het dus helemaal te zijn , gewoon een dik stukje vacht aan de achterkant tussen haar kootholtes en het schoentje.

Dus ik ben weer blij !!
Is allemaal niet helemaal geregeld maar ik ben er voor 90 % van overtuigd dat het goedkomt.

Met een beetje geluk zijn Rena haar voeten volgend jaar zo ver uitgehard en gewend aan het blootvoets lopen dat ik de schoentjes niet meer nodig heb.

Maar ik ben van plan Endurance-achtige ritten te maken dus zal ze best blijven gebruiken omdat het slijten anders nog te snel gaat als ze zoveel over het asvalt loopt.

Het gaat dus weer de goede kant op !!

(en over een maand heb ik lekker vakantie , is ook niet verkeerd !)