Toch maar een springcarriere??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Toch maar een springcarriere??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 20:58

Vandaag was het weer zulk lekker weer, dus ik koos weer voor de springwei om te rijden, dat is de grootste baan die we hebben, lekker de ruimte. Gisteren stond het zaakje nog op 130 (profi stalgenoten), maar vandaag stond het van 40 tot 80 cm en dus heb ik mezelf maar overgehaald om mijn springtalent maar weer eens uit te buiten. Beugels 3 gaten korter gemaakt van mijn dressuurzadel en hupsakee.

Om te beginnen het sprongetje van 40 cm, daar huppelde hij natuurlijk zo overheen, na een paar keer tikte hij de bovenste op de grond, tijd dus om het hogerop te zoeken, op naar de 60 cm. Daar stonden er 3 van, 2 steiltjes waarvan 1 in een moeilijke hoek en een oxer. Er stond ook nog eentje van 80 (kan ook een meter geweest zijn). Hij deed ze allemaal braaf, ook die met onder- en zijborden, dat maakt allemaal niks uit. Je stuurt hem erheen en hij springt. Het kruis stond vrij hoog en daar ging ie dus ook huizenhoog overheen, voorzichtig als ie is.

Tussendoor nog wat lijntjes gereden, dus meer hindernissen achter elkaar, dat deed ie ook al braaf.
Afkomst verloochent zich kennelijk toch niet. Zelf ben ik niet zo'n springwonder maar met mijn paard is het zo simpel. Hij springt gewoon en boven de sprong geeft ie ook nog een fijn gevoel en hij werkt de sprong heel vloeiend af. Al zet ik m voor 130, volgens mij zeilt ie er dan nog zo over heen aangezien ik vandaag ook een keer de staanders onder me zag...
Fijne middag geweest dus.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 21:05

Wauw, goed hoor. Jep kan ook goed springen, redt zichzelf, ik hoef alleen maar te blijven zitten, en toch durf ik het niet. Wat een watje he? Vroeger wel gesprongen, maar toen een totaal talentloos paard gehad, die alles afbrak, daarna een jong paard waarvan je ook nooit wist of hij groot of klein zou gaan (ja ik weet het, ik zou dat moeten bepalen, maar dat kan ik dus niet) en nu durf ik niet meer. Jammer voor jepje hoor.
Maar met een springtuin met kant en klaar hindernissen zou ik misschien toch wel een poging wagen. Is dat gewoon op zand?
Fijn dat je een lekkere middag hebt gehad, het was ook heerlijk weer.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 21:06

nou wat let je?? Knipoog
leuk dat je zo fijn hebt gesprongen dat gefet je toch weer een hoop vertrouwen he

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 21:25

Leuk hoor *LOL* Ik ben aardig springfanaat en ik heb nu ook een paard met een beetje inzicht...ik moet zeggen dat dat een stuk fijner werkt hoor Jasmijn Haha! (al gaat hij nog weleens groot of klein, want ervaren is hij nog niet *LOL* )
Misschien toch wel voor herhaling vatbaar Lovely! Haha!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 21:38

Springen vind ik zo'n ontzettend leuke tak van de paardensport, dat doe ik echt het liefste.
Jij hebt toch ook een Hannoveraan? Over het algemeen zijn hannoveranen naar mijn idee geboren springers. Ze hebben er feeling voor, voor Z parcoursen spring ik altijd met een Hannoveraan, ik vind dat een ras wat gewoon lekker en makkelijk te rijden valt in een zwaar parcours.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 21:46

Mijn paard is inderdaad voor een deel Hannoveraan, de rest is Holsteiner, Gelders en volbloed. Terwijl ie gewoon een KWPN papier heeft. Hij is Herannus x Heidelberg en dus alleen maar springbloed. Een echt springopleiding heeft ie nooit gehad, hij doet het gewoon. Behalve dat ie erover kruipt, let ie ook goed op wat hij doet. Als hij kan kijken, zorgt ie ook nog dat ie eroverheen komt. Behalve dat sprongetje van 40 cm. daar haalt ie dan weer zijn neus voor op.

De springwei is bij ons inderdaad van zand, dat is wel zo fijn.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 22:18

Hee wat gaaf Lov! Het is wel erg leuk voor de afwissleing voor jullie beiden. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 22:20

Het is inderdaad weer eens wat anders dan dat dressuurgepriegel.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 22:42

Goh, wat leuk! Lijkt mij ook wel leuk, als je het zo kan doen. Dan kan je van te voren even moed verzamelen door overal tussendoor te rijden en dan eens een sprongetje wagen. Ik ben ook geen springwonder en met Marlou helemaal niet, hoewel er best wel springbloed inzit ( Damiro van Ramiro), maar ik heb zelf niet meer zoveel lef als vroeger. Bij ons moet je in elk geval zelf wat opbouwen en dat komt er bij mij dus nooit van.
Maar af en toe zo eens springen lijkt me best leuk!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 00:48

Hartstikke goed van je, Lov, ik bewonder je moed.
Sinds ik er verleden jaar in het oefenparcours afgedonderd ben, heb ik geen sprong meer genomen!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 09:34

Wat leuk zeg, als hij zo makkelijk springt zou ik toch eens meedoen aan een wedstrijdje, als ik jou was! Haha!

Wij lopen nu nog te klooien met planken en autobanden *LOL* maar we zijn ook bezig om aan echt springmateriaal te komen. Erg leuk voor de afwisseling en ook balkjes lopen is natuurlijk heel goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 09:56

Wij hebben gelukkig mooi en professioneel springmateriaal in huis, zonder beschadigingen en dus weinig risico op splinters etc.
Volgende week is het oefenspringen, misschien waag ik het erop om hem een parcourtje rond te sturen. Van de week nog eens wat klungelen in de springtuin en als het zo makkelijk blijft gaan, waarom niet.
Vanaf het najaar krijgen we officiele springwedstrijden in huis, dus dan kan ik altijd nog zien of ik van mijn springcoupons af wil...

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 10:16

Wow, super springafstamming, hij is zeker niet te koop? Haha! Ook super dat je kwaliteit springmateriaal hebt, dan kan je je nog eens wagen aan een sprong! Je paard vindt het duidelijk peanuts, dat is wel zeker als ik het zo lees!
Laatst bijgewerkt door Mirte op 24-06-02 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 10:16

gewoon proberen *LOL* en in het ergste geval kom je niet door de finish...en daar kom je ook wel weer overheen Haha! Zo hoog is een B-parcours nou ook weer niet(ik durf het Haha! )

En jet als je geen zin hebt om te bouwen mag je me wel een keer ophalen hoor, ik wil dat wonder weleens zien springen Haha! (zonder hindernissen lukt het haar ook wel aardig Tong uitsteken )

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 10:17

Mirte schreef:
Over het algemeen zijn hannoveranen naar mijn idee geboren springers. Ze hebben er feeling voor, voor Z parcoursen spring ik altijd met een Hannoveraan, ik vind dat een ras wat gewoon lekker en makkelijk te rijden valt in een zwaar parcours.


Ik heb ook een Hanoveraan Haha!
Springt makkelijk en (tot nu toe) alles, alleen volgens mij is het geen Z springer qua vermogen. Tot de M moet lukken Lachen
Maar ik ga binnenkort een springzadel kopen, dus wie weet..

leuk Lovely, dat het zo goed ging! ik ben ook nooit echt een held met springen, en IMO maakt het zadel wat je hebt ook nogal wat uit. Met een springzadel voel ik me toch een stuk saver dan in een dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 10:26

Mirte schreef:
Wow, super springafstamming, hij is zeker niet te koop? Haha! Ook super dat je kwaliteit springmateriaal hebt, dan kan je je nog eens wagen aan een sprong! Je paard vind het duidelijk peanuts, dat is wel zeker als ik het zo lees!


Neeee, hij is niet te koop! Nog voor geen honderdmiljoen dat ie weggaat, is van mij blijft van mij Haha!:D. Er staan wel eens Herannussen te koop hoor, er zijn er niet zo veel van maar af en toe kom je er wel eens eentje tegen. Wees gewaarschuwd, het zijn geen makkelijke paarden. Herannus zelf kon erg goed naar de sprong toe sliden zeg maar Haha!:D.
Karakter krijgen ze wel mee van paps en samen met dat Heidelberg heb ik dus een dapper paard, die dus gewoon springt.
Paar maandjes terug heb ik voor spek en bonen oefenspringen gedaan en toen stopte hij wel op de triple en een paar keer op de muur, maar ja dat had hij nog nooit van zijn leven gezien. Maar zodra hij over de muur kroop, bleef hij gewoon alles springen heel overtuigd.
Het fijnste blijft dat ie zoveel vertrouwen geeft voor boven en na de sprong.

Ik ben ook nog steeds op zoek naar een springzadel, met mijn dressuur gaat het wel, maar met een springzadel zit je boven toch fijner. Misschien moet ik wat sneller gaan zoeken??

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 11:05

wouw,
dapper joh!
Je moet hier gewoon werk van maken, zonde als je het niet doet!

Maar doe je wel voorzichtig?
Over 11 dagen wil ik je graag heelhuids kunnen begroeten Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 11:22

Tender schreef:
Maar doe je wel voorzichtig?
Over 11 dagen wil ik je graag heelhuids kunnen begroeten Lovers


Zelfde geldt voor mij, niet springen jij!!!!

(11 dagen al? joh, wat vliegt de tijd)

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 12:05

Jammer dat die niet te koop is! Haha! Zo wel dan zou ik het momenteel toch niet kunnen betalen, maar dat is dus wel het type paard wat ik nog graag erbij wil hebben.
En een springzadel is wel handig, zit een stuk makkelijker vooral als je zometeen de 1.60 gaat springen! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 01:22

Het is nog niet helemaal besloten, maar het zit er wel dik in dat we zaterdag meerijden in het oefenparcours. Misschien eerst het 60 cm en wellicht nog 80cm erachteraan.
Wel nog een heel klein beetje moed verzamelen, en dan gaan we gewoon meedoen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 12:43

gaaaf dat je het durft en dan een oefenparcour nog wel! ik durf 60 cm niet maar doe het wel eens en dan voel ik me alsof ik in een 140 parcours zit Scheve mond
brrrrr gelukkig zijn zowel paard als ruiter geen springtalent bij ons Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 12:57

Haha, ik vind het ook een raar idee hoor, parcourtje springen.
Maar 60cm valt reuze mee, merk je nauwelijks. Het zou me niks verbazen als ie uit verveling halverwege alles omgooit, dat schijnt een verzoek tot echte hindernissen te zijn Haha!:D.
Vooralsnog moeten we eerst nog maar rond zien te komen.

*niet vergeten capje mee te nemen*

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 15:25

en nu nog de volgorde van de hindernissen onthouden Haha! Verward of hoeft dat bij een oefenparcours niet?

dat lijkt mij 1 van de ergste dingen van het springen; dat kan een mens toch nooit allemaal onthouden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 10:59

Dat parcours dat onthou ik wel denk ik. Puntje is nu even welk parcours, want eergisteren nog wat rondgehobbeld in de springwei en hij was wat sukkelig al die kleine hindernisjes aan het omkieperen. Die van 80 keek ie dan weer wel naar, de rest eigenlijk niet.
Springzadel gaat er snel komen, want ik had weer een moeilijk moment toen ie als een vliegtuig over een oxer ging, zo verschrikkelijk hoog. Het punt was dat ie niet zo goed keek en hij zag m dus wat laat Haha!, dan maar 2 meter hoog eroverheen. Leuk, op je dressuurzadel hoor Haha! Boos!. Zeeeeer binnenkort maar eens langsrijden bij de prefered supplier, hihi.