Bliksem doodt paarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Bliksem doodt paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-02 20:48

Ik was net even in de krant aan het bladeren en toen kwam ik dit berichtje tegen:

Bliksem doodt paarden
IJsselstein, vijdag.
Drie rijpaarden zijn in Ijselstein fataal door de bliksem getroffen.
De dieren werden gisterochtend door de medewerkers van twee maneges levenloos in weilanden langs de Noord-Ijsselkade aangetroffen.
Boven Ijselstein waren 's nachts hevige onweersbuien tot ontlading gekomen.

Dat is toch vreselijk? Het zou je paard maar zijn, wat erg zeg.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23419
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 21:10

Is een paar jaar geleden bij ons in de buurt ook gebeurd, het paard stond alleen in een open weiland (kon ook niet samen met anderen). Dan gaan je nekharen wel even overeind staan ja...

Marsje
Berichten: 8089
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 21:56

Dat heb ik vanmorgen ook in de krant gelezen. Wat erg voor dat paard. Het lijkt me ook heel naar voor dat meisje waar Reddy007 het over heeft. Die heeft dat met eigen ogen zien gebeuren.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 22:29

het waren pony's geen paarden. Ik weet van wie ze waren, maar vertel daar verder niks over, vind het al erg genoeg.

gr linda

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 11:16

Reddy007 schreef:
ja vorig jaar stond een x in de P&S over dat er een wedtsrijd was en dat een meisje een pony in ging laden en dat die pony overleed door bliksem inslag! vet sneu.........heb je zin in de wedstrijd....gebeurd er zoiets!


Nou die wedstrijd kan me op zo een moment geen moer meer schelen hoor...Ik denk eerder aan mijn pony, niet aan dat idiote lintje wat je kan winnen....

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-02 13:05

liberty schreef:
het waren pony's geen paarden. Ik weet van wie ze waren, maar vertel daar verder niks over, vind het al erg genoeg.

gr linda


sorry, het stond in de krant dat het paarden waren.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Re: Bliksem doodt paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 13:17

Carolien007 schreef:
Ik was net even in de krant aan het bladeren en toen kwam ik dit berichtje tegen:

Bliksem doodt paarden
IJsselstein, vijdag.
Drie rijpaarden zijn in Ijselstein fataal door de bliksem getroffen.
De dieren werden gisterochtend door de medewerkers van twee maneges levenloos in weilanden langs de Noord-Ijsselkade aangetroffen.
Boven Ijselstein waren 's nachts hevige onweersbuien tot ontlading gekomen.

Dat is toch vreselijk? Het zou je paard maar zijn, wat erg zeg.
hebben wij ook een keer mee gemaakt is het heel erg!!
er was hier laats nog een topic over van of je je paard naar binnen moet doen met onweer of niet..en haast iedereen maar zeggen dat het nauwelijks gebeurd..nou zieje t het wel wéér!!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 13:41

Carolien007"]
[quote="liberty schreef:
het waren pony's geen paarden. Ik weet van wie ze waren, maar vertel daar verder niks over, vind het al erg genoeg.

gr linda


sorry, het stond in de krant dat het paarden waren.
[/quote]

ach, de krant weet geen verschil tussen paarden en pony's he!! Ik weet ook van wie ze waren, vind het echt erg voor hun!

gr linda

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 09:34

wat erg he. Volgende keer als het onweert paarden toch maar weer binnen zetten...

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 10:00

In Nijkerk zijn er ook 2 doodgeslagen Huilen

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 10:47

wat erg zeg het zal je maar gebeuren Huilen

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 16:01

Een weet je wat het enge is, mijn paard loopt dus ook in IJsselstein in het land. dag en nacht. Ik schrok me rot toen ik het hoorde.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 16:45

Ik wilde net dit topic gaan plaatsen, omdat het vlak bij mij. Ik weet ook wie Liberty bedoeld, maar ik wil het dus wel vertellen.
Het zijn dus 2 pony's van Manege de IJsselsprong. In een is de bliksem ingeslagen en de andere liep met een gebroken been, dus die moesten ze laten inslapen. Waarschijnlijk is ie heel erg geschrokken en is gaan rennen en heeft z'n been gebroken. De andere pony is van Manege de Volte. (zit schuintegenover die andere manege en hun weilanden liggen naast elkaar) Ik weet niet wat er precies gebeurd is met die pony, de een zegt op slag dood door de bliksem, de ander heeft het over een verlamming en dus inslapen. Ik weet het niet, maar ik moet daar vanavond weer heen, dus ik zal het wel horen. Op de site van de Volte, www.devolte.nl is een In Memoriam voor Jodi, een van de pony's.

Oja, er staat nog een fout in het artikel, behalve die paarden, zijn dus pony's, is de straatnaam ook fout geschreven, i.pv kade moet het dijk zijn, maar dat is verder niet zo van belang.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 17:44

Meestal is het zo dat het paard in een onweer dood gaan aan zogenaamde 'stap-spanning'. De bliksem slaat dus niet recht op het dier in (er zijn meestal wel genoeg bliksemafleiders in de buurt), maar het treffen gebeurt via de grond.
Als het paard gewoon rechtstaat, kan het zijn dat onder de ene hoef een andere spanning is dan onder de andere. De stroom wil zich dan verdelen en in plaats van door de grond te gaan, gaat de stroom via de ene hoef naar boven en dan langs het andere been terug naar beneden.
En onweer zonder water in in principe gevaarlijker dan een waar je druipnat van wordt. Dit is omdat water stroom geleidt en de stroom dus door het water zal gaan in plaats van door je lichaam, als je nat bent.

Echt wel een nare ervaring, zo ineens 2 pony/paarden dood. Onze paarden staan ook altijd buiten bij onweer, maar ze kunnen niet allemaal binnen (en worden zot in stallen).

Een keer heb ik in de Vlaamse ardennen zo'n zwaar onweer meegemaakt (we waren er op vakantie, met de paarden *LOL* ) dat ik 's nacht ben opgestaan om te gaan kijken of de pony's er niet bang van waren. Maar paarden schijnen meer bang te zijn van "onnatuurlijke" elementen dan iets wat in hun genen geplant is als zijnde "natuurelement". Ze stonden dus lekker te slapen in de druipende regen en de flitsen lang alle kanten.
En de volgende dag bang zijn van een tractor op wandeling Frusty .

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 23:03

arg wat erg zeg!!!altijd als het onweert ben ik al zo bang... drib staat ook dag en nacht buiten... Maar dan denk je, ''ahg, dat gebeurd niet met mijn pony'' maar als je dan weer zoiets hoort, Scheve mond het kan gewoon overal gebeuren Huilen Vind het echt vreselijk voor die mensen!!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 14:24

Weet je dat die pony van manege De volte pas 4 jaar oud was!

Een heel eng idee. Ik weet wel dat mijn pony met bliksem binnen staat.. brr

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 14:41

Gestie wat eng, en vreselijk voor die mensen!!! Buddy slaapt af en toe ook een nachtje buiten...ik denk dan altijd wel van "zou het wel allemaal goed gaan?". Maar ja, je kan het arme beest niet de hele dag binnen zetten...

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 16:58

#Ymke# schreef:
Weet je dat die pony van manege De volte pas 4 jaar oud was!



Typfoutje, pony kwam uit 1988, is dus 14 jaar.

Dniesy

Berichten: 2140
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Hoorn (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 17:00

ow wat zielig, Verdrietig ik moet er niet aan denken........

Dustylovergirl16
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-04-02
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 22:39

oh wat zielig
zomaar getroffen door de bliksem
kan er niet aan denken dat mijn pony dat zou overkomen
ik vind het echt kei zielig en supper erg voor de mensen waarvan de pony's waren