Nou jongens Mexx heeft de primeur hoor

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Nou jongens Mexx heeft de primeur hoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-02 13:31

de eerste pony in 14 jaar die mij eraf gegooid heeft
Speciaal voor Sjimmy mijn zand-hap verslag Haha!

Ik was vandaag al vroeg heengegaan omdat het zo warm zou worden.
Half 11 was ik aanwezig en heb ik Mexx uit de wei gehaald.
Eerst uitgebreid gepoetst en leren voetjes geven want hij ging onwijs hangen elke keer.
Toen met touwhalster en rope wat grondwerk gedaan wat hij heel goed oppakte. Hij was heel braaf en begreep heel goed wat ik bedoelde.
Daarna opgezadeld wat al wat minder ging. Ik had het idee dat hij wat bang voor het zadel was. Ook bij het aansingelen was hij vrij zenuwachtig.
Toen heb ik iets minder dan een half uur gelongeerd. Hij liep heel lekker ontspannen en reageerde heel goed op stemhulpen. Staf, draf, galop allemaal heel netjes. Toen heb ik de beugels naar beneden gedaan zodat die lekker tegen zijn lijf aan flapperden, dat vond hij eerst nog een beetje eng. Ik heb toen een tijdje bij hem staan frunniken, op het zadel klappen en een beetje aan de beugels hangen, ging allemaal heel goed.
Toen cap opgezet, chaps aangedaan en m'n stoute schoenen aangetrokken. Mijn plan was ( Schijnheilig ) om erop te stappen, worteltje te geven en er weer af te gaan zodat we dan klaar waren voor vandaag.
Ik had hem achter in de hoek geparkeerd zodat hij er niet vandoor kon vliegen, maar hij bleef heel netjes staan toen ik opstapte, tot ik mijn been over hem heen deed. Als een idioot knalde hij weg en bokte aan 1 stuk door, sommigen stukken met 4 benen de lucht in. Dit heb ik 4 hele rondjes volgehouden tot ik het niet meer hield en eraf gelanceerd werd Frusty Ik heb in mijn kuit een spiertje verrekt en heb inmiddels onwijs spierpijn in mijn benen maar verder heb ik er niks aan overgehouden gelukkig. Ik heb Mexx weer gepakt en heb hem nog 5 minuutjes gelongeerd en wat in de beugels gehangen. Ging weer prima.
Ik durfde er echt niet meer op, die pony ging net zolang tekeer tot ik ernaast lag en draaide compleet door.
Heb hem nog even afgespoten en weer in het land gezet.
Toen met lood in mijn schoenen naar de eigenaresse Scheve mond
Ze vond het echt jammer dat het zo gegaan was en weet niet wat ze nu nog met die pony aanmoet omdat hij kennelijk niet te vertrouwen is.
Ik heb gezegd dat ik er in ieder geval niet meer op wil, helaas.
Misschien zwak, maar ik rijd nog altijd voor mijn plezier en heb geen zin om ongelukken te krijgen omdat ik zo nodig op een doldwaze pony moet rijden.

Helaaaaaaaaaaaaaas pindakaas het is niet gegaan zoals ik het gehoopt had, maar ach...nu ben ik tenminste een ECHTE RUITER *LOL* *LOL* *LOL*
Toch? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 13:34

weet je zeker dat die pony niet ergens last van heeft? Als hij ook al zo op het zadel reageert? Misschien doet het ergens zeer als je gaat zitten Verward

Wel gefeliciteerd met je 1e val trouwens! Knipoog

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 13:36

jemig marije!
wat een beest..groot gelijk heb je..je kan genoeg paarden rijden dus waarom op mexx stappen
Sterkte met je spierpijn

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 13:38

jammer dat t zo gegaan is joh.... Maar idd miscshien dat ie ergens last van heeft omdat je ook al zei dat ie zo bangig op t zadel reageerde?? dat hoeft niet zomaar te zijn.

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 13:39

Jeetje, voor het eerst in 14 jaar???? Wow, ik ben er in bijna 9 jaar tijd zeker wel 25 keer afgegaan. Zal wel vaker zijn! *LOL*

Maar erg jammer idd dat het zo gelopen is. Ga je er nog wel heen? Nog wel met hem bezig enzo? Is het niet een goed plan om iemand mee te nemen die er wel goed op durft? Jij kan hem dan bijvoorbeeld vasthouden wanneer die persoon opstapt. Wanneer ie niks doet stapt diegene er weer af en zo ga je een poosje door. Wanneer het opstappen allemaal goed gaat, ga je aan de hand stappen met die persoon erop. Daarna kan jij hem longeren met die persoon. Zo kom je steeds een stapje verder. Lachen

Maar misschien dat hij idd ergens last van heeft ja. Hij reageert niet normaal iig!

Maar echt jammer dat het zo gelopen is!
Laatst bijgewerkt door Joleen op 18-06-02 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 13:43

Jammer maar wel een heel begrijpelijke beslissing. het klinkt inderdaad of de pony of nog steeds pijn heeft of in ieder geval een erg nare ervaring heeft gehad. Als ik de eigenaresse was zou ik hem en het zadel eerst heeeel goed nakijken en zijn verleden uitpluizen. Misschien heeft het een lichamelijke of aanwijsbare reden in het verleden. Maar dat het niet iets is wat je "even oplost" lijkt me wel duidelijk.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-02 13:44

Ik denk niet dat hij pijn heeft. Ze hebben er al een DA bij gehad en een fysiotherepeut om te kijken of hij iets met zijn rug heeft maar die konden niks vinden. Ook weten ze zeker dat het zadel goed past.
Ik denk dat die pony op de een of andere manier verpest is. Voordat ze hem kochten al of hier met het inrijden wat die jongen heeft gedaan, met praam en heel hardhandig.
Als je Mexx ziet is het echt nog zo'n broekie, die moet je niet overdonderen maar juist een beetje vertrouwen geven.
En ach, vandaag dacht ik: die is zo braaf, ik wil erop en eraf (maar dan op een andere manier *LOL* ) maargoed hij flipt dus echt zodra je zit.
Heb nog nooit een pony zo tekeer zien gaan om iemand eraf te krijgen.

Wat jij zegt Joleen is helaas geen optie, dat iemand hem vasthoudt als je erop stapt, dan komt hij namelijk omhoog en kom je er helemaal niet op.
Daarom wilde ik het graag eens alleen proberen, met een losse teugel (die ik overigens zo aan kon nemen) zodat hij vrijwillig zou blijven staan. En dat deed hij dus ook wel, totdat ik zat.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 13:44

Gelukkig geen gebroken botten!! Ik had al zo'n raar voorgevoel bij je eerdere berichtje over Mexx.... Verstandig besluit om er niet meer op te gaan.

Misschien is er inderdaad iets met de pony aan de hand, maar laten ze dat zelf maar uit gaan zoeken voordat jij je nek breekt.

Wel rottig hoor, het was best een uitdaging en had heel leuk kunnen zijn als het allemaal gelukt was.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 13:53

Zo had ik het niet bedoelt hoor Marije.... Lips are sealed Knipoog

Wat ik mij nu afvraag, leg er eens een zak aardappelen ofzoiets op (met zadel en zonder zadel), flipt hij dan ook?

Is het puur dat hij het "mens" (jou dus en je daardoor niet vertrouwd?) niet meer kan zien?

hmmm strange.....

Slimme keus idd om er maar niet meer op te gaan.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 14:26

Sjimmy schreef:
Zo had ik het niet bedoelt hoor Marije.... Lips are sealed Knipoog

Wat ik mij nu afvraag, leg er eens een zak aardappelen ofzoiets op (met zadel en zonder zadel), flipt hij dan ook?

Is het puur dat hij het "mens" (jou dus en je daardoor niet vertrouwd?) niet meer kan zien?

hmmm strange.....

Slimme keus idd om er maar niet meer op te gaan.


Zo heb ik dat ook eens gedaan!
Was maar een shet die volkomen verkeerd was ingereden en daarna als onbetrouwbaar in de wei was gegooid.
We hebben twee stevige zakken zand (5 à 10 kilo per stuk) aan elkaar gebonden en over de rug gehangen (aan elke kant hing dus een zak)

Aan de longeerlijn, en na een aantal rondjes bokken en tieren was het afgelopen. dit hebben we nog een poos volgehouden en daarna was het helemaal over. Vanaf die tijd heb ik er opgereden, gewoon met een halstertje!

Maar ik kan ook heel goed begrijpen dat je geen zin hebt om je nek te breken!
zou ik ook niet doen hoor.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-02 14:29

Dat met die zakken hebben ze ook al geprobeerd. Het rare is, dan doet hij dus wel normaal. Ik denk dat hij het vertrouwen in mensen kwijt is zodra ze in het zadel zitten oid.
Of misschien een vorm van zadeldwang?

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 14:41

Als je nou op hem gaat hangen? Hoe je het dus ook bij jonge paarden doet? Ik denk dat Mexx alles weer opnieuw moet leren. Hij moet weer vertrouwen in de mens krijgen. Een soort van opnieuw inrijden. Moeilijk, zo'n pony!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-02 14:50

Precies wat jij zegt Joleen heb ik vandaag ook gezegd na het longeren. Ik merkte toen dus dat hij het zadel nog wat eng vond dus ik zei dat ze hem eigenlijk opnieuw zadelmak moesten maken en inrijden.
Maar dat hoefde volgens hen niet, het was prutsmuts van hem want het is een dondersteen en met die jongen was hij op het laatst ook heel braaf. Dus okee, kennelijk moest hij het allemaal al kennen.
Toch ben ik dus met die beugels los gaan longeren, wat aan het zadel hangen en met de beugels klapperen en op het zadel drukken. Ook mijn arm over het zadel gelegd en hem aan de andere kant op de hals geklopt. Dat vond ie allemaal prima, ook toen ik in de beugel hing was hij nog heel braaf, totdat ik dus mijn been erover heen zwaaide.
Ik had verwacht dat hij braaf zou blijven staan.
Ik was van plan rustig aan te doen met hem, maar helaas heeft hij me eraf gekregen en ben ik er niet meer op gegaan zodat het de volgende keer weer moeilijker zal zijn.
Ik denk dat als je helemaal overnieuw begint dat hij dan weer tot het gaan zitten heel braaf blijft, daar beginnen de problemen pas namelijk.
Het is nu aan hen om uit te zoeken hoe dat komt. Ik denk angst door hoe het de vorige keren is gegaan. Met een praam op zijn neus en zijn kin tegen de borst getrokken. Paar flinke schoppen in zijn pens en een klets over zijn kont. Toen was het wel klaar ja. En daar pluk je nu de vruchten van, ahum Lips are sealed

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 14:51

Tja... ik heb het net even illegaal gelezen en antwoord nu dus ook illegaal.. Bloos
Een heel naar verslag moet ik zeggen, met gelukkig een heel goed einde. Ik kan mezelf goed voorstellen dat jij zegt niet met deze pony verder te gaan. Heel erg begrijpelijk. Je plezier, maar vooral ook je eigen veiligheid gaan voorop! Je hebt tot op heden nog steeds de beschikking over Aldira en tja.. natuurlijk kun je ook weer eens deze kant op komen. Knipoog

Ik ga nu gauw weer verder.... Schijnheilig

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 16:17

Jeetje zeg....wat raar dat hij de andere dingen wel goed doet. Dan heeft hij toch vertrouwen in mensen, denk ik zo.

Ik denk toch dat hij een nare ervaring heeft meegemaakt, dat het daaraan ligt. Zonde zeg en jammer voor jou!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 19:16

Goede beslissing om er niet meer op te stappen, zou ik ook niet doen. Waarom ongelukken opzoeken? Je hebt het iig geprobeerd en bent een ervaring wijzer!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-02 19:25

Jurga schreef:
Je hebt het iig geprobeerd en bent een ervaring wijzer!

Inderdaad: geduld is een schone zaak Lachen
Ben nu te snel gegaan.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 19:29

Jeetje, dat is een moeilijk probleem.
Ik kan begrijpen dat je ermee stopt, tenslotte doe je het voor je plezier en niet omdat je zo graag een ziekenhuis van binnen wilt zien.
Je weet niet wat er precies gebeurt is vooraf, misschien werd de praam wel aangetrokken vlak voordat de vorige ruiter zat en herinnerd het bijna zitten hem aan pijn?

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 19:49

Bij dit soort gevallen gaan mijn vingers altijd onwijs jeuken *krab*krab*krab* Ik heb een of andere ziekelijke gekte voor idiote paarden/pony's. Ik kan er echt niets aan doen Scheve mond
Het is dat hij in Drenthe staat, eigenwijze eigenaren heeft en ik nou niet bepaald omkom in mijn tijd (we hebben er zelf net een uitdaginkje bij), maar anders...
Het is jammer dat het zo gegaan is, kan me ook wel goed voorstellen dat je behoorlijk wat steekjes los moet hebben om hier nog op te willen ( Haha! ). Heel vervelend allemaal, ik moet zeggen dat Joop een irritant bakbeest was, maar nog nooit zo erg bezig is geweest. Oh, echt erg dat ik hier helemaal met jeukende vingers zit! }> Party!!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-02 21:11

Ik had dus hetzelfde Laui Knipoog Maar zo'n idiootje als nu heb ik nog nooit gereden, heb me er toch op verkeken.
De eigenaren zijn niet eigenwijs eigenlijk alleen ze willen gewoon alles geprobeerd hebben voordat ze hem weg doen.
Kom een keer meeten Laui dan kun je hem eens uitproberen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 21:52

weet je als ik dit zo lees lijkt het me dat de pony bang is van het hoge 'ding' wat op hem komt zitten. waar ik werk hadden we er ook zo eentje. daar kon je zo overhangen en longeren met tuig allemaal niks aan de hand maar zodra je rechtop kwam zitten was ze helemaal bang van de hoogte. probeer zo rustig mogelijk op de pony te gaan zitten. en heel veel geduld te hebben. vasthouden, dat zou ik nog even oefenen. je gaat met 1 voet in de beugel (veiligheidsbeugel???) en zodra ze omhoog komt soring je uit de beugel zo doe je dat een hele tijd lang totdat je er als het ware bijna naast haar in de beugel kan staan. als dit heel heel goed gaat probeer je voorzichtig je ben erover heen te doen.

en idd net als bij laui jeuken mijn handen ook!

ik wens je nog veel succes!!

x yvon

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-02 21:56

Yvon, ik denk dat je gelijk hebt. Hij was versteend toen ik er eenmaal opzat terwijl ik echt heel voorzichtig deed. Opstijgen en er weer naast gaan staan heb ik een paar keer gedaan, geen probleem.
Maar toen dat gewicht op hem en niemand meer naast hem dat was schrikken. Ik ben niet helemaal rechtop gaan zitten, maar voorover tot hij er vandoor ging natuurlijk.

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 21:56

Ik denk dat je ook wel erg snel bent gegaan. Want door 1 ochtend met zo'n beestje te werken heb je nog lang niet zijn vertrouwen. Volgens mij moet je daar eerst heel lang aan gaan werken voor je er uberhaupt op moet stappen. Dit kan natuurlijk wel even duren, maar volgens mij is vertrouwen de belangrijkste basis van alles, zeker met zo'n geval. Ik zou dus voorlopig eerst lekker poetsen en wat grondwerk doen en wat oefenen met het zadel zodat hij bij het opzadelen en singelen helemaal relaxed is. Pas daarna kan je volgens mij gaan denken aan erop klimmen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-02 21:59

Helemaal gelijk in Mananzo. Is ook mijn eigen stomme schuld en helaas kan ik het niet meer terugdraaien. Heb de situatie verkeerd ingeschat.
Maar ik kreeg het idee door de verhalen etc dat ik het rijden maar eens moest proberen omdat de rest allemaal voor elkaar was.
Najah, ik zei het ook al tegen Nimber, in het vervolg meer vertrouwen op de oogjes van het paard dan op verhalen van de eigenaars en anderen die de pony kennen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 22:21

Tsja, sneu voor de pony, maar nog sneuer voor jouw als er iets met je gebeurd was.
Je kunt een boel doen en proberen, maar zodra het gevaarlijk wordt, zou ik hem ook laten staan.

Moet ik ook zeggen dat die eigenaren misschien ook wel een beetje dom zijn, om jouw zo op te laten stappen. Of hadden zij dit niet in de gaten, dat die pony zo zou reageren Verward

Ik hoop dat deze pony iemand kan vinden die heeeeeel veeeeeel tijd en waarschijnlijk nog veel meer geduld heeft om met hem aan de slag te gaan. Want als ik dat zo hoor, ben ik bang dat ik wel weet waar hij gaat eindigen........