les van een ander gehad.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

les van een ander gehad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 08:13

Nou, jullie weten dat ik niet zo happy ben met m'n huidige instructrice.
Gisteren met iemand meegeweest, was al wel eens vaker geweest, maar nu dus al 6 maanden niet. We reden in een groep, 3 ruiters reden mee maar kregen geen les, en wij 2tjes dus wel les.
Wat een verschil zeg, die man is zo rustig, helpt even met achterwaarts gaan omdat het paard dat nog niet kent, en hij drukt het paard resoluut, maar heel beheerst naar achteren Ook al gaat het op de achterbenen staan, hij houd consequent het paard vast aan de teugel en duwt daarna weer verder. Als het 2 pasje goedgegaan is, dan beloont hij.
Ook met wijken, voor de linkerkuit ging gisteren heel erg goed (in een proef een 7/8 waard). Alleen doordat hij net even wat anders zegt. Voor de rechterkuit ging nog niet zo goed, maar je kunt niet alles hebben.
Verder blijkt dus dat ik te veel met m'n handen pruts, waardoor het paard gaat hangen, ik deed dit nooit, maar m'n instructrice vindt dat ik door te kneden het paard ontspannen moet krijgen, dus dat heb ik toch een beetje overgenomen.
Dat wordt dus weer afleren. Deze man ziet echt elk stukje dat je met de teugels probeert op te lossen terwijl het met de zit moet. Ik kijk te ver naar beneden, daar wordt anders ook nooit opgewezen.
Het enige nadeel van deze les is dus toch dat het nog in een groep is, en m'n verzorgpaard wordt daar gestressd van, maar verder was het wel lekker hoor, met 2 personen les.
Zal vanavond m'n instructrice eens confronteren met deze bevindingen.
Ik heb gisteren dus niet te horen gekregen: je rijdt als een manegeruiter, geef eens een ruk hier en schop eens daar. Geen geschreeuw.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:25

Wat fijn dat het met deze man een stuk beter gaat! Hopen dat het zo blijft. En misschien wordt je paardje vanzelf meer ontspannen in een groep. Nu kun je vast ook meer genieten van het paardrijden zelf lijkt mij.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:54

Zou je er niet voor kiezen om dan maar in een groep (je) te lessen? Als het je zoveel beter zint, het paard went er wel aan.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 11:08

Ik reed ook altijd al in een groep hoor, maar dan bij 4 anderen. 1 daarvan was redelijk serieus, maar springt niet.
1 heeft 6 jaar ervaring, een eigen Haf, maar versiert zichzelf elke week met andere sporen en het paard heeft dan een martingaal, dan bijzet, dan slof en weet ik veel wat om.
De overig 2 zijn helemaal erg, galopperen niet eens.
En verder leer je er dus trekken, en schoppen, en ik krijg elke week te horen dat ik nog als manegeruiter rij, niet m'n best doe, enz.
En veel geschreeuw.
Vanavond heb ik daar dus weer les, en ik zal haar eens met m'n bevindingen controleren, kijken wat ze zegt (ze duldt niet veel commentaar). Ze vindt dat ik teveel theorie weet (ja, ik kan elke hulp zo opnoemen en wat de uitwerking moet zijn, maar ik kan het niet uitvoeren) en te weinig in de praktijk wil uitvoeren. Maar ik heb dus niets aan linkerbeen erbij, dan wil ik ook weten waarom, en dat vindt ze dus brutaal.
En bij deze man kan ik dat zeggen, hij is heel rustig, zegt precies van die teugel iets meer zo om het paard gebogen te houden, dan je buitenbeen zus om iets te begrenzen enz. Verder zegt hij dus ook als het goed of niet goed gaat, je krijgt dus wat meer feedback.
En in de groep?? ik vind het jammer, en er is helaas alleen een buitenbak, maar het paard leert hetvast wel. Gisteren ging helemaal niet slecht, alleen de galop toen we voor de 3e keer moesten aanspringen.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 11:18

hey
als die man veel meer uitleg geeft en zijn manier van lesgeven je meer aanstaat, zou ik toch daar gaan rijden. Elke keer te horen krijgen dat je niks kunt en daarbij niet eens geholpen worden is ook de oplossing niet he. Op mijn vorige manege reed ik ook af en toe in de les en die instructrice was ook altijd aan het roepen tegen mij, en elke keer moesten mijn teugels korter en korter (om zogezegd dan aan de teugel te rijden) maar Gigi had toen al problemen met zijn rugspieren, dus kun je wel al voorstellen wat het gevolg was (idd enorm verzet)

Nu rij ik op een andere manege, omdat mijn paardje op een andere stal staat, dichter bij huis. Ik krijg nu prive-les en heb al heel wat bijgeleerd. We werken alleen aan de basis: voorwaarts, op de hulpen en vooral galopperen zonder bokken of weg proberen lopen. (dat is al heel wat voor Gigi) En af en toe als ik bv iets niet wil doen (bv niet durf) dan kan ze me wel steeds zover krijgen. En ben dan toch daarna blij dat ik het gedurfd heb. Ze kan ook af en toe wel eens schreeuwen, maar meestal is het dan ook wel nodig.

Dus een andere instructeur kan je veel meer helpen, als je je dar beter bij voelt, moet je het zeker doen.
Dat die andere instructrice dan een leerling kwijt is, is haar eigen fout, moet ze maar wat meer uitleg geven en wat minder schreeuwen.

veel succes!!
xxx