afmaken van 6-jarige pony??? update+goed nieuws!!!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

afmaken van 6-jarige pony??? update+goed nieuws!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-02 10:13

Nou, een maand geleden is een verzorgpony verkocht, ik ken haar vanaf de geboorte. Ze is geboren met 2 ongelijke hoefjes en daardoor heeeel licht onregelmatig, maar met rijden kun je dat prima verdoezelen.
Nou, 4 mensen (2 vrouwen en 2 kinderen) zijn wezen kijken, hebben gereden, en hebben haar gekocht.
Nu een maand later beweren ze dat de pony hoefkatrol heeft.
De pony is voor verkoop klinisch gekeurd, en er is een opmerking geplaatst over die ongelijke hoeven. Verder mankeerde er niets aan, zeer harde benen enz.
De kpers beweren nu dat de pony kreupel is, en dus koopvernietigend is.
De pony is verkocht met als mededeling door de eigenaar, ik wil haar nooit meer terug zien, ze is goed.
De veearts van de fokker die de pony klinisch gekeurd heeft snap hier dus niets van, heeft contact gezocht met de veearts van die mensen,en wat blijkt? De pony is nooit op de foto gezet, en die veearts heeft nooit beweerd dat het hoefkatrol is, hij weet zelfs niet wat het is. De stalhouder heeft gezegd dat die onregelmatigheid de pony waardeloos maakt.
Dus nu is er afgesproken dat de pony afgelopen donderdag in Utrecht op de foto zou komen en als het niet goed is, komt ze vandaag weer terug.
Nou, die mensen hebben dus nooit weer gebeld, en wij weten dus niet of ze terug komt.
lichte onregelmatigheid (geen kreupelheid) is immers geen verborgen gebrek en niet koopvernietigend, en dan wil de verkoper de pony ook niet terug, alleen als de pony werkelijk hoefkatrol heeft.
Ik denk zelf dat de kopers er niet tevreden mee zijn, het is hun eerste pony, en dat betekent dat ze die onregelmatigheid en kopschuwheid over het hoofd hebben gezien, maar dit is immers geen reden om een pony terug te nemen.
Maar het ergste komt nog, als de pony hoefkatrol blijkt te hebben, wordt ze direct afgemaakt volgende week, en dat terwijl ik er van alles mee gedaan heb, de pony is NOOIT kreupel geweest, en ik heb er mee gesprongen, zadelrubriek gereden, dressuur gereden, buitenritten, van alles.
Zo'n pony maak je toch niet af?????Het gaat om die mooie pony (1e premie) in m'n avatar
Laatst bijgewerkt door germie op 04-06-02 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-02 19:43

NOu, die veearts weet wel wat hoefkatrol is, maar dat komt eigenlijk nooit voor bij pony's en hij weet dus NIET wat het dan wel is. Zoiets heeft hij gezegd. Maar ik hoor ook alles weer via-via.
Verder is de pony niet voorgereden, de kopers zijn er zelf opgestapt nadat er gelongeerd is. En ongelijke hoeven en dergelijke, nou dat zou ik ook niet melden, daar kijk je toch zelf naar???

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 09:06

Ik weet nog steeds niet hoe het afgelopen is, ik heb de verkoper nog niet kunnen bereiken.
Deze pony was altijd (vanaf de geboorte) licht onregelmatig, maar je kon er dus prima op rijden (vooral endurance zou ideaal zijn, vindt ze prachtig). Ik heb er een paar lessen meegehad toen ze 3 was, nou, toen kon ik nog niet veel aan de gangen doen, dus liep ze echt niet lekker.
Nu kan ik haar volledig goed laten lopen. Ik heb dus een zadelrubriek gereden en een keer onderling, en niemand die het is opgevallen.
Ik heb haar getraind voor de IBOP, maar de eigenaar zag er toch maar vanaf (ik met mijn 1.80 m op een pony van 1.47, dan vraag je om juryproblemen)
Verder heb ik de pony dus gelongeerd toen de kopers kwamen kijken, maar ik heb niet voorgereden omdat ik last vna m'n rug had. Een vrouw en haar zus en 2 kinderen hebben gekeken. Die kinderen hebben gereden, gelopen met de pony. Nou, met longeren zie je die lichte onregelmatigheid wel als je goed kijkt. Maar aangezien het niet mijn pony is, vind ik dus dat ik mij niet met de eigenlijke verkoop mag bemoeien, dus ik heb hier niets overgezegd. Alleen over die kopschuwheid (ze is met praam en zweep behandeld door een hengstenhouder die haar wel even voor de keuring zou klaarmaken) heb ik iets gezegd, omdat de kinderen het hoofdstel niet omkregen. Als ze je vertrouwt is het probleem over.
Waar ik mee zit is dat die pony dus op zich echt niets gemankeerd heeft voor de verkoop, een arabier heeft meestal hard beenwerk.
En voor een recreatieruiter is ze dus ideaal (heb er ook mee buitengereden, niet moe te krijgen). Ze loopt zeer ruim, dus met rijden van dressuur is ook geen probleem, alleen je moet goed weten hoe je rijdt. Springen kon ze wel, maar ze was erg schrikkerig.
Ik ben bang dat die pony in een maand tijd volledig verreden is. Hij loopt niet lekker bij jou, zal ik er eens op?? En dan een hulpteugeltje zus en spoortje zo, en dan zijn de bewegingen zo verknoeid.
Ik wacht dus nog maar af, maar afmaken zal ik niet leuk vinden, ik ken de pony dus vanaf de geboorte, en ben er toch wel een beetje aan gehecht (ook al is het dus niet m'n eigen). En zolang er op de foto's niets te zien is, zitten de kopers met die pony in de maag. Ik ben van mening dat je zeker niet na 1 kijkje een paard moet kopen, maar vaker kijken en desnoods een VA o.i.d. meenemen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 09:23

De hoefsmid is ooit bezig geweest, je moet de hoeven redelijk kort houden. Maar echt corrigeren kan hij niet heeft hij gezegd. Maar hoe denk je dat die pony wel 1e premies gehaald heeft? precies, goed bekappen.
Misschien is dat ook wel misgegaan bij die mensen, de pony was net bekapt voor de verkoop, en we zijn een maand verder en die mensen klagen. Tja, de eigenaar hield de hoefjes zelf erg goed bij, elk oneffenheid werd ersteeds weer uitgehaald.
Op het keuringsrapport staaat ook dat de hoeven ongelijk zijn. Maar ik heb zo'n dubbel gevoel, deze mensen zijn op zich ideaal voor de pony: buitenrijden, privelessen nemen, en verder niet te veel, alles voor de lol.
Ze meldden ook steeds dat het goed ging, en nu opeens dus niet meer, en is die ene vrouw volgens de verkoper net een heks geworden ,zo kwaad.
Maar ik blijf erbij dat ik mij niet hoef te bemoeien met de werkelijke verkoop, ik kan die pony aanprijzen, want het is geen slechte, maar ik vind niet dat ik moet wijzen op zichtbare gebreken. dat is de taak van de koper en eventueel de verkoper om het te melden.
Ik hoop dus echt dat de foto's goed waren, maar ik verwacht het wel, anders waren er met buigproeven ook al wel wat vage dingen geweest. En de veearts heeft ehct geprobeerd om die pony ook maar 1 stap kreupel te krijgen, maar dat is niet gelukt (ging er ruig aan toe, de VA had eerst de jaarlijkse inenting gegeven en wilde toen keuren, maar hij had de naald verkeerd gestoken dus de pony had hem gebeten, hij kwaad op de pony, maar de pony gaf niets toe, geen stap kreupel of gevoelig). Bovendien zouden die foto's afgelopen donderdag al gemaakt zijn, en de verkoper had zaterdag nog niets gehoord, dus dan zal er wel niets te zein geweest zijn, anders hadden de kopers die pony vast direct gedumpt.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 09:37

het is een merrie, 1 veulen gehad, toen wilde ze niet weer drachtig worden, veearts onderzocht: vocht in de baarmoeder. ZE moest gespoeld worden en dan 1 hengstigheid overslaan. Hierna was het dekseizoen over, dus niet weer gedekt.
Het is een Brutus van de meyershoeve E (75% arabier, 25% NF) X Alfred.
1.47 m (als 3-jarige), bont, heeft exact!!! dezelfde aftekeningen als de moeder (moeder is helaas door een ongeluk overleden op 7-jarige leeftijd anders was het een 2-span geworden)
Heeft een tante, ook bont, stermerrie.
Heeft nog een tante, vos, gewoon stamboekmerrie.
Wat wil je nog meer weten?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 10:19

NOu, die kopers hebben er veel voor betaald hoor, die zijn voor liefde gezwicht zeg maar (van horen zeggen tussen de 2500 en 4000 euro, maar in ieder geval boven de 1800 euro dat was nl de minimumprijs)
Tja en als het de slachtprijs wordt, dan kan het niet duur worden.
En een eerste paard loopt vaak op een miskoop uit, dat hoor je heel vaak.
En het is gewoon een leuke pony, als je er goed mee weet om te gaan. Ze moet je vertrouwen hebben en dan doet ze veel voor je.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 11:05

Peilen?? ik vind het best hoor, maar het is niet mijn pony, ik mocht er op rijden, maar verder heb ik er natuurlijk niets over te zeggen. Dus wacht eerst nog maar even af hoe het afloopt.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 11:38

Ik heb bericht!!!!! Haha! Haha! Haha! Haha!
De pony is helemaal goedgekeurd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! jIppiiejeiheenhhhehe
In Utrecht konden ze er niets aan zien, alleen weer die ongelijke hoeven, en dus moest ze dan maar op ijzers als het problemen met rijdne zou geven.
De foto's zoijn donderdag al gemaakt, maar de kopers wilden de foto's niet afgeven aan de verkoper, omdat ze beweerden dat de pony afgekeurd is. Er is dus een rapport bij dat de pony gezond is en dat geen sprake kan zijn van koopvernietigende gebreken.
Bij het eerste klinische rapport dat de kopers 2 dagen in huis hebben gehad voordat ze definitief de pony gekocht hebben stond al van die hoeven. En nu is dat dus in Utrecht opnieuw geconstateerd. NIets geen hoefkatrol
Het enige dat ik nu nog kan bedenken is dat de pony gewoon tegenvalt, of dat de kopers het idee hebben dat ze er teveel voor betaald hebben achteraf.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-02 08:06

Ik haal het topic nog even naar boven, dit omdat de kopers weer een berichtje hebben achtergelaten.

Het gaat nu goed met de pony, ze rijden er op, de pony komt naar hun toe uit het land. Die mensen willen niet zeggen waarom ze de pony toen perse afgekeurd wilden hebben, maar het gaat dus nu goed.
De pony staat op ijzers in de hoop dat ongelijke hoefje nog bij te werken.
En verder zijn ze er dus helemaal tevreden mee.
Haha! Het kan dus toch nog goedkomen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Maanon_, Sanet, VogeltjeM en 32 bezoekers