verzorgster op Sef laten rijden, bijna ongeluk

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

verzorgster op Sef laten rijden, bijna ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-02 18:07

Omdat Sefja nu alweer een tijdje onder het zadel is was het tijd mijn verzorgster erop te laten. Ze verzorgt Sef al een aantal maanden zonder haar te kunnen rijden. Ik was superzenuwachtig. Eerst in de binnenbak dat ging heel goed. Toen ook nog even een paar rondjes op de ovaalbaan. Daar ging het goed mis. ze ging er vandoor richting stal over glad asfalt (heel eng ik dacht echt dat ze daar onderuit zou gaan) en is daar met ruiter en al een openstaande box ingedoken.

Mijn verzorgster was toch wel heel bang geworden (godzijdank had ik haar verplicht een cap op te zetten) dus ben ik er op gegaan en heb Sef twee rondjes gereden. Ook bij mij probeerde ze het geintje twee keer te flikken kwam alleen niet verder dan een paar passen. Toen de verzorgster er weer op. En jawel ze ging er weer vandoor nu stond ik op het pad richting stal dus bleef ze netjes op de baan maar het duurde een rondje voordat ze haar weer terug had. Ik er weer op rondje gereden en toen de verzorgster laten uitstappen.

Toen ik haar net had heeft ze dit bij mij ook geprobeerd. Daarna heb ik geleerd het te zien aankomen en heb ik het steeds weten te voorkomen. Nu probeert ze het niet meer bij mij. Ik ben alleen heel bang dat het zich nu verder gaat ontwikkelen en ze ook bij mij weer moeilijk gaat doen.

De verzorgster wil nog steeds graag rijden. Uit loyaliteit gun ik haar dat graag. Ik durf alleen niet meer, zelfs niet alleen in de binnenbak (die ook niet helemaal dicht kan)

Ik denk dat het er erg vanaf hangt hoe ze nu morgen bij mij is....

Wat raden jullie aan?
Laatst bijgewerkt door dimmelim op 31-05-02 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 18:20

Ik zou haar er wel nog een keer op laten rijden. Je zei dat ze dat bij jou ook doet alleen heb jij het leren aankomen, dat kan je verzorgster toch ook leren? Desnoods doe je haar eerst aan de longe dan heb je zelf ook nog wat te zeggen en als het dan goed gaat kan ze zelf rijden.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 20:30

Ik begrijp je bezorgdheid, het is niet zomaar niks. Misschien heeft Sef nu nog even teveel energie en wordt ze daardoor wat recalcitrant. Ze is ook nog jong he... en die hele tijd niet onder zadel geweest. Moet zeggen dat ik dit wel een typische ijslander-streek vind, de floepert. Sterkte!

Ik vraag me af of aan de longe zo'n goed idee is, als ze gaat, dan gaat ze en dan houdt je haar ook niet met de longe, denk ik.

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 20:36

Maar de longe kanhet paard wel het idee geven dat ie vast zit, en dat ie daardoor mischien minder gauw ervan door gaat.
Lastig probleem, sowieso eerst morgen zelf even kijken hoe het met rijden gaat. Anders mischien voor je verzorgster erop gaat even longeren, zodat het heetste eruit is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 11:03

Mijn haflinger haalde dat "geintje" ook wel eens uit in het begin toen mijn verzorgster er nog maar net was. Zij is 12, een stuk kleiner en lichter dan ik, ik ken mijn pony goed en ik voel en zie wanneer ze iets gaat flikken, mijn verzorgster nog niet, ze kent Amanda nog maar een paar maandjes. Wat ik toen deed is zelf eerst gaan rijden en even beetje moe maken, het ergste eruit laten en dan ging zij erop. Ze is er 2 keer vandoor gegaan met haar erop, dus toen ben ik gaan leiden, dus bittussenstukje eraan, halstertouw eraan en wandelen maar, af en toe hardlopen (draven dus), (galop niet, dat hou ik niet bij Haha! ). Maar goed, nu is het vertrouwen weer terug en gaat het over het algemeen goed, af en toe probeert ze nog wel iets maar ik brul dan waarschuwend (tegen haf) en geef haar aanwijzingen (verzorgster). En het gaat goed, op den duur kent je verzorgster je paard ook en dan gaat het beter.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-02 10:15

Gelukkig was ze bij mij gewoon weer normaal na dit voorval. Longeren heeft geen enkele zin, dan is ze gewoon braaf. Ook is ze niet heel speedy of opgewonden of fris ofzo, ze berekent gewoon haar kansen en smeert hem dan terug naar stal nadat ze eerst een tijd heel braaf heeft gelopen. Helaas schijnt het ook in haar afstamming te zitten. Van vaders kant heeft ze dit soort scherpe kantjes geerfd. Ik ben er ook achter dat dit gedrag de reden is dat de eerste eigenaar haar heeft verkocht.

Wat ik nu denk (misschien niet lief)

- Ik geloof niet dat overwicht iets is wat je snel kan leren als je het niet in je hebt. Rijtechnisch is er niets op haar aan te merken. ze rijd veel netter dan ik maar is eigenlijk gewoon te lief.

- Ik zou het echt niet aandurven haar op Sef te laten rijden zonder dat ik erbij ben, ben veel te bang voor ongelukken.

- Haar alleen maar in de bak laten rijden is geen optie. Ik train mijn paard maximaal 1 keer per week in de bak omdat ze zich anders erg gaat vervelen. De andere keren rijd ik buiten of op de baan. Wanneer de verzorgster haar 1 keer per week in de bak rijd, kan ik haar zelf daar dus niet meer trainen. Bovendien is de bak ook niet helemaal "veilig"omdat hij niet helemaal afgesloten kan worden en Sef daar dus ook gewoon uit "ontsnapt" wanneer ze er geen zin meer in heeft. Als ik er iemand oplaat heb eigenlijk het liefst iemand die een ontspannen buitenritje maakt.

-Alleen maar rijden wanneer ik erbij ben heeft ook als ik eerlijk ben weinig zin. Ze komt maar 1 keer per week als ik er dan zelf moet zijn heeft ze weinig toegevoegde waarde.

- Als ik heel eerlijk ben heb ik haar niet echt nodig, natuurlijk is het fijn om iemand te hebben wanneer ik een keer niet kan maar er zijn genoeg stalgenootjes die me dan kunnen helpen en Sef kan gewoon op de wei, een dagje rust is geen drama.

-Als ik heel eerlijk ben rijd ik haar het liefste zelf in deze periode. Ze is groen en ik vind het fijn zelf de training in de hand te hebben.

- En waar ik echt bang voor ben is dat Sef mij ook gaat uitproberen en ik uiteindelijk zelf bang word. Dat is gelukkig nu nog niet aan de orde.

Voor haar lijkt het me ook niet leuk een paard waar je zo weinig mee kan. Een ander, makkelijker paard waar je ook mee kunt buitenrijden is waarschijnlijk veel leuker. Ik voel me wel heel banketstaaf omdat ze al een tijdje voor Sefja zorgt. Aan de andere kant, wanneer Sef geen botbreuk had gehad en de eerste keer dat ze kwam gebeurd was had ik het gewoon niet gedaan. Toen heb ik met haar afgesproken dat ze mag rijden wanneer Sef weer goed is onder voorwaarde dat ik vind dat het klikt.

Ik denk dat ik toch ga voorstellen dat ze Sef best mag verzorgen maar niet meer rijden. Als ze daar genoegen mee neemt is het fijn anders wil ik best voor haar uitkijken naar een ander paardje . Voel me hier erg banketstaaf over ...

Eluu

Berichten: 93
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 10:32

De eerste paar keer klikte het met rijden tussen mij en eluu ook niet.
Ze was erg eenkennig en ik wist de "knopjes" bij dr nog niet helemaal te vinden.

Ik merkte wel dat ze mij contstant aan het uitproberen was.
De eerste keer dat ik met dr naar buiten ging draaide ze ook snel om om vervolgens in volle gallop naar huis te gaan , ik was helemaal verbouwereerd maar kon haar vlak voor stal nog dwingen tot een volte op het bospad en ben in volle gallop verder van de stal af gereden.

Na die ene keer heeft ze het niet weer gedaan , puur omdat ze nu weet dat als ze er vandoor gaat in gallop ze MOET blijven galoperen totdat IK vind dat ze genoeg heeft gegalopeerd , en geloof me dat is een behoiorlijke tijd( natuurlijk niet zo lang dat ze erbij neervalt ofzo hoor)

Ik voel dr nu precies aan en weet wanneer er een "floepertje " komt zodat ik er op tijd bij kan zijn.

IK moet er wel even bijzetten dat ik eluu minstens 4 x in de week rij , en dat het dan een stuk makklelijk gaat om je paard aan te voelen dan wanneer je 1x in de week rijd.


Suc6 met je keuze , en kies het beste voor het paard.