Werkpaarden...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-01 21:02

Hoi! Ik ken twee haflingers die nog op 'de oude manier' kunnen ploegen. Leuk he?
Maar hier op Bokt.nl zit ook een werkpaard wisten jullie dat? Je kunt over werkpaard Bart wat lezen op Algemeen...
Veel plezier }> *LOL* !!
Dorine.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 21:17

ik verzorgde vroeger een bels...
Toen de eigenaar is overleden moest íe weg, niemand kon 'm meer aan, alleen ik maar ik kon daar niet 3 x op een dag zijn.
Groetjes Petra
Ps. Werkpaard bart van bokt.nl? Knipoog }> Verward

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 22:06

Hihi
Graaf en Zeske kunnen ook nog Ploegen Lisa ook en daar wordt ook nog wel mee geploegd!
We hebben namelijk van die hoeken in het land waar een trekker niet in kan komen maar een paard wel....
Met Graaf of Zeske trekken we regelmatig de bak recht wij zijn namelijk verwend we willen geen trekker sporen in onze bak en dus eggen we die met de paarden

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 22:10

yep, bij ons wordt het weiland en de bak ook gesleept/gerold/getrokken met de paarden. Meestal Pion en Angritt, maar aangezien Angritt nog niet zuiver is, zal het Presi wel worden denk ik

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 22:19

Isolda en Berber slepen ook regelmatig hun wei. Als ze van de ene naar de andere weide gaan, dan slepen ze eerst het oude voordat ze naar het nieuwe gaan. We hebben een zelfgemaakt geval en zo verspreiden we keurig alle mest. Ploegen zouden ze ook wel kunnen denk ik, maar dat hoeft niet. Geen land dat bij ond geploegd moet worden Lachen

kikki
Berichten: 33
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 17:36

hey!

Wij hebben fjorden en toen we onze eerste merrie nog niet zolang hadden ging ze regelmatig tijdens een wandeling zomaar op een veld staan(bij de vorige eigenaar had ze soms geploegd). Ze worden ook dikwijls gebruikt voor het verslepen van bomen in een bos( veel milieuvriendelijker dan een machine!)

veel groetjes
kikki

Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 17:39

mijn oom gebruikt zijn fjord er ook voor. En soms ook nog wel zijn haflinger. Hij heeft er een tijdje geleden een haflinger bij gekocht zodat als die nieuwste is ingereden dan kunnen ze samen voor de kar enzo!
Echt leuk joh! en ik mag er natuurlijk ook op rijden!

xxx soraya

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 22:30

Vergeet aub niet dat ploegen alles behalve goed is voor de gewrichten!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 23:23

tja, als je zo gaat rekenen, wat is er dan wel goed? (behalve lekker natuurlijk in de wei staan).
Waar onstaat het probleem bij ploegen precies? (zomaar nieuwschierig) voor benen, achterbenen? welke gewrichten? etc..

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 12:40

ploegen niet goed voor de gewrichten waar haal je dat vandaan?
vroeger ploegde men van 's morgens 8 tot 's avonds 5 en daarnaast hadden de paarden ook ander werk op de dagen/tijden van het jaar dat er niet geploegd hoefde te worden toen waren ze inderdaad snel op.
Zindy Jane onze gelderse merrie heeft vroger vaak voor de ploeg gelopen en is net 20 geworden ze loopt als een jong paard.
En Fien het oude werkpaard van Frans ook een groninger merrie afgemaakt op 25 niet omdat ze versleten was door het ploegen maar omdat ze in het draad kwam en haar pees doortrok.
Als ploegen zwaar is is dressuur nog zwaarder en vergeet niet het springen geploegde grond is zwaar om op te lopen maar het paard loopt voor de ploeg en dus niet in het zware omgeploegde land want dat laat ie achter zich.......