Pony- en paardengangen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Pony- en paardengangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-02 20:41

Daar zit nog een behoorlijk verschil tussen. Normaal rijdt ik dus een Haflinger en als ik dan op een paard rijdt heb ik het gevoel dat hij heel sloom is, dat ik hem steeds bij moet drijven. Omdat de gangen veel ruimer zijn. Ook zit er een enorme hals voor je. Heb meer moeite met een paard rond te rijden dan een pony. Bij een pony is alles zeg maar 'binnen handbereik' bij een paard heb ik veel minder het gevoel dat ik hem van kop tot kont onder controle heb.
Het zal een kwestie van wennen zijn, herkennen jullie dit en hoe lang duurde het bij jullie voordat jullie helemaal gewend waren aan de paardengangen?

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 20:44

Als ik op een pony rij en zo weinig hals voor me heb, heb ik altijd het idee dat ik er voorover af stuiter. Je kijkt in zo'n gat zeg maar Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 20:48

Als ik op een paard zit lijkt de grond zo ver weg. Ik heb liever een (E-) pony...

Ik wil een paard waar ik vanuit het zadel bij de oren kan...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 20:52

Als ik op een pony ga zitten heb ik et gevoel dat als ie naar links gaat dat ik er zo aan de andere kant afval. Brr, ik houd niet van die wiebeldingen!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 20:53

haha dat heb ik al als ik de ene week op ericky (=dikke haflinger) en de andere week op rinda (=dun ponytje) rijd. Er zit zo'n verschil tussen die twee, en dan niet in de hoogte hoor maar voornamelijk in de breedte. Ook heeft rinda zo'n dun, klein ponyhalsje en ericky zo'n stevige hals met veeeeeel manen *LOL*
maja ze zijn allebei leuk.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-02 20:56

Nou Aldira is in ieder geval geen wiebelding. Behoorlijk wat paard voor haar grootte Haha! Ze is heel breed en heeft een lekker gespierde hals waardoor je echt als een huis zit, ook zonder zadel.
Binnenkort ga ik op een iel Haflingertje, dat zal wel dat gevoel geven wat jullie bedoelen, een wiebelding Tong uitsteken

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 21:01

mijn pony is 1.55 maar is eigenlijk een paard zeg maar..
hij oogt ook als paard, heeft gangen als een paard etc.
en ook nog een een behoorlijke hals.
als ik dan op de pony van mijn vriendin ga zitten weet ik echt niet wat me overkomt..zo'n dunne hals!!!zo'n smal beestje!!zo'n kleine pasjes!en dat terwijl het in hoogte maar 4 cm scheelt..

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 10:53

Ik heb hetzelfde als Steef en Jasmijn: op een pony ben ik bang dat ik er bij het minste geringste afdonder... zo'n kort halsje, zo'n smal paardje...

Kwestie van wennen denk ik. Haha!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 10:59

Het is dat ik zo lang ben, anders zat ik nou nog op een pony...
Ik heb toen ik op mijn twaalfde overging op de paarden, enorm moeten wennen aan hun gangen. Ik vond ze veel te snel gaan Haha!.

Als ik af en toe op de arabier van mijn zus stap, zit ik veel fijner.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 19:11

ik rij veeeeeel liever met pony's (maat C ofzo Haha! dat vind ik echt ideaal, zo'n paard voel ik me dikwijls wat minder op men gemak,zo groot,die heb je precies altijd veel moeilijker onder controle,zo'n kleintjes zijn toch anders,als die een hoop bokken geven vind ik niet zoo erg,maar bij een paard moet ik er niet aan denken,of de trucjes van isabelle(die nu (eigenlijk vrij snel)zo goed als afgeleerd zijn).ze had eens een keer een echt erge bui van:steiger,steiger,draai,bok,steiger,steiger,steiger,steiger,steiger,enz
als een paard dat had gedaan,lag ik er denk ik toch wel af..
doorzitten vind(eigenlijk vond) ik vroeger wel leuk bij een paard, maar nu gaat dat eve goed op pony's

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 19:18

Ik rijd in de manegelessen altijd op paarden. Vorige les waren er manegepaarden kreupel, dus werden er ook 3 pony's ingezet. Ik moest op Tom Haha!
Ik moest echt ff wennen, Tom maakt echt superkleine pasjes en het lichtrijden gaat dan echt heel anders als op zo'n groot paard, en dat nekkie! Echt zo kort Haha! In de galop leek het ook of hij veel sneller ging, omdat hij van die kleine pasjes maakte Scheve mond

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 19:31

Mijn eerste menlessen reed ik met een shet, maar ik was Berber gewend. Ik dreef die pony constant aan, tot ie in galop voor de wagen ging. Het ging zo laaangzaaam! Kwam amper vooruit Haha!

Onder het zadel heb ik het al met een fijn paardje. (volbloedje/arabier achtig iets) Ik reed daar een keertje op voor een kennisje en ik heb direct aan haar gevraagd of ik op dat andere paard mocht *LOL* Ik dacht dat ik ging vallen! Maar ja, ik ben dan ook een breed paard gewend!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 19:34

haha, ik kan op geen enkele andere pony als bonanza (en Mathilda, fries) rijden, heel vaag, maar dat heb ik altijd, als op Cor rijd lijk ik net een beginner en dat was op Valentina ook zo..
Ik kan dat niet Haha!
Ja na een half uurtje lukt het wel, maar daarvoor Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 21:03

Ik vertrouw paarden juist niet, ik vind ze niet lekker om te rijden, ze zijn zo traag en het duurt kweet niet hoe lang eer ze door hebben dat je een wending van ze wilt, een pony reageert veel sneller op de hulpen en is soepeler. Pony's lopen juist vlotter door dan paarden vind ik, okay de snelheid bij paarden is groter maar die passen gaan zo traag. Gek hoe anders ik er over denk. Maar ik zit op een manege ofzo toch wel aan de paarden vast omdat ik veels te lang (en vinden zij) voor hun pony's te zwaar ben. Maar ik geniet lekker op mijn kleine haf .

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 21:21

Nu ik eenmaal aan paarden gewend ben vind ik al snel iets smal en kort/klein. Des is sowieso vrij breed en grof, en maakt giga-passen. Als ik dan op zo'n dribbelding moet brrrr.....
Kwestie van wennen denk ik! Word nog wat als wij er tzt een Fjordje bijnemen....

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 21:39

ik heb dus precies hetzelfde als jou, Cody.
ik rijd ook veel liever op een pony alhoewel ik natuurlijk ook graag op paarden rijd Haha!
als het een slank gebouwd paard is vind ik het wel meevallen maar als het zon grove is heb ik niet echt het gevoel dat ik hem onder controle heb, meestal dan.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 21:41

Ik ben nu net lekker gewend aan mijn KWPN-er van 1.68, dat viel me wel mee want mijn E-pony was eigenlijk een paardje en die liep wel ruim. (Mijn vriendin had meer moeite met de overgang pony-paard, die had zo'n dribbel Tong uitsteken )
Deze week moet ik voor een vriendinnetje van mijn zusje haar pony rijden, want ze is op schoolkamp. Dat is dus een smal klein C-tje...Party!! Ik heb echt constant het gevoel dat ik er af ga rollen als hij iets vreemd doet. Een bok en ik ga tussen haar oren door *LOL* Maar ze zijn wel weer vreselijk makkelijk bij elkaar en rond te houden...Haha! En dan morgen eerst die pony en dan met mijn paard lekker crossen in het bos, zal wel weer wennen zijn *LOL* (Vandaag heb ik eerst mijn eigen paard gedaan... Schijnheilig )

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 21:52

Toscar heeft als D-pony paardengangen.
Als wij moeten doorzitten in de les is dat echt grappig... ik zit daar relaxed, en al die andere zitten te stuiteren! Haha!

Op een groot paard heb ik het idee dat ik niks te vertellen heb...

Op Dorus *bels van 150* heb ik ook wel eens gereden.. en daarna weer op de shetjes stappen... haha... wel een verschil!
Maar ik vind bv shetjes kei leuk om te rijden, lekker wendbaar!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 21:54

ja, ik heb dat ook altijd, dat ik denk dat ik eraf ga vallen..
echt niet normaal, alsof ik helemaal geen houvast heb en vooral geen hals voor me!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 11:29

Ik had btw op Briessie telkens wel iets van: ik ga vallen help Haha!
Maar Bries was ook klein en smal welsh Atje Lachen
alleen die bokken en steigers (?) zit je wel beter uit al op een grote pony/paard (vind ik Haha! )