Stelling:Met de makste paarden krijg je snel een ongeluk

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sydney
Berichten: 117
Geregistreerd: 30-04-02

Stelling:Met de makste paarden krijg je snel een ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-02 18:57

Iemand zei dat tegen mij. Wat vinden jullie daarvan?

Diegene zei dat als je op makke paarden rijdt, of ment, dat je dan niet zo opgelet bent en er toch wel op vertrouwd dat ze niet snel zullen schrikken, steigeren, bokken, er vandoor gaan.
Als dat dan onverwacht toch gebeurd, dan ben je er niet op voorbereid en kunnen er grote ongelukken gebeuren.

Wat vinden jullie ervan? Is dit een feit of een mening?

Ik ben het er eigenlijk niet helemaal mee eens, want ik ben toch altijd wel opgelet en alert als ik met paarden bezig ben, hoe mak en betrouwbaar ze ook zijn.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 19:06

Tja, het verhaal van de laatste keer dat ik van een paard ben af gesodemieterd past hier wel bij.

Dat was 2 jaar terug. Ikzelf reed nooit makkelijke paarden. Ik reed een paar weken de paarden van een vriend van me. Eerst 2 hengsten, toen een pis-merrie, en als laatste nog even snel een heel slome ruin.

En ja hoor... Ik stapte op de ruin, en binnen 3 seconden lag ik er al weer naast.... Het was m'n eigen schuld. Ik was al wat moe na het rijden van 3 moeilijke paarden, en ik verwachte totaal niet dat ie zou gaan schrikken...


Ik ben het er verder ook mee eens als je zegt van 'op moeilijke paarden leer je pas paardrijden'. Dat is echt zo.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 19:10

Dit verhaal heeft 2 kanten.

Aan de ene kant loop je natuurlijk meer risico met een druk of heet paard. Ze schrikken eerder, of slaan compleet in paniek op hol...
Aan de andere kant loop je natuurlijk de kans dat je met een 'sloompie' minder goed oplet waar eventueel ongelukken van kunnen komen. Maar dit zijn vaak de onhandige ongelukjes zoals Carola hierboven eentje van noemde.
Dus misschien heeft ze gelijk dat bij de tweede categorie vaker ongelukjes voorkomen maar ik denk dat de ongelukken uit de eerste categorie veel ernstiger zijn. Ook het letsel wat je er eventueel bij oploopt.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 19:10

carola schreef:
Tja, het verhaal van de laatste keer dat ik van een paard ben af gesodemieterd past hier wel bij.

Dat was 2 jaar terug. Ikzelf reed nooit makkelijke paarden. Ik reed een paar weken de paarden van een vriend van me. Eerst 2 hengsten, toen een pis-merrie, en als laatste nog even snel een heel slome ruin.

En ja hoor... Ik stapte op de ruin, en binnen 3 seconden lag ik er al weer naast.... Het was m'n eigen schuld. Ik was al wat moe na het rijden van 3 moeilijke paarden, en ik verwachte totaal niet dat ie zou gaan schrikken...


Ik ben het er verder ook mee eens als je zegt van 'op moeilijke paarden leer je pas paardrijden'. Dat is echt zo.


Kleine toevoeging.... op een schrikkerig paard leer je zitten Haha!
Ik behandel ieder paard hetzelfde dus ben niet snel onvoorzichtig omdat het 'een slome' betreft, alleen heb ik met manege paarden vaak het idee van 'ach daar kunnen ook beginners mee wegrijden' Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 19:17

Vergis je niet in manegepaarden, helemaal niet met buitenritten Lips are sealed Schijnheilig
Ik kan me nog een rit herinneren met een stel bokkers waarvan je niet zou zeggen dat we op brave manegeknollen zaten.

Sydney
Berichten: 117
Geregistreerd: 30-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-02 19:18

[quote="orri
alleen heb ik met manege paarden vaak het idee van 'ach daar kunnen ook beginners mee wegrijden' Haha![/quote]

Nou, dat is ook niet altijd zo. Bij ons op de manege was het echt een uurtje proberen in het zadel te blijven te zitten. Want ze bokten en steigerden en schrokken echt bijna allemaal.

Maar okee, dat is weer wat anders Haha!

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 19:25

het is en blijft een vluchtdier! je kan er nooit van opaan.... ookal is het hjet rustigste en meeste slomste van alles..... ok dat paard kan wegsprinten en je eraf gooien!

Ikheb door verschillende ongelukken geleerd dat echt geen enkel paard te vertrouwen is! Maar ik maak vaak de fout om het toch te doen.... dus gebeurt er regelmatig ook weer wat!

Nee ik blijf erbij.... vertrouw geen enkel paard! (ik schaam me diep want ik vertrouw Leo ook, behalve met buitenrijden, maar ik weet dat hij in de bak en gewoon op stal ontigelijk achterlijk kan doen!!) *LOL*

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 19:27

ik ben het er wel mee eens, ik nl. gister van een hele oude makke pony afgevallen (zie verslag-van-de-dag).

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 19:35

weet je nog wel :.Behandel je paard als je vriend beschouw hem als je vijand .Dat is maar al te waar .pas nog een staaltje van ondervonden met een heeeeeeeeeeel vertrouwd paard.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 19:37

Cody schreef:
Vergis je niet in manegepaarden, helemaal niet met buitenritten Lips are sealed Schijnheilig
Ik kan me nog een rit herinneren met een stel bokkers waarvan je niet zou zeggen dat we op brave manegeknollen zaten.


Hahahaha, nee ik weet dat het niet zo is, alleen vraag ik als ik eens een manege les rijdt wel om braaf paardje Haha! kom tenslotte voor een prive les dan en niet voor een rodeo *LOL*
Heb ook vaak genoeg heel makkelijk weg gereden.... en dan kreeg ik tijdens de les te horen dat het paard niet geschikt was voor beginnerslessen 'omdat....'
hahaha, niks van gemerkt Haha!

Buiten word het zowiezo een ander verhaal.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 20:06

Ik weet het niet. Echt brokken heb ik tot nu toe alleen met een heel lief rustig paard gehad. Maar dat was geen schrikken of gek doen maar een lichamelijk probleem.
Ik denk dat je eerder met een 'vreemd' paard brokken kan krijgen in plaats van een lief paard of juist een die wat gekker is. Met 'vreemd' bedoel ik dan een paard waar je wekelijk of nog minder op rijd/mee om gaat. Van een bekent paard ken je zijn reacties op bepaalde dingen. Neem als voorbeeld lieve rustige Dennis waar iedereen alles mee kan tot er een ander paard langs komt, dan heb je een ramp onder je billen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 22:01

Tsja, ik geloof dat dat wel een klein beetje waar is.
Een aantal jaren geleden, Isolda was heeeeel braaf in die periode (dat verschilt nogal eens *LOL* )
Ik was een beetje aan het galoperen door de wei en zat niet goed. Isolda doet een bok en Jantina lag in het gras.
Dat was gewoon dom van me, ik lette niet goed op doordat ik dacht dat ze toch wel niets zou doen..... Bloos

Maar dat is maar een voorbeeld, verder heb ik er geen last van. Ik ben (bijna dan) altijd oplettend, zeker als ik onderweg ben met andere mensen.
"Behandel je paard als je vriend beschouw hem als je vijand"
Dat is een hele mooie!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 09:32

Wel een beetje waar maar het ligt ook een beetje aan de ruiter. Mijn paard is superbraaf en schrikt niet snel. Maar als ik er iemand opzet die daar blindelings op vertrouwt gaat ie snel lopen klooien waardoor die persoon het risico loopt eraf te vallen. Ikzelf blijf altijd waakzaam ook al is ie nog zo braaf. Ik zie het meestal aan z'n oren als ie gaat lopen klooien.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 09:50

m'n oude verzorgpony was zo eentje, die kon je op de middenberm van een snelweg rijden super sloom en mak., helaas is ze ooit eens geschrokken van een FIETSER en toen tegen een auto, in de sloot en is een paar uur later gestorven.
Dus elk paard kan je wat aandoen, elk paard kan schrikken zelfs die kleine domme slome rotknollen die normaal gesproken niet willen lopen.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 16:33

ik denk het niet!
Je moet altijd oplettend blijven, en een heethoofd die overal van schrikt, die schrikt vaker, dus vaker kans om te vallen! Een coole denker schrikt misschien 1x en je hebt dus maar 1x de kans om te vallen...

Zo heb ik een coole denker... maar iemand van de club heeft zo;n heet hoofdje,,, nou die heeft in kleine ritjes (die hoeft de helft maar te lopen van wat ik hoef) al veel aangericht,... fietsen getrapt... deuken in auto's en zelf is ze er vaker afgekukkeld...
En hoevaak dat paard zich zelf niet verwond heeft...
allemaal kleine ongelukjes tot nu toe...
*en nou hebben ze toch , na een jaar, een trailer aangeschaft... Knipoog *

Ik ben blij met mijn coole denker (maar daar moet je opletten, in het bos voor zijpaadjes ofzo... (tos wil alle zijpaden in) en kan veel lomper doen...)

maar wat Carola zegt over goed leren rijden op een moeilijker paard ben ik het mee-eens.
In het begin ging het met het rijden tussen Tos en mij niet goed... maar nu gaat het goed, leer ik veel van hem en heb echt het idee na elke les weer meer geleerd te hebben,weer iets overwonnen.
Ben blij geen sukkelig paardje te hebben dat rondjes draaft... en blij dat ik Tos gehouden heb!

Maar ik ben het dus niet eens met deze stelling!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 19:40

Mijn eigen paard vertrouw ik op zich volledig, maar ik weet dat ze af en toe lomp uit de hoek kan komen en ben daar dus in principe ieder moment op voorbereid.

Een vreemd paard benader ik toch anders, ook al wordt mij verteld dat ie braaf is, toch altijd even aftasten hoe het paard reageert. En dat weet je vaak niet na 1x rijden.

Enne... wat betreft die BOK rit, viel me op dat de meeste eigen paarden een heel stuk braver waren t.o.v. de manege paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 19:46

Ik heb een mak paard, een haflinger, ijskoud, schrikt niet erg, ehm ze schrikt wel eens, maar dan zakt ze net door haar knie en loopt niet weg, maar omdat ze nog jong is en wel eens "geintjes" uithaalt ben ik toch heel oplettend, ik voel haar ook goed aan, ik weet wanneer ik kan ontspannen en wanneer ik moet opletten. Dus het kan wel opgaan voor sommige paarden en situaties.

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 20:21

Ik heb ook een heel braaf paard, maar toch kan je een vluchtdier nooit voor de volle 100% vertrouwen. Ik hou er ook rekening mee dat ook mijn brave sukkeltje soms ergens van schrikt of bokt.

Als je een paard in de wei doet, moet je hem altijd met zijn hoofd naar je toe draaien voordat je het paard losmaakt. Ookal heeft Gabber nooit gebokt of rare bewegingen gemaakt hiermee, toch draai ik hem altijd om! Want ook van de meest brave en rustige paarden kunnen soms een onverwachte beweging maken!!
Ik denk dus dat het een feit is.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 14:32

orri schreef:
Ik behandel ieder paard hetzelfde dus ben niet snel onvoorzichtig omdat het 'een slome' betreft, alleen heb ik met manege paarden vaak het idee van 'ach daar kunnen ook beginners mee wegrijden' Haha!


Nou dat is zeker niet altijd zo.
Wij hebben hele verschillende manegepaarden waar zeker niet iedereen gewoon weg mee kan rijden.
In de winter zijn ze meestal heel erg fris en als er ('s winters dan) eentje gaat gaan ze bijna allemaal mee.
Bijvoorbeeld Spirit, die is niet echt makkelijk. Ze is heel erg voorwaarts en met galop moet je haar goed onder controle kunnen houden want als je haar te hard laat gaan (en ze probeert ook steeds harder te gaan) gaat ze soms wel eens rare dingen doen Haha!
We hebben ook Uniek Koe. Die is supersloom en haast niet vooruit te krijgen. Geef je een tik achter het zadel gaat hij meestal bokken (en hij is 1.80 en heeeel sterk en bokt gemeen)..
Dan heb je ook nog Tinus, die valt wel mee op een paar dingen na zoals als je hem in de galop niet goed voorwaarts houdt hij ineens stil staat of als je in galop de volte in wilt sturen dat hij dan alles behalve van de hoefslag wil komen (dan gaat hij hard galopperen en soms bokken).
En dan heb je Winston. Hardstikke lief, behalve als ze fris is, je haar van stal haalt en middendraf gaat doen of galopperen. Dan schiet ze er meestal ineens vandoor en zij bokt echt heel heel gemeen!
En Kenzo is gewoon een beetje een sukkeltje Tong uitsteken Hij is wel braaf alleen als je hem uit stal haalt een beetje fris en dan kan hij onverwachte dingen doen.
Je hebt ook nog Karline die schrikt heel snel en rent altijd met een ander paard mee als die ervandoor gaat.
En je hebt nog Maxima, die ken ik niet zo goed. Die is net nieuw, ze kan nog niet zo goed galopperen ofzo, eerst wil ze niet aanspringen en als ze in galop zit gaat ze best hard en ze hobbelt heel erg. Maar ze is wel braaf.
Verona is wel heel braaf, als ze van stal komt best wel voorwaarts, maar wel braaf.
We hebben ook een nieuw manegepaard Olivia, die heb ik pas 1 keer zien lopen en die probeerde toen ze gingen draven in elke hoek weg te rennen Haha!

Onze manegepaarden zijn een beetje vaag! Maar wel lief.

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

mak paard gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 21:41

Nee een mak paard is niet gevaarlijker dan een heet paard!!!
Maar het is en blijft een vluchtdier en als een paard bijna nooit een stap verkeerd zet dan kun je als ruiter te gemakkelijk worden. Een paard voelt dat je je kop er niet bij hebt. Hij kan het dan toch eens proberen of...
Hij wordt onzeker en toch ondrustiger omdat hij je steun en aandacht niet krijgt.

En ja als je lekker zit te dromen , dan val je nu eenmaal gemakkelijr van je paard nietwaar.

Paardrijden is altijd een sport met risico's, het is een levend wezen met veel kacht en gewicht. Dus altijd opletten.

Ik weet van een aantal akelige ongelukken met makke paarden bij mij in de buurt, in een geval overleed de ruiter ter plekke ( mak paard geen cap), in 1 geval viel/gleed het paard uit over een glad stuk bospad (verbrijzeld bekken van de ruiter!) en een paard liep slingerend relaxed te dicht langs een sloot, viel er rottig in, ruiter een dwarsleasie. Al deze paarden waren geheel onschuldig aan het ongeluk en niet heet geblakerd of zo, de ruiters te nonchalant.