paardenmarkt zielig?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

paardenmarkt zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-02 16:52

Met pinksteren ga ik misschien naar een paarden markt maar ik vind dat altijd een beetje een zielig gezicht al die paarden bij elkaar.
wat gebeurt er eigenlijk met die paarden?zijn ze voor hondevoer of zijn er mensen die ze kopen voor de sport of recreatie?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 17:02

Verschilt van markt tot markt.
Sommige paardjes worden gekocht als recreatiepaard en doen het nog jaren heel leuk.
Uitzonderingen lopen zelf nog wedstrijdjes en doen het leuk.
het gros helaas wat aan het eind vd dag overblijft wordt meestal opgekocht door ene slager en dan verwijnen ze van de aardbodem.

Op kelinere paardenmarktjes staan van partikulieren en een enkele handelaar.
Op de grotere markten staan bijna alleen maar handelaren en ene enkele particulier (herkenbaar aan netjes gepoetst paard, netjes op de hoeven, evt ingevlochten, vaak zadel mee om voor/proef te rijden en evt papieren bij de hand.

Let erop bij papieren dat je de juiste erbij krijgt, dus goed de aftekeningen nagaan, kleur, geslacht, en evt andere kenmerken (hoogte, ras).

Ik ga meestal met pinkersten bij mijn pa en ma in het dorp kijken, maar verlaat vaak met walging en kotssmaak in mijn mond het terrein weer. Ik zorg wel datr mijn paardje NOOOIIITT bij zo'n handelaar komt mocht ze ooit verkocht moeten worden.

Viv

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 17:04

verschilt idd per markt

in canada staan particulieren met goede paarden;geen mishandelde of dunne ofzo..
en ook n iet voor de slacht. was dat hier ook maar zo Lachen

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 20:42

idd dat verschilt, zelf ben ik naar een paardenmarkt geweest sommige netjes ingevlochten enzo, geen mishandelde of dunne paarden, zagen er goed uit, maar wat me wel opviel is dat ze paarden vaak met die wandelstok worden geslagen!! Misselijk (wel niet hard dat ik heb gezien dan)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 09:15

De laatste keer dat ik naar Hedel ben geweest (jaarlijkse paardenmarkt) zag ik niet te magere paarden. Ik vond ze eerder te dik (sommige op het gevaarlijke af). De jonge paarden waren zeer zeker niet bestemd voor de slacht, daar kwamen ook echt sportlui op af. Je had ook paarden die er minder goed aan toe waren, en je weet niet zeker waar ze terecht zullen komen. Zelf heb ik een 3 jarire gekocht, en dat was bepaald geen miskoop. Zelden zo'n fijn paard gehad.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 10:38

ik ben 1x op de paardenmarkt van vooschotten geweest vond het er allemaal netjes uitzien hoor enkele paarden zagen er slecht uit maar de rest was allemaal heel erg goed verzorgt veel shetlanders waren er te koop ze waren rond de 200 gulden dat waren dan veulens en ook 2 hele grote shire's die waren echt heel erg mooi Kwijl

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 10:45

en dan heb je ook nog de markten (Alblasserdam bijv) waar ze particulieren een premie betalen om hun paard op de markt te zetten, omdat ze anders de markt niet vol krijgen.
De helft is dan dus niet eens tk

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 10:56

Ik ga er eigenlijk nooit naartoe, omdat ik weet dat ik er niet tegen kan, en er een heel ongelukkig gevoel bij krijg. Ik vind het gewoon heel zielig, dat gezeul met paarden, leurend om te kijken of er iemand is die ze nog wil hebben. Nee, voor mij geen paardenmarkten. Misschien steek ik dan mijn kop in het zand, maar sommige dingen wil ik gewoon niet zien.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 10:13

op zich valt het tegenwoordig heel erg mee met de kwaliteit van de paarden. vooral omdat het a.i.d. heel streng controleert. er zijn wel eens uitschieters maar het is al lang niet meer zo erg als vroeger. ik ga ook een paar keer per jaar naar de paardenmarkt. heenvliet is bijv een ontzettend gezellige markt. daar staan ook leuk pony's tussen. het komt ook heel weinig meer voor dat mensen hun pony alleen voor de premie op de markt zetten. dat was jaren terug nog wel maar tegenwoordig niet meer echt aan de orde. vaak lopen er ook wel dierenartsen op marukten rond zodat je een eventueele aankoop even kunt na laten kijken. tuurlijk moet je goed oppassen, maar de kwaliteit is een stuk verbeterd.

marsss

Berichten: 3131
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 12:36

Ik woon zelf in heenvliet en ga elk jaar naar d e paardenmarkt daar het is er heel erg gezellig en er staan soms best goed verzorgde pony's en paarden tussen maar er staan ook veel paarden die ech verwaarloosd zijn vin ik dan meestal komen de goede paarden vroeg in de ochtend en worden dan meestal gelijk verkocht voordar ze ook maar op de markt zelf staan, en de verwaarloosde paarden die handelaren gewoon kwijt willen staan er aan het eind van de dag nog steeds.

Groetjuhs Marleen

Escha

Berichten: 18779
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 19:55

Yentl schreef:
verschilt idd per markt

in canada staan particulieren met goede paarden;geen mishandelde of dunne ofzo..
en ook n iet voor de slacht. was dat hier ook maar zo Lachen


Ja was dat maar zo Scheve mond

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 21:24

wel, het klinkt bij jullie allemaal erg goed. op de markt van sint-jans-molenbeek hier schijnt het verschrikkelijk te zijn en ik heb overzichtsfoto's gezien en veel info. de politie reageert niet, terwijl verschillende paarden sterven telkens op die markt. alle paarden staan aan een lang touw, is er ergens paniek, slaan meteen alle paarden in paniek. hengsten dekken merries naast hen. alles door elkaar. paarden die niet in de overvolle camions kunnen (25-27 paarden in trailers van 20!), worden soms met stokken en puntstokken in hun genitaliën geslagen en geprikt!! vreselijk wat je daar zag! veel mishandelde, slachtklare paarden (open wonden en gezwellen)... nee geloof me bij jullie klinkt het goed!

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 21:32

ponyzotje schreef:
wel, het klinkt bij jullie allemaal erg goed. op de markt van sint-jans-molenbeek hier schijnt het verschrikkelijk te zijn en ik heb overzichtsfoto's gezien en veel info. de politie reageert niet, terwijl verschillende paarden sterven telkens op die markt. alle paarden staan aan een lang touw, is er ergens paniek, slaan meteen alle paarden in paniek. hengsten dekken merries naast hen. alles door elkaar. paarden die niet in de overvolle camions kunnen (25-27 paarden in trailers van 20!), worden soms met stokken en puntstokken in hun genitaliën geslagen en geprikt!! vreselijk wat je daar zag! veel mishandelde, slachtklare paarden (open wonden en gezwellen)... nee geloof me bij jullie klinkt het goed!


Wat klinkt dat verschrikkelijk zeg! Ik ben zelf nog nooit op een paardenmarkt geweest, maar als ik dit zo hoor hoef ik er echt niet te komen.
De arme beesten. Huilen

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 23:15

De paardenmarkten in Nederland vallen echt wel mee. Er staat wel eens een uitzondering tussen die er echt niet goed uitziet, maar over het algemeen is het toezicht in Nederland best goed.
In België gaat het er inderdaad een stuk erger aan toe, daar is de regelgeving ook anders, veel slechter, de taferelen die ponyzotje beschrijft komen daar echt voor, en nog veel erger...

lees dit rapport maar eens, dan zie je echt dat de markten in Nederland zo slecht niet zijn:
http://www.gaia.be/nl/rapport/paarden.html

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 01:10

eerst waren er in den bosch altijd paardenmarkten, die zijn nou niet meer.
Daar ben ik wel vaak geweest. Zo zielig, ik ben dan bang dat ze allemaal naar de slacht moeten als ze niet verkocht worden. Ik heb zelfs n keer op een fjordje rond mogen rijden daar, superbeest. Dacht ons pap alleen anders over Scheve mond

Ik heb het grote probleem dat ik EN snel verliefd ben op een paardje EN ik vind het zielig dat ze daar staan. Geef mij dus nooit geld en een trailer mee, want alle paarden zijn daar weg Haha!

Ik wil dit jaar naar hedel, gewoon om te kijken. en misschien gaat m'n ouders nog wel mee naar utrecht. Eigelijk vind ik het erge wel meevallen, maar die paarden zijn gewoon zielig. Ik heb verder nooit iets mishandelends gezien of zo hoor.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 01:22

" Ik ga er eigenlijk nooit naartoe, omdat ik weet dat ik er niet tegen kan, en er een heel ongelukkig gevoel bij krijg. Ik vind het gewoon heel zielig, dat gezeul met paarden, leurend om te kijken of er iemand is die ze nog wil hebben. Nee, voor mij geen paardenmarkten. Misschien steek ik dan mijn kop in het zand, maar sommige dingen wil ik gewoon niet zien."

Mijn idee, Marieke!
En dat het in België NOG erger zou zijn dan in Nederland (tismaar wat je WILT zien?), doet daar niets aan af.
Paardenmarkten zullen hun succes nooit aan mijn 'gezellige' of meelijdende aanwezigheid te danken hebben.
Andere dierenmarkten trouwens ook niet.
.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 01:45

Heel oud topic mensen...

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 02:38

Voor heeeeeeeeele ouwe Bokkers wel, ja Tong uitsteken