Woensdagaaf op school rijden

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 14:28

meisje toch.. hoe wil je dat aan gaan pakken dan?

Van zo veel mensen zal ze alleen maar moeilijker worden hoor..
Je moet hier echt mee gaan oefenen! je hebt nog ruim 3 dagen, dus ga aan de slag zou ik zeggen.
Ik heb een heel mooi bericht van een ander forum waar je veel aan zult hebben. ik ga het even voor je opzoeken, want dit is natuurlijk voor jou én je paard niet leuk..

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl


ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 14:31

branki schreef:
Het trailerladen met Apie was eigenlijk altijd een beetje problematisch. Als jaarling heb ik hem af en toe ingeladen en dat gaf weinig problemen. Toen ik echter vorig jaar serieus met hem aan de gang wilde, ging het mis. Hij stapte een keer bij het uitladen naast de klep (ik kon hem toen achterwaarts nog totaal niet bijsturen) en toen was het over en uit. Hij wilde er niet meer in.
Inmiddels hebben we een andere trailer, met lagere instap gekocht, en zijn weer aan het oefenen geslagen. Bakje voer voor zijn neus (het is namelijke een grote vreetzak) en warempel hij ging er weer in. Maar hij was er nog veel sneller weer uit, zodat je de stang er niet achter kreeg.

Toen eerst een touw er achterlangs, dat gaat sneller dan de stang en daarna de stang. Dat ging twee keer goed, maar toen had meneer het door. Als er iemand bij de klep stond, ging hij er niet in. Was ik alleen, geen enkel probleem, dan stapte hij er vrij vlot in. Maar ja, hoe krijg je dan die stang er achter.

Toen las ik een stukje over trailerladen, gebaseerd op het Parelli programma. Voor level 2 moet je daar geloof ik je paard alleen de trailer insturen. Dat zag ik helemaal niet zitten, maar ik heb de voorbereidende training volgens die methode gedaan. En je gelooft het niet, maar Apie wil nu nog bijna niet achter mij aan de trailer in, maar wel hij voorop en ik er achteraan Haha! . Omdat het trailerladen toch vaak problemen oplevert, wil ik hieronder even vertellen hoe ik het gedaan heb. Misschien dat iemand er wat aan heeft. Ik had zelf ook nooit verwacht dat het zou werken, maar binnen een week was het voor elkaar.

Deze methode gaat er vanuit dat je het paard beloont met rust. Dus heeft hij iets goed gedaan, dan geef je hem rust. Dat is zijn beloning. Uiteindelijk moet de trailer zijn rustpunt worden en dus zijn beloning.
Je begint met 2 obstakels in de bak te zetten. Ik heb daar 2 kisten voor gebruikt, maar je kunt ook tuinstoelen, tonnen, etc. gebruiken. Je zet deze een eindje uit elkaar, zodat het paard er ruimschoots tussendoor kan. Daarna stuur je het paard aan een lange lijn tussen deze obstakels door. Dus niet jijzelf voorop, maar jij ernaast buiten de obstakels en het paard vooruit sturen er tussendoor. Apie vond dit eerst maar raar. Niet de obstakels, maar het feit dat ik niet voorop ging. Na een paar keer had hij het echter door. Daarna zet je de obstakels dichter bij elkaar, zodat hij er nog net door kan en maak je het ook wat moeilijker. Bijvoorbeeld rare dingen ernaast, een stuk plastic op de grond of over de obstakels, etc. Hij moet in ieder geval gehoorzaam alleen door de obstakels gaan. En doet hij het goed, geef hem dan rust. Heeft hij iets heel engs goed gedaan, breng hem dan naar de wei en geef hem dus helemaal rust.

Daarna zet je de trailer in de bak en de obstakels ernaast. Eerst op ruime afstand van de trailer en je doet weer hetzelfde als eerst. Het paard tussen de obstakels doorsturen. Je zet de obstakels telkens wat dichter bij de trailer. Op het laatst laat je ruimte over tussen de obstakels en de trailer en je stuurt hem tussen de trailer en opstakels door. Doet hij dat, geef hem dan direct even rust. Uiteindelijk zet je het nog dichter naast de trailer met de klep open. Eerst een aantal keren tussen de obstakels doorsturen. Houd hem stevig aan het werk en stuur hem dan de klep op. Ook al zet hij maar 1 voet op de klep, direct rust geven. Zo ga je door en je stuurt hem steeds verder de trailer in.

Apie liep al na een paar keer helemaal de trailer in. Nu moet ik wel zeggen dat hij al regelmatig in de trailer had gestaan, dus dat was niet echt nieuw. Voor een paard wat er nooit in heeft gestaan, duurt het misschien wat langer.
Omdat Apie niet al te veel geduld heeft om stil te staan, had ik een bak voer en een hooinet voorin de trailer gezet. De voorste stang had ik er uit gehaald, zodat hij daar zijn hoofd niet kon stoten.

Deze methode werkte voor ons heel goed. Hij stapte de trailer in en bleef er ook in. Zelfs als ik ook naar binnen liep en er weer uit ging. Toen zijn we het weer buiten de bak gaan proberen, ook met de stang er achter doen. Toen Rudy weer naast de klep stond, vertikte hij het echter weer. Als Rudy wat meer afstand neemt, doet hij het wel en blijft gewoon rustig in de trailer staan. Ook als hij dan de stang er achter doet, geen enkel probleem.

En heel af en toe wil hij toch niet. Dan laat ik hem rondjes lopen voor de trailer aan een lange lijn. Laat hem stevig doorlopen en houd de druk goed op de ketel. Op een gegeven moment begint hij dan kwaad te kijken en kijkt ook richting trailer. Dan stuur ik hem op de klep af en zie daar: meneer stapt er vlot in en blijft netjes staan.
Als ik het niet zelf meegemaakt had, zou ik het niet geloven, maar echt, het werkt!!

Sorry voor het lange verhaal, maar er zijn vast meer mensen die problemen hebben met trailerladen en misschien dat ik hier iemand mee heb kunnen helpen.


Alsjeblieft! en waag het niet om het niet te lezen! Knipoog

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 14:35

hallo! hij moet respect hebben voor jou en gewoon die trailer inlopen als jij dat vraagt! of je nou alleen bent of met z'n tienen!

je moet hier sowieso aan werken, danwel aan de dominantie, danwel aan de angst (wat dit paard volgens jou niet heeft)

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 14:41

je doet je est maar. Ik zou het niet leuk vinden als ik mijn paard nooit eens normaal in kan laden.. Wat als je urgent naar een kliniek moet oid? ga je dan ook 5 mensen optrommelen omdat je paard je staat uit te lachen?

nouja, ik houd m'n mond wel, gelukkig lopen mijn paarden zelf de trailer op en hoef ik niet eens mee naar binnen..

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _RobinA_, amber15, Vagabondo, wend2009 en 44 bezoekers