Hij wordt oud... Ik wil er wat aan doen...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lente
Berichten: 27773
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Hij wordt oud... Ik wil er wat aan doen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 11:31

Hai allemaal!

Aangezien ik ruim 7 maanden zwanger ben rijd ik al eventjes niet meer, en ben dus ook al een tijdje niet meer op mijn manege geweest.

Gelukkig kon ik gister mijn lieve vent overhalen om even met mij 1,5 uur naar de manege te gaan.

Wat is er in 3 maanden tijd veel gebeurd..
De grootste verandering was nog wel in mijn oude grote vriend. "Mijn" Red Rock. 20 jaar oud (of zo), 1,83m hoog en een boefje.

Natuurlijk wilde ik even met hem knuffelen, ik had hem ontzettend gemist. Maar toen ik bij zijn stal kwam leek hij me ronduit doodongelukkig... Hij houdt van aandacht, en staat nu in een stal waar hij zijn hoofd niet uit kan steken, dus men knuffelt lang niet zoveel met hem. Hij vind het heerlijk als je hem komt poetsen of aan zijn schoft kriebelt (dan ZIE je hem echt genieten, oogjes dicht en zo). Hij leek helemaal blij om me te zien, gooide zijn hoofd met een ruk omhoog en heeft heerlijk met me staan vrijdozen

Toen hoorde ik van wat mensen om me heen dat hij nu nog maar 1 uurtje per dag loopt, omdat hij te oud wordt. Nu denk ik op zich dat dat niet het probleem is, want hij heeft nog energie voor 10, maar het feit dat hij de overige uren in zijn eentje op stal staat, zonder geknuffel, zonder gepluk... Dat doet hem echt geen goed...

Hij zou het zoveel beter hebben met weidegang, of op zijn minst een plek waar hij kan rondkijken als de macho-manege-baas die hij is. En waar hij geknuffeld wordt...

Al heel lang ben ik ervan overtuigd dat hij een perfect paard is voor mij. Ik hoef niet zo nodig wedstrijden te rijden, springen is niet aan mij besteed. Ik ben de enige die ooit zonder zadel op hem heeft gereden is mij verteld. Ik ben absoluut niet onder de indruk van zijn immense proporties, hij is mijn knuffel, mijn vriend.

En nu helemaal wil ik hem het liefst meenemen en een heerlijke oude dag bezorgen. Al zal het nog maar voor 2 jaar zijn misschien... Ik wil lekker buitenritjes met hem maken, hem lekker poetsen en helemaal invlechten, want dat vind hij geweldig, en dan komt er op dat immense lichaam ook nog eens een mega-nek en hoofd, en gaan de oortjes naar voren Haha!

Lekker met hem knuffelen, spelletjes met hem doen, misschien een beetje dressuren, want dat vind hij ook geweldig (ook al laat hij dat in de manege vaak niet zo merken, hij kan LOPEN!!!!).

Maar ik heb geen geld Verdrietig Ik wil het zo ontzettend graag, hij verdient het ZO GIGANTISCH. En ik heb v*rd*mme geen geld! Boos! Ik woon in Zaandam, en stalling is hier duur. 250 in de maand is normaal, en daar komen dan natuurlijk nog hoefsmid en veearts bij.

Ik kan niet uitleggen wat een machteloos gevoel me dit geeft. Mijn grote vent verdient veel beter, maar wie zou hem willen geven wat hij nodig heeft. Zijn er uberhaupt mensen die het inzien wat hij nodig heeft? Ik weet precies wat hij wil, maar kan het hem niet geven.

Ben nu al plannen aan het maken om extra geld te kunnen verdienen. Maar moet nog minstens 2 maanden geduld hebben tot ik bevallen ben, en uiteraard mag mijn kindje er niet onder lijden. En ik ben zo bang dat het te laat komt.

Als mijn manege dichter in de buurt zou zijn, dan zou ik er elke dag zitten om hem in ieder geval de aandacht te geven die hij nodig heeft...

Als er mensen zijn die een idee hebben wat ik voor hem kan doen, laat het me dan weten.

Ik raak hier ZO gefrustreerd van Huilen

Lenneke

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 11:36

weet je niet een boer bij jullie in de buurt waar hij 'goedkoop' zou kunnen staan?

shabash

Berichten: 377
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 11:48

Dat is heel moeilijk jah. Maar voor twee jaartjes ga daar maar niet van uit. Je weet het nooit. Die van mij is 29 geworden :d. Idd een boertje zoeken waar hij ook niet alleen staat anders moet je er dalijk weer een shet bij kopen hah. Bedenk wel goed wat e doet met je kindje op komst. Ik heb helaas mijn paardje verkocht na mijn bevalling. Geen tijd en geen geld meer. Kindjes zijn duur!!!! Veel succes ik hoop dat je het allemaal voor elkaar kan krijgen.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 11:56

Pfff, 19 jaar, kindje op komst en dan ook nog een paard ... Heel eerlijk? Meisje, begin er niet aan. Dat paard kan wel 35 worden, je legt je vast voor heel veel jaren en je krijgt het toch al heel druk met je kind. Ik heb zelf in de jaren dat mijn kinderen klein waren geen paard gehad, gewoon omdat het niet haalbaar was, financieel en qua tijd. Als jij nu al niet weet hoe je het moet doen ... doe het dan niet. Ik weet dat je dit niet wil horen, maar een paard alleen is ook helemaal niks ...

Lente
Berichten: 27773
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 12:15

Ik denk niet dat het feit dat ik 19 ben er iets mee te maken heeft.

Ik zeg ook al: Het geld is er op dit moment niet, dus zal niks overhaasts doen.
Het vastleggen voor een boel jaren wat paard betreft vind ik alleen maar geweldig, ik hoop dat hij nog heel wat jaren leeft, bij mij of bij een ander. De reden dat ik schreef dat ik weet dat het misschien maar voor 2 jaar is, is dat het toch een ouder paard is, en het KAN snel afgelopen zijn. Maar het paard van een vriendin van mij (ook bij de manege vandaan) wordt 25 en doet aan het einde van deze maand met een cross mee! Geweldig vind ik dat, dat paard is helemaal opgebloeid nadat hij van haar werd.

Dat gun ik Rock nou ook. Een fijne plek om zijn oude dag te slijten met dingen die hij leuk vind op een manier die voor hem ontspannen is. Bij mij of niet, daar gaat het me niet om.

Op dit moment heb ik het geld niet, en dat is oliebol. Zodra mijn kindje er is kan ik misschien weer een beetje gaan werken en geld verdienen, en wie weet dat de financien het dan wel toe zouden laten.

Ik weet in ieder geval al iemand die ook helemaal dol is op dit paard en die me, zeker qua tijd, graag zou willen helpen.

Maar ik moet het allemaal nog maar zien. Hoop in ieder geval dat Rock het nog een tijdje uithoudt, en dat ik binnenkort weer wat vaker bij hem langs kan om met hem te kroelen!

Lenneke

LadySmile

Berichten: 111
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 12:21

Hoi,
Is het een idee om hem van de manege te kopen, en dan aan te bieden bij zo'n paardenrusthuis ?! Of is hij daar nog te "jong en goed" voor ?!
Je kan hem dan niet meer zelf verwennen maar je zou geen vaste maandlasten hebben en hij zou vast nog een goed plekje krijgen...

(Heb me niet echt verdiept in paardenrusthuizen dus weet niet of het mogelijk is hoor, gewoon een ideetje !!)

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 12:56

Esmee bood hier toch stalling aan die woont in Assendelft dat is niet ver bij jullie vandaan.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 13:24

Citaat:
Ik denk niet dat het feit dat ik 19 ben er iets mee te maken heeft.


Ik denk het wel en ik bedoel daar niet mee dat jij niet voor een paard zou kunnen zorgen. Maar het is wel de leeftijd waarop je a. nog niet zoveel verdient en b. je veel tijd en energie voor je kind nodig hebt. En ja, dan mag ik (ben twee keer zo oud) uit ervaring misschien zeggen dat je meer rust in je leven krijgt als je kinderen wat groter en zelfstandiger zijn.

Lente
Berichten: 27773
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 14:01

@ Max: Niet op gelet. Hoeveel vraagt ze per maand en zo?
@ Lady Smile: Hij is echt nog te goed voor een paardenrusthuis... Hij is wel wat stram, maar er brand nog een behoorlijk pittig vuurtje in Knipoog Met enige regelmaat kweekt hij nog zandruiters!
@ Monique: Misschien heb je wel een beetje gelijk wat betreft de drukte van een kind. Het ligt er natuurlijk ook helemaal aan wat voor kind je hebt.

Len

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 14:51

oh jee, ik ken het gevoel, door de jaren heen heb ik eigenlijk wel al een paar van die oudjes willen redden.
heb het nooit gedaan en met vele van die oudjes is het achteraf wel goedgekomen.
je kunt proberen een lening af te sluiten bij een bank, vaak wild at wel. maar realiseer je erg goed dat een oudje vaak heel wat geld kan gaan kosten aan dierenarts.
en idd als jij je kind hebt, ben je zowiezo de eerste vier maanden nog echt niet aan het evrzorgen van ene paard toe..
.
maar toch, snap heel goed wat je voelt en wat je wilt.
en dat is een super machteloos gevoel!

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 15:02

Zet een advertentie op marktplaats.nl of hier voor weiland in jou buurt.
Het leverd misschien niks op maar er zijn vast wel mensen die wat weten bij jou in de buurd.
Niet zomaar opgeven hoor!!!!
Heel vel sterkte!!!

Groetjes

paars

Berichten: 5559
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:31

Ga eens praten met de manege eigenaar, misschien kan hij op een ander plekje komen te staan!

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:33

Jee dat is niet leuk, je zou hem zelf wel kunnen kopen maar misschien is het toch niet zo heel verstandig. Stel dattie ziek wordt? En als je je kindje krijgt heb je ook niet zoveel tijd denk ik om iedere dag te komen. Overleg eens met de manege-baas.

nairtje

Berichten: 1991
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Bodegraven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:23

Hoiii,

Ook met kinderen is het niet zo dat het niet haalbaar is hoor. Ik kocht Lennon toen mijn zoontje 4 maanden was en hij is nu bijna 4 en heb er ondertussen een dochtertje van 14 maanden bij.

Wel zijn er moeilijke momenten geweest, maar gelukkig is alles goed gekomen. In de moeilijkere tijden was het heel fijn dat ik niet dagelijks naar hem toe hoefde, omdat hij in een rusthuis stond, waar hij dagelijks weidegang had (en niet omdat hij oud is, maar als pensionpaard). Denk dat het me anders niet was gelukt.

Ik hoop dat je een oplossing vind!!!

Veel succes

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 11:18

Kun je hem misschien leasen van de staleigenaar ?
Je kan dan afspreken dat hij niet verkocht wordt zonder jou medeweten en misschien kan jij hem dan daar vaker buiten zetten Lachen .
Het voordeel voor jou is, dat je precies weet wat de kosten p.m. zijn en dat je op die manier ook nog iets van medezeggenschap hebt!
En wie weet, kan je hem over een aantal jaar dan alsnog kopen! Succes ermee!

c_alsemgeest

Berichten: 20663
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 11:34

Sterre schreef:
Kun je hem misschien leasen van de staleigenaar ?
Je kan dan afspreken dat hij niet verkocht wordt zonder jou medeweten en misschien kan jij hem dan daar vaker buiten zetten Lachen .
Het voordeel voor jou is, dat je precies weet wat de kosten p.m. zijn en dat je op die manier ook nog iets van medezeggenschap hebt!
En wie weet, kan je hem over een aantal jaar dan alsnog kopen! Succes ermee!


idd goed idee...
Bij de manege waar ik sta heb je altijd een oude-mutsenclub, die staan allemaal naast elkaar op stal en gaan elke dag samen het weiland op Lachen
Wel goed geregeld vind ik

Lente
Berichten: 27773
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 11:36

Tja... Ik ben bang dat er niet echt te praten valt met de mensen op de manege. De eigenaresse van de manege zelf heeft eigenlijk niet veel verstand van de paarden die er staan en hun individuele behoeften. Het is voor haar echt een bedrijf.

Verder staat Red Rock nu in een box, waarmee hij eigenlijk dus beter af is dan een aantal andere manegepaarden die op stand staan.
Voor hem is echter een stand fijner. Hij heeft heel lang los in een stand gestaan met een ketting ervoor. Hij draaide zich dan om en begroette iedereen die langskwam.

Het probleem is echter dat hij zijn buurmannen in hun kont heeft gebeten. De ene ging bokken, sloeg met zijn been over het schot en heeft 5 maanden moeten revalideren. De ander steigerde, sloeg met zijn voorbeen over het schot, en was gelukkig na 2 dagen weer de oude.

Een stand is dus geen optie meer voor hem, want dan moeten ze de 2 stands ernaast leeg houden.

In de binnenstal zijn er geen boxen met uitkijk, buiten wel, maar die zijn gereserveerd voor pensionpaarden en paarden die vanwege gezondheidsredenen niet binnen kunnen staan.

Hij is dus echt aangewezen op een binnenbox, en of hij dan helemaal achteraan staat of niet maakt eigenlijk niet meer uit.

Ik hoop nu nog steeds een goedkope stalling hier in de buurt te vinden waar hij er in elk geval elke dag even uitkomt, mocht ik een keer niet kunnen. Daarnaast weet ik iemand die me hoogstwaarschijnlijk graag zou willen helpen met Rock. Hij is ook gek op hem, maar rijdt nog niet zo lang dat hij al aan een eigen paard zou beginnen.

Mochten jullie dus nog stallingen weten (Zaanstad, evt. Wormer en Oost- en Westzaan) dan hoor ik het graag.

Len

Lente
Berichten: 27773
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 11:37

Hai,
Lees net de laatste 2 berichtjes... Leasen is niet echt een optie. Dat doen ze bij ons alleen maar als je een optie hebt tot koop, en dan niet langer dan een maand. Je betaalt dan de stallingskosten à (hou je vast) € 375,- per maand!!!!!!!!!

Dan kan ik hem beter meteen meenemen! Ben ik per maand goedkoper uit!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 11:50

375 € Wow! ?! Voor dat geld heb ik ruim 2 (bijna 3) paarden onder dak! Ik verzorg mijn paarden wel helemaal zelf!
Plaats anders een berichtje op [EA], met de vraag of iemand tegen een redelijk bedrag stalling met uitloop kan aanbieden Verward !
Bedenk wel dat er natuulijk ook nog bijkomende kosten als inenting, hoefsmid, voer e.d. bijkomen!
Als jij dus bijv. 200 € p.m. kan besteden, mag de stal eigenlijk niet meer dan 125 -150 € kosten! De overige 50 - 75 € heb je dan nodig voor de bijkomende kosten!
Bedenk ook of je de mogelijkheid hebt, om een grote DA-rekening te kunnen betalen Scheve mond ....

Lente
Berichten: 27773
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 11:53

Hai Sterre!

Ja daar heb ik zeker over nagedacht. Had zelf 100 per maand uitgetrokken voor smid en veearts. Mocht er een grote uitgave nodig zijn dan is dat waarschijnlijk wel te regelen, maar dat ben ik op het moment nog aan het uitzoeken. Ga niet over 1 nacht ijs Knipoog

Len

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 11:59

Ik kan me je gevoel helemaal voorstellen!
En tuurlijk zal het niet meevallen om het allemaal rond te breien, ook met de kleine. Maar als jij vind dat je dit moet doen, gewoon proberen! Proberen lukt altijd.

Ik heb het idee dat je er serieus over denkt en niet op een roze wolk zit. Je hebt dondersgoed door dat het bakken met geld kost.
Ik vind het super dat je je juist inzet om dit fijne paard een beter leven te geven voor de laatste jaren...

Ik kan alleen maar zeggen: top!

Lente
Berichten: 27773
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 12:08

Lachen

Tis alleen zo verdomde jammer dat ik in het westen woon, tis hier allemaal nog even een tikkeltje duurder...
Ben nu aan het kijken hoe het zit met een lening. Wil aan de ene kant geen lening, maar als ik 2000 leen kan ik als het goed is zo door de startkosten heen, en duurt het ook niet zo lang om het terug te betalen.

Moet alleen wel alles uitzoeken op de naam van mijn vriend omdat ik zelf geen vast inkomen heb. En nu een baantje zoeken heeft niet echt nut *kijkt naar beneden en ziet alleen maar buik*...

Len

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 12:12


Lente
Berichten: 27773
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 12:40

Dank je, had zelf ook al even op marktplaats gekeken...

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:42

Als je de manege eigenaar zegt dat je is opgevallen, dat het dier niet meer zo vrolijk is in zijn nieuwe box, doet hij daar vast wat aan. Hij heeft niets aan een depressief paard. Aan de andere kant, je bent even op bezoek geweest bij je lievelingspaard, maar is dat genoeg om de situatie te beoordelen? Heb je andere mensen op de manege gesproken, die het paard goed kennen? Heeft het dier het slecht op die manege?
Je hebt nu wel even iets anders aan je hoofd om je op te concentreren, de komst van je kindje! Besef dat een paard dat je helemaal zelf gat verzorgen, van zijn afmeting, minstens 200 euro per maand gaat kosten. Een ouder paard heeft specifieke verzorging nodig, wat betreft voer, beweging. Medische problemen heb je meer kans op. Daarnaast kost het verzorgen en berijden je nog minstens 20 uur in de week.
Ik ben twee keer zo oud als jij, heb twee kinderen,een ouder paard en een hoop ervaring. Blijf met twee benen op de grond, meid! Als je nog tips nodig hebt,mag je me altijdPB-en of mailen.