Leuk, als iemand niet wilt ontwormen! :(

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 19:26

Pardon, ik zou het niet pikken als ze deze opmerkingen gezeik noemt?

Om te beginnen kun je als stalhouder/manegeeigenaar van een pensionklant verlangen dat hij om de zoveel tijd ontwormd. Desnoods laat je het opnemen in het huurcontract. Zijn ze er niet blij mee kun je als staleigenaar de huur opzeggen.

Voor het geval dit niet door de staleigenaar aangekaart wordt: op het moment dat de eigenaar van een paard weigert om zijn paard op tijd te ontwormen, zou ik dat paard in zijn box laten staan.

Je suis Charlie.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 19:29

Marloez schreef:
tja idd..
Hebben jullie vaker gehoord van 2 x per jaar ontwormen..???


Er zijn mensen die denken dat, omdat er geadviseerd wordt 2x per jaar met Equimax te ontwormen (voorjaar en najaar) ivm lintwormen, dat je verder ook niet hoeft te ontwormen met een ander middel.
Equimax is voor ERBIJ, NIET als algehele vervanging van de wormenkuren. Zelfs bij Equest wordt geadviseerd om om de drie maanden te geven, Wormenkuren op de basis van Ivermectine moeten om de 8 weken.
Iemand die zijn paard een wormenkuur ontzegt is niet goed bezig. Moet hij helemaal zelf weten wat hij met zijn paard doet, al schiet hij hem hoogstpersoonlijk een kogel door zijn hoofd, het is zijn paard.
Op het moment dat hij of zij door nalatigheid mijn paard in gevaar brengt is de wereld te klein....

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 19:35

Ik snap dat het van een pensionklant is. Een pensionklant heeft zich aan te passen aan de stalregels. Zijn er geen stalregels bij jullie? Misschien een optie om dat dan even aan te kaarten bij de staleigenaar. Het mag niet zo zijn omdat er eentje de kont tegen de krib gooit, dat de rest van de paarden er onder moet lijden.

En jullie commentaar als gezeik afstempelen is al helemaal "not done".

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:14

Ik weet van iemand die een paard heeft verloren aan een koliek, veroorzaakt door littekenweefsel in de darmen van het paard n.a.v. een wormbesmetting op veulenleeftijd. Paard was pas later gekocht.

Ik weet van een ander geval van wormenkoliek waar het paard is geopereerd , er 1 meter darm verwijdert is, en het paard een klein en ielig beestje bleef.

Wormen kunnen je paard van binnen opeten. Een wormbesmetting kan blijvende schade aanrichten. Misschien dat je deze informatie even aan je stalgenootje kunt doorspelen. Door niet te ontwormen, of door niet regelmatig te ontwormen, zet je het leven van je paard op het spel. En niet alleen van je eigen paard, maar van alle paarden in dat weiland. Het weiland wordt besmet als er eenmaal wormen opzitten, en dat is er alleen maar uit te krijgen als je het een paar jaar rust gunt.

Dus ik hoop dat je je stalgenootje dat aan haar verstand kunt peuteren. Ze speelt met paardenlevens, en ik denk niet dat ze zich dat realiseerd.

Je suis Charlie.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 23:52

Mijn stalhoudster verplicht Equest. Voor de veulens Eqvalan. De veulens doet ze centraal, Equest heeft ze altijd op voorraad liggen. Na het sterfgeval vorig jaar en de wormbesmetting het jaar daarvoor is ze er erg scherp op.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 12:09

En nou maar hopen dat Roos ook ontwormd. En regelmatig blijft ontwormen, zodat je niet alle 8 weken dezelfde discussie krijgt.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:35

En toch zou ik gewoon niet willen dat er een paard tussen loopt die het land met wormen besmet. Het moet gewoon niet mogen. En als er nu een rel gaande is en jij de schuld krijgt: soms moet je een goede ruzie niet uit de weg gaan. En jouw schuld is het niet, want jij ontwormd...

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 23:15

Wij doen het wel tegelijk. Als er een mogelijkheid is om dit onderling met elkaar af te spreken zou ik dat gewoon doen. Dan is de kans ook niet zo groot dat er eentje denk: "kan nog wel een maandje langer", of het simpelweg vergeet.

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers