*huil* gevallen, paard sloeg op hol

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

*huil* gevallen, paard sloeg op hol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 17:23

Jemig, Arabesk schrok van een trekker die het erf op reed. Ik zat er 'even' op zonder zadel, WHAM daar lag ik. Gelukkig viel ik op het zand en niet op de straat ( ).

Nu zag ik mezelf al in het ziekenhuis eindigen, maar ik had niks. Ik ben er meteen weer op gegaan (wel ff zadel gepakt). Maar ik ben nu wel een beetje angstig, niet zozeer om te vallen, maar wel om verkeerd terecht te komen......

Ik reed zonder hoofdstel ook nog, omdat ik hem dat nog moet leren. Dat ga ik dus nu wel doen he.... Scheve mond

Wie praat me over dit voorval heen Huilen

Dreamer_S
Berichten: 3603
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 17:52

Supernaar dat dat gebeurt is natuurlijk,maar ik denk dat als je weer vaker erop gaat rijden,dat je het vertrouwen dan wel weer terug krijgt en dat het dan weer stukken beter zal gaan.. succes ermee in ieder geval..!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 17:57

de schrik zit er nog steeds in.... Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:07

Gewoon weer even een tijdje met zadel en hoofdstel in de bak gaan rijden om het vertrouwen weer terug te krijgen. Als je dan helemaal je vertrouwen weer terug hebt, kan je weer is (voorzichtig) proberen zonder zadel te rijden.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 18:10

Hmm ja probleempje, ik rij nog zonder hoofdstel omdat we zover nog niet waren. Ik deed het met touwhalster. Dat ging eigenlijk wel goed. Als ze vliegen, doen ze dat ook wel met bit. Maar in dit geval lag het toch denk ik (hoop ik) aan het feit dat ik zonder zadel zat, dat zit nou eenmaal minder stevig.

Helderder

Berichten: 10126
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:24

Mij lijkt het handiger als je je paardje eerst beleerd met een hoofdstel en dan pas ga inrijden met zadel.
Maarja ik denk idd ook dat als je weer meer gaat rijden wel weer vertrouwen krijg! Lachen

Fenn

Berichten: 6137
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 11:24

hier komt mijn peptolk:
Zit oefeningetjes en een beetje in de bak rijden. Het is normaal dat je een beetje bangig bent als je er af valt (ervaring heb ik wel Knipoog) Gewoon lekker rustig aan doen tot je weer meer zelfvertrouwen heb en uhm... Pff ik ben ook maar een simpel manege ruitertje.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:09

allereerst zou ik grondwerk gebruiken om hem minder bang te laten worden van trekkers en andere enge dingen.
Ten tweede ligt het er een beetje aan wat er precies gebeurde. Als je er gelijk af lag, zou ik een zadel op doen omdat je dan beter blijft zitten. Als je haar niet meer terug kreeg en daarom viel, zou ik eerst de one-rein -stop leren, da's wel noodzakelijk als je met een touwhalster rijdt.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 15:16

Nou vandaag heb ik er weer opgezeten. Hij knalde nog een keer de bak door met zadel (ik zat er niet op) omdat het zadelflapje opwaaide..... Terwijl ik met plastic wapperdingen op zijn rug grond oefeningen heb gedaan, mafkees. Maar goed, ik erop mijn vriend ernaast om m vast te houden. Dat ging goed, geen gekke dingen. Gelukkig!

annek
Berichten: 117
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 15:39

hoi arabesk,

Ik heb precies hetzelfde probleem, ik dacht nooit over vallen, sinds twee dagen geleden. Ik heb ook nog een jong paard en we zitten allebei nog in het leerproces(ik rij ook met touwhalster) twee dagen gelden gingen we voor het eerst de weg op, hij was zo enthousiast dat hij gelijk al in gallop de weg op schoot, ik dacht niet meer na en dacht help daar gaan we en omdat ik zo reageerde reageerd hij met een onverwachtse beweging en bam daar lag ik p het asfalt nu zit ik met mn arm in het gips van boven naar beneden, op twee plaatsten gebroken. het zat ook wel weer een tijdje duren voordat ik weer met hem de weg op durft.
Niet dat je veel aan mn verhaal heb maar ik moest er gelijk aan denken toen ik jouw verhaal las.

groetjes,
anneke

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 15:57

De beste manier om van valangst af te komen is naar mijn idee veel GOED vallen en dat kan je een handje helpen. Dus zoek een vriendin met een makken niet te hoge pony (fjordje ofzo) en vallen maar! leer om jezelf op te rollen en om niet te proberen je val op te vangen met je handen want dan kun je eerder je polsen ofzo breken. Oefenen dus, want ook vallen kun je leren!!!

Marleen_

Berichten: 3576
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 16:12

au, pijnlijk.
maar de tip die alwiene geeft is misschien wel de beste alleen ik zie mezelf dat nu nog niet doen.
weer rustig gaan beginnen, bak rijden, zadel op de rug en dan komt die zelfvertrouwen sneller terug dan dat jij ooit had gedacht.

annek
Berichten: 117
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:03

hmm, ja inderdaad misschien is dat helemaal zo gek nog niet Alwiene. Alleen dat van mij is een fjord dus ook al niet te hoog en je ziet dat je dan nog raar terecht kan komen. Maar leren vallen is eigenlijk best wel een goed idee. Nou ja, ik heb nog 6 weken de tijd (dan pas mag ik uit gips) om erover na te denken hoe ik weer gaat beginnen. Ik denk inderdaad rustig aan en hopen dat het zelfvertrouwen weer terug komt.

x_shirley_x

Berichten: 5215
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:42

Ja niet fijn is het ik ben niet zo vaak verkeerd gevallen maar 1 keer wel,
we hadden bij de bak daarachter hondennhokken(wel leeg!) En mijn pony waar ik toen op reed begonnen allemaal raar te doen en te bokken enzo,
Ik viel ervan af en vloog over de draad van de bak en kwam op de hondenhokken terecht..
Fijn was het niet

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 22:49

Alwiene schreef:
De beste manier om van valangst af te komen is naar mijn idee veel GOED vallen en dat kan je een handje helpen. Dus zoek een vriendin met een makken niet te hoge pony (fjordje ofzo) en vallen maar! leer om jezelf op te rollen en om niet te proberen je val op te vangen met je handen want dan kun je eerder je polsen ofzo breken. Oefenen dus, want ook vallen kun je leren!!!

Fjordje, die zijn zowat net zo hoog als Arabesk. Ik neem die witte wel van deze foto (als het mag van het baasje):

Afbeelding

King, die is hoog zat Haha!