"manege kinderen" snappen ze het niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noukie
Berichten: 10941
Geregistreerd: 27-12-01

"manege kinderen" snappen ze het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 11:21

en voor ik commentaar krijg, ik bedoel natuurlijk hiermee niet iedereen die op een manege rijdt, want het merendeel begrijpt wel hoe dingen in elkaar steken en wat er wel en niet kan op stal, maar van die mensen heb je ook geen last...

ik vraag me alleen af of ik de enige ben die af en toe helemaal gek word. Ik heb mn paarden dus op een manege staan, op zich niks mis mee, staan daar super, mooie accemodatie enz, maarrrr

sommige van de kids die daar lessen schijnen echt niet te willen begrijpen dat paarden dieren zijn, en dat die kunnen schrikken, en dat dat levensgevaarlijk kan zijn. zo is rennen in de stalgangen de normaalste zaak van de wereld en wie er wat van zegt wordt aangekeken of hij gek is. Maar toen laatst mijn paard schrok van een achterop rennend kind en dus gewoon hard naar achter uithaalde (scheelde echt heel erg weinig, ze dook net weg, maar anders had ie dr gewoon op dr hoofd geraakt) kreeg ik wel de boze blikken van omstanders (ouders dus). Ik had dat meisje ook maar 10x eerder gewaarschuwd...

en zo ook tikkertje spelen langs de buitenbak, moet maar kunnen, paarden schrikken daar toch niet van? nee, natuurlijk niet als je op een 5jarige zit die net weer onder het zadel is na een blessure en het waait hard...

kortom, iedere dag bijna erger ik me er aan (het wordt steeds drukker bij ons op stal de laatste tijd) en ik ben inmiddels niet meer de enige. Niks lijkt te helpen, netjes vragen niet, hard schelden niet (dan kijken ze je echt aan wie jij bent en waar jij het lef vandaan haalt om zo tegen ze te praten) en ouders aanspreken..? helaas, die zijn er bijna nooit, of het zijn types die rustig hun baby midden in een stalgang zetten en het dan vreemd vinden als je vraagt of ze die even weg kunnen halen als je er met een paard doormoet.

ik begin me af te vragen of het niet gewoon tijd wordt dat de kinderen op onze paarden gaan en wij allemaal tikkertje gaan spelen, kijken hoe lang het leuk blijft...

maar, ik vroeg me dus af, ben ik de enige? hoe lossen andere mensen dit op enz? feit is dat er bij ons op stal niet echt duidelijke leiding is, dat maakt het denk ik ook allemaal wat vrijer voor iedereen om te doen waar ie zin in heeft...

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:25

Ik denk idd dat ze het gewoon niet snappen. Ik kan me nog herineren dat ik er ongeveer net zoeen was. Je hebt dan idd zoiets van: waar bemoei je je mee, er gaat toch niets fout. En je weet dan natuurlijk alles beter en alles van paarden. En ook veel onwetendheid natuurlijk.

Misschien dat je toch eens met je stalhouder moet gaan praten. Maar als ik in jou schoenen stond, ging ik, persoonlijk, denk ik toch opzoek naar een andere, 'gewone' pensionstalling. Maar da's ook weer moeilijk als je het er verder naar je zin hebt en er (misschien) geen andere in de buurt is.

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:28

Ik vind dat je dit soort dingen gewoon moet aangeven bij de verantwoordelijken van de stal en aan de "lesgeef-mensen" Die moeten er dan met de kids (en misschien wle met de ouders erbij) even over praten en afspraken maken.
Gulden regel op elke stal is toch immer: "niet rennen!"
Gelukkig sta ik op een pensionstal waar niet veel kinderen komen. Banish zou het geweldig vinden, maar ikhoud ook niet zo van politie agent spelen. Dat heb ik genoeg gedaan in het jaar dat ikzelf ook "lesgeef-mens" was.
Ik zei er wél altijd iets van en kreeg gelukkig ook gehoor. anders was het kinderspul ook nog niet jarig geweest trouwens!

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:29

oh jee, ik rende vroeger ook overal doorheen en wist ik veel dat paarden schrikken? paard van sinterklas schrok toch ook nergens van?

gewoon een keer brullen van he stop niet rennen!
leg het ze uit dat je dat niet leuk vind. dan onthouden ze het met een beetje geluk wel..

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:43

IK herken het wel een beetje, heb ook op een manege gestaan. Zo erg als bij jou was het bij ons gelukkig absoluut niet. Ben bang dat je niet veel meer kunt dan blijven herhalen. Je kunt met de staleigenaar proberen om stalregels af te spreken en die ook op te hangen. Als de instructeurs die regels dan met de kinderen (en ouders) doorspreken, kunnen ze er daarna wat harder op aangesproken worden, want dan moeten ze het toch weten. Als je vaste bekende regels hebt, wordt het makkelijker ze na te leven en ook makkelijker op te treden als men zich niet aan die regels houdt. Zo werkt het op scholen ook.

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:56

Zo is het bij ons ook, en als ik echt gek word dan schreeuw ik ook wel van, HALLO, denk eens na en doe eens rustig. En dan gaan ze mammie of pappie halen, da's dan ook de bedoeling. Want die snappen het wel, als ik het ze gewoon uitleg, en dan luisteren die kindertjes opeens wel.
En als ze van die kleine tienertjes zijn, ja dan is dreigen leuk Knipoog Ik heb ook wel eens gezegd, wat als jij nou buiten op een paard zat en iedereen zou keihard rondrennen, terwjil jou paard er keihard vandoor gaat en je kan hem met geen mogelijkheid houden en iedereen blijft doorrennen??
Ook : als jij straks gaat rijden dan kom ik ook even voor bij gerend, zullen we eens kijken wat jou paard doet!

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:02

daarom zou ik zowieso ook al nooit op een manege willen staan Knipoog.
ik sta lekker op een rustig pensionstalling met niet veel paardjes. zo rond de 14 paardjes en het is wel niet zo mooi, maar geen last van andere mensen eigenlijk.

Marinx
Berichten: 113
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Bij Duitse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:15

Kinderen zijn onbezonnen. En luisteren niet altijd in een keer. Dus consequent zijn en vaak tot de orde roepen. Maar t is wel lastig ja.

Chippp
Berichten: 251
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:22

Bij ons op de manege weten de kinderen dat ze niet in de stal en langs de bakrand mogen rennen. Als ze het wel doen en je het een x zegt (of schreeuwt Bloos!), gaan ze wel naar buiten waar het opzich wel mag.
Als je op het erf loopt met je paard spelen daar dus soms wel kinderen maar als jouw paard dat niet leuk vind en je vraagt of ze willen stoppen of n stukje verder weg willen gaan doen ze dat meest wel. Hebben wij zulke lieve kinderen dan?? Tong uitsteken
We hadden idd op een avond in de week wel altijd 2 jongetjes die mee waren en niet zelf reden die wel supersupervervelend waren maar gelukkig komen die nu niet meer. Die wouden ook echt niet luisteren en die moeder liet ze maar gaan altijd..
Dan wou je graag dat zo een paard ze n x schopte Bloos! maar nooit gebeurd. Whihi nee hoor..

Avenir

Berichten: 132
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:28

ik heb nog geen eigen paard maar toen ik 4 jaar geleden op een manege reed (ik heb daar 4 of 5 jaar gereden) en sommige kinderen waren inderdaad érg verschrikkelijk! Vooral tijdens dressuur wedstrijden. Iemand was laatste omdat hij niets kon horen. Eigenlijk zou hij (het was een hij) de wedstrijd over moeten doen maar ja, beetje raar. (Omdat hij niets kon horen reed hij de verkeerde figuren.)

Ratje
Berichten: 237
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:53

Ze snappen het inderdaad niet, ik erger er me ook af en toe aan. Maar dan vooral dat ze zo wilt spelen terwijl de paarden in de stal staan voor de stal dan nog zodat die beesten er helemaal bang van worden.
Ook bij nieuwe paarden, gewoonlijk hang ik dan een bladje op de stal met daarop: ik ben nieuw en nog heel bang gelieve wat rustig te zijn voor mijn stal zodat ik niet nog banger wordt.
Het zal dus overal wel zo zijn.
Groetjes

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:13

ik heb geen eigen paard,maar bij de manege waar ik rijd vind ik het zelf erg meevallen,het enige wat wel soms gebeurt is dat zo'n stel meiden aan de kant staat te kijken(wat natuurlijk verver niet erg is)en dan op normale luide toon praten,kan weleens lastig zijn voor de concentratie..........maar ik heb geluk zo te horen!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:20

ik heb de pony's aan huis staan... de voetballen vloegen door de boxen (heb halfopen stallen) er wordt gegild, geschreeuwd en gerend... moeten ze maar aan wennen... het "leuke" is dat op een westrijd de pony nergens van op of om kijkt...niet schrikachtig is.
Ben het er mee eens dat je bij een dressuurwedstrijd wel rust mag verwachten. maar voor de rest... hoe meer ze meemaken hoe meer ze leren.

zynoeska

Berichten: 388
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Hauwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:29

Jaa ik wil ook nog even hoor
Bij ons is het ook af toe TE erg. Gelukkig heb ik een keer heeeel erg
boos gedaan tegen zon kind Bloos en ik moet zeggen dat ze allemaal netjes zijn als ik ga rijden. *LOL*
En als ze toch weer even TE erg zijn en ik zeg wat zeggen ze meteen sorryy... OK dan!
Misschien werkt dit bij jou ook...maar ja het blijven kinderen Clown
We zijn zelf ook jong geweest moet je maar denken. En er komen ook steeds weer nieuwe kinderen dus je moet inderdaad blijven herhalen.
Je moet er af en toe maar om lachen ...en eehhh...
niet teveel aan ergeren.... Succes

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:30

Ik heb vroeger op een manege gestaan en sta nu op een stal met een laag "kindergehalte", en ik moet zeggen dat ik het heerlijk vindt, maar meer omdat ik vindt dat in de stallen rust moet heersen, ik er niet blij mee ben dat mijn paard voortdurend wat krijgt toegestopt, en ik voortdurende spullen mocht bijkopen omdat er dingen verdwenen (wat is er in hemelsnaam zo interessant aan een borstel of een hoevenkrabber?).

Ik heb gelukkig een paard dat niet zo snel ergens van opkijkt, en dat heb ik zelf gedaan (met beleid) en heb daar geen voetballende en krijsende kinderen voor nodig.

Wat ik verder ook niet snap is hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat kinderen op Zaterdag om 9 uur op stal worden gedumpt en om 6 uur weer worden afgehaald. De Manege is geen kindercreche. Je kunt wel roepen dat de kinderen het leuk vinden, maar hou ook een beetje rekening met de mensen en de paarden daar op stal.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:41

Klinkt vervelend zeg zeker omdat je straks nog aansprakelijk kan worden gesteld als er iets gebeurd. Dat geschreeuw en geren lijkt mij voor je zelf ook niet leuk als je moe en soms met hoofdpijn uit je werk komt. Bij de paarden zijn moet ontspanning zijn. Hoop dat er wat regels op gesteld kunnen worden.

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:41

Vroeger gingen wij altijd paardje spelen in de binnenbak Haha! . Alleen dan was er niemand.
Gelukkig staan onze paarden thuis dus ik heb er nooit last van Lachen .

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:48

*is blij..staat op een privestal met enkel 1 andere pensionklant en in totaal 3 pony`s... geen kinderen...lekker rustig...*

kijk, je kiest er zelf voor om dara te staan, en ik keek laatst ook op toen ik met _nikki_ mee was naar de eenhoorn..meisje vertelde me dat ze al om 8 uur Scheve mond op stal zou zijn.. want ze dan doen de hele dag (3 uur hebben ze les) Bij ons op de ponyclub is de regel.. kwartier/halfuur van te voren aanwezig zijn(niet eerder) en een half uur daarna weer weg zijn(uiterlijk) ouders enz. moeten netjes achter het hek blijven.. Dus nergens last van.. Toen mick ernog stond, ging ik ook liever op de les dagen `savonds....

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:50

Snoevie schreef:
ik heb geen eigen paard,maar bij de manege waar ik rijd vind ik het zelf erg meevallen,het enige wat wel soms gebeurt is dat zo'n stel meiden aan de kant staat te kijken(wat natuurlijk verver niet erg is)en dan op normale luide toon praten,kan weleens lastig zijn voor de concentratie..........maar ik heb geluk zo te horen!


Komt mischien ook omdat jij dat maar 1 of 2 x in de week meemaakt??

7 dagen is dan erg iriterend

Leoni_

Berichten: 2313
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:55

Nou ik vind het ook wel een beetje overdreven van dat tikkertje langs de buitenbak.. Het is niet verboden om naast de bak tikkertje te spelen.. en anders moet je gewoon rijden en niet teveel om die kinderen te ergeren.. misschien zeg ik dit wel op een verkeerde manier maar dat is mijn mening

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 15:18

Monster schreef:
Komt mischien ook omdat jij dat maar 1 of 2 x in de week meemaakt??

7 dagen is dan erg iriterend


nou ik ben wel meerdere dagen per week op de manege hoor,alleen op zaterdag is het altijd wel drukker

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 15:19

Nou, ik had daar ook geen boodschap aan gehad hoor!
Soms lijkt het wel of een manege een grote speeltuin is, zoals sommige kinderen zich gedragen... Ik snap je frustraties. Daarom sta ik ook niet op een manege, dan maar wat minder luxe allemaal.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 15:47

Dat is de reden dat ik niet met mijn paard op een manege zou willen staan, op mijn oude manege ging het ook zo. Het was zelfs zo erg dat mijn pony de hele zaterdag van de stress stond te weven, terwijl hij dit de rest van de week niet deed. Als er ponykamp was dan was dat een hel voor hem, dat stond ie een week lang te weven, vreselijk.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 15:50

daarom staan we op een pensionstal, daar kun je ook best luxe hebben

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 16:28

op de manege waar ik nu rij is het niet zo groot.Dus het geren van kindern valt bij ons wel mee.En gelukkig gaan de meeste mensen gelijk naar les weer weg.Maar op me vorige manege die wat groter was en de paarden wat meer uit elkaar stonden.Werd er ook veel gerend door de kinderen.Zelf was ik ook een kind.Maar rende zelde.Dat kwam omdat dat het daar de regel was.Als je rende zeiden ze streng tegen je dat dat niet mag en de paarden daarvan kunnen schrikken.Meestal zag je die kinder weer naar 5 min weer rennen.

Maar goed,

ik denk maar zo als ze niet willen luisteren en een paard schrik en ze krijgen een trap hebben ze daar wat van geleerd.En als er ouders naar je toe komen van bla bla.Dan zeg je gewoon ook al is het moelijk om het te zeggen,

Ik heb tegen uw kind al vaker gezegt dat ze niet mag rennen en dat dat gevraarlijk is.Dus het is haar eigen schuld.