Stallen beoordelen via internet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Stallen beoordelen via internet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 08:33

De laatste tijd heb ik het er regelmatig over gehad met vriendinnen, dat je tegenwoordig heel veel "stallen" tegen komt op internet.
De ene website nog prachtiger dan de andere, met de mooiste verhalen. Maar soms als je wat beter kijkt en dieper graaft, dan ga je je toch wel eens dingen afvragen...

Door met mensen te praten die de betreffende stal/het persoon kennen, door zelf goed de verhalen te lezen en regelmatig erlangs te surfen, door er zelf eens langs te zijn gereden... komen er kleine, en zelfs grotere kreukels in het mooie gladde verhaal op de website.

Dat maakt mij best wel sceptisch. Mensen en stallen kunen zich via internet heel mooi voordoen, maar geven ze een realistisch beeld van zichzelf?
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen! (als je in negatieve zin namen wilt noemen is het misschien verstandig via pb, om een slotje te voorkomen Schijnheilig)

Wat is jullie opgevallen over het verschil tussen verhalen op internet/website en realiteit? En dan vooral gericht op "volwassen" mensen/stallen die zich commercieel voordoen.

Beste remedie is natuurlijk zelf gaan kijken tijdens hun trainingen met paarden of naar de lessen.

vb: Ik ben zelf bij Dressuurschoolcarmen gaan lessen, die ook een prachtige website heeft, maar ben daar ook gaan kijken, heb lessen bijgewoond, gezien van wie zij les heeft, heb haar zelf zien rijden in traininge en op wedstrijd en kan haar ZZ-licht wedstrijdresultaten bekijken via uitslagen op internet. Als je echt professioneel met paarden bezig bent en je hebt heel veel klanten, dan val je natuurlijk gelijk door de mand als er mensen langskomen. En via internet en andere instructeurs krijg je ook wel de kritiek te horen op diegene. Je krijgt daardoor wel een beter en vooral realistischer beeld...

Het gaat mij niet om de al oude meisjes van 10/16 die graag "Anky" willen zijn in hun droomwereldje, want op die leeftijd kan ik me er nog best iets bij voorstellen Schijnheilig Tong uitsteken Haha! Haha!

Ik ben benieuwd hoe vaak het nu voorkomt, op welk gebied en in welke verschillende mate!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:55

Ik heb het wel gemerkt met pensionstalling. Ik had alvorens ik langs ging op een paar sites gekeken en ik had, bij wijze van spreken, al bijna een stalletje gereserveerd. Kom je bij de stal zelf, blijken toch de foto's net uit de beste hoek te zijn genomen en de rest een beetje tegen te vallen. Ik heb er wel van geleerd. Lachen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:47

Dat is toch heel normaal, dat je je bedrijf wilt "verkopen" en de boel zo gunstig mogelijk presenteert en netjes op de foto zet? Dat doet ieder bedrijf, niet allen in de paarden, ik zou daar niet zo zwaar aan tillen hoor.
Je gaat toch altijd eerst kijken voordat je je paard ergens neer zet, lijkt me niet dat je die keuze maakt aan de hand van een website.

De gangen zijn bij ons meestal niet zo netjes geveegd als op de foto's op de website Knipoog maar verder klopt het toch heel aardig hoor. We hebben tegenwoordig zelfs meer voorzieningen dan dat er op de website staat, dat mag ook wel eens aangepast worden Haha! De website klopt dus niet, maar dan in positieve zin.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:01

Ik heb het niet over al dan niet aangeveegde stalgangen Margreet, want daar kijk ik echt niet naar. Natuurlijk ruim je alles net even wat beter op voor de foto.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:10

Via internet kun je een stal nooit goed beoordelen. Al is alles exact zoals het op de foto staat, zaken zoals bijv de sfeer, kwaliteit personeel, hoe er met je paard omgesprongen wordt etc, kun je nooit goed inschatten. Ook zijn er natuurlijk heel veel goede stallen die (nog) geen website hebben, die zie je dan dus volledig over het hoofd.

Ik zou altijd gewoon zelf willen kijken, even met de mensen daar praten, kijken hoe de paarden er daar bijstaan, etc. Ook zou ik altijd via-via zoveel mogelijk info willen hebben over een stal. Het wereldje is maar klein dus vaak kom je zo nog het meeste te weten over een stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:30

Margreet schreef:
Je gaat toch altijd eerst kijken voordat je je paard ergens neer zet, lijkt me niet dat je die keuze maakt aan de hand van een website.


*Krijgt ineens zo'n grappig beeld voor ogen: Eigenaar paard zoekt nieuwe stal d.m.v. internet, bespreekt box per email, betaalt d.m.v. internetbankieren en zoekt ook op internet een paardentaxibedrijf uit om paard naar nieuwe stal te brengen, ook dit d.m.v. emailcontact en internetbankieren*

Sorry, maar dat idee kreeg ik een beetje toen ik het topic las Knipoog.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:34

Je vormt wel een bepaald beeld door een internetsite. Als ik dan ergens kom met dat bepaalde beeld en het voldoet er totaal niet aan, dan heb ik zoiets van "laat dan maar", ik kan dan niet meer onbevooroordeeld een stal gaan bekijken.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:35

Internet is een heel goed medium om een stal te vinden, net zoals veel andere dingen. Bijrijders, intstructeurs, paarden enz kan je prima vinden op inet, maar daadwerkelijk bepalen of het wat voor je is zou toch echt irl moeten Lachen

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:36

Ik heb het ook weleens meegemaakt met een stal in Eindhoven. Zag er op het internet superstoer en gezellig uit. Allemaal foto's dat mensen gezellige dingen deden, en van schattige pony's met kleine kinderen.
Maar toen ik daar aankwam, was alles saai en grijs beton. Niemand zei iets, en iedereen keek me aan met zo'n blik van 'Wat kom jij doen op onze stal??' En ik zag nergens trouwens schattige pony's en leuke kleine kindjes lekker rommelen......

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 20:26

Ik snap ook wel dat als je een paard ergens neer wilt zetten, dat je in principe eerst ergens moet gaan kijken. toch zijn er mensen die hun paard op basis van een mooi verhaal ergens heen sturen om af te laten richten. Ik denk vooral mensen die zelf nog niet zo veel ervaring hebben in het paardenwereldje, en die ontzag hebben voor mooie verhalen en stevige persoonlijkheden met een vlotte babbel.

Zo denk ik ook dat je je flink kunt vergissen in instructie. En iemand die weinig ervaring heeft met paarden, kan op die manier een lange tijd op een niet constructieve (neutraal gezegd) manier bezig zijn, zonder het zelf door te hebben omdat de instructie zeker van zichzelf over komt, of zelfs denkt de wijsheid in pacht te hebben.

Overigens boeken wij onze vakantie wel regelmatig alleen op basis van een internetpagina met verhaal en foto's. En hoewel we wel belden van te voren over hoe het precies zou komen met paard(en), is het toch wel enigszins "anders" gegaan laatst dan we dachten afgesproken te hebben. (misschien communicatiestoornis van beide kanten) Maar niets teveel gezegd over de accomodatie en omgeving hoor! Het was verder allemaal prima in orde!

Wat ik me af vroeg is dus of jullie het verschil tussen verhaal en realiteit ook wel eens zijn tegengekomen.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:31

Ik zie het ongeveer net zo als het kiezen van een school voor je kind.
Je moet zelf binnenstappen en de sfeer proeven om er achter te kunnen komen of dit iets voor jullie is.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:36

Je moet altijd zelf kijken vind ik. Op een plaatje kan het er nog zo leuk uitzien maar als je daar komt en de sfeer staat je niet aan.
Er zijn ook vele pensionstallen zonder site. Die loop je mis als je alleen op i-net zoekt.

Onze stal heeft ook een site, maar die wordt gemaakt door de pensiongasten. Die heeft dus meer de functie van een clubblad dan verkooppraatje. Sterker nog, omdat de staleigenaar geen i-net heeft en de boel dus niet kan beheren/controleren is afgesproken dat er geen adresggevens op staan.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:17

Tessebes schreef:
Je vormt wel een bepaald beeld door een internetsite. Als ik dan ergens kom met dat bepaalde beeld en het voldoet er totaal niet aan, dan heb ik zoiets van "laat dan maar", ik kan dan niet meer onbevooroordeeld een stal gaan bekijken.


Ben het helemaal met je eens. En dan NOG..... al zou de stal wel qua accomodatie aan je verwachtingen voldoen, dan nog weet je pas hoe het er is als je er staat, en vaak valt dat dan ineens vies tegen... komen er ineens ongemelde regeltjes om de hoek kijken (terwijl je er toch duidelijk naar gevraagd hebt), blijkt de sfeer (ondanks dat je toch minstens 6x hebt rondgewandeld daar op verschillende tijden) zo gezellig dat je spontaan naar Irak op vakantie wilt en waren ze OEPS vergeten te melden dat er zeer recent nog een zeer besmettelijke ziekte op stal was..... Tsja al is de website nog zo aantrekkelijk en de accomodatie ook naar wens dan nog zijn er genoeg factoren die je aan een website niet af kunt lezen helaas.......

Mijn ervaring is dat de leukste stallen nog steeds de stallen zijn die je via via ter ore komen, die hebben geen website nodig om hun stallen vol te krijgen, hihihihi

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:49

Haha..Maar dan moet ik wel ff kwijt dat onze stal alleen een eigen site heeft omdat ik het zelf leuk vind om foto's te maken.
Tot nu toe zijn er ook maar weinig mensen die via de internetsite met ons contact hebben opgenomen. Achteraf horen ze pas dat we een site hebben.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:07

Ik zie het meer als informatie bron.. als je dan geintereseerd raakt naar een stalling.. zou ik het toch eerst wel even in het echt willen zien Lachen

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:14

Vippie schreef:
blijkt de sfeer (ondanks dat je toch minstens 6x hebt rondgewandeld daar op verschillende tijden) zo gezellig dat je spontaan naar Irak op vakantie wilt


* Haha! ligt onder de tafel van het lachen *

Ik denk dat het idd niet alleen met stallen zo is. Heb je wel eens makelaarsfoto's bekeken Knipoog ?
Ook mondeling toegezegde dingen kunnen in de praktijk nog wel eens anders uitpakken.
Ik houd het er maar op, dat het overal wat is en geen stal is perfect.
Ik heb overigens alle stallen waar ik gestaan heb via-via gevonden en niet via internet.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:15

Elk bedrijf probeert zoch zo goed mogelijk te tonen. Want als het op de site al niet je aanstaat, ga je ook niet kijken.
Maar een goede stal heeft geen site nodig om zijn stallen vol te hebben.
Ik sta op een stal zonder site, maar wel met wachtlijst.