Zadel weer eens aangepakt.. bleh...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Zadel weer eens aangepakt.. bleh...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-02 20:19

Vandaag weer eens zadeltje Sib schoongemaakt en in het vet gezet... echt een bug-klus. Het vet zit onder je nagels compleet met zand en alle andere reut die van dat zadel afkomt. Nee, niet mijn idee van lekker ontspannen Haha! Wie wel? En hoe pakken jullie dat aan zodat het wel een leuke klus wordt?

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 20:21

Een kunstof zadel kopen en een biothane hoofdstel Haha! Haha!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 20:22

ik heb net ook mijn hoofdstel schoon gemaakt
mijn handen stinken nog naar het vet ( heb ze al gewassen hoor Haha! )
heel veel zwart onder mijn nagels wat ik nu aan het schoonmaken ben
bah bah bah...
maarja het moet ook gebeuren he ( helaas)

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-02 20:49

Cowgirl schreef:
Een kunstof zadel kopen en een biothane hoofdstel Haha! Haha!


Helemaal geen zadel was meer mijn idee Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 08:31

Wrijf het maar in... Ik moet eigelijk ook, maar ik blijf het uitstellen!
Mijn zadel, hoofdstel en mijn complete tuig ligt te wachten Haha!

Dit weekend? Neuh, denk dat het nog wel een tijdje blijft liggen Knipoog

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 10:04

Bijhouden. Iedere dag even een lapje er over. Nog geen 5 minuten werk.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 12:07

Ik vind het nooit zo erg om te doen hoor. Zadelzeep in sprayvorm gebruiken en olie met een kwast. Dan valt het best mee met die vieze klauwen Haha!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 12:10

idd gewoon wat vaker schoonmaken. elke dag hoeft ook weer niet maar 1 keer in de week bijvoorbeeld scheelt al heel wat. En zo erg is t niet om je zadel even schoon te maken toch?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 13:15

Toch??
Ik ben lui van aard. Het is dat het voor Isolda anders niet lekker is, anders was ik misschien ook nog te lui om het bit af te spoelen Haha!

Ik vind het alleen leuk op stal, als de beesten binnen staan. OP een emmer met een emmertje lauw water. Muziekje erbij.
Maar nu? blegh! Zit je daar, in je eentje te poetsen.
Ik houd niet van poetsen! *LOL*

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 14:34

Ik vind het ook echt een rotklusje. Maar het hoort erbij.
Ik doe het altijd als ik de stal met water etc. ga uitschrobben. En dat doe ik eens in de twee weken. Dan maak ik echt alles grondig schoon.
Wel een ontzettend lekker gevoel als alles goed schoon en fris is! Pling

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 14:34

Eeen tip: gebruik bij het schoonmaken van die plastic doktershandschoentjes. Ideaal. Haha!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 14:59

toevallig heb ik mijn zadel gisteren ook gedaan..
helemaal met zadelzeep en effe een keertje de waterkraan eroverheen
helemaal drooggewreven en lekker ingevet met rapsodie? die naar bitterkoekjespudding ruikt Tong uitsteken
hij ziet eruit als nieuw!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 15:02

Anneke schreef:
Eeen tip: gebruik bij het schoonmaken van die plastic doktershandschoentjes. Ideaal. Haha!


Daar krijg je van die megakleffe zweethandjes in!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-02 15:06

Anneke schreef:
Eeen tip: gebruik bij het schoonmaken van die plastic doktershandschoentjes. Ideaal. Haha!


Was er niet opgekomen... toppie!
Waar ik helemaal van over de plas ga is mijn stijgbeugelriemen eraf halen, grrrr. Mijn zadel kent geen "knip" van de beugelhaak en mijn riemen hebben de gesp onderaan, dus dat gedeelte wat over de beugelhaak zit is heel smal, eraf gaat dan nog wel... maar erop is echt om te Frusty (zeker als je ze net in het vet hebt gezet)

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-02 15:08

Margreet"]
[quote="Anneke schreef:
Eeen tip: gebruik bij het schoonmaken van die plastic doktershandschoentjes. Ideaal. Haha!


Daar krijg je van die megakleffe zweethandjes in!
[/quote]

Ook als je binnen 5 minuten klaar bent? Knipoog

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 17:12

Ja dan ook Misselijk . Krijg je lekker uitgedroodge klauwen van die weer open scheuren Lips are sealed

Geen zadel is inderdaad ook en optie(heb ik ook aan gedacht Haha! ) maar het rijd zo lastig.


Toch maar een torsion zadel denk ik( is van nubuck leer of iets anders)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 17:27

Jemig wat een gemiep zeg.
Tsja het hoort er nu eenmaal bij, net als uitmesten en je paard poetsen. Verlengt de levensduur van je spulletjes, dus.....

Ik vet mijn spullen eens in de 2 maanden in, het hele zwikkie in 1x (2 zadels (western+vz), 3 hoofdstellen), je bent ff bezig maar das niet erg.

Eerst lekker in een sopje van zadelzeep, dan "afspoelen", vervolgens lekker in het vet zetten, evt als dat nodig is nachtje laten intrekken, uitwrijven en ze kunnen er weer even tegen.

Viv

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 21:13

Wat toevallig, heb vandaag juist mijn oude hoofdstel gepakt om schoon te maken en in te vetten.

Gebruik dat ding al 2 jaar niet meer (was van mijn vorige pony, paardje van nu past het niet meer, goh, moest hem toch eigenlijk maar eens verkopen, maar kan er niet toe komen) en vet het eens in de zoveel tijd in, idd om de levensduur te verlengen, alleen waarvoor weet ik nog niet, aangezien ik het niet meer kan gebruiken, en waarschijnlijk in de toekomst ook niet.
Misschien toch maar verkopen?
Dan heeft het tenminste nog nut gehad dat ik het al die tijd netjes heb bijgehouden en heb ik ook nog wat meer centjes Schijnheilig .

Maargoed, die was ook smerig (beetje groenig uitgeslagen doordat ik het zo lang niet heb gebruikt) dus poetsen en smeren, maar het ziet er weer als nieuw uit.

Hoofdstellen en zadel ed van mijn paardje doe ik ook eens in de zoveel tijd, wanneer het nodig is of ik teveel tijd over heb.
Maar nooit in een keer, dat duurt me veels te lang, dus ik doe er meerdere keren over.
Maar ik heb dan, voor mij, ook veels te veel om in een keer te doen.
Zadel, 2 hoofdstellen van Chriss (en nog 2 oude hoofdstellen), longeersingel en al de spullen waar een beetje leer opzit, hulpteugels, extra teugels.
Zou een boel werk zijn dus om alles in een keer te doen.
Ook de dingen die ik tegenwoordig niet of bijna niet gebruik, vet ik ook in, gewoon omdat ze dan langer goed blijven.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 10:02

Ik ben ook niet zo sterk in het onderhoud van mijn leren spullen..... Kreeg dat gisteren van de zadelpasservice nog even te horen.... Ik dacht dat het wel meeviel met mijn zadel, maar hij was echt te droog.

Kreeg ook nog de tip om, behalve de delen van het zadel die in aanraking komen met je rijbroek en zo, lederolie te gebruiken met een kwast. En dan net zolang erop blijven smeren totdat het niet meer intrekt. De bovenkant gewoon met vet, anders krijg je die troep niet uit je kleren... Knipoog

Dus ik heb me voorgenomen om zeker 1 keer per week de boel schoon te maken met zadelzeep en wat regelmatiger te gaan vette/olieen. Kijken hoelang ik mezelf aan de afspraak kan houden.... Schijnheilig

O, ik gebruik trouwens voor het invetten en schoonmaken met zadelzeep een oude washand of een oude sok, kun je mooi je hand in steken, werkt wel handig.

Noek

Berichten: 156
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 10:49

Het zal de lente wel zijn, maar ik heb maandag heerlijk in het zonnetje Cool mijn zadel schoongemaakt en in de olie gezet.
Lekker een beetje kleppen, rustig aan... helemaal relaxed.