Mijn Paard is Blind!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisa_oud
Berichten: 216
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Spijkenisse

Mijn Paard is Blind!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 20:53

Hallow Allemaal.. Lachen

Ik zal mijn verzorgpaardje eerst even voorstellen..
Haar naam is Melanie.. En ze is 23 Jaar oud..
Ze is een Mooie Appaloosa en Staat op een Prive-Stalling!
Zij heeft iets zeer bijzonders.. Ze is namelijk BLIND!
Haar dierenarts zegt dat ze voor meer als 100% niets meer ziet..
Wel rijd ik nog steeds met haar buiten.. Niet in de bak..
Dit is namelijk niets voor haar.. Ze heeft der geen zin in.. en loopt alleen maar te klieren.. Buiten is ze egt Superlief en kun je heerlijk met der rijden..Ze doet alles nog voor me.. Stappen.. Draven.. Galopperen.. Zwemmen in het Meer.. Noem maar op.. Natuluk dwing ik haar niet tot deze dingen maar vind ze het allemaal zelf erg leuk.. Altijd oortjes naar voren en het liefst gaat ze tijdens een Rit alleen maar Sneller en Sneller..
Ik verzorg haar nu al bijna 4 jaar en ben nog nooit in een gevaarlijke situatie met der gekomen..

Nu vraag ik me af..Wat jullie ervan vinden..Dat ik dus nog op een BLIND paard rijd.. en Eigenlijk nog zoveel dingen met haar doe.. Ik ben Benieuwd!

Groetjes..Lisa..

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:55

Blind aan beide ogen?
Dat het dan uberhaupt mogelijk is, om dit soort buitenritten te maken. Ik bedoel, met zwemmen enzo, als een paard heleaal niets ziet....beetje bizar.

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:56

Op zich moet het kunnen. Bedenk wel dat als er een tak uitsteekt je paard deze tak niet kan zien. Je moet haar goed kunnen leiden. Persoonlijk zou ik alleen stappen. Ongeregeldheden in de grond ziet ze niet.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:58

ik vind het nogal bizar eerlijk gezegd,dat je een blind paar laat galopperen.als jij een tak te laat ziet kan ze er lelijke wonden aan over houden,net als idd onregelmatigheden in de weg........ik zou zelf ook gewoon stapritten met haar maken

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:01

Ik heb ook wel eens een paard verzorgt die aan één oog blind was...

Ben het wel met Snoevie eens!

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:02

Klinkt ook een beetje gevaarlijk. Een rustig drafje lijkt me niet verkeerd, als jij zelf weet dat de bodem goed is en het paard je vertrouwt. Maar galloperen lijkt me erg gevaarlijk.

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:21

Hmm, je verzorgpony en jij moeten elkaar pefect kunnen vertrouwen en je moet zeker niet op onregelmatige bodem gaan draven enzo. Dan is het denk ik veilig. Wel leuk dat je zoveel plezier met haar hebt Lachen!

Ronnoz

Berichten: 2354
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Tukker Territory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:23

het klinkt zeker wel gevaarlijk Scheve mond
Het lijkt mij dat rennen met zo'n paard niet het aller veiligste is. Maar veel geluk samen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:38

Lisa schreef:

Haar dierenarts zegt dat ze voor meer als 100% niets meer ziet..



Meer dan 100% kan natuurlijk niet...... Haha!
Maar als je voorzichtig bent, kan het natuurlijk wel goed gaan met een blind paard.
Nog veel plezier met je verzorgpaard!

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:00

Ik vind t mooi
Je paardje zal dan wel heel veel vertrouwen in je hebben, zegt toch wat hoor, dat ze nog zoveel voor je doet!
Wees er trots op Lachen !

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:03

Als het goed gaat dan is er imo niks mis mee... het zou pas gevaarlijk zijn als jij haar niet goed zou begeleiden en ik ga er van uit dat je dat wel doet Lachen. Er zijn ook mensen die springen met volledig blinde paarden. Zolang het paard een amazone/ruiter heeft waarop hij/zij kan vertrouwen lijkt het me voor het paard zelfs wellicht prettig dat zijn/hij op die manier toch nog lekker kan draven, galopperen en doen.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 01:20

Misschien een idee om dat blindegeleide shetje bij Oprah vandaan met dat paard mee te laten lopen Haha!
Neehoor, effe zonder dollen... Ik heb een paardje gehad die ook half blind was. Hij had 'moonblindness'. Daarbij blijven de pupillen open staan en bij een fel verlichte dag zien ze nagenoeg niks meer. We zijn een keer samen behoorlijk op onze bek gegaan, want hij zag de greppel niet waar ie doorheen moest. Later kwam ik er dus pas achter dat ie dus aan die 'moonblindness' leed. Heel vervelend, maar je doet er niks aan...
Je kan ze wel commando's leren en daar zullen ze op moeten leren vertrouwen. Ik had er alleen de tijd niet voor om dat te doen en heb hem toen moeten verkopen Verdrietig

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 07:51

vikki schreef:
Er zijn ook mensen die springen met volledig blinde paarden. Zolang het paard een amazone/ruiter heeft waarop hij/zij kan vertrouwen lijkt het me voor het paard zelfs wellicht prettig dat zijn/hij op die manier toch nog lekker kan draven, galopperen en doen.


Hoe kan een paard dat aan beide ogen volledig blind is de afstand nar de hindernis inschatten, of de hoogte ervan?
Ik denk dat dit voor zowel ruiter als paard eerder alleen gvaarlijk is, dan wanneer ze er allebei plezier aan beleven. Scheve mond

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 08:26

Lijkt me een sterk verhaal dat je dat allemaal met een volledig blind paard kan doen. Vraag me af, omdat het ook een appaloosa is, of het niet nachtblind is??? Daar hebben namelijk veel appies last van.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:08

esther82 schreef:
Hoe kan een paard dat aan beide ogen volledig blind is de afstand nar de hindernis inschatten, of de hoogte ervan?
Ik denk dat dit voor zowel ruiter als paard eerder alleen gvaarlijk is, dan wanneer ze er allebei plezier aan beleven. Scheve mond


Dat hebben ze me niet uitgelegd... Haha! maar het ging wel goed... het zal in die gevallen ongetwijfeld niet om hindernissen van meters hoog zijn gegaan, misschien een enkel kruisje oid. Er zullen ongetwijfeld vertrouwen tussen paard en ruiter en de nodige (extra?) hulpen voor nodig zijn geweest. Er heeft trouwens een keer in Bit een artikel gestaan over iemand met een blind paard, ik zal eens kijken of ik dat kunnen vinden. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat met vertrouwen en ervaring en de juiste begeleiding van de ruiter/amazone een hoop kan worden overwonnen.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:12

ik geloof dat het ene Duitse mevrouw is, die rijdt op zeer hoog nivo wedstrijden met een blind paard. waarom niet?

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:31

Sonny af Hojmark, een Appaloosa dekhengst was ook volledig blind aan beide ogen. Ook hij werd nog gewoon gereden. Echt hard zou ik niet durven gaan, bang als ik zou zijn dat ik iets over het hoofd zie waardoor het paard struikelt. Maar als je heel erg oplettend bent en in staat bent je aandacht geen seconde te laten verslappen neem ik aan dat je inderdaad met een blind paard nog rustige buitenritten kan maken.

Talisa

Berichten: 8972
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:34

wat leuk dat je zo veel nog kan doen met haar fijn dat ze er nog zoveel plezier in heeft Lachen !!! veel plezier met haar en doe voorzichtig Knipoog

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:12

ik heb vroeger ook zo'n verzorg paard gehad, ook een apaloosa. Vreemd zouden die daar soms meer aanleg voor hebben? Maar ook met haar kon ik alles doen. Ook in rengalop door het bos. Als je een recht stuk uit kiest zonder kuilen (door honden gegraven natuurlijk.... Boos! ) gaat dat heel goed. Clara, zo heette ze, werd alleen heel nerveus als ze aan mij voelde dat er iets engs aan kwam, zoals 2 paaltjes waar we tussen door moesten. Dat ging vaak maar net goed. Tot ik ontdekte dat als ik gewoon bleef ademen en ver vooruit kijken enzo, ze het niet eens in de gaten had dat we er tussen door gingen, en dan was er niks aan de hand. Voor stoeprandjes enzo maakte ik een ophouding, zodat ze wist dat er wat ging komen. Ze is in de periode dat ik haar verzorgde blind geworden, dus w konden er samen aan wennen.
Wat achteraf wel grappig was is dat toen ik een eigen paard kreeg ik er heel erg aan moest wennen dat ze niet struikelde als ik haar niet waarschuwde voor een stoeprandje. Ik kon er zelfs in draf overheen, en ook over takken zonder dat ze struikelde. Dat was voor mij geheel nieuw.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:39

Ik vind het bijzonder...............maar ook best gevaarlijk.

Het lijkt mij dat je als ruiter heel goed moet opletten en iedere sec. je volledige aandacht erbij moet hebben en niet alleen voor jezelf moet denken en handelen maar ook voor je paard, dat zal best moeilijk zijn, Daarnaast moet het paard je ook vertrouwen ten alle tijden.

Dat jij al 4 jr op deze manier rijd met jou paard zegt toch wel wat over de band die jullie hebben die moet aardig dik zijn anders lijkt me het haast onmogelijk.

Jaaaren geleden heb ik op Animal Planet een documentaire gezien over een vrouw die aan springwedstr. meedeed met een volledig blind paard, mijn mond viel open, wat was dat mooi om te zien, het paard was erg oplettend en reageerde gelijk op haar hulpen.

Er zijn ook mensen die hun paarden laten inslapen bij volledige blindheid omdat ze het niet zien zitten of omdat het echt gevaarlijk is, ik nem het petje voor je af, het toch heel anders dan een paard met een goed gezichtveld..............of misschien toch niet!

Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 13:48

Percy zegt: Sonny af Hojmark, een Appaloosa dekhengst was ook volledig blind aan beide ogen. Ook hij werd nog gewoon gereden. Echt hard zou ik niet durven gaan, bang als ik zou zijn dat ik iets over het hoofd zie waardoor het paard struikelt.

Ik ben het hier ook mee eens.
Een verzorg paard van een vriendin die was ook blind (leeft helaas niet meer) Je kon er nog gewoon op rijden en het paard had altijd zijn oortjes naar voren.
Het paardje had IJzers onder... We reden er mee in het land (want dat is vlak) dan galloperen we wel eens en zelfs crossen deden we... Het paard vond het geweldig Lachen Op de weg is het alleen stappen en rustig drafje... in de berm komen we niet (kuilen, takken enz.) Het paard stond in de stal of buiten aan het spit (omdat de eigenaar bang was dat ze mischien de sloot in liep)

Wat ik nog wel even wil zeggen is dat ik het ontzettend dapper vind dat een paard blind op zijn ruiter kan vertrouwen, geweldig *LOL*

Groetjes,
Nynke

Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 13:56

Hey,

Ik vind wel dat met een blind paard 'rijden' moet gaan.

Is het niet zo, dat een blinde mens ook meer gaat vertrouwen op zijn tastzin en zijn gehoor? Een paard maakt waarschijnlijk gebruik van deze zinnen ook als hulp denk ik.

Voor die hindernissen, het paard hoort misschien het zand tegen de hindernis kletteren als hij/zij eraan komt (beetje zand dat voor de afzet tegen de balken/staanders vliegt)?

Ik weet het niet maar ik kon maar proberen Knipoog

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:05

heb ooit een ruiter gekent met een paard at aan zijn linkeroog blind was. hij zag niets door zijn rechteroog. en deze ruiter reed alle prijzen weg...

Lhundol

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:41

wij hebben een schimmel op stal die ook blind is. ze doen er alles mee! (Behalve springen dan Knipoog ) maar hij kan leuk dresuur lopen, loopt lekker op de hei. ze longeren hem!
paard is niet blind geboren maar door ziekte blind geworden.

ook hebben ze een spiaal klein verplaatsbaar hek voor hem van staal waar hij rustig in kan staan en kan grazen in de wei

en hij is heeel er lief!! OK dan!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:49

ik denk dat het moet kunnen.
alleen met haar stappen vind ik niet echt een goed idee.
ik denk ook niet dat ze daar zelf blijer van wordt.
gewoon voorzichtig doen, en goed op blijven letten!
o en voor meer dan 100% niet kunnen zien lijkt me wat raar Haha!