Iemand met een peptalk??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Iemand met een peptalk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-02 18:21

Kan er wel eentje gebruiken. Even iemand die zegt dat ik door moet oefenen, dat het goed komt, dat ik geduld moet hebben....

Want op het moment *zucht* Ik sta op het moment om het bijltje erbij neer te smijten, het lijkt alsof er niets meer vooruit gaat.
Gisteren had ik dus les. Isolda had in het begin al niet een best humeur, ze miste Berber.
Gelukkig was dat na 5 minuten concentratie vragen wel over en konden we aan het werk.
De stap en draf gingen goed, was ik best tevreden maar die galop Frusty

Isolda kan het niet zo goed en ik heb niet de capaciteit, niet de kracht of de handigheid om het voor elkaar te krijgen.
Iedere keer weer proberen, iedere keer weer een drama. Vorige week was ik zo blij, ze liet zich naar beneden werken in de galop, maar nu was het bar en boos. Het was laatst ook al niet veel, maar wel een heel klein beetje verandering.
Nu was het net zo erg als helemaal in het begin. Ze kan wel galoperen, dat wel. Maar aansrpingen kan alleen met je rug weggedrukt en je kop zo hoog mogelijk. Vervolgens flink je kont tegen de krib en vierkant door de bocht.
Het lijkt wel alsof ze niet soepel genoeg is in haar rug om die galopsprongen te maken *zucht*

En het geeft allemaal niets, ik heb heus geduld, maar er moet wel een ienieminie beetje vooruitgang in zitten.... Mateloos irritant, ik ben heel boos.
Niet op Isolda, de schat doet haar best. Maar op mijzelf. Ik heb niet de handigheid om haar op het juste moment een schop te verkopen zodat ze fatsoenlijk aangalopeerd.

Mijn instructrice stelde me gerust. Ze zegt gewoon heel veel galoperen. Liefst op een volte, maar als het niet anders kan gewoon rechtuit. Galoperen tot je er helemaal poepie-flauw van bent. En afvallen. Isolda dan. Die is vanaf vandaag op dieet gegaan, ze staat nu overdag vast en snachts mag ze los. Zodat ze nog maar een klein deel van de dag kan eten. Hopen dat die buik dan iets minderd en ze haar benen beter kangebruiken. Vetklep!
Vandaag heb ik haar maar aan de longe gezet.
Ik ben dressuur-moe. Hadden jullie me niet even goed kunnen waarschuwen? Dat het zo moeilijk zou zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 19:52

Maar Jantina, dat is juist zo leuk van dressuur. Je raakt nooit uitgeleerd.
En opeens op een dag komt er een moment waarop je denkt: Gut, wat een fijn galopje. En dan een tijdje later denk je: Nu gaat het galoperen wel aardig maar het moet nu veel meer dit en veel meer zus.

Het gaat echt wel vooruit!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 20:03

Paardrijden kan af en toe zo frustrerend zijn, volgens mij kent iedereen dat gevoel wel. Soms lijkt het alsof het gewoon helemaal nooit zal lukken. Maar een andere keer gaan opeens die kleine dingetjes die steeds maar niet wilden, wel goed en dan ben je weer super blij. De ene keer ga je een sprong vooruit, maar het volgende moment ga je weer 2 stappen terug. Maar uiteindelijk merk je dat je zelf steeds handiger wordt in het oplossen van problemen. Gewoon dooroefenen en dan komt het vanzelf wel goed.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 20:20

5 stappen vooruit en dan 4 terug dat is paardrijden en geloof me wat heb ik gebaald.
maar altijd was er wel dat kleine iniminibeetje wat me op de been hield al is het maar even dat fijne stukje in draf waardoor je merkt dat je toch vooruit bent gegaan.
en geloof me ik heb nu nog wel eens dat ik een uur aan het klooien ben en niets wil dan ben ik alleen maar bezig met basis en kom ik amper aan de rest toe. alleen maar rond rijden in stap en draf de aanleuning voor elkaar krijgen.
ach ook Lot heeft af en toe zijn dag niet denk ik dan maar gelukkig weet ie de dag erop wel weer hoe het moest Lachen

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 20:27

Ik ga geheel met de rest mee....
Volhouden, geduld, oefenen oefenen oefenen...
andere wegen zoeken om hetzelfde te bereiken.
En zoek kleine dingetjes om blij mee te zijn, als die lukken die dag blij mee zijn en dat de rest niet lukt... daar kun volgende keer weer aan werken.

Elke dag is een nieuwe.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 23:15

Hoi!
Is het niet mogelijk dat je ergens (veilig) buiten kan rijden,in het bos ofzo?
Dan kun je gebruik maken van het feit dat ze waarschijnlijk makkelijker naar voren wil.In het bos kun je ook prima dressuurmatig oefenen.Bijv.via slaom langs bomen,dus wissels,tempowisselingen in galop etc.

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 11:46

Citaat:
Paardrijden kan af en toe zo frustrerend zijn, volgens mij kent iedereen dat gevoel wel.


Ik bedoel maar..!! Maar ja.. oefenen oefenen oefenen he!
Ik had dat ook toen ik mijn paardje pas had.. Maar naar verloop van tijd begint het steeds meer te komen.... en dan zit je echt zo trots op je paard, en dan denk je.. "YEAAAAAH Wat een lekker galopje!" Pling
Het komt vanzelf wel Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 13:15

Nog een keertje hetzelfde antwoord: galop wordt alleen maar beter door te galopperen. Daar heeft je instructrice dan weer gelijk in. Eerst begin je dus om de galopknop er goed op te monteren, zodat het duidelijk is dat als je de hulp geeft, ze ook direct aanspringt. Als dat een beetje voor elkaar is, dan ga je eisen stellen aan hoe ze aanspringt. Dat ze dus bijvoorbeeld rond blijft en niet haar rug wegdrukt. Dat kun je alleen vragen als ze braaf op je hulp weggaat. Heel vaak achter elkaar aangalopperen maakt haar scherper op de hulp en blijft ze waarschijnlijk iets meer bij elkaar.
Als ze de gewoonte heeft (hoeft dus niet, weet ik niet) om af en toe zomaar uit galop te vallen, dan ga je daar ook werk van maken. Zodra ze dat doet, kom je met veel been en desnoods je zweep. Niet zo leuk om te doen en er kan een bokje vallen, maar de boodschap is dat ze blijft galopperen totdat jij zegt dat ze mag draven. Op deze manier neem je dus niet de tijd om rustig en netjes opnieuw aan te springen, maar corrigeer je dus direct.
Galop is trouwens best zwaar en zo kan het dus zijn dat ze de ene dag best makkelijk galoppeert en de andere dag eerst alleen maar scheef en vierkant galoppeert. Van galopperen worden ze ook losse en zul je merken dat het steeds beter gaat. Als ze scheef en stug galoppeert, doe dan eerst wat korte stukjes en herhaal dat, dan zie je vanzelf dat het makkelijker wordt.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 13:23

Natasha schreef:
Hoi!
Is het niet mogelijk dat je ergens (veilig) buiten kan rijden,in het bos ofzo?
Dan kun je gebruik maken van het feit dat ze waarschijnlijk makkelijker naar voren wil.In het bos kun je ook prima dressuurmatig oefenen.Bijv.via slaom langs bomen,dus wissels,tempowisselingen in galop etc.

Geloof dat Jantina genoeg mogelijkheden heert om buiten te rijden op Texel, of niet Jantina? Knipoog
Ik weet precies wat je bedoelt, soms ben ik zo aan het klungelen dat ik denk 'ik heb gewoon in al die jaren verdorie nog niks geleerd en kan gewoon niet rijden'. Dan voel je je zo'n beginneling.
En toch...Aldira heeft ook ontzettend veel moeite gehad met de galop, ik rijd in een bak van 16x32 en daar kon ik in het begin niet eens een rondje galop rijden omdat ze de bochten niet haalde, zo hard gingen we.
En nu, na maanden van oefenen, oefenen, oefenen kunnen we een volte van ongeveer 13 meter rijden en daar ben ik al heel blij mee. Ze komt in tempo al terug en de aanleuning ga ik me nu pas druk over maken. Alles op z'n tijd...
Dat is het moeilijke aan deze sport: de samenwerking.
Je hebt ook wel teamsporten waar het ook aankomt op samenwerking, maar dat zijn dan nog altijd mensen waar je mee kunt praten, helaas doen paarden dat nog steeds niet. Eigenlijk best knap dat, zonder dat je elkaars 'taal spreekt' zoveel kunt bereiken, toch?? Knipoog

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 18:48

ach, dit soort momenten heeft iedereen toch! het-lukt-me-nooit-het-lukt-me-nooit......ik dacht vorige week dat het eenvoudige wissel-knopje nooit meer terug zou komen. Vrijdag in de les had ik hem één keer, dé overgang, en ik was zo blij......vandaag in de proef was het weer helemaal Boos! piep Boos! , maar het begin is er, ik heb even het gevoel gehad. Misschien was het dan per ongeluk, maar ze deed het wel.
Ik ben ook geen natuurtalent, allesbehalve, en zo zijn er wel meer! Maar het is echt te leren, gewoon stug volhouden!
En als het af en toe even wat moeilijker gaat, ben je des te blijer als het de volgende keer weer beter gaat.

Technisch gezien: misschien helpt wat balkenwerk? (aangalopperen over een balk, galopperen over één/een aantal balken) dan heb je ook wat afwisseling!
Succes, en houd vol! Het lukt jullie echt wel !

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 10:33

Ah, galopprobleempjes! Haha! O, wat klinkt dat bekend! Ik heb Antoonio nu bijna 2 jaar en nu pas gaat het galopperen redelijk goed. Nog steeds niet altijd, vaak is of het aanspringen bagger, of de galop zelf. Allebei goed is nog steeds een grote uitzondering.

Dus... ik vrees dat je geduld zult moeten hebben.

Maar: kijk eens een jaar terug? En vergelijk dat eens met hoe het nu gaat in stap en draf? Dat heb ik wel geleerd ondertussen: je moet in dit soort periodes eens langer terugkijken, dan zie je dat er best veel dingen al heel goed gaan. Die galop komt echt wel!

Maak er geen halszaak van, probeer lol te houden in het rijden, want daar gaat het om! Knipoog

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 12:39

Citaat:
Geloof dat Jantina genoeg mogelijkheden heert om buiten te rijden op Texel, of niet Jantina?


Ja maar om nou eerst vanaf Ameland naar Texel te gaan... Haha! Knipoog

Heel veel galopperen. Leg eens twee balken op een flinke afstand van elkaar. De ene keer ga je er met bijvoorbeeld 10 galopsprongen over, de keer erop met 9 of 11.

En veel overgangen. Draf-galop en andersom. En op het strand(?) ook eens een stukje "arbeids"galop-middengalop en weer terug.

Enne... moet je eens kijken wat je de afgelopen tijd allemaal geleerd hebt. Het gaat wel beetje bij beetje, maar dat is maar goed ook. Als je het allemaal zomaar ineens zou kunnen zou het ook niet leuk zijn.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-02 19:30

Volhouden dan maar Knipoog
Ik voelde me na de les ook zo naar, ik had Isolda een paar flinke oplawaaien verkocht (slaan naar de zweep, ik dacht dat we dat stadium voorbij waren, helaas)
Isolda heeft nu twee dagen vrij-af gehad, ik had de motivatie even echt niet!
Zaterdag doen we nog een wedstrijdje, op zijn jan-boerenfluitjes, want .....
Vervolgens krijg ik ook nog te horen, datmijn rijlessen waarschijnlijk stoppen. Bonje in de vereniging Verward Heb het niet helemaal begrepen, maar dikke kans dat na deze serie van 10 het ophoud. Of we dan een instructeur krijgen en WAT voor niveau het is Verward Ik zie de bui al hangen Verdrietig

Morgen gaat ze weer aan de longe, kan ze de galop oefenen zonder mij op haar rug.
Ik oefen mijn proefje wel op papier en rijd en hem dan zaterdag zo maar uit het niets.
Daarna beginnen we dan maar helemaal vanuit het begin en gaan we de tips van Tante Lov opvolgen.