je kan een kaak van een paard breken.........

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xdenisex

Berichten: 3235
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: zoetermeer

je kan een kaak van een paard breken.........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-02 15:45

Ik heb van iemand gehoord dat als je een stang niet goed en te hard gebruikt, dat je dan de onderkaak van een paard kan breken.Nou ik vond dat wel heel zielig,zijn daar mensen die daar meer over kunnen vertellen want ik ben wel benieuwd geworden.Zelf rijd ik natuurlijk niet met een stang ahahahahahaahahahah *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* heb ik ook niet egt nodig.hahaha
Laatst bijgewerkt door xdenisex op 18-04-02 16:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:48

Uhm?

Wat voor bit gebruik jij dan? Een stang?
Wat versta jij onder een trens? Naar mijn idee is een trens nog een van de zachtste bitten hoor!
Overigens kan je als je lomp en ruw bent met de zachtste hulpmiddelen nog de ergste schade aanrichten. Ik snap je berichtje niet helemaal

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:48

Een trens de kaak breken?? dat heb ik nooit gehoord, wel dat je met een hackamore de neus kunt breken. E ndat je de kaak kunt breken met een stang als de kinketting te strak zit. Dan heb je schaar werking. Haal je trens en stang niet door elkaar??? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat een watertrens zoiets kan veroorzaken. Waar rij je zelf eignelijk mee als je geen trens gebruikt??? Een dubbelgebroken trens is het beste bit en zachtste bit dat er is.

xdenisex

Berichten: 3235
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-02 15:50

jaaaaaaaaaaaa sorry ik bedoelde stang hahahahahah foutje.Ik zat met ´stang en trens´ in me hoofd Frusty ,sorry!!!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:53

Je moet wel onmogelijk lomp uit de hoek komen wil je de kaak van een paard kunnen breken. De enige gevallen die ik ken van waar een paard zijn kaak brak, is door achter het voerluik te blijven hangen en (dit is echt gebeurd!!) in de wei tegen een boom op te galopperen ( Frusty Haha! )

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:54

Met een trens kan je de kaak niet breken. Ik denk dat jij twee dingen door elkaar haalt: namelijk een trens en een hackamore.
Een trens is gewoon een normaal bitje, die iedereen wel in de kast heeft liggen, jij ook vast wel. Zo heb je de bustrens, watertrens, dubbelgebroken, enkelgebroken of ongebroken versies daarvan, en nog veel meer varianten daarop. Daarmee kun je de kaak niet breken.
Met een hackamore kan je inderdaad de kaak breken. Dat is een soort riem over de neus, een kinketting erachter, scharen eraan, en aan de onderkant van de scharen maak je de teugels vast. Het paard heeft dus niets in de mond. De scharen zorgen voor de hefboomwerking. Als de ruiterhand dan maar een beetje kracht zet, dan voelt het paard dat al heel scherp op z'n neus. De kinketting en de neusband worden dan namelijk naar elkaar toe getrokken. Als je teveel kracht zet, dan kan je inderdaad de neus breken.
Een hackamore heeft ook voordelen. Het is ideaal voor endurancepaardjes, die het 'beste' lopen met een lange halshouding en een losse teugel. Doordat er al snel druk op de neus komt, kunnen de teugels heel los worden gehouden en kunnen er toch teugelhulpen worden doorgevoerd. Ook springruiters rijden er vaak mee, al dan niet in combinatie met een trens. Maar het is pas toegestaan vanaf het Z springen, en dat is dus niet voor niets. Met grof gebruik én een verkeerde manier van omdoen, is de neus (of kaak) zo gebroken. Een zeer zachte ruiterhand is dus echt vereist, en ook veel gezond verstand is belangrijk.
Ikzelf rijdt m'n endurancepaard ook regelmatig met hackamore. Hij loopt er super op, en ik weet van mezelf heel goed waar ik mee bezig ben.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:56

je kunt absoluut de kaak breken...als je maar hard genoeg bent... Huilen Boos!
ook de neus met een hackemore de neus breken,kan allemaal...
een paard kan zelfs z'n eigen kaak breken,als hij een sterk halster om heeft,en gaat hangen... Huilen
zielig hoor,als je zo hardhandig bent en de kaak breekt met een stang...
over het algemeen is een dubbelgebroken trens het zachtste...
maar als je paard een heel klein mondje heeft,zou je het beste een dubbel gebroken,dun trensje kunnen nemen...daar werk je iets scherper mee in,maar als je heel ligt contact houd{zoals het hoort!}heeft een paardje daar geen last van...
waar rij jij trouwens mee???kan er geen touw{of in dit geval,een stang}aan vast knopen Haha!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:00

Bedoel je nu stang, of hackamore?? Zoals ik al eerder geschreven heb kan je met een stang met lange scharen of een hackamore met lange scharen wel iets breken. Maar met een trens???
Waar rij je zelf mee, ik snap er echt niets meer van, rij je zelf met een halster ofzo. Een stang hoeft trouwens niet zielig of hard te zijn, westernruiters rijden al vrij snel op stang.

xdenisex

Berichten: 3235
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-02 16:00

carola ik heb t tog ook over een stang,daar kan je de kaak mee breken.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:03

ok, nu is alles duidelijk.

xdenisex

Berichten: 3235
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-02 16:06

ok hahahahahahahahhahhaaaahahahah,ik rijd zelf met een dubbel gebroken bitje,loopt hij heel goed op.Het ene nadeel is alleen dat hij sinds 3 dagen ofzo weet gigantisch aan t hangen is ,weet iemand wat ik daar aan kan doen.Mijn instructice zegt al dat ik voorwaarts moet rijden maar dat alleen helpt niet!!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:08

xdenisex schreef:
carola ik heb t tog ook over een stang,daar kan je de kaak mee breken.



Pfffffffff... Tja, sorry hoor! Ik typ hier een ellenlang bericht, ik begon met typen toen er nog niets over een stang wat gezegd (toen er uberhaupt nog geen reacties stonden), en dan neem jij het mij kwalijk dat ik dacht dat je een hackamore bedoelde ipv. een stang? Ben ik 8 minuten aan het typen, tja, de antwoorden die in de tussentijd binnenkomen kan ik dan niet lezen hoor...
En let eens op je spelfouten Carola (een naam!) is met een hoofdletter, toch = tog... Slapen

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:09

ach ja, spelfouten, kan je ook een heel topic aan weiden (jaja, dat gras, niet wijden), komt soms leuke verbasteringen tegen.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:27

Nou die domme ******* (zal z'n naam maar neit zeggen Frusty ) heeft Jeltje dr kaak een keer gebroken, vieze vuile *piep*

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

paarden breken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:29

tipje van de vio: botten breken is op zich niet zo moeilijk Haha! Ook kaken en neuzen van paarden bevatten benige structuren en gaan dus ook wel eens stuk Huilen .
Dus zijn ze ook kapot te krijgen wanneer je maar lomp genoeg bezig gaat. En inderdaad heeft een stang een hefboomwerking en een hackamore nog meer. Dus kan je in theorie daar vast wel een paardehoofd mee kapot krijgen Party!! . Maar zoals gezegd moet je dan wel behoorlijk grof tekeer gaan. Bij normaal gebruik, zelfs bij iets ruwer gebruik zal het je niet lukken om met een stang of een hackamore het hoofd van je paard te breken. Daarvoor is ondanks de broze structuur van botten wel wat meer voor nodig.
Botten zijn gemaakt om drukkrachten te weerstaan, dit doen ze ook erg goed Lachen maar wanneer het om draai- of trekkrachten gaat zijn ze een stuk minder stevig.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:44

Totally Clear, thanx Jantien!!

xxx Extreme duivel

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:56

ja, kan prima allemaal. Alleen: zullen we met zijn allen eens niet zo dramatisch doen over inwerking en scherpte van bitten. Heb je er wel eens over nagedacht wat een simpel enkel gebroken bitje voor effect heeft in de paardenmond? Als je daar aan trekt duw je de beide delen omhoog in het verhemelte. ook niet echt prettig lijkt me. Toch rijdt iedereen ermee want het is zo'n vriendelijk bitje. Dubbelgebroken bitten zijn vriendelijker, de notenkrakerwerking is een stuk minder dat klopt. Maar: dan moet je wel een dubbelgebroken bit met rond tussenstuk hebben. Hoe platter dit tussenstukje, hoe scherper dit bit.
Rubber bitten zijn ook niet zo vriendelijk (wordt ook door veel mensen gedacht), brandblaren zijn veel voorkomende mondblessures bij deze bitten.

Voor een hackamore geldt dat hoe langer de scharen hoe sterker de inwerking (het beroemde hefboomeffect). Maar: je moet wel heel bruut trekken om het neusbeen te breken. Zeker als je de hackamore op de juiste plaats hebt liggen, hoeft dat geen probleem te zijn. Ik ben lang geen Z-ruiter maar kan prima met een hackamore rijden, dus dat criterium is een beetje krom vind ik zelf.

Het hefboomeffect treedt natuurlijk ook op bij pelhams, liverpools etc.

Overigens: vroeger reed iedereen met een stang, pas na de uitvinding van de watertrens is iedereen daar massaal op overgestapt en wordt dat als zaligmakend gezien.

Ik vind het niet uitmaken op welk bit je rijdt op voorwaarde dat het paard het bit durft aan te nemen (zie de laatste Baroque over een interessant artikel over de overstap van stang naar trens bij PRE) en er ontspannen op loopt. Als je een ander bit gebruikt om het paard in de krul te krijgen (optisch gezien dan hè, vaak kruipen ze eerder achter het bit dan dat ze het bit aannemen) dan is dat een heel ander verhaal.

Misschien was dit een beetje off topic: sorry.

xdenisex

Berichten: 3235
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-02 20:18

heeel leuk dat iedereen weer iets toe te voegen heeft!En ik weet ook weer wat meer.hihihi Haha!

xdenisex

Berichten: 3235
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-02 18:18

de ene vind t weer wel logisch en de ander weer niet,das echt wel lache!!Vind je niet?? Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

xdenisex

Berichten: 3235
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-02 18:18

de ene vind t weer wel logisch en de ander weer niet,das echt wel lache!!Vind je niet?? Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!