Hoofd vast onder halstertouw--> paniek

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Hoofd vast onder halstertouw--> paniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 19:00

Gister op de manege liep ik de zadelkamer in, daartegenover staat een Arabier, en ik hoor opeens rare geluiden dus ik draai me om, staat die pony met 4 benen stijf te trekken, met over zn hoofd dus een halstertouw Bloos!
Iemand had hm vast gezet, heeft hij dus waarschijnlijk willen eten, is omhoog gekomen en zattie dus vast...
Pony natuurlijk helemaal in paniek dus ik zei: hooo maar...
Gelukkig werd hij rustig, maar er zat geen veiligheidsklip aan dat halstertouw, dus ik kreeg hm niet los Verward Hij bleef nog steeds rustig staan maar nog wel stijf, hij veroerde zich niet.. En ik kreeg zn hoofd ook niet naar beneden, ik kon moeilijk gaan trekken want dan ging hij waarschijnelijk nog meer trekken, dus ik kreeg het ondertussen ook nogal benauwd, sta je daar met een doodsbenauwde pony die je niet los krijgt Verward Ik bleef natuurlijk de hele tijd rustig praten en probeerde heel langzaam stukje voor stukje toch zn hoofd naar beneden te trekken, en uiteindelijk heb ik hm losgekregen Ach gut

Later wou ik hm buiten zetten maar hij veroerde geen stap Ach gut
Na rustig praten liep hij toch wel mee...

Gelukkig dus verder geen ongelukken gebeurd Lachen

Karin_deB

Berichten: 8245
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:03

gelukkig is het goed gekomen jah! was er niemand anders in de buurt ?
je hebt het wel goed opgelost! OK dan!

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:12

Jah, super opgelost!! OK dan!

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:14

Jah, super opgelost!! OK dan!

siena
Berichten: 98
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: hernen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:26

Ik vind dat je een paard niet vast in de stal zonder toezicht moet zetten en ook niet met een halster op. ik heb al zo vaak gezien dat een paard ergens aan vast zit met zn halster. word je doodsbenauwd van!!

siena
Berichten: 98
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: hernen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:27

maar je hebt het heel goed opgelost ja.. met je stem kun je een paard heel rustig maken

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:27

Was het touw ook niet met een slipknoop vastgemaakt?
Niet echt handig om hem zo alleen te laten, gelukkig liep jij er net, anders hadden ze hem misschien heel anders teruggevonden...

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:29

helaas heb ik dit ook maar al te vaak zien gebeuren, ook bij mijn eigen paard.en veulen
Alleen meestal ben ik meestal te laat, er springt heel snel wel wat kapot, of een halster of touw.
Hangen is absoluut heel slecht voor hun wervels/ nek en rug
Altijd opletten dus!

Maar wel heel goed van je dat je het paard hebt kunnen kalmeren! *LOL*

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:32

mickey doet dit soms nog weleens om te eteren,naar achter lopen en zo genaamd gaan hangen,ik kijk dan rustig doe en doe niks,want als ik er steeds inspring blijf ze het doen,nu weet ze toch dat ze me er niet bang mee krijgt Haha! en doet ze het niet meer zo.

hadden ze hem niet met veiligheidsknoop vast gemaakt?

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 20:07

Nee, het halstertouw was gewoon met zo'n enkele knoop vast gemaakt, en die zat natuurlijk helemaal vast door het trekken.
Volgens mij hadden 2 manege meisjes (beginnersles), hem vast gezet
Het was inderdaad geluk dat ik er toen gelukkig liep want het was verder nog niet druk...

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:10

Sammy loopt ook altijd te draaien enzo aan haar halster. Dus ik ben er altijd bij. Niet verstandig geweest van diegene om weg te gaan. Gelukkig heb je het heel goed opgelost!

balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:34

Goed dat je hem los/rustig heb gekregen!
Mijn pony zit ook wel is vast in dr halstertouw.. En dan wacht ze net zolang tot ik dr los maak. Echt met zown blik van baasje help Haha!

ricky_lover

Berichten: 694
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: plaatsnoord.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:43

ah zielig maar een hele aardige pony/paarden gek was er net op tijd hoor

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:49

Tiko heeft het ook wel eens voor elkaar gekregen.... Dat is ook de reden dat ik de paarden tegenwoordig flink kort vastzet. En Regina mag ook niet met haar koppie naar de grond toe als ze daar vast staat, veel te bang dat ze vast komt te zitten.

Maar een paniekknoop kan je vaak ook niets mee hoor, als ze echt gaan hangen, gaat die zo vast zitten dat je 'm ook niet meer zomaar los kan trekken.

CynthiaV
Berichten: 2988
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:01

Het is levensgevaarlijk om een paard alleen te laten in de stal met een halster aan.
De pony van een vriendin schrok zo toen hij bleef haken, dat hij z'n neus brak en afgemaakt moest worden. Verdrietig

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:07

Ascot is wel gewend om vast te komen zitten; met poetsen laat ik het touw aan z'n halster op de grond hangen waar hij dan regelmatig op gaat staan. Hij doet dan zelf een stap terug of blijft gewoon ezelachtig met een omlaag getrokken hoofd staan. Toch zal ik hem nooit zoder toezicht vastzetten. Vindt het ook een verantwoordelijkheid naar derden toe. Hij zal zich maar los rukken, aan de kletter gaan en daarbij iemand ondersteboven rennen
Maar goed, het is wel tof dat je de pony rustig heb weten te krijgen! OK dan!