Bloedonderzoek Orbaldo binnen.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Bloedonderzoek Orbaldo binnen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 18:07

Heb ik weer! inplaats van dat, het lab de bloedonderzoeken naar de veearts stuurt, heb ik ze allemaal gekregen.
Natuurlijk snap ik er geen hol van, zijn mijn veeartsen al naar huis en is het ook nog eens weekend.
2 bladzijdes vol tabellen met vreemde woorden en daarachter referentiewaarde's en eenheden met procenten.

Kortom geen idee of ie iets heel ergs heeft of dat het allemaal heel normaal is wat hierop staat.

waarom heb ik dat weer!

waarom sturen ze geen kort briefje met hij heeft niets bijzonders of hij heeft dit en dat?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 18:09

Wat irritant, ben je zo nieuwsgierig. Is er niet toevallig iemand op bokt die het weet?

Vicky_82

Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 18:13

Ik ken niets van labo's van dieren, maar bij ons in het labo (voor mensen) staat er bij een afwijkend resultaat een minnetje of plusje voor het resultaat dan. Als het een vrij hard verhoogde waarde is zelfs meerdere plusjes.
Als er geen plusjes of minnetjes staan kan je gaan kijken naar de referentiewaarden. Die waarden zijn meestal uitgedrukt in bepaalde eenheden. En dan kan je gaan vergelijken of de waarde van Orbaldo tussen de referentiewaarden ligt of niet.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 18:15

Bunbun je bent geweldig daar heb ik wat aan.
Ik heb al 3 dingen gezien die zelfs boven de referetiewaardes zitten Scheve mond

Vicky_82

Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 18:17

En over welke testen gaat dat (mag je ook pb-en als je het liever hier niet zet) misschien kan ik zeggen voor wat die staan. Praat dan wel in mensentermen, maar bv rode bloedcellen zitten ook in het bloed van paarden.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 18:42

lekker vaag Kim Lachen Zo heeft een stalgenootje een keertje mest moeten opsturen naar de Kliniek... Krijgt ze 3 dagen later hetzelfde potje weer terug met de mest erin... Zo vaag... Dus maar weer opgestuurd..

Hoop dat je wat wijsheid krijgt uit die tabellen.. Knipoog Heb jij dat *LOL*

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 18:50

obelix schreef:
lekker vaag Kim Lachen Zo heeft een stalgenootje een keertje mest moeten opsturen naar de Kliniek... Krijgt ze 3 dagen later hetzelfde potje weer terug met de mest erin... Zo vaag... Dus maar weer opgestuurd..


Dachten zeker dat ze eraan gehecht was... Haha! Schijnheilig

Sorry.

Vervelend Kim, en je kan maar al te makelijk niet-geruststellende dingen lezen in documenten die je niet begrijpt... Hopelijk heb je snel duidelijkheid.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 18:51

Wat vreemd dat ze dat naar jouw sturen? Is dat altijd zo?
Ik dacht dat je dan gewoon even langs moest komen en dat ze dan vertelde wat de conclusie is.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 18:58

Normaal gesproken gaan de uitslagen altijd naar de aanvrager. Het kan dus zijn dat daar jouw naam heeft gestaan ipv de naam van de veearts/kliniek Verward

Alles wat tussen de referentiewaarden ligt is normaal, alles eronder of erboven in principe afwijkend(maar daar zijn ook weer zat uitzonderingen op, die referentiewaarden komen nu eenmaal voort uit gemiddelden Knipoog )

Bij mensen ben ik best goed in het interpreteren van de bloedwaarden, maar of ik voor dieren net zoveel feeling heb Verward

Bij de labuitslagen zit trouwens nooit een conclusie. Labmedewerkers mogen namelijk alleen de uitslagen vermelden en niet de diagnose(daar hebben ze nu eenmaal niet voor geleerd)
De arts trekt de conclusies uit de bloedwaarden. Dan moeten ze alleen de uitslagen wel naar de arts toe sturen Schijnheilig

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 19:04

Tjonge, dat heb jij weer... Lekker handig. Ik hoop dat gauw weet waar het over gaat....

Vicky_82

Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 19:06

Bij ons gaat het ook steeds naar de aanvrager.

De afwijkende waarden zijn niet perse slecht. Soms liggen de waarden gewoon niet tussen de referentiewaarden.

Bij onze labouitslagen zit ook geen conclusie. Enkel als het hormonen oid zijn, dan zetten onze klinisch biologen er wel een interpretatie bij.
Ik mag ook geen diagnose stellen of interpretatie geven van de uitslagen.
En uitslagen mogen bij ons enkel naar de patient worden gestuurd als de arts het er expliciet heeft opgezet.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 19:19

Maar als de veearts bij aanvrager dus de gegevens van Nimber neer heeft gezet(al dan niet met opzet), dan is het dus logisch dat ze het thuis krijgt en dat het niet naar de praktijk gestuurd wordt.
(alleen jammer dat Nimber er niet zoveel mee kan...Knipoog )

Dat afwijkende waarden niet slecht hoeven te zijn probeerde ik idd ook al duidelijk te maken in mijn vorige post(alleen jij formuleert het wat beter). Anders zou ze voor niets helemaal in de stress schieten bij iets dat niet helemaal tussen de waarden ligt.

Vicky_82

Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 19:28

Aan de ene kant is het wel goed dat ze zelf de uitslagen ook heeft gekregen, maar beter was geweest dat zowel zij als de veearts de uitslagen hadden gekregen.

En je zal zien zoiets zal altijd voorvallen net voor een weekend of als je je veearts niet kan bereiken.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 19:47

Jeetje wat vervelend zeg!

Zit je met je lijstje kun je er nog niets mee....
Nou ik hoop dat je snel iemand vind die deze uitslagen voor je kan "lezen" en dat alles goed is.

We duimen gewoon nog even door!

marjoleinie

Berichten: 1521
Geregistreerd: 20-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 19:51

Wat idioot, zo maak je mensen mischien onnodig ongerust, veel sterkte nog Ach gut

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 19:59

Nou dat is toch ook vervelend Verward Vreemd hoor dat jij het krijgt. Bij ons kreeg de VA het onderzoek binnen en belde hij direct het resultaat door, na analyse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:40

Als je hier anders eens typt bij welke waarden er 2 sterretjes voor staan? Dan komen we er misschien samen uit (ik heb ook nog oude bloedonderzoeken hier).

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 00:06

Vervelend zeg nu heb je uitslag maar toch weer niet. Zou er ook best wel zenuwachtig van worden. Hoop dat een bokker je kan helpen.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 07:15

Lekker handig van ze...
Ik zou het ook niet leuk vinden als ik een blaadje kreeg met allemaal getallen waar ik geen kont van snap, ik zou er toch behoorlijk zenuwachtig van worden...
Nu maar hopen dat je snel een duidelijke uitslag hebt!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 08:19

mhhh het paard is niet ziek teminste hij geeft geen zieke indruk hij is alleen heel snel moe en heel snel door en door nat van het zweten, geen conditie dus en na een jaar tijd heb ik dat nog niet kunnen opbouwen.

Ik heb de waardes naar Bunbun gestuurd kijken of zij een idee heeft voor welke onderdelen hij afwijkend waardes heeft of dat niet zo goed tot heel slecht is hoop ik maandag van de veearts te horen Scheve mond

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 09:11

Als Bunbun er niet uit komt (maar dat lukt vast wel, paarden en mensen lijken erg op elkaar) mag je mij ook nog PB-en. Dan kun je iig weer rustig slapen Knipoog

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 12:00

De uitslag van Bunbun heeft wat meer duidelijkheid gebracht weet ook dat zij geen veearts is en dat de veearts misschien wat anders zegt maar ik weet iig meer.
nog 1 nachtje slapen en dan kan ik de VA bellen

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:22

Nimber schreef:
De uitslag van Bunbun heeft wat meer duidelijkheid gebracht weet ook dat zij geen veearts is en dat de veearts misschien wat anders zegt maar ik weet iig meer.
nog 1 nachtje slapen en dan kan ik de VA bellen


Wel positief hoop ik?

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:22

Wil het ook nu al weten...

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:01

Pfff, dat schiet idd ook niet veel op... Ben erg benieuwd!