verslag van de demo van Aqua8horse in Arnhem

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:38

nogmaals:

zoals Q loopt, rechtsom blijft op de volte rechtsachter wat terug, is fout volgens mij, de DA, fysio, kraker en instructeur, maar is goed volgens aqua

linksom loopt Q met goed ondertredend achterbeen op de volte en in de wendingen, dat is goed, maar volgens aqua zou dat dus niet zo moeten zijn?

ik snap het dus eerlijk gezegd echt niet meer....
tuurlijk als je een volte rijdt, maken BEIDE BINNENBENEN een kleinere pas da BEIDE buitenbene
maar beide achterbenen horen evenver over de afdruk van t voorbeen te komen, toch??

ik wil A8H nogsteeds een keer in t echt bezig zien om er mn oordeel over te hebben, want na het lezen van deze topics wordt mn twijfel alleen maar groter....

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:38

Sjuimpje schreef:
Impuls!
Zonder impuls valt er niets te balanceren of te dragen.
Als ik de verhalen juist intrepeteer is dat nou net wat er verloren gaat wanneer het tempo terug geschroeft wordt.


Door aan de voorkant te trekken ja...
Wat was ook alweer het steeds terug kerende commentaar op LDR? Ik meen dat het te maken had met het terug"trekken" en/of rukken en plukken aan de voorkant, het van voren naar achteren rijden ipv andersom zodat de impuls naar de hand toe verloren gaat...
Mijn interpretatie van het verslag is dat dit precies de kritieke punten bij Carole zijn Cool

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:41

Ik heb niets geschreven over impuls eruit halen, integendeel juist.

Margreet schreef:
daarin dan wel activiteit en drang naar voren houden (hand voor!!!)



Trekken om iets los te krijgen is altijd verkeerd, in welke methode dan ook.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:43

'intrepeteer' Bloos!
sjonge jonge, ik ga naar bed jongens. Nagelbijten / Gniffelen
Morgen weer een dag en wellicht dat a8h dan wel online is.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:50

Sjuimpje schreef:
'intrepeteer' Bloos!
sjonge jonge, ik ga naar bed jongens. Nagelbijten / Gniffelen
Morgen weer een dag en wellicht dat a8h dan wel online is.


Haha!:D:D

Ach, da's toch niets vergeleken met de blunders van A8h. Daar wegen een paar spelfoutjes bij in het niet hoor.... Oeps Lips are sealed wat zeg ik nu? Ik ga zeker weer te ver, lieve moddies? Voor mij ook tijd om naar bed te gaan... Dromen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:53

ik ook Verdrietig Ik ben pas morgenavond weer terug, houden jullie het topic wel open *LOL*

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 00:12

Goh, wat kan Bokt keihard zijn, ik heb het te doen met A 8.

Even over een korte pas van t binnenbeen tijdens een wending:

Ik ben geen prof, wel in de handel maar niet met rijden.
Maar de klanten en lessers probeer ik altijd wel een veel voorkomende fout af te leren: trekken aan de binnenteugel tijdens t wenden , of een volte.

Op dat moment belemmer je t paard zijn binnen achterbeen naar voren te brengen, en hij zal dan ook niet voorwaarts meer kunnen lopen.
Rijd altijd diagonaal, dus binnenbeen/ buitenteugel.

Omdat ik veel mensen hoor zeggen dat je best een stugge hand hebt, A 8, is dit misschien ook de reden voor de verkorte binnenpas van het paard?En dat t paard niet voorwaarts loopt?
Of zit ik fout?

Ach, het is allemaal zo moeilijk, paardrijden........

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 05:58

Haha! Ik heb echt nog nooit iemand gekend die zo'n gigantisch blok voor het hoofd heeft. Jammer genoeg voor haar zullen er dus foto's geplaatst worden op de site van stal mansour? (of positief natuurlijk als blijkt dat de toeschouwers het heeeelemaal verkeerd zagen )

On topic: Als de afstand tussen voor en achterhoef bij het neerkomen verschillend is van buiten en binnenbeen dan loopt je paard imo gewoon onregelmatig. En ook mijn paard verkort dus niet op de volte.

En ik was benieuwd of aqua alle manege paarden die allemaal bijzonder langzaam draven nu verzameld vindt lopen of sloffen.
Verzameling en balans komen uit impuls. En als gevolg van het onderbrengen van de achterhand zal je paard langzamer gaan lopen, in het extreemste geval krijg je een levade waarbij het paard niet van zijn plek komt. Maar dat betekend nog niet dat ieder paard dat stil staat verzameld is...

En ja, ik heb dus ook al een elenlange duscussie gevoerd zonder ooit goede argumentatie te horen.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 06:32

Aqua8horse schreef:
Waarom was het paard dan zo warm en moe na een paar rondjes rond sloffen?


Dan had jij is moeten gaan kijken..Waarom sloft dit paard? Zou miss wat mankeren?? Kreupel zijn?? Verward Schijnheilig Weet het niet hoor... Dat zou mijn ingeving zijn.. Maarre.. Genoeg animo voor een clinic..
Wanneer????

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 07:40

ach ik heb van mei 2003 tot januari 2004 zonder instrcteur gezeten.
Ik heb diverse keren een priveles proberen af te sprken bij aqua maar helaas ik heb het niet voor elkaar gekeregn vanwege smoesjes van haar kant als dat sprkene we nog af tot ik moet nu echt weg of ze negeerde mijn pb's totaal.

krijg ik gister een pb dat ze het jammer vind dat ik niet de moeite neem om eens naar haar te komen kijken om zelf een mening te voremn.
daar valt m'n bek echt van open hoe groot en dik is die plank?Of komen ze in creil totaal van een andere planeet?

Maar als ik problemen heb/krijg met het rijden mag ik me bij haar melden.
Fijn om te weten want als je serieus wat wil afspreken wil ze je toch niet

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 07:42

Natasha schreef:
Goh, wat kan Bokt keihard zijn, ik heb het te doen met A 8.



ik niet meer, ik doe de moeite om te komen kijken en als ik dan niet zie dat een paard loopt te swingen moet ik het maar nalezen Verward Daarmee is het laatste restje krediet wel verspeeld.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 07:46

Wat ik niet snap: A8H zegt dat het paard verzameld is omdat hij langzaam loopt en zijn binnenachterbeen niet onder de massa plaatst in een wending. Dat is toch totaal het tegenovergestelde van verzameling! Als het achterbeen achterblijft loopt het paard in twee stukken en kan er dus van verzameling geen sprake zijn. Als een been een korte pas zet en de andere drie benen een lange, dan loopt het paard onregelmatig en kan er dus nooit sprake zijn van verzameling. Een paard dat langzaam draaft en loopt te sloffen zonder achterhandgebruik is niet in balans, niet voorwaarts en er kan dus alweer geen sprake zijn van verzameling, het paard loopt dan toch op de voorhand??. Toch zegt A8H dat zij een paard met deze methode binnen 10 minuten netjes verzameld en in balans krijgt...
Ik ben het kwijt, sorry... Wie het weet mag het zeggen.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:06

Ik heb ook een foto van een wending in draf:

[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/121097/incoming/Rijden%20019(1).jpg[/img]

Sall

Berichten: 6719
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:08

Ik ben nu ruim een jaar op Bokt, en het valt me toch op, dat de mensen die een bepaalde 'leer' verkondigen, en de mond vol hebben van tolerantie en openstaan voor andere manieren, en anderen beschuldigen dat ze niet goed bezig zijn (of dat nou rijden of bijv. fokken is), dat uit hun reacties blijkt dat ze helemaal niet zo tolerant zijn.
Ik heb in mijn paarden 'carrière' zovaak mee gemaakt, dat mensen die een bepaalde 'leer' verkondigen, een groepje mensen om zich heen verzamelen, die 'Ja en Amen' roepen op alles wat hun wordt voorgeschoteld. Voor mezelf sta ik altijd open voor andere meningen/leerwijzes, maar bepaal voor mezelf of ik het toepas.
Natuurlijk ken ik Aqua8 niet in levende lijve, maar kan een redelijk beeld schetsen nu ik toch al anderhalf jaar de berichten volg en lees
Jammer, dat partijen/mensen niet wat dichter bij elkaar kunnen komen, maar dat is de realiteit.

Toch kan ik het ook niet laten om twee foto's te plaatsen, waaruit blijkt dat het binnen achterbeen, niet logischer wijze achter de hoefafdruk van het binnen voorbeen geplaatst wordt.

http://img.photobucket.com/albums/v467/ ... 689563.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v467/ ... c3ca12.jpg

[edit] Foto's vervangen door een link i.v.m. grootte van de foto's.
Oscar [/edit]

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:21

Aqua8horse schreef:
De mensen die Kimberly kenden zagen duidelijk de verbetering vertelden ze na afloop. Ook waren er vragen of ik nog meer demonstraties met andere paarden zou laten zien en kwam er van andere stallen het verzoek of ik daar ook eens wilde komen. Al met al een geslaagde dag met bijna uitsluitends positieve reacties.

Ik vind het jammer dat niemand van die vele enthousiastelingen zich in dit topic meldt Verward
Ik ga proberen bovenstaand te verifiëren want verschillende mensen (niet alleen Jippie en Lielle) hebben aangegeven dat er vanaf de tribune nogal lacherig over de prestatie van Aqua gedaan werd.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:27

ik weet denk ik intussen wel een klein beetje hoe jippie, lielle en a8 zijn, dan hoef ik geen verificatie te hebben hoor sjuimpje, ik denk dat ik wel weet hoe de vork in de steel zit. ik ben nog wel benieuwd naar de foto's om een compleet beeld te hebben. wachten tot vrijdag geloof ik.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:31

maar voor het algemen beeld zou het fijn zij wat meer reactie te horen, helemaal omdat volgens a8h de rest van het publiek wél enthousiast was, terwijl naar wat ik er van gehoord heb, dat niet zo was.

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:38

Magique"]

Aqua bedoelt als ze rechts zegt eigenlijk links, handen stil = onrustig, in de vernieling = swingen, langzaam = verzameling.

Als je op deze manier de berichten van Aqua leest, snap je tenminste wat ze bedoelt Haha!
[/quote]


[quote="Waterkippie schreef:
omdat volgens a8h de rest van het publiek wél enthousiast was


Ze bedoelt dus niemand was enthousiast Knipoog

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:58

Aqua8horse schreef:
Nee, natuurlijk gaat het paard dan niet alleen maar langzamer. Het paard wordt dan krachtiger en krijgt meer afdruk, dus impuls.
Het idee wat je hebt klopt dus niet, want ik pas dat al heel lang toe. Al ver voordat Tyrza dat topic over die halbe Tritte plaatste.

Kijk en hier ga je verschrikkelijk de fout in! Je gaat je zelf nu vergelijken met iemand die fantastisch kan rijden, super netjes zit, en werkelijk weet waar ze het over heeft. De paarden ook beter krijgt met rijden, enz.
Als je dan jezelf met dat soort mensen gaat vergelijken val je helemaal in het niets. Want daar kun je dus echt niet aan tippen.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:11

SuperPepeijn schreef:
ik weet denk ik intussen wel een klein beetje hoe jippie, lielle en a8 zijn, dan hoef ik geen verificatie te hebben hoor sjuimpje, ik denk dat ik wel weet hoe de vork in de steel zit. ik ben nog wel benieuwd naar de foto's om een compleet beeld te hebben. wachten tot vrijdag geloof ik.



Jij hebt misschien geen verificatie nodig SP, andere mensen daarentegen wel..Haha!

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:15

Ik vind de discussie over t binnenachterbeen in de wending wel interessant, omdat ik met Vos altijd een beetje moeite had daarmee. Als ik te veel aan de binnenteugel zat te klooien Bloos! dan werd Vos nijdig en bokte omdat hij volgens mijn instructrice zijn binnenachterbeen niet meer ver genoeg onder zich kon plaatsen. Nou hoor ik hier dus de bewering dat dat onzin is en dat hij met het binnenbeen een kortere pas moet maken, want anders zou hij onregelmatig zijn? Dus als mn knol dat van nature niet doet, moet ik hem daarbij helpen (ik wil immers geen onregelmatig paard Schijnheilig ) en dat zou dan volgens mij moeten door aan de binnenkant te begrenzen met de teugel?

BOEM!

*valt van haar geloof dat je altijd binnenbeen-buitenteugel gebruikt in wending*

Verlicht Mij Verward

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:18

Op de kop af twee jaar geleden heb ik Carole ontmoet op een clinic van --inmiddels- mijn huidige instructrice die in Creil gehouden werd. De accomodatie is werkelijk prima, de sfeer tijdens de clinic was ook gezellig. Tijdens die clinic heb ik Carole ook zien rijden op haar merrie en was toen niet echt onder de indruk. Maar, de merrie had een blessure gehad en Carole was zelf ook onderweg naar volledig herstel van een behoorlijke blessure dus dat kan zeker de oorzaak geweest zijn van het niet zo lekker uit de verf komen van de combinatie toendertijd.

Wat me wel is bijgebleven van die clinic is de zelfverzekerdheid en redelijke zwart/wit meningen die Carole erop nahield. Natuurlijk mag je je eigen mening hebben en daaraan vasthouden (immers: als ondernemer kom je zonder geloof in je eigen product nergens), maar wat mij een nare nasmaak heeft gegeven is dat ze iemand als Lammert Haanstra heel negatief afschilderde en betitelde als ondeskundig. Nu gaat het mij niet specifiek om Lammert Haanstra in dit geval maar meer om dergelijke reacties in het algemeen: ik heb een hekel aan iemand een trap na geven.

Terug naar dit topic (en het door Belker als crosspost betitelde topic van A8H zelf). Als ik de stukken tekst analyseer op theoretische achtergrond kom ik tot de conclusie dat veel van de filosofie van A8H terug te leiden is tot een aantal 'stromingen' in de Rijkunst. Jammer is alleen dat de onderbouwing èn verbinding tussen die onderwerpen ontbreekt (En nee, ik was er niet bij zaterdag en dus heb ik de uitleg van A8H niet persoonlijk gehoord maar ik neem aan dat haar persoonlijke verslaglegging een goede afspiegeling is van haar gedachtengoed.) .
Daardoor wordt niet alleen de geloofwaardigheid van A8H teniet gedaan (wat ik voor haar als persoon erg treurig vind; niets zo akelig als niet begrepen te worden), maar durf ik zelfs te stellen dat de geloofwaardigheid en begrip van een aantal (toch niet de minste) hedendaagse trainers èn rijmeesters uit de historie wordt geschaad. Alleen maar doordat een iemand het verhaal van de klok en de klepel compleet gemist heeft.

Bijvoorbeeld: als je Baucher kent, weet je niet alleen wat er bedoelt wordt met vanuit de langzame beweging in balans komen, je weet ook wat de randvoorwaarden zijn en de uitgangspunten en je kunt het uitvoeren. Ken je Baucher niet en wordt zijn filosofie niet toegelicht en onderbouwd tijdens een demonstratie (klok en klepel), dan blijft alleen dat langzame hangen en omdat dat niet overeenkomst met het referentiekader (het Noord-Europese voorwaarts rijden om uiteindelijk tot balans te komen) van de meeste ruiters hier, kun je nooit tot begripen en inzicht komen bij die mensen. Wil je iets overbrengen dan moet je toch echt een bruggetje kunnen slaan en nog belangrijker: resultaat laten zien.

[edit] stomme typo en kleine toevoeging [/edit]
Laatst bijgewerkt door abby op 30-09-04 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:20

Wat ik me nog wel enigzins voor kan stellen is dat het paard nijdig wordt omdat hij het gewoonweg moeilijk vind om zijn binnenachterbeen onder de massa te plaatsen. Dat vereist toch wel een bepaalde mate van training en kracht.
Daar vanuit gaande kan ik het me ook nog voor stellen dat ze daar eventueel een pas onregelmatig van gaan lopen, dat heeft mijn inziens niet te maken met een kortere pas maken, langzamer lopen enz. enz.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:33

sall ik heb beide foto's gezien van je en die waar het kolletje van het paard op staat kun je goed zien dat het binneachtebeen onder de massa gaat en een even grote pas blijft maken je kunt dara goed zien dat de afdruk van het achterbeen over die van de voorhoef gaat komen iets dat juist hoort volgens mij.
volgens auqa niet had dat been een korter pasje moeten maken.
de andere foto is het niet zo duidelijk het paard zou hier ook rechter kunnen zijn dan op de andere foto

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:41

Sjuimpje schreef:
Ik denk niet dat ik nog een clinic ga bezoeken...
Ten eerste waag ik mijn paard er niet aan, ten tweede; ik heb snel last van plaatsvervangende schaamte.

moet je je paard afgeven aan haar dan?? Als dat zo is, zet ik haar GRAAG op Penotti om het haar even af te leren. Hij gaat trippen als je te veel aan die mond zit Lachen