verslag van de demo van Aqua8horse in Arnhem

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:07

Ik denk niet dat ik nog een clinic ga bezoeken...
Ten eerste waag ik mijn paard er niet aan, ten tweede; ik heb snel last van plaatsvervangende schaamte.

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:09

Sjuimpje schreef:
Ik denk niet dat ik nog een clinic ga bezoeken...
Ten eerste waag ik mijn paard er niet aan, ten tweede; ik heb snel last van plaatsvervangende schaamte.


mijn gedachte

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:13

Dat vertragen in tempo om verzameling te krijgen vind ik wel een interessante.

Ik moet in mijn lessen (<--- ik begin er alleen (nog) niet aan!) vaak proberen voetje voor voetje te stappen, bijna halthouden, en heel klein te draven, bijna stappen, en daarin dan wel activiteit en drang voren houden (hand voor!!!), dit om te proberen het (grote, trage, onderstandige) paard op het achterbeen te krijgen en het evenwicht, of de balans, hoe je het wilt noemen, naar achteren te verleggen, in een laag tempo (als in: kilometers per uur) is dit makkelijker en kun je het nieuwe evenwicht makkelijker conditioneren. Maar laag tempo is in deze dus zeker niet hetzelfde als een traag paard!

Uiteindelijk streven we natuurlijk wel naar een normaal arbeidstempo en alleen maar "langzaam" rijden is ook zeker niet dé oplossing, juist ook in het schakelen en het naar voren rijden worden ze sterk, maar hoeveel paarden lopen daarin niet juist van het achterbeen af en lopen de hand in? En hoeveel ruiters pakken dan niet even terug aan de voorkant om het weer los te "spoelen"?

Ik vind het paard proberen te verzamelen door het tempo omlaag te halen helemaal niet verkeerd, maar er zijn wel een aantal belangrijke randvoorwaarden voor om dit effectief te laten slagen. Anders krijg je een traag zweefdrafje en een trapzak van een paard.
Alleen maar langzaam rijden met constant de rem erop en dan maar hopen dat het paard "automagisch" verzamelt is imo onmogelijk, dat bestaat niet.


Maar ja, de theorie is zoveel malen makkelijker dan de praktijk, dat blijkt maar weer....
Of klink ik nu ook als een of andere vage zweefteef? Clown


Edit: blunder aangepast
Laatst bijgewerkt door Margreet op 29-09-04 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:14

Sjuimpje schreef:
Ik denk niet dat ik nog een clinic ga bezoeken...
Ten eerste waag ik mijn paard er niet aan, ten tweede; ik heb snel last van plaatsvervangende schaamte.


Het tweede punt is bij mij niet van toepassing, ik blunder vaak genoeg om wat dat betreft tegen een stootje te kunnen... Bloos:D
Maar het eerste punt; het is dan ook nooit mijn bedoeling geweest om met een paard naar een clinic van A8h te komen, ik kijk wel hoe ze zichzelf op haar eigen paard probeert haar eigen bedenkselen wijs te maken.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:16

Levy schreef:
Als we zo gaan beginnen heb ik er ook nog wel een..............Haha!:D:D

[image]


Ik ook! Knipoog
Afbeelding

Pootje over, zoals iemand hier al schreef!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:18

Margreet, ik gebruik dat ook in de training, mits ze wel op de eerste hulp weer voorwaarts gaan en het is geen doel op zich. Alleen maar langzaam draven is geen kunst, langzaam draven met een nageeflijk paard dat mooi op het achterbeen blijft, dat is wel een kunst Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:18

Ik heb de twijfelachtige eer dat A8H mij meerdere malen heeft aangeboden om Ozep te verbeteren.

Verder heb ik enorm last van plaatsvervangende schaamte, ik moet bijvoorbeeld regelmatig bij een aflevering Friends wegzappen Scheve mond

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:20

Sjuimpje schreef:
Ik heb de twijfelachtige eer dat A8H mij meerdere malen heeft aangeboden om Ozep te verbeteren.

Verder heb ik enorm last van plaatsvervangende schaamte, ik moet bijvoorbeeld regelmatig bij een aflevering Friends wegzappen Scheve mond


Ga je dan gillen met van die lange uithalen?? Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:21

Nee, ik mormel wat op de zelfde toonhoogte als Triumph wanneer ik hem een por tussen de ribben geef Knipoog

Is er trouwens iemand bekend op Stal Mansour?
Ik zou graag wat dingetjes nachecken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:23

Een collega van me werkt in Arnhem part-time als beredenen en zij rijden op paarden van Mansour.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:23

Lielle schreef:
Margreet, ik gebruik dat ook in de training, mits ze wel op de eerste hulp weer voorwaarts gaan en het is geen doel op zich. Alleen maar langzaam draven is geen kunst, langzaam draven met een nageeflijk paard dat mooi op het achterbeen blijft, dat is wel een kunst Haha!


Helemaal mee eens! Het is geen doel op zich, maar wel een middel (een middel, niet hét middel) om een doel te bereiken en oh zo moeilijk om het echt goed te doen. Dat je er op een kleine hulp weer uit weg kunt is zo'n beetje het allerbelangrijkste.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:24

Ben ik nou de enige die mee (heeft) (ge-)maakt dat een paard in een laag tempo nou juist níet in evenwicht kon lopen en wel z'n evenwicht vond toen het tempo omhoog geschroeft werd??? Verward Welliswaar was dit in alle gevallen bij paarden in een erg groen trainingsstadium en konden zij allen later ook in een lager tempo in evenwicht lopen, maar toen waren we ook met een ander trainingsstadium bezig.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:25

Aimee, dat herken ik wel, maar dan idd met hele groene paarden. Die moet je ook gewoon lekker mee naar buiten nemen en lange lijnen rijden *LOL*

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:26

Aimee schreef:
Ben ik nou de enige die mee (heeft) (ge-)maakt dat een paard in een laag tempo nou juist níet in evenwicht kon lopen en wel z'n evenwicht vond toen het tempo omhoog geschroeft werd??? Verward Welliswaar was dit in alle gevallen bij paarden in een erg groen trainingsstadium en konden zij allen later ook in een lager tempo in evenwicht lopen, maar toen waren we ook met een ander trainingsstadium bezig.

Je bent niet de enige Knipoog
Maar daarom kan (idd in een ander traininsstadium) het in lage tempo netjes verzameld lopen wel een functie hebben Lachen

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:29

We discussieren nu zonder Aqua8 en DAT vind ik nu pas jammer.........

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:29

Levy schreef:
Dat zou dus betekenen dan een zogenaamde "jog" (schrijf ik het zo goed westerndames en heren?? Haha!) bij het westernrijden, een draf met balans en verzameling zou zijn zoals in de dressuur gevraagd wordt? Uitleg graag.............


wat te denken van alle slome/afgestompte manegepaarden? Die lopen eigenlijk super verzameld!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:29

Sinds wanneer valt er met a8h te discussieren?

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:31

Sjuimpje schreef:
Sinds wanneer valt er met a8h te discussieren?


Ik zei ook niet met, ik zei dat we in elk geval zonder haar/hem discussieerden.
Maar het zal wel te heet onder de voeten worden, jammer.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:31

Over een rechte lijn lopen is absoluut makkelijker in een hoger tempo en dat is ook een vorm van evenwicht en een die je ook absoluut niet moet verwaarlozen. Vergelijk het met fietsen, als je te langzaam fietst val je om. Maar langzaam fietsen (in dezelfde versnelling) kost wel meer kracht en is in dat opzicht weer effectiever.
Als ik in de les met dat stukje bezig ben, dan zwabberen we (nog) alle kanten op, dat evenwicht is dan verre van optimaal, al wordt dat op den duur ook beter natuurlijk.
Daarom is afwisseling in de training juist zo goed, dan pak je alles mee!

Maar goed, makkelijk |u||en zo, doen is even iets heel anders.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:33

Lielle schreef:
Aimee, dat herken ik wel, maar dan idd met hele groene paarden. Die moet je ook gewoon lekker mee naar buiten nemen en lange lijnen rijden *LOL*


Ja, precies. Eerst eens de takt vinden, zoals het eerste punt van het duitse Dressurskala aangeeft. Takt, ritme en evenwicht zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zonder takt zal een paard niet in evenwicht lopen, andersom ook niet.
Nou heb ik steeds discussies gehad met A8h omdat ik geen tegenstander ben van LDR en zij het klassieke rijden prefereert, dus verbaas ik me nogal dat ze met zo'n manege-paard begint te werken aan verzameling terwijl er aan de voorafgaande 5 punten van het Dressurskala met zekerheid niet is voldaan. Dat begint dus al met takt, want zou ze aan de takt zijn gaan werken had ze ook aan het evenwicht van het paard gewerkt en wellicht wel een beetje succes geboekt.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:33

Langzaam zonder activiteit, afdruk is imo nutteloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:34

Daarom rijd je in je proeven ook ietsjes naar voor om rechter over de middellijn te gaan Lachen

Gaat wel alleen op als je je paard op het achterbeen hebt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:34

Impuls!
Zonder impuls valt er niets te balanceren of te dragen.
Als ik de verhalen juist intrepeteer is dat nou net wat er verloren gaat wanneer het tempo terug geschroeft wordt.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:35

Zep schreef:
Daarom rijd je in je proeven ook ietsjes naar voor om rechter over de middellijn te gaan Lachen

Gaat wel alleen op als je je paard op het achterbeen hebt


en op 4 benen en 2 teugels, oftewel, balans.........
Maar dat strookte toch niet met iets naar voren rijden? Knipoog

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:35

Het verdulleme Sjuim, was je net iets sneller.........