op hol slaan

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meikemarieke
Berichten: 3429
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Achterhoek

op hol slaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 16:57

haai
Was gister een buitenritje aan het maken met Flash,
heel rustig, beetje galloperen, ze was echt heel rustig.
toen was ik het laatste stuk aan het stappen en ineens gallopeerde ervandoor paar flinke bokkensprongen ertussendoor en ze reageerde nergens meer op. Ik had niet echt het idee dat ze ergens van was geschrokken ofzo. Ik kon haar absoluut niet stoppen. Ze ging echt keihard, nog een stuk over het asfalt (ja heel slecht voor dr benen)
ik was zo bang en kon alleen maar hopen dat ze weer rustig werd. heel stuk gerend en uiteindelijk stop te ze dan, ben er gelijk afgesprongen stond te trillen op mn benen, heb een stuk naast haar gelopen en ben er daarna toch weer op gaan zitten, maar ik durf voorlopig niet meer naar buiten met dr. ik heb het gevoel dat ik haar nu helemaal niet meer kan vertrouwen, dat vind ik zoo jammer, ik had nooit ged8 dat ze zomaar op hol zou slaan, ze is altijd zooo braaf. Maar heeft misschien iemand tips als ze weer eens op hol slaat????

Chanelletje

Berichten: 848
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Kartonnen doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:11

Tips heb ik niet,maar ik sta al te trillen op m'n benen als Muun of Trouble de stal uit loopt Bloos
Gaat ie weer of nog steeds trillende benen? Ach gut

Lente
Berichten: 27771
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:18

Hai Vincentlover,

Misschien kan je als ze in zo'n vlaag van paniek is kijken of je haar op een heel klein voltetje kan plaatsen. (Ze hebben tegen mij wel eens gezegd: Met twee handen aan een teugel gaan hangen, maar dat was met een lompe fjord, en ik weet natuurlijk niet hoe gevoelig Flash is Knipoog)

Ook wil het soms nog wel eens helpen juist extra aan te sporen, is de lol voor hen er ook gauw af. Beste wat je kan doen is in ieder geval rustig blijven en als ze eenmaal weer even rustig is haar belonen voor het goede gedrag. Maar dat natuurlijk niet onmiddelijk als ze stilstaat, want grote kans dat ze dan de link rennen = beloning maakt...

Succes!
Len

truusbertha

Berichten: 162
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Dieren (joepie eindelijk!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:43

Nou, klinkt heftig. Heeft ze snel last van stekende beestjes ofzo?
Volgende keer kan je proberen om wat aan te sporen, de galop naar jouw hand te zetten en met je stem en been/zithulp af te remmen....
Natuurlijk moet je wel meteen belonen als ze stopt, want stoppen is immers wat je wilt.
Ga volgende keer niet alleen, dan kan iemand je afsnijden.
Succes hoor!

chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:46


Lente
Berichten: 27771
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:53

Hm... Ik las net even mijn stukje terug, en de reactie van truusbertha, en ik ben het wel met haar eens dat je meteen moet belonen als ze stopt op jouw teken.

Maar denk wel dat als ze er als een haas vandoor gaat en vervolgens gewoon stopt omdat ze geen zin meer heeft je haar beter kan belonen als ze weer even rustig is... Of is dat een rare kronkel van mijn kant?

Lenneke

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:01

Als de pony waar ik op rijd aan de kletter gaat, trek ik heel had aan 1 teugel, is niet de vriendelijkste manier, maar wel snel en veilig... (in de bak pak ik het overgins anders aan, maar dit ging om buiten)

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:05

Ik rijd met m'n fjord buiten met een passoa bit ik heb anders gewoon geen rem en nu kan ik heerlijk met een losteugeltje rijden Lachen

siena
Berichten: 98
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: hernen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:33

Ik zou m inderdaad ook wat bijsporen want dan heb jij de leiding en niet het paard. en ik zou weer zo snel mogelijk naar buiten gfaan als ik jou was want als je na een half jaar weer naar buiten gaat kan die misschien wel zo blij zijn dat hij het nog eens probeert

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:02

als ik jou was ging ik wel dor met buiten rijden
je mist heel veel natuur en plezier als je er mee stopt
ga anders gewoon wandelen met flash win vertrouwen
en als je haar echt weer vertrouwd en het weer durft
zou ik het probeeren en gewoon voorzichtig zijn
en als dat nog niej goed gaat knup een slof om of elastiek

succes !! Lachen

meikemarieke
Berichten: 3429
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 21:44

hey allemaal bedankt voor jullie reactie.
Op de volte zetten gaat niet zo lekker buiten.
Het eerste wat door me heen schoot was dat ik rustig moest blijven, rustig zitten (voor zover ik nog kon blijven zitten) ik heb geprobeerd of ik haar af kon remmen (eerst rustig met kneepjes, reageerde ze niet op, daarna gewoon hard trekken, deed ze ook niks tegen) ik heb geprobeerd of ik haar kon sturen, reageerde ze ook niet op, alleen bijsporen heb ik niet geprobeerd. Na de tijd was ze zelf helemaal buiten adem en nog steeds zeer druk, snuiven en zichzelf zo heel groot maken enzo.
En ik ga wel door met buitenrijden maar de eerste paar keer moet er wel iemand mee, voor als het nog een keer gebeurd.
ik heb trouwens vandaag springles met haar gehad en dat ging prima!

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:56

Mijn bijrijdpony is er met mij ook wel eens vandoor gegaan heb r toen in een heg gestuurd. Hielp prima en daarna moest ze heel het stuk terug waar ze er vandoor geschoten was in mijn tempo. Dat vond natas wel iets minder maar ja.

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:57

Als ze opgefokt blijft zou ik gewoon afstappen.

marije86

Berichten: 1657
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:14

ow ja das echt heel lastig een op hol slaand paard heel moeilijk der weer uit te krijgen ik lees dat je dan ook gen controle meer hebt?nou dan kan je het best met begelijdng eerst naar buiten tot je zeker weet dat het klaar is want het klinkt me in de oren als totale paniek!en dan kan je niks doen als proberen te kalmeren praat met haar zodra ze onrustig word of zodra je maar een spier voelt verstijven en belonen helpt altijd natuurlijk