je oudje wegdoen voor nieuw paard of houden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilufprincess

Berichten: 2600
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: <3 Even ver weg,of op een ster ofzo.

je oudje wegdoen voor nieuw paard of houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 20:59

er zijn vele mensen die paarden op hun 15-18 jaar meestal verkopen omdat ze niet meer voldoen aan de sport die de ruiters beoefenen
springen en dressuur...en kopen dan meestal een nieuw jong paard..

wat zou jij doen?
ik ga zeker mijn paard houden als ze oud is dat weet ik nu al zeker...
ik zou het niet over men hart kunnen krijgen..( ps: ze is nu nog jong hoor=12j)
Haha! als ze oud is zal ik me ook wel met haar kunnen amuseren en haar heel goed verzorgen...
Laatst bijgewerkt door ilufprincess op 27-09-04 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

blackheart

Berichten: 3116
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:00

Tsja soms moet je wel realistisch zijn..
Maar 't is maar net wat voor goede band ik met 't paard had

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:02

Ik zou haar houden, dan maar voor recreatief rijden en als weide maatje. Meestal willen mensen nog niet eens zo'n oud paard en krijg je ze moeilijk verkocht

ilufprincess

Berichten: 2600
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: <3 Even ver weg,of op een ster ofzo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 21:08

even voor de duidelijkheid: mijn paard is nog maar 12 hééé!!!
tis gewoon eens een topic over wat andere zouden doen!
mijn besluit staat vast : ik zou haar nooi wegdoen:)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:18

ik hou Banjer tot ze dood gaat. Ze bezorgt mij al die jaren plezier en onvoorwaardelijke liefde en vertrouwen... en als dank zou ik haar dan verkopen omdat ze oud wordt? no way... Banjer blijft bij mij, voor altijd...

hmm volgens mij klinkt dit wel heel erg Penny... Haha!

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:22

Mijn merrie is nu 18 jaar - en ik hoop dat ze nog 18 jaar blijft Lachen. Hoe ouder ik word, hoe minder ik aan sportprestaties hecht. Het is echt het dier dat telt, niet de prestaties die ermee behaald worden.

ilufprincess

Berichten: 2600
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: <3 Even ver weg,of op een ster ofzo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 21:40

Haha!

Ik vind het helemaal niet penny klinken! Lachen

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:47

Dennis blijft zeker, dat is mijn maatje en mijn alles. Hij zal altijd mijn grote knuffel en liefste vriendje blijven.

Ukkie weet ik nog niet. Als die als ze 3 is uit de maat gegroeit is(en dus geen stamboek kan worden) word ze ingereden, betuigt en verkocht. Ik heb haar voor de fokkerij(later, als ze groot is Tong uitsteken), en met een pony die niet eens stamboek kan worden, laat staan premies kan behalen, wil ik niet fokken. Dan kan ik beter een pony hebben staan waar ik wel mee kan fokken en ook leuk mee kan werken(die heb ik dan voor 2 doelen).

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:51

Ach, het is heel persoonlijk of je wel of niet je oudje aanhoudt.
Ik heb afgelopen winter mijn lieveling weg gedaan. Ze was nog niet zo heel oud (7, eigenlijk) maar ik kon haar niet meer berijden.
Een paard aanhouden is een kostbaar grapje (minstens 100 euro kosten per maand), en daarmee ontzeg je jezelf wel datgeen waarvoor je het paard in de eerste plaats had (in mijn geval rijden). Er speelden nog wel wat kleine dingetjes mee, maar ik heb dus gekozen een heel goed plekje voor mijn beest te zoeken, en ik heb het gevonden.
Het scheelt dat ik van mening ben dat anderen ook heel goed voor paarden kunnen zorgen, ik ben daarin heus niet de allerbeste.

Resume; ik koop een paard om voor life te houden, maar soms pakt het gewoon anders uit. Het houden van een paard moet plezier opleveren, geen last.

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:55

Amber blijft zeker tot dat ze niet meer kan.
Tja of ik moet zo vast aan de grond komen te zitten qua geld of zo dan is het een ander verhaal(zal er dan nog alles aan doen om haar te houden hoor)
Maar weg doen omdat ze"oud"is nee dat kan ik niet over me hart verkrijgen.

Bacannie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Vechtstadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 22:02

Tuurlijk ligt het ook aan je portomonee... maar zolang ik het kan betalen gaat Baccie niet weg! Ze staat lekker bij een bejaardentehuis waar ze haar 2e jeugd begint (en dat op je 31e!) Clown Heerlijk, ik zou het niet willen missen!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 07:20

Vroeger zei ik ook dat ik mijn pony nooit weg zou doen (tenzij ik hem niet meer kon betalen en hij daardoor verzorging of eten zou moeten ontberen). Maar ik ben er wel achter dat je prioriteiten kunnen verschuiven.

Dees verwoordt precies mijn gedachten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:09

Sterker nog, ik KOCHT mijn paard toen hij 18 was. Hij was op die leeftijd eigenlijk in zijn 3de jeugd, maar een uitstekend leerpaard en zag er nog super uit. Ik heb hem gehouden tot zijn dood, wat nu bijna een maand geleden is. Hij werdt 24 jaar.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:22

Ik heb nu de mogelijkheid om mijn 'oudje' van 13 te houden. Als wij niet zouden verhuizen dan kan ik gerust zeggen dat ik mijn paard verkocht zou hebben. Het is hier in de Randstad veel te duur om 2 paarden te houden.
En dan moet je realistisch zijn net zoals Dees al zegt: je moet plezier van je paard hebben. Iedereen is weer anders en haalt dus zijn plezier ergens anders vandaan. Ik uit de sport dus ja .....

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:27

Als ik echt verder zou willen in de sport en ik zou een paard hebben die alop leeftijd is en dat gewoon niet meer aan kan dan zou ik ehm denk ik wel verkopen.
Maar gewoon voor recreatie en je kan er verder nog gewoon lekker op rijden enzo en hij is gezond zou ik hem niet verkopen.

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:39

Ach, mijn vriendin gaat met haar merrie van 19 deze winter weer Z starten... Hoezo te oud en dus verkopen?

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:30

Ewald zal altijd blijven, die is nu pas 5 jaar dus als alles een beetje goed verloopt hebben we nog een heeeele tijd voor ons. Lutske weet ik niet, kan best zijn dat als ze geen ster word we haar verkopen, who know's Haha!

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:22

Mijn merrie (15 bijna 16jr) blijft, wat er ook gebeurt...

En als ze niet meer aan de sporteisen voldoet? Ik heb nu een veulen van haar (nou ja, ze alweer 1,5) waar ik dan verder mee kan.

Mocht ik het niet meer kunnen betalen, dan gaat het veulen weg. Die heeft meer toekomst dan de merrie om een beter tehuis te vinden. En daarbij kijk ik dan ook niet naar de prijs maar het tehuis wat ze krijgt
Maar eerlijk gezegd ga ik er vanuit dat ik ze allebei kan houden...

Ik vind niet dat je paard kost wat kost moet houden, als het niet klikt, of je kan het niet meer betalen moet je eerlijk zijn tegenover het paard en hem/haar beter gunnen...

Ligt ook aan de prioriteiten, ik ben niet iemand die mijn paard de deur uit doet als ie niet meer aan mijn prestatie eisen voldoet
Maar als jij hoge prestatie eisen heb en je paard voldoet daar niet aan, dan is het eerlijker om 'm te verkopen dan dat je je frustratie op je paard botviert. Zo'n diertje voelt echt wel aan wanneer ie niet gewild meer is.

Dus mijn mening: 'wees eerlijk tegenover je paard en jezelf' daaruit komt de juiste beslissing...

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:31

Wij hebben onze Maikel (nu 12 jaar) op de wachtlijst voor Soest staan, de wachtlijst is ongeveer tien jaar en hij staat er nu een jaar op. Tegen de tijd dat hij aan de beurt is kijken we of we hem er wel of niet heen willen doen. We zijn wel blij dat we nu in iedergeval die mogelijkheid hebben tegen die tijd.

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:19

Wij houden de oude pony's altijd... de baas kan niet afscheid van ze nemen omdat hij zo'n band met ze heeft opgebouwd...
Ze krijgen hier een verdiend pensioen... los over het erf en lekker eten haha!

wendytj4h
Berichten: 312
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:23

Als mijn paard een oud omaatje is blijft ze toch lekker bij mij.
Ik kan haar gewoon niet kwijt.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:27

Mijn merrie blijft ook. Mijn 1e pony die ik helemaal zelf betaald hebt en helemaal van mij is. Ze is mijn maatje, mijn alles, ze gaat dus echt nooit meer weg!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:28

Als je een paard hebt, vind ik, dat je daar de rest van zijn/haar leven voor moet zorgen. Tenzij bijv. geldproblemen dat niet mogelijk maken. Want je kan niet 10 jaar van te voren zien hoe jou financien eruit zien over 10 jaar.

Daarom is het ook heel belangrijk dat je goed nadenkt over de aankoop van je paard. Wat voor paard wil je, hoe ziet ie eruit, wat voor karakter wil je etc.
Een paard verkopen omdat ie ''te oud'' zou zijn vind ik not done. Je koopt een paard, lijkt mij, om daar de rest van zijn/haar leven voor te zorgen. en niet om weg te doen als het dier toevallig te oud is..

Edit: Kom niet helemaal goed uit mijn woorden zie ik Clown Ik hoop dat mijn punt duidelijk is Haha!

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:46

Ja amethyst je hebt helemaal gelijk!!! als je een oud paard wegdoet enkel omdat hij/zij oud is vind ik echt bullshit!!!!!!!!! Kijk al krijg je er geen band mee of fincieel red je het niet dan is het een ander verhaal. Ik verzorg nu een appaloosa merrie van 26 jaar met artrose en heb al meerdere keren een aanbod gehad om op een jonger, gezonder paard te rijden,maar dat zou betekenen dat ik geen tijd meer heb voor haar en ik laat haar echt niet in de steek. Kan me er echt boos ommaken om mensen die een paard dumpen of nog erger naar de slacht brengen (dat gebeurt) omdat ze oud zijn en zodoende meer risico op ziektes enz hebben. Je verkoopt je oma toch ook niet. En dan al die mensen die zeuren over mijn paard is oud en die dan onder de 15 zijn vindt ik echt gelul. Ik weet wel dat het ene paard eerder oud is dan de ander maar 15 jaar is echt jong en als je kijkt op marktplaats zie je ook zo vaak oudere paarden aangeboden die anders naar de slacht gaan. trouwens het is ook helemaal niet goed om een oud paard ( bovenb de 15 )te verkassen en weer helemaal opnieuw wennen aan nieuwe mensen.

Svdh
Berichten: 571
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:47

Ik wil Homerus, Daisy en Rakker echt nooit weg doen omdat ze te oud zijn. Op Rakker en Daisy rij ik sowieso niet maar als ik niet meer zo vaak (of helemaal niet) op Homerus kan rijden blijft hij toch. Hij heeft dan jaren voor mij gewerkt en vind dat hij dan lekker van zijn oude dag mag gaan genieten. Moet er niet aan denken om ze weg te doen.