hatelijke onwaarheden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amargith
Berichten: 206
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Tienen (belgië)

hatelijke onwaarheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 19:40

Dat de paardenwereld erg slecht in elkaar steekt en het vooral om geld draait is nu wel duidelijk. Heb een kennis (waarvan ik geen naam ga noemen), die zich ik het zak heeft laten zetten toen hij zijn paard aankocht. Hij betaalde mss het 3 à 4 dubbele van wat hij waard was. Uiteindelijk had hij dit ook wel door, maja, de koop was gesloten. Ikzelf heb regelmatig op het paard gereden en het was echt wel een leuk paard, ondanks zijn gebrekkigheid.
Nu heeft hij eindelijk zijn doel bereikt en ook onschuldige en onwetende mensen gevonden. Boos! Ik snap best dan hij boos is dat hij int zak is gezet, maar waarom moet hij dat dan weer verder doen bij anderen??? Omt geld en niks anders!!! Hij liegt over de leeftijd, houdt zijn aangeboren gebrek achter,.... Boos! Boos!
Hij verkoopt hen zelfs een zadel dat niet op zijn rug past. Kunnen ze die ook nog lekker kapot rijden ofzo??!!! Stoom uit je oren
Uiteindelijk heb ik niks met de koop te maken, maar soms heb ik zo eens zin om die mensen de waarheid te gaan vertellen voordat ze betalen.
Uiteindelijk kan het paard ook niet alles door zijn gebrek, maar dat weten ze ook niet. Ik word van heel die hatelijke onwaarheden zo kwaad. Kunnen mensen dan niet meer eerlijk zijn?? Verdrietig

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:49

Dat vind ik idd wel heel erg ver gaan.
Ik snap dat hij vreselijk baalt dat hij veel te veel voor dat paard betaald heeft, maar om dan vervolgens hetzelfde te doen vind ik niet netjes.
Daarbij is het ook oneerlijk tegenover het paard, want straks gaan die mensen dingen met hem doen die hij helemaal niet aankan.

Bacannie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Vechtstadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:26

Zo iemand vraagt er gewoon om nog een keer beduvelt te worden. Boos! Jammer. Zelf mauwen als het jouw overkomt maar vervolgens bij een ander precies hetzelfde doen. Bah, zo leer je iemand wel kennen toch? Scheve mond

amargith
Berichten: 206
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Tienen (belgië)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 20:31

Het spijtige is dat ik het allemaal weet en voor mijn neus zie gebeuren, maar er niks aan kan doen!! Hij vertelt me dit alles precies of hij trots is dat het hem uiteindelijk gelukt is om iemand te vinden die dat allemaal slikt wat hij uitkraamt!

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:45

Citaat:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, ...

Heeft hij blijkbaar nooit van gehoord.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:46

Dit gaat om Donderhof veronderstel ik?

Heeft de eigenaar dan toch iemand gevonden die zo gek is om er zoveel voor te betalen?

Sterkte Kim! Wanneer gaat hij weg? Ach gut

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:57

is geen verslag van de dag. Verplaatst naar Paardenpraat.

lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:59

nou een koper moet slimmer zijn...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 23:02

je kunt een koper net zo hard bedonderen als die koper dat toelaat....
de verkoper toen hij de koper was heeft zelf niet opgelet en niet verder gekeken dan zijn/haar neus waarschijnlijk lang was...
mischien de aspirant koper wel Haha!
denkt daarbij verborgen gebreken en de termijn om het paard terug te brengen..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 23:03

Die krijgt zijn trekken nog wel thuis...al is het in de vorm van een rechtzaak.
Hoe kortzichtig kun je zijn?

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 01:25

amargith schreef:
..Hij liegt over de leeftijd, houdt zijn aangeboren gebrek achter,.... Boos! Boos!

Uiteindelijk kan het paard ook niet alles door zijn gebrek, maar dat weten ze ook niet...


Ik weet niet wat voor regel er in Belgie is, maar hier is er een "garantie-termijn" van 2 jaar!!

Ik weet ook niet om wat voor gebrek het gaat, maar is het iets wat relatief snel aan het licht komt bij een nieuwe eigenaar ?

Het is uiteindelijk gewoon bedrog wat de verkoper doet Lips are sealed !

Je zou misschien (tussen neus-en-lippen door) aan de potentiele koper kunnen vragen, of ze het paard hebben laten keuren ?!! (met een grote nadruk op de laatste 3 woorden Knipoog !)

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 08:08

Het paard in kwestie heeft cornage. Heb hem ook een tijdje gereden en bij het minste galopje hoor je dat. Vind het dus vreemd dat die mensen dat niet opmerken, daar hoef je zelfs niet voor te laten keuren, een keertje rijden is voldoende Verward

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:08

Cassidy schreef:
Die krijgt zijn trekken nog wel thuis...al is het in de vorm van een rechtzaak.
Hoe kortzichtig kun je zijn?

Mijn gedachte, als ze erachter komen dat hij dingen heeft achter gehouden die hij wist..... ik zou niet graag in zijn schoenen staan. En waarom vertel je het die mensen niet gewoon, zou ik gelijk er een dierenarts naar laten kijken, kijken hoe hoog hij dan nog zingt......

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:15

ik vraag me af of het achterhouden is van informatie als de aspirant koper niet specifiek vraagt...
neem nu de leeftijd, de verkoper heeft hem gekocht alszijnde 5 jaar (even als voorbeeld) de koper vraagt naar de leeftijd en krijgt als antwoord: 2 jaar geleden heb ik dit paard gekocht alszijnde 5 jarige.... Dan liegt hij toch niet...en of hij dan info achterhoud, denk het niet. de koper zou dan om een bevestiging kunnen vragen of het paard dan nu dus 7 jaar is, wat dus niet waar is...want hij is 14 (wederom als voorbeeld omdat ik de juiste getallen niet weet)

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:44

Alane schreef:
ik vraag me af of het achterhouden is van informatie als de aspirant koper niet specifiek vraagt...
neem nu de leeftijd, de verkoper heeft hem gekocht alszijnde 5 jaar (even als voorbeeld) de koper vraagt naar de leeftijd en krijgt als antwoord: 2 jaar geleden heb ik dit paard gekocht alszijnde 5 jarige.... Dan liegt hij toch niet...en of hij dan info achterhoud, denk het niet. de koper zou dan om een bevestiging kunnen vragen of het paard dan nu dus 7 jaar is, wat dus niet waar is...want hij is 14 (wederom als voorbeeld omdat ik de juiste getallen niet weet)

Leeftijd zou ik als koper niet van wakker liggen, maar om zijn aangeboren afwijking wel!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:48

was even als voorbeeld....
je kunt vragen eerlijk beantwoorden zonder de waarheid te spreken.

amargith
Berichten: 206
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Tienen (belgië)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 13:22

De mensen zelf zijn naar horen niet erg snugger. Vrees dat als ze er nog achterkomen, ze niet weten dat dit alles tegen de regels is en ze hun geld mogen terugvragen.
Verder heb ik de mensen nooit gezien. Heb ook geen telefoonnummer of niks. Kan dus niks 'toevallig' laten vallen.
Ze zijn enkel even komen kijken. Das al. Nooit op gereden en ze kopen hem. Daaruit blijkt nogmaar eens op hoe weinig ze ervan kennen.
Het probleem komt namelijk wel aan het licht. Dat kan niet anders. Ik moet die mensen nog het gezondheidsboekje geven. Daar staat zijn geboortejaar in en ook zijn gebrek. Maar ik krijg ze pas te zien nadat de koop gesloten is.
Het zit me gewoon allemaal niet goed hoor.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:28

niet mee bemoeien.... hoe vervelend ook ...
die verkoper kan wel vertellen dat hij een klap geld krijgt en verzwegen heeft dat het dier een mankement heeft, maar voor hetzelfde geld heeft hij het dier voor (heel) weinig verkocht en wel alles verteld en liegt hij naar jouw toe om stoer te doen......zeggen en doen zijn nog altijd 2 dingen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:31

Eilandje schreef:
Het paard in kwestie heeft cornage. Heb hem ook een tijdje gereden en bij het minste galopje hoor je dat. Vind het dus vreemd dat die mensen dat niet opmerken, daar hoef je zelfs niet voor te laten keuren, een keertje rijden is voldoende Verward


Cornage is toch geen verborgen gebrek? IMO geen reden om een eventuele aankoop ongedaan te maken.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:36

Cornage is geen verborgen gebrek idd en ook niet iets waar een paard op afgekeurd zal worden bij een keuring. Het hangt wel van het gebruiksdoel af of de cornage een belemmering zal zijn of niet.

Liegen over de leeftijd vind ik een kwalijker zaak eerlijk gezegd.

amargith
Berichten: 206
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Tienen (belgië)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 13:41

Maar veel geld vragen voor een paard dat een cornage heeft is ook niet juist. De mensen weten dit niet eens dat hij dit heeft. Hebben hem enkel in de stal bekeken, en daar is dat natuurlijk niet te horen. De eigenaar weet goed dat zijn paard daardoor niet veel meer waard is en verzwijgt dit dan ook opzettelijk. Dat vind ik heel fout. Tenslotte moet je daarbij rekening houden voor wat je met hem gaat doen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:45

Paarden met cornage zijn niet per definitie minder waard dan paarden zonder cornage. In milde vorm heeft het paard er geen last van en staat het het gebruiksdoel niet in de weg.

Het wordt pas anders als het paard verkocht wordt als sportpaard met bijbehorende prijs terwijl het door ernstige cornage dat niet aan kan.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:56

Kim, komaan, als die mensen hem kopen terwijl ze hem alleen maar in de stal gezien hebben, dan is het in mijn ogen gewoon hun eigen dikke stomme schuld. Dat ze er een DA naar laten kijken, dan weten ze ineens hoe oud hij ongeveer is en dan komt die cornage ook onmiddellijk aan het licht. Dan is't probleem opgelost, want voor de rest is het voor zover ik weet een gezond paard. De kopers hebben ook enige verantwoordelijkheid hé. Ze betalen er dan wsch wel te veel voor, maarja, die fantasieprijs stond ook in jouw advertenties hier op Bokt... Een paard is waard wat de gek er voor wil geven. Als deze mensen zoveel willen betalen, tja... ze moeten maar slimmer zijn.

Ik snap dat je het heel jammer vindt dat hij weggaat, het is een heel fijn paard om mee te werken, en ik weet dat het je grote liefde is en dat je hem gaat missen, maar het is niet jouw paard en jij bent ook niet bereid hem te kopen... Dus dan vrees ik toch dat je je erbij zal moeten neeleggen. Donder heeft van mijn hart ook een stukje gestolen en ook ik had gehoopt op een goede thuis voor hem, maarja.

Ik wens je veel sterkte voor als hij weggaat Ach gut

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 14:00

amargith schreef:
De eigenaar weet goed dat zijn paard daardoor niet veel meer waard is en verzwijgt dit dan ook opzettelijk.


Een paard met cornage is niet minder waard dan een paard met cornage.
En ook in dit geval blijft de regel van kracht: een paard is zoveel waard als de gek er voor geeft.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 14:01

Het gaat dus om dit paard: [EA-TK] TK: spring- en recreatiepaard

In deze advertentie wordt wel degelijk genoemd dat hij cornage heeft (hoewel iets medischer omschreven). Is het paard wel echt 10?

Zo op basis van deze advertentie denk ik idd dat hij verkocht kan worden voor een recreatieprijs aan een recreatieruiter. Ik maak nl uit deze advertentie niet op of hij ooit gestart is met springen of dressuur en daarom valt er mi niet zoveel te zeggen over zn capaciteiten.

Maar goed, dat is eigenlijk off-topic.

Als ik zo het verhaal van Eilandje lees en je profiel erbij pak dan is het eigenlijk gewoon jammer dat je hem zelf niet hebt kunnen kopen.