Rex niet fit; verontrustende diagnose

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Rex niet fit; verontrustende diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 14:52

Rex is al een tijdje (eigenlijk sinds ik terug ben van Curacao) niet fit. Snel buiten adem, zwaar ademhalen, doffe ogen en extreem zweten.

Het verschilt van dag tot dag. Soms rijd ik een half uur dressuur in de bak en ademt hij normaal en zweet hij normaal (hals en onder het zadel) en soms is hij kletsnat, ook bijvoorbeeld bovenop zijn kont.

Vandaag toch maar de dierenarts gebeld voor een bloedonderzoek. Ik haalde hem uit de wei (in stap) en hij stond al te pompen met zijn buik. De dierenarts heeft geluisterd en het was niet goed. Hij dacht dat het al richting dampigheid ging. ik moet hem 2 spuiten Strongid P geven tegen longwormen en hij heeft een injectie gehad. Over 2 weken moet er verbetering zijn en ik mag hem niet rijden.

Morgen kan ik een pot poeder ophalen (weet zo niet precies wat) om zijn aglehele conditie te verbeteren. Ik lees net op bokt allerlei topics over dampigheid ed en ik zit me af te vragen of ik niet beter gelijk een bronchoscopie kan laten doen...

Balen ....ik hoop echt dat het heel erg meevalt.

marjoleinie

Berichten: 1521
Geregistreerd: 20-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:00

he, stertke Ach gut
Ik zou het niet weten, moet je aan de andere vragen.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:09

wat balen zeg, ik wist helemaal niet dat het niet lekker ging met Rex!
Heel veel sterkte, en hopen dat het beter gaat natuurlijk!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:20

Ik zou hem buiten laten als je die mogelijkheid hebt en hem nat hooi of kuil voeren.. Niet leuk zoiets
Sterkte ermee..

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:45

Jeetje dat is echt balen! Je vertelde al dat hij wat traag was enzo, maar je was inmiddels weer aan het rijden. Dus ik dacht dat komt wel weer.
Misschien een stomme vraag, maar ik weet niet precies wat dampigheid is?
Hopelijk slaan de spuit en de poeder aan. Ik hoop echt voor je dat het meevalt.
Sterkte Ach gut

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:52

Hopen maar dat het meevalt, en dat alles goed aanslaat!
Sterkte ermee Ach gut

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 10:15

Tja, ik weet ook nog niet precies wat dampigheid is, in ieder geval zit er dan geen rek meer in de longen en heeft hij moeite met uitademen. Als hij echt dampig is, dan kun je er niet meer mee de sport in.

Vooralsnog ga ik er maar vanuit dat het nog niet zo ver is, want hij heeft zover ik weet nooit veel gehoest, of bronchitis gehad. En hij staat op zaagsel en overdag altijd buiten, dus een allergie lijkt me ook onwaarschijnlijk.

Plus dat hij het niet dagelijks heeft, anders had ik natuurlijk nooit gecrosst in Gorssel. Ik twijfelde of ik hem mee zou nemen, maar de hele dag alleen thuis vindt ie ook niet leuk, dus ik zou wel zien hoe het zou gaan.....bij dressuur en springen was hij gewoon fit en vrolijk en na de cross een hartslag van 67, dus ik hoop maar dat er iets anders aan de hand is..

Over 1,5 week weet ik meer! Ach gut

LOCA

Berichten: 936
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 10:21

Heeft de dierenarts bloed afgenomen? Ik zit zelf te denken aan bloedarmoede of een ijzer tekort, gezien hij het niet iedere dag heeft en je onlangs nog een cross hebt gereden.

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 10:28

Heel veel sterkte voor jou en je paardje en ik hoop dat ie snel weer opgeknapt is!

Bacannie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Vechtstadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 10:55

marieketencate schreef:
Tja, ik weet ook nog niet precies wat dampigheid is, in ieder geval zit er dan geen rek meer in de longen en heeft hij moeite met uitademen. Als hij echt dampig is, dan kun je er niet meer mee de sport in.


Tja, volgens mij heb je alles wel gezegd over dampigheid, de rek gaat uit de longen. Je paard kan het bijv. krijgen als je niet goed in en uitstapt, met andere woorden, meteen je paard op stal zetten na hard werk. Of bij chronische longproblemen. Maar dat is bij jouw niet het geval geloof ik. Lachen Mijn pony (31 jaar) heeft het in een hele lichte vorm, de dierenarts noemde het licht asmatisch.
Nou ja, ik hoop het allerbeste voor je. Ik zal voor je duimen en hopen dat het iets kleins is... Sterkte!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 12:00

Als ik iets nooit doe is het wel een paard meteen op stal gooien na het rijden. Ik stap uit totdat ze op adem zijn en dat is meestal zo'n 5-10 minuten....Daar kan het dus (gelukkig) niet aan liggen..
Als hij niet snel heel veel beter wordt, laat ik in ieder geval bloed afnemen.

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:20

marieketencate schreef:
Tja, ik weet ook nog niet precies wat dampigheid is, in ieder geval zit er dan geen rek meer in de longen en heeft hij moeite met uitademen. Als hij echt dampig is, dan kun je er niet meer mee de sport in.

Vooralsnog ga ik er maar vanuit dat het nog niet zo ver is, want hij heeft zover ik weet nooit veel gehoest, of bronchitis gehad. En hij staat op zaagsel en overdag altijd buiten, dus een allergie lijkt me ook onwaarschijnlijk.

Plus dat hij het niet dagelijks heeft, anders had ik natuurlijk nooit gecrosst in Gorssel. Ik twijfelde of ik hem mee zou nemen, maar de hele dag alleen thuis vindt ie ook niet leuk, dus ik zou wel zien hoe het zou gaan.....bij dressuur en springen was hij gewoon fit en vrolijk en na de cross een hartslag van 67, dus ik hoop maar dat er iets anders aan de hand is..

Over 1,5 week weet ik meer! Ach gut


Een paard hoeft niet perse te hoesten om luchtweg problemen te hebben. Paarden kunnen ook allergisch zijn voor pollen, gras, stof e.d.(hooikoorst) net zoals mensen, ook hoor je nog wel eens dat ze allergisch zijn voor ammoniak.
Uitgebreid bloedonderzoek op allergieen (=duur) en een bronchoscopie kunnen uitsluitsel geven.
Ik wens je veel succes!

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:21

marieketencate schreef:
Als ik iets nooit doe is het wel een paard meteen op stal gooien na het rijden. Ik stap uit totdat ze op adem zijn en dat is meestal zo'n 5-10 minuten....Daar kan het dus (gelukkig) niet aan liggen..
Als hij niet snel heel veel beter wordt, laat ik in ieder geval bloed afnemen.


5-10 min uitstappen is niet echt veel...ligt eraan hoe zwaar je gereden hebt maar trek er toch maar snel 15 min voor uit om je paard goed uit te stappen

Avanti_haf

Berichten: 427
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:58

jeetje... hij komt er vast wel weer bovenop!!
houd moed

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 14:11

Tequiro schreef:
5-10 min uitstappen is niet echt veel...ligt eraan hoe zwaar je gereden hebt maar trek er toch maar snel 15 min voor uit om je paard goed uit te stappen



Niet banketstaaf bedoeld, maar in principe zijn mijn paarden wel in zo'n conditie dat ze na een dressuurtraining van 45 minuten met stappauze gewoon helemaal op adem zijn na 10 minuten stappen. Mocht dat een keer niet zo zijn, dan stap ik langer. Ik kijk hoe het paard ademt en zweet en eigenlijk niet op de klok.

Volgens de dierenarts was een bronchoscopie niet nodig op dit moment omdat hij niet hoest en er dan geen aanwijzingen zijn dat hij vol slijm zou zitten. Allergie kan ik me haast niet voorstellen.....wat zijn de precieze syptomen daarvan?

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:00

Het heeft niet alleen met de ademhaling en zweten te maken maar ook met de hele cooling down van je paard. Dan vergt toch iets meer tijd dan 5-10 min.
Die van mij hoest ook niet en heeft toch luchtweg problemen.
Kan op verschillende manieren geuit worden, sommige paarden hoesten anderen niet, sommige hebben neusuitvloeiing, anderen niet.
Dan verschilt nog wel eens. Die van mij was niet tot nauwelijks nageefelijk te krijgen...en na jaren zoeken zijn we er erachter gekomen dat het zijn luchtwegen zijn. Nooit een kuchje of iets degelijks...

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 16:31

Heeft Rex een streep op de zijkant van zijn buik?

Een bronchoscopie is denk ik wel een goeie zaak. Je kunt daar best veel op zien. Kan het ook niet een of ander virus zijn wat hij heeft opgelopen en waarvan hij nog niet goed hersteld is? En is hij geent tegen rhino?
Ik zit ook maar een beetje mee te prakizeren wat het zou kunnen zijn....

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:46

Wat vervelend voor Rex.
Hopelijk word hij snel weer beter.
Ik kom binnekort de koeken wel brengen!
Betrschap met hem!

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 20:57

Wat vervelend zeg. Hoop maar dat het uiteindelijk mee blijkt te vallen. Heb je ook al heel lang niet meer op dressuurwedstrijden gezien, rijd je nog wel dressuur? Veel succes in ieder geval!

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 21:19

Dat is niet zo mooi.
Ik hoop dat de medicatie aanslaat en dat Rex zich snel weer beter voelt.
Sterkte.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 09:19

Venetia schreef:
Wat vervelend zeg. Hoop maar dat het uiteindelijk mee blijkt te vallen. Heb je ook al heel lang niet meer op dressuurwedstrijden gezien, rijd je nog wel dressuur? Veel succes in ieder geval!


Hee Kristel, wist helemaal niet dat jij ook op bokt zat....leuk he Haha!

Als Rex beter is (en ik hoop dat het een beetje snel gaat....ga vandaag voor het eerst weer rijden, kijken hoe hij zich voelt) dan wilde ik hem dit najaar weer gaan starten, in de Z1.

Mooie foto's heb je in je profiel! Ibadan ziet er goed uit!!

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 10:47

marieketencate schreef:
Hee Kristel, wist helemaal niet dat jij ook op bokt zat....leuk he Haha!

Als Rex beter is (en ik hoop dat het een beetje snel gaat....ga vandaag voor het eerst weer rijden, kijken hoe hij zich voelt) dan wilde ik hem dit najaar weer gaan starten, in de Z1.

Mooie foto's heb je in je profiel! Ibadan ziet er goed uit!!



Zit ook nog niet zo lang op bokt, maar het is wel erg verslavend! Gelukkig dat het weer de goede kant opgaat! Dank je voor het compliment Haha!