Hebben jullie paarden ook een dure smaak?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Hebben jullie paarden ook een dure smaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 13:36

Mijn nieuwe paard kreeg op haar vorige stal sportbrok en hooi. Nu op de nieuwe stal krijgt ze voordroog en onderhoudsbrok. Ze begint als ik haar op stal zet altijd eerst aan haar stro dan pas aan haar kuil (wat er vaak nog ligt) en dan pas 's-nachts aan haar brok wat ze hamstert. De andere ochtend schijnt het wel op te zijn. Als ik het onder haar neus houd draait ze vernuftig haar neus om Haha! Ik weet het niet maar mijn vorige paarden vielen altijd aan op brok en dan pas hooi/kuil en ten slotte pas het stro. Mijn oudje verkoos merkloze ondehoudsbrok boven peperdure pavo herbasan muesli. Dus precies andersom dus.

Nadat ik haar 5 dagen had is ze helaas in de kliniek beland daar at ze haar biks helemaal niet en moesten ze slobber voor haar maken. Het kuil at ze met lange tanden. Ze staat nu nog steeds op rust wel weer op stal en ik heb een zak subli muesli voor haar gehaald. Gooi het in haar bak en binnen een tel is het op Haha! Volgens mij heeft ze een dure smaak Lachen

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:40

Verwend beest gekocht.
Mijn paard stond de eerste dagen ook raar te kijken bij de brokken en at het moeizaam. Ze had nog nooit eerder brok gehad, en door alle haken die ze had, at ze het ook niet makkelijk weg. Was gelukki na een bezoek van de tandarts weg, maar het heeft toch een tijd geduurt voordat ze brokken echt meteen op at. Vaak lag er sochtends nog een beetje.
Terwijl kuilmais at ze goed.
Gewoon mixxen, en langzaam aan steeds meer je eigen brok gaan voeren.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:49

Wij hebben ook wel ooit pony's die nog geen brok lusten, maar na een paar weken zijn ze totaal veranderd en vallen ook op hun brokken aan.
Ze moet waarschijnlijk even wennen. Als jij in het buitenland eet vind je ook niet alles meteen lekker.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 13:50

Op de vorige stal kreeg ze sportbrok geloof pavo.

De bix blijft ze gewoon krijgen dat word gevoerd op stal, op eten zal ze Haha!
Had gister de muesli bovenop de bix gekwakt (lag nog een kilo in) en toe at ze de mueslitjes er tussen uit wel een grappig gezicht. Dus er is nog hoop dat ze het uiteindelijk goed gaat eten. Ik heb ze pas vanaf 28 augustus en vanaf die tijd krijgt ze die biks.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:51

Tja, Dennis vreet echt gewoon alles. Wat ik hem ook voor houd, alles gaat er in. Ik moet hem wat dat betreft echt tegen zich zelf beschermen. Ukkie(van al 4 hele maanden oud) is al net zo erg......

Ik weet niet, ik lijk het wel aan te trekken dat ik van die vuilnisvaten heb lopen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:06

Ik zou er niet van uitgaan dat ze vanzelf wel brok gaat eten. Zeker niet als ze ook stro en hooi tot haar beschikking heeft. Ik heb nl. ook zo'n portret dat niet van brok houdt. Ze doet een hele nacht over een schep brok en als het een merk is dat ze niet lust, laat ze het gewoon liggen. We hebben ooit bijna een week "volgehouden" door haar niks anders te geven. Toen at ze dus gewoon niet. Ja, stro en hooi maar verders niks . Ze keek bij binnenkomst even of er iets ander in haar bak lag, gaf je vervolgens een vernietigende, minachtende blik en verdween achter in haar stal. Tsja, De Freule is nauw te dienen ...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 14:11

Oh oh dus misschien lust ze het wel gewoon niet. Wat krijgt die van jou nu Mac?

Ik blijf voorlopig sowieso een schep muesli bijvoeren. Ze mag alleen stappen na een blessure en ze is wat ingevallen door boxrust dus ze heeft haar vitaminen hard nodig. Ze eet veel stro en dat lijkt mij ook niet zo goed die kans op verstopping we stappen maar 3 kwartier per dag en de rest staat ze binnen ze mag nog niet los helaas.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:31

Misschien kun je de biks met het muesli mengen. De eerste dag 10% bix, en 90% muesli en dan langzaam (elke dag 10% meer) overzetten naar alleen maar biks (als je dat wilt). Lachen Het werkt niet altijd, maar je kunt het proberen.

Mijn pony heeft ook een uitgesproken voorkeur (Equirall blijft liggen maar Pasture Mix is echt favoriet). Uiteindelijk wende hij wel wat aan de Equiral muesli, maar het duurde de hele dag voor het op was. Ik heb het toen gemixed met Pasture Mix, tegen heug en meug ging het op... Vitaminebrokjes door het voer? Dan laat hij maar liever alles liggen. Beschimmeld hooi en hooi van een slechte snede laat hij ook liggen. De pensionhouder heeft een zwak voor hem dus hij krijgt altijd het beste hooi. Haha! Slim dier.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:49

gouda schreef:
Wat krijgt die van jou nu Mac?

PAVO hoe-heet-het-ook-alweer (vglkbaar met een lichte sportbrok). Daar krijg ik er 's ochtends een 1/4 schep van in. Tussen de middag meng ik een 1/4 met muesli en maak ik er slobber van en 's avonds krijg ik er op dit moment na een dag buiten in regen en wind een schep brok in. Ik mag dus niet klagen. Binnenkort ga ik over op de muesli's van Marstall. Muesli vindt ze meestal helemaal geweldig, maar je weet maar nooit ...

De andere twee monsters eten overigens elke brok die ik ze voorzet. Heerlijk is dat. De ene is trouwens een zoon van haar, dus kennelijk is die kieskeurigheid niet erferlijk Haha! .

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 14:56

PeruaansePas schreef:
Misschien kun je de biks met het muesli mengen. De eerste dag 10% bix, en 90% muesli en dan langzaam (elke dag 10% meer) overzetten naar alleen maar biks (als je dat wilt). Lachen Het werkt niet altijd, maar je kunt het proberen.

Mijn pony heeft ook een uitgesproken voorkeur (Equirall blijft liggen maar Pasture Mix is echt favoriet). Uiteindelijk wende hij wel wat aan de Equiral muesli, maar het duurde de hele dag voor het op was. Ik heb het toen gemixed met Pasture Mix, tegen heug en meug ging het op... Vitaminebrokjes door het voer? Dan laat hij maar liever alles liggen. Beschimmeld hooi en hooi van een slechte snede laat hij ook liggen. De pensionhouder heeft een zwak voor hem dus hij krijgt altijd het beste hooi. Haha! Slim dier.

Zeker slim dat hij weet wat goed voor hem is. Een vuilnisvat als paard kan handig zijn voor de portemonnee maar voor de gezondheid niet altijd.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 14:56

Mac schreef:
PAVO hoe-heet-het-ook-alweer (vglkbaar met een lichte sportbrok). Daar krijg ik er 's ochtends een 1/4 schep van in. Tussen de middag meng ik een 1/4 met muesli en maak ik er slobber van en 's avonds krijg ik er op dit moment na een dag buiten in regen en wind een schep brok in. Ik mag dus niet klagen. Binnenkort ga ik over op de muesli's van Marstall. Muesli vindt ze meestal helemaal geweldig, maar je weet maar nooit ...

De andere twee monsters eten overigens elke brok die ik ze voorzet. Heerlijk is dat. De ene is trouwens een zoon van haar, dus kennelijk is die kieskeurigheid niet erferlijk Haha! .

Klinkt lekker dat menu Vingers aflikken

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:59

toen ik mijn shet net had,
at ze niet eens brok en snoep !
ze kende het niet eens..
nu word ze wel duur,
want nu eet ze te veel Haha!

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 15:07

Niet erfelijk???

Daar heb ik nog wel mijn twijfels over Haha!

Mijn merrie is super kieskeurig, het kuil verkiest ze toch echt over het brok (onderhoudsbrok). Met slobber (warm & pavo, hoezo verwend?) is dat nog wel eens een twijfel geval Verward

Spinazie eet ze wel, andijvie lust ze niet (draait echt haar hoofd voor weg).

Nu heb ik een jaarling van haar waar ik wel eens muesli voor mee neem als ik daar langs ga.
Kruidenmuesli vond ze echt heerlijk, maar de vorige keer had ik Melasse mee en dat was echt langetanden en ze liet het ook staan Verward
Niet erfelijk? Dan heb ik gewoon 2 verwende paarden Haha!

snowwhiteM
Berichten: 110
Geregistreerd: 02-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 15:11

Haha! die van mij vinden alles wel lekker (wat voor paarden te eten is)alleen lussen ze geen banaan Cool

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 15:51

Mijn vorige paard at precies zo! Wel gezonder voor ze om het over de hele dag te verspreiden

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 15:53

Die van mij eet alles wat los en vast zit.. Haha! Al moest ze wel wennen aan de 5granenmix..

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 16:04

Gouda:
Citaat:
Zeker slim dat hij weet wat goed voor hem is. Een vuilnisvat als paard kan handig zijn voor de portemonnee maar voor de gezondheid niet altijd.

Vroeger at hij alles (zelfs de schillen van bananen, mandarijen en sinaasappels), maarja toen kreeg hij nogal weinig. Nadat hij concoursen heeft gelopen is hij kieskeurig geworden. Waarschijnlijk kreeg hij toen zulk goed voer dat hij het verschil tussen goed-slecht wel kan proeven. En de bananen en sinaasappels moet ik schillen (wat ik dus ook braaf doe). En slechts sommige mandarijnen komen door de smaaktest, de rest spuugt hij uit. Haha!

Maar ik klaag niet: voor hem worden nieuwe kuilpakken geopend.

Over de baas zijn gesproken, wie voedt wie hier nu (op)?

wendytj4h
Berichten: 312
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 16:16

Och die van mij was pas erg...
Die had ik net en die moest niks helemaal niks. Ze at geen appels, wortels en geen muesli het enige wat ze nog wel wilde eten waren gewone brokken maar dan alleen als ik er niet bij was. Was ik er wel bij dan liep ze geirriteerd weg als ik het haar aanbood. Maarja toen had ik haar net een paar dagen en nu is alles goedgekomen ze eet nu bijna alles wat los en vast zit Haha! .

Pippi

Berichten: 122
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 16:56

daar hebben we met de onze niet last van, op het gebied van droogvoer tenminste. Wel heeft een voorkeur voor bepaalde peentjes.. Verward

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 18:06

Whaha Haha!
Mijn paard krijgt hetzelfde voer als bij de vorige eigenaar.. dus hier geen problemen Tong uitsteken

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 18:35

Met mijn paard heb ik er geen last van. Die eet haar voerbak razendsnel leeg. In andere dingen heeft ze niet altijd trek en daar haalt ze dan haar neus voor op.
Bij ons op stal staat ook zo'n paard wat de hele nacht doet met zijn biks. Die neemt ook zo af en toe eens een hapje en gaat dan weer wat stro-tjes tellen of wat rusten voordat ie weer een hapje neemt.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 20:05

Haar bak lag net weer vol biks terwijl ze nu maar een kilo krijgt. Heb de muesli er boven op gegooid en ze heeft het er weer tussenuitgepeuzeld Haha!

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:55

Die van mij hebben niet zo'n dure smaak, maar het paard van een kennis eet alleen maar grannysmiths appels Haha!

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 22:02

Nee. Brok is brok en wat dat betreft eet ze alles.

Maar wat de boer niet kent, dat vreettie niet... Paardensnoepjes met banaansmaak gaat er niet in... Bloos!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 23:22

mijn Tinker at in het begin ook geen brok, ze kende het niet. nu eet ze ALLES!Zelfs Pasta vind ze erg lekker Verward