hengsten

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ijsje
Berichten: 503
Geregistreerd: 18-05-04

hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 10:14

ik heb zelf een hengst van 3.5 jaar en wil hem ook hengst houden ivm dat als hij goedgekeurd wordt hij dekhengst wordt.

wie heeft er nog meer een hengst?,wat zijn jullie ervaringen,zijn ze handelbaar?
hoe worden ze gehouden?hoe zijn ze na het dekken?,kunnen jullie er gewoon op rijden(ook tussen andere paarden) enzv enzv enzv

ik wil alles weten!!!!!! Ach gut

Nadir

Berichten: 12718
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:43

Gebruik de zoekmachine eens, en zie hoe bokt over hengsten denkt... Clown
Succes er mee!

Ratje
Berichten: 237
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:14

hengsten verschillen zeer sterk van elkaar er zijn er hele brave altijd er zijn er ook die tijdens het dekken een beetje onhandelbaar zijn of zelfs heel erg deze dienen dan of voor de sport of voor het dekken;

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:18

Ze vraagt toch niet hoe Bokt over hengsten denkt... Clown Ze vraagt naar ervaringen van andere hengstenhouders, hoe die hun hengsten ziin/doen/...

Ik heb een Lusitano jaarling hengst (van april 2003) loopt momenteel tussen een Welsh ruin van 20 en een drachtige 3-jarige merrie. Dat gaat super goed, de Welsh is baas, gevolgd door de merrie. Hij staat dus onderaan in rang.
Hij is heel sociaal, betrap hem tegenwoordig nogal eens op een krab-beurt met de merrie (voorheen moest hij altijd klieren en bijten als zij eens lief vroeg of hij eens aan haar manekam wilde krabben, kreeg ie altijd op z'n donder van haar Knipoog )
Ze spelen ook, maar als hij wat te ver gaat dan wordt hij meteen flink op z'n plaats gezet.

Ik heb dus een voorbeeld-jaarlig-hengst, bijt niet, trapt niet, klauwt niet, kliert niet. Haha! (hij heeft is 1 keer gesteigerd onderweg naar de wei maar toen heb ik hem zodanig op z'n flikker gegeven dat hij tegenwoordig braaf z'n beurt afwacht. Knipoog )
Ik laat hem ook nooit de wei op crossen, hij moet bij me wachten tot ik de draad heb dicht gedaan en het start signaal heb gegeven. Hij staat keurig te wachten terwijl de andere 2 al naar het andere end van de wei zijn gecrosst.

Ervaringen met dekken heb ik niet, ook niet onder het rijden maar hij is dan ook nog maar dik 1 jaar. Knipoog

RvdB
Berichten: 842
Geregistreerd: 19-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 13:43

Heb een Haflingerhengst van 3 jaar. Wordt niet goedgekeurd, want hij heeft geen papieren. Het maakt mij ook niet uit, ik ben gelukkig met hem zoals hij is. Hij is heel braaf en weet goed waar z'n plek is. Hij is dus ook goed handelbaar. Staat samen met m'n ruin die de baas over hem is.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 13:51

Tyrano is op 4-jarige leeftijd gecastreerd. Ze wilden hem ook hengst houden, ivm goedkeuring.
Hij is niet goedgekeurd. Hij is altijd hartstikke braaf geweest. Tot hij ineens van het voorjaar last van z'n hormonen kreeg en alleen maar naar de merrie's wilde, desnoods door het hek heen...
Hij is een paar maanden geleden gecastreerd.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:15

Ik heb een dekhengst. Hij zou gecastreerd worden ondanks dat hij super braaf was, puur voor zijn eigen rust. We gingen er voor de grap toch een keer mee naar de keuring en kwam toen als ster hengst met 1e premie, levens goedkeuring en een kampioenschap op zijn naam thuis. Toen heb ik hem toch maar hengst gelaten. Hij is super braaf. Of ik hem bij de merries zet(die gedekt mogen worden of al gedekt zijn), bij veulens zet het maakt niet uit. Alleen tegen oudere(en vooral dominante) hengsten en ruinen wil hij wel eens moeilijk doen.
Hij word gereden door 2 meiden van 7 en 11. Soms ook door een meisje van 5, gaat allemaal even makkelijk. Hoe meer lef en praatjes jij heb, hoe moeilijker hij word, maar nooit echt te moeilijk of gemeen(gaat stilstaan of links ipv rechts enzo, hij zal niet stijgeren of bokken oid).

Hij staat nu bij een merrie met veulen lekker op het land. Hij heeft wel een tijdje gehad dat hij net ontdekt had dat hij hengst was, toen heb ik er een tijdje m'n handen aan vol gehad. Als hij weet dat hij mag dekken moet je ook wel even stevig in je schoenen staan(meer omdat hij imposant over komt dan dat hij gemeen zal doen).

Een ideale hengst heb ik dus. Super braaf, goedgekeurd met de nodige kampioenschappen, predikaten en 1e premies. Wat wil je nog meer?

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:14

Ik heb een zesjarige draverhengst, vreselijk macho en aan de hand moeten we hem goed in de gaten houden, maar in het werk kun je hem gewoon naast een hengstige merrie laten lopen. Hij weet dat er dan gewerkt moet worden, en het levert geen enkel probleem op.

Toch wil ik het houden van hengsten, als er niet mee gedekt wordt, niet promoten. Het levert meer gevaar op dan merrie of ruin, en niet elke hengst kan op een prettige, diervriendelijke manier gehuisvest worden.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:25

Ik heb een jaarlinghengst.. Vreselijk braaf op het moment, maar volgend jaar gaan zijn ballies er waarschijnlijk wel vanaf omdat ik de mogelijkheid waarschijnlijk niet heb om hem nog langer hengst te laten helaas, anders had hij nog een jaartje langer van zijn ballies mogen genieten.
Vorig jaar heb ik een welshcob ingereden een basisboek hengst, deze dekt dus ook. Hij is best braaf, maar je moet zoo vreselijk opletten.
Zelf zou ik geen hengst op stal willen hebben..

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 16:22

ijsje schreef:
ik heb zelf een hengst van 3.5 jaar en wil hem ook hengst houden ivm dat als hij goedgekeurd wordt hij dekhengst wordt.

Wat voor ras is jouw hengst eigenlijk? Lachen

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 16:24

Ik heb vroeger 2 hengesten bijgereden die totaal geen problemen gaven.
In stal braaf, onder het rijden met merries in de bak ook niks aan de hand.

Mijn tante heeft echter een quarter. En hij was braaf, tot hij in training
geweest was en terugkwam. Hij ging echt bijna door de staldeur heen en de
dag erna is hij gecastreerd...

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:02

Wij hebben op stal een aantal hengsten (een 2-jarig, 2 4-jarigen en een 8-jarige). Ze zijn altijd heel mak, maar ze hebben dan ook wel een goede opvoeding genoten.

Dekken doen ze overigens niet.

We rijden ze altijd voor de kar en achter de kar nemen we altijd een ander paard mee, ruin of merrie maakt niet uit. Daar kijken ze dan ook niet naar om.

In het land lopen ze wel altijd alleen. De 4-jarigen hebben tot vorig jaar wel bij elkaar gelopen, maar toen gingen ze elkaar slopen, dus vanaf toen lopen ze alleen. De 8-jarige is helemaal een makkelijke hengst, die steekt nooit een been uit. 1 van de 4-jarigen wil nog wel eens een been uitsteken, maar dan krijgt hij er dus 1 terug. De andere 4-jarige heeft een hele grote mond, maar is goudeerlijk.

Ik heb altijd liever een hengst dan een merrie, veel makkelijker

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:16


_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:49

Ik heb een haflo arabier hengstje, hij is nu 2 jaar en 3 maanden, nog goed hanteerbaar ook en staat met een arabier(hengst) en een half arab ruin. Die arabier is onder de man zeg maar prima te berijden tussen de merries met wedstrijden op de manege enzo, veel denken ook dat het een ruin is Lachen alleen aan de hand is hij erg mans. Die van mij is zonder de arabier wel mansig maar anders houd hij zich pittig in Knipoog

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:55

ik heb een pony van 6 jaar die nog hengst is. maar ik ken hem al vanaf 6 maanden. en hij is bij 2,5 bij mij op stal komen staan en heb hem toen verzorgt en bij 3 jaar ingereden. maar hij is voor een hengst echt heel braaf en wordt alleen druk als er een bepaalde merrie tegenover hem gaat staan aan het hek. alleen kan hij niet met andere paarden los, want die bijt hij en stijgert hij tegenaan. maar toch moet ik altijd erg opletten hoe braaf hij ook is, maar daar heb ik geen moeite mee. vind hem leuk zo om zijn karakter. hij is heel eerlijk.
alleen met rijden is hij heel snel afgeleid.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:21

Ik heb zins 2 maanden een andalusier hengst van 6 jaar. Ik moet zeggen dat het heel goed gaat. Hij dekt dus wel(heeft mijn merrie mogen dekken), maar is daar niet vervelend onder geworden. Enkel dat hij nu weet dat hij kan dekken en als mijn andere merrie hengstig is, moet ik hem er wel minstens een meter vandaan houden met schrikdaad. Dan is hij ook rustig.

Ik rij mijn merrie in de wei als hij staat te grazen. Gaat prima.
Tegen andere merrie's laat hij zich wel zien, maar blijft goed controleerbaar. Verder ben ik helemaal gek met hem.

VeronicaM

Berichten: 3300
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:40

mijn verzorgpony is een shetlander hengst heel braaf. Hij was eerst dekhengst een shetlander fokkerij. Hij is heel lief, kan er gewoon mee rijden je moet wel streng kunnen zijn want hij is nog al eigenwijs, maar wel braaf. Met andere ponys gaat het ook goed!

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:13

ik heb ok een shetland hengstej van een half jaar oud

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:24

Voor hengsten ben ik net wat strenger en gelden er net wat meer regels als voor ruinen en merries. Waar een ruin om zich heen mag kijken tijdens het naar en van het land brengen, mag een hengst dat niet. Ik eis aandacht van de hengst,aandacht voor mij en niet voor wat er om hem heen gebeurt. Een hengst krijgt ook veel eerder een standje dan een merrie of een ruin. Van een hengst pik ik helemaal niks, in ieder geval veel minder dan van een ruin of merrie. Ik heb een tijd bij een fokker gewerkt, veel hengsten op stal. Er werd natuurlijk gedekt en geschouwd, tijdens het dekken en het schouwen werd er nog altijd met een oog naar Henk gekeken of het wel echt mocht. Needless to say dat dit gedrag er niet natuurlijk inzit. De mannen werden hard maar met upmost respect behandeld, Nooit een hengst unfair behandelen... daar zijn ze te trots voor. Maar geef m een poeierskup voor zn flikker als hij het nodig heeft, hij zal het ook accepteren. Hengsten hebben over het algemeen net even iets meer karakter, ze moeten het voor je willen doen en respect verdien je bij een hengst, die krijg je niet EN dat sla je er niet in. Het is de interactie tussen een hengst en een mens die paarden taal spreekt die ervoor zorgt dat er geen ongelukken gebeuren. Ik denk altijd dat je om met hengsten om te kunnen gaan heel, heel veel gevoel moet hebben voor het dier. De taal kunnen verstaan die hij laat zien met zn lijf en zn oren en zn gezichtsuitdrukking en daar op een adequate manier op te reageren

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:26

Tyrza schreef:
Wat voor ras is jouw hengst eigenlijk? Lachen


Aan haar nick en onderschrift te zien zou ik gokken op een Ijsco. Haha! (Ijslander Knipoog )

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:34

Loolapelooza schreef:
Aan haar nick en onderschrift te zien zou ik gokken op een Ijsco. Haha! (Ijslander Knipoog )

Ik had al een vermoeden, maar toch wilde ik even op zeker gaan Haha!

Tralala

Berichten: 1145
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:44

Ik heb een 4jarige KWPN hengst. Ik rijd gewoon met hem in de lessen (en dus ook tussen de merries)
Geen probleem, hij kijkt nergens naar (mag hij ook niet Knipoog )

Hij is heel braaf in de omgang, maar wil soms nog weleens kijken tot hoever hij kan gaan (probeert hij me te happen o.i.d, waarna hij er direct weer spijt van heeft, dan kijkt ie als een hondje, ik doe toch niks?? Schijnheilig ) Haha!

Voor mij dus zaak om goed op te letten en consequent met hem om te gaan.
Hij is heel gevoelig voor beloning/straf, heeft duidelijk respect voor me. En zo hoort het ook Knipoog
Maargoed, je moet natuurlijk altijd in je achterhoofd houden dat hij hengst is, ook al is die van mij zo'n doetje (hij vindt alles best en loopt als een hondje achter me aan Haha!), je moet toch op je hoede zijn.
Hij heeft nog nooit 1 pas verkeerd gezet (moet ie ook niet proberen Knipoog ), maar toch zal ik nooit mijn aandacht laten versloffen als ik met hem loop of wat dan ook.

Hij is verder heel koel qua karakter, schrikt nergens van en is heel eerlijk!
En hij is heel leergierig, hij kent allerlei grappige truukjes Haha!

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 08:57

Ik kocht 2 weken geleden een hengst van 3.5 maar mijn besluit was om hem gelijk te ruinen.
Ik heb geen behoefte om er keuringen e.d. mee af te gaan.
Ik ben pas L1 met Frank dus mag ook nog niet starten met een hengst.
Hij kon zomers niet naar buiten e.d.
Ik zag er alleen problemen in en daarom heb ik hem geruint.

ijsje
Berichten: 503
Geregistreerd: 18-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 08:57

Tyrza schreef:
Wat voor ras is jouw hengst eigenlijk? Lachen

een ijslander

ijsje
Berichten: 503
Geregistreerd: 18-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 09:08

hij is tot nu toe heel erg braaf af en toe eigenwijs maar dat is nog jeugdigheid,volgend jaar wordt hij door een bekent persoon voorbereid en voorgebracht op de keuring,als hij geen goede punten haalt krijgt hij nog een tweede kans en anders gaat het zaakje er wel af,maar heb er wel veel vertrouwen in hij is erg mooi en heeft een hele mooie bloedlijn

de reden woorom ik deze topic gestart ben is dat ik helemaal gek wordt
van de mensen om me heen ,waarom ik hem hengst hou,want hengsten zijn niet handteerbaar en moeilijk in omgang,maar er zijn hengsten genoeg die wel makkelijk zijn.enne een hengstige merrie is ook niet alles toch?