Dit paard kopen, of toch niet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pikeur

Re: Dit paard kopen, of toch niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:58

Ben je al bij de manege wezen praten?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:00

Zoals eerder gezegt 600,00 voor een paard van 28 is een hoop geld.
Het zou netter zijn als ze het paard aan je verkopen voor een symbolisch bedrag. Ook omdat ze weten dat hij bij jou nog een goede oude dag kan krijgen naar zijn bewezen jaren als manegepaard.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:04

hotchocolat schreef:
Het zou netter zijn als ze het paard aan je verkopen voor een symbolisch bedrag. Ook omdat ze weten dat hij bij jou nog een goede oude dag kan krijgen naar zijn bewezen jaren als manegepaard.

hier ben ik het volledig mee eens. 28 jaar is al een zeer respectabele leeftijd. Er zijn er genoeg die dan nog fit, maar ouderdomskwaaltjes hebben ze dan al allemaal (slechter gebit, slijtage hier en daar etc)

Dus ja voor wat licht recreatief werk en als gezelschap is het ideaal. Maar besef dat het van de een op de andere dag gedaan kan zijn en met een paard op leeftijd is die kans vele groter.

Een iets of wat zichzelf respecterende stal zal dergelijke pony voor de symbolische 1 euro kunnen verkopen. Gezien de staat van verdienste waar deze pony jaren voor gezorgd heeft.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:07

JD_Mokkeltje schreef:
Het gaat hier over het kopen van een pony,
niet over het leeftijdsverschil tussen mij en mijn vriend,
weet wel zeker dat een relatie van nu een jaar en 2 weken niet
ineens over gaat als er een pony in beeld komt
.

Ik had het bij de eerste zin gelaten. ;)

Want eigenlijk wakker je het met het tweede deel van je bericht weer aan. Dus... daarom moet ik er toch nog iets over kwijt. :o Een relatie van een jaar is niet lang. Dat lijkt misschien zo, omdat dat waarschijnlijk het langste is wat je tot nu toe hebt meegemaakt. Je leert elkaar in dit stadium steeds beter kennen, dus een relatie van een jaar is geen garantie voor de toekomst.

Eerlijk gezegd snap ik ook echt niet dat je als meisje van 14 (en sorry als je in augustus 15 wordt, ben je niet bijna 15) of 15 een shet en een pony kan onderhouden. Mocht ik ook ooit kinderen hebben dan zou ik ook niet willen dat mijn dochter op zo'n leeftijd zo'n grote verantwoordelijkheid moet nemen. Als je 15 ben vind ik dat je je lekker druk moet maken om andere dingetjes, zoals studie, uitgaan en noem maar op. Een paardje bijverzorgen prima, maar geniet alsjeblieft een beetje van je jeugd.

Ik zal wel weer heel bokt over me heen krijgen. Maar het is puur hoe ik erover denk. Ik weet dat als ik 15 was geweest, deze opmerking ook zwaar nutteloos had gevonden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:10

hotchocolat schreef:

inderdaad, een belachelijke prijs, ze zouden dat dier aan je moeten geven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:38

ik vindt de manegehouder een ontzettende afzetter. Zo'n bedrag voor zo'n oud dier die op weg is naar zijn pensioen.. als hij/zij een beetje hart in zijn/haar donder heeft gaat dat dier voor de helft van die prijs weg (en dan nog vindt ik het te veel..).

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:40

Ik zou zeker geen 600 euro betalen.
en stal eigenaar zou lijkt mij toch wel gerust zijn als hij hem
bij jou achter kan laten. Ik zou hier dan ook echt geen geld voor vragen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:41

troi schreef:
ik vindt de manegehouder een ontzettende afzetter. Zo'n bedrag voor zo'n oud dier die op weg is naar zijn pensioen.. als hij/zij een beetje hart in zijn/haar donder heeft gaat dat dier voor de helft van die prijs weg (en dan nog vindt ik het te veel..).

idd als hij er geld voor wil dan moet hij de pony naar slacht doen en krijgt hij er nog iets voor. En ja anders wachten op de grootste zot die er iets meer voor wil geven.
Heeft ie respect voor de pony dan moet hij hem die oude dag gunnen

wilou_sharon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:42

hallo

ik zou het idd ook niet doen de kans de een pony op leeftijd snel iets kn krijgen is uiteraard wel aanwezig.
en omdan ook nog is zoveel geld te vrgen is niet netjes.
ik heb een c pony weggehaald bij iemand merrie is 14 jaar en heb ik nu voor 600 euro inzitten aan opknappen da wormen kuren voor smid etc behalve wat voornijd erg leuk ding maar oudere pony moeten gewoon lekker van hun oude dag genieten

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:46

Stel de manege-eigenaar een symbolisch bedrag voor en garandeer een uitstekende oude dag, eens kijken wat de reactie is. Succes!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:08

Een symbolisch bedrag is in mijn ogen niet meer dan 250 euro.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:11

Misschien vraagt hij veel omdat hij een 14-jarige wellicht te jong vind hiervoor en haar wilt ontmoedigen?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:16

Narya schreef:
Misschien vraagt hij veel omdat hij een 14-jarige wellicht te jong vind hiervoor en haar wilt ontmoedigen?

Of omdat hij weet dat ze hem graag wil hebben, het is toch handel.

Als hij niet wil dat een 14 jarige hem koopt kan hij dat ook gewoon zeggen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:17

hmm ts is miss wel jong, maar aan de andere kant, als je nooit iets probeert weet je ook nooit hoe iets uitpakt :)

mijn vader zegt nog steeds dattie mijn veulen tot februari geeft voor ik m weg doe, persoonlijk denk ik daar ietsje anders over hihi :P

ts; je hebt intussen wel vaak genoeg gehoord dat de manegehouder te veel vraagt voor de pony, daar sluit ik mij volledig bij aan.
en wat je relatie betreft, hebben wij niks mee te maken, zo lang je de pony ook zelf zou kunnen onderhouden is dat gewoon bijzaak :)

narya; miss heb je wel een punt.. is een buitenstaander laten vragen naar de prijs? weet je meteen meer :)

Mers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:18

Als ik de kans kreeg om mijn aller eerste lievelingspony te kopen zou ik het ook doen. Daar wacht ik ook nog steeds op en ze weten het, zodra ze weg mag bellen ze me. Paard is drie jaar ouder dan ik ben, dus is nu 23 jaar. Ik verwacht dat ze nog zeker 3 jaar daar zal blijven, ding is nog hartstikke pittig. Dus dan is ze zo'n 26 jaar als ze te koop zal staan, en ik heb daar geen enkele twijfel over. Heb er zelfs een potje voor, voor deze pony. Ze is voor mij te klein ik kan er niet op rijden, maar mijn huidige paard staat nu op een stalling met weidegang en staat regelmatig alleen op de wei. In de paddock staan de andere paarden, niet dat hij altijd alleen is... maar zou mooi zijn om dan mijn eerste lieveling daarbij te kunneie,n zetten :D

28 jaar, ik vind het niet veel hoor. Pony van mijn oma is 45 jaar geworden en er werd op gereden tot de dag dat ze is overleden. Pittige pony was dat, goede conditie , zag overal de lol nog van in. Maar werden geen fanatieke wedstrijden meer mee gereden.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:18

Die manege werkt toch samen met stichting het oude paard?
Ik kan me niet voorstellen dat ze nog 600 voor dat paard durven vragen, vind het teveel geld. Ik had verwacht dat ze voor een goed thuis wel wat soepeler waren. Kan je anders niet eens met Suze (van de stichting) gaan praten, misschien kan zij je wel helpen met bemiddelen.

cowboy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:25

hey hey
wat ik zou doen als ik jou was zou ik de pony wel willen hebben hoor goed hebben dus gratis
ze moeten blij zij dat je de pony een goede oude dag geeft en een pony van 28 jaar breng niks meer op
en denk aan de gebreken die de pony met zich mee breng want ze wordt natuurlijk steedes ouder
groetje cowboy

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:27

Ik vind het super dat je je oude lieveling een mooie oude dag wilt geven! Dat er wat van de vp af moet, weet je wel. Meer dan de slachtprijs zou ik er zelf niet voor geven, pony staat niet voor niets te koop, is dus niet meer geschikt voor het manegewerk.
Houd er wel rekening mee dat ouwetjes behalve de aanschafprijs vaak toch wel extra kosten met zich meebrengen. Dat hoeft niet, maar als ik kijk naar mijn persoonlijke oude-manegepony-opvang-projectje bleek pony in kwestie mijn duurste kostganger te zijn :D. Hij moest meer eten dan de rest om op gewicht te blijven, een lekkerde deken omdat 'ie zichzelf anders niet goed warm kon houden en dan heb ik het nog niet over de dierenartskosten toen hij iets ging mankeren...
Als je dit ook meeneemt in je overwegingen en je kunt hiervoor zorgen (ook als je relatie eventueel ten einde zou lopen, want wie weet wordt de pony wel 35) zeg ik: doen!!!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:28

Als ik jou was zou ik eens een slager vragen wat ze zouden geven voor een paard van ... kilo (hoeveel daat paard weegt dus) en dat bedrag voorstellen aan de eigenaar. Alles boven de slachtprijs is gewoon pure winst voor hem.. 600 euro voor een 28 jarig paard, schandalig dat hij dat durft te vragen. Hij moet allang blij zijn dat er animo voor het paard is om het beestje nog een goede dag te bezorgen. Een 28 jarig paard verkoop je echt niet zo snel en de eindbestemming zal al gauw salami worden..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:46

Slagers kijken naar meer dan alleen aantal kilo's; oudere paarden zijn letterlijk 'taai', bovendien is het natuurlijk ook maar de vraag wat de pony aan medicijnen etc. in z'n lichaam heeft (gehad).
Bovendien zijn de volbloedpaarden/pony's het meest geliefd; fjorden, haflingers, shetten etc. hebben ook 'koudbloedvlees' en dat vlees wordt vooral gebruikt voor in de worst, kroket en/of frikandel.

@ TS: weet je inmiddels al wat meer? Al met de manegehouder gepraat??

JD_Mokkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 22:09

Inmiddels heeft mijn vriend gebeld,
en een beetje onderhandelt,
dus het zit al goed.
Ik laat jullie binnenkort meer weten !

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:36

Hoe komt een 14 jarige zo aan 600 euro? + dan de kosten van onderhoud van andere paardje natuurlijk?
Vind het maar een raar idee dat een 30 jarige dit betaald voor een jong meisje... Gaat bijna ruiken naar iets. Maargoed dat zal het wel niet zijn.

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:33

Het is niet aan ons om te oordelen over het feit dat TS al dan niet te jong is voor die pony.
Ook moeten wij niet oordelen over het leeftijdsverschil tussen haar en haar vriend. Mijn vriend is ook 20 jaar ouder en we zijn al 4 jaar samen.
Maar 600 euro vind ik wel vrij veel voor zo'n pony. Ik zou eerder aan 350 euro denken.
Het hangt er allemaal van af hoeveel je er zelf voor wil geven.
Veel succes

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:32

en?? heb je de pony gekocht of niet?

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:35

Streep de voors en tegens tegen elkaar weg. Wat wil je met die pony gaan doen? Als niet intensief berijden is, dan moet de leeftijd geen probleem zijn.
En je hebt een maatje voor je shet.