Oormerken voor paarden.... GRRRR BrinkWorst weer!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Oormerken voor paarden.... GRRRR BrinkWorst weer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-02 20:50

Van een ander forum:

Ministerie van actueel
infomarkt
beleidsthema's
het ministerie
zoeken
www.minlnv.nl / persberichten / mededelingen
Regeling identificatie paarden en paardachtigen

1 april 2002 - Minister Brinkhorst van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij laat hierbij weten dat de nieuwe regels inzake de indentificatie van paarden en paardachtigen (onevenhoevigen) bij met ingang van 1 april 2003 in de gehele EG in werking treedt. De nieuwe regelgeving ligt in het verlengde van de huidige wetgeving voor andere landbouwhuisdieren. De beteffende dieren zullen voor die tijd van twee oormerken moet worden voorzien. De oormerken zijn van gelijke vorm en afmetingen zoals die toegepast bij runderen, maar zullen ter onderscheiding oranje van kleur worden.

Het mag bekend verondersteld worden dat in vele landen in de EG paardenvlees geconsumeerd wordt e.o. verwerkt wordt tot produkten voor menselijke consumptie. Bij paardenvlees is er lange tijd een achterstand geweest met betrekking tot de identificatie en bepaling van de herkomst. Met komst van de nieuwe regelgeving zal de voedselveiligheid van paardenvlees voor de consument ook gelijkgesteld worden met die afkomstig van andere landbouwhuisdieren.

Voor het verstrekken van verdere informatie aan paardenbezitters worden afspraken gemaakt met dierenarsten en veterinaire centra. Dierenartsen en andere aangewezenen krijgen in de loop van de volgende maand een volledig informatie pakket toegezonden met protocollen en adressenlijst, alsmede een startset die door het Ministerie verstrekt zal worden.

Om voor ontheffing in aanmerking te komen, dienen belanghebbenden voor 1 juni 2002 schriftelijk bezwaar aan te tekenen bij de Minister. In uitzonderlijke gevallen kan ontheffing worden verleend.

De regeling is 1 april 2002, in de Staatscourant geplaatst.

Aanmelden / afmelden mededelingen voor de vakpers via e-mail reageren
homepage

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 20:52

Geintje Haha!
Let op de datum Knipoog
Ik zie Bill al met 2 van die grote gele oormerken lopen Whaaaahahahaha

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 20:53

NOUJA?
Moet je een rijpaard ook zo'n oording geven? Of ben ik weer te snel met mn conclusies? Vaagheid. Zeker dat dit geen 1 april grap was? T zal toch mooi zijn... mensen, mochten ze dat idd gaan doen, gaan wij met heel bokt protesteren op het binnenhof, okee??

Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 20:55

jezus waar slaat dit op Boos!
wat een L*L is die Brinkhorst Misselijk

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 20:59

Als het al waar is dan gaat dit over slachtvee(paarden), dus geen gebruiksdieren.

Wat wel zou kunnen is dat als je paard afgemaakt moet worden en je kiest voor de slacht én het vlees is nog te verwerken als comsumptievlees, dat dan je paard eerst 2 oormerken in zal moeten hebben voordat de slager er wat mee mag.

Dit zal dus in zeer weinig gevallen op gaan, want een paard boven een bepaalde leeftijd (2-4) zal niet meer voor menselijke consumptie gebruikt worden.

De groep paarden waar je dus aan moet denken zijn alle veulens die geboren worden waar geen markt voor is en die dus eindigen bij de slager. Te denken valt hier aan bijv. shetlandhengstjes en belgen die speciaal voor het vlees gefokt worden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-02 21:00

nee he, ben ik echt zo blont????

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 22:21

s
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 22:22

stef schreef:
nee he, ben ik echt zo blont????



Ja dus Slapen Dromen

ge linda Lachen

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 22:51

Ik was er ook al ingetrapt hoor... Lips are sealed

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 23:16

Al was het serieus, dat kan hij never nooit doorvoeren, omdat al die mensen met die mega dure sportpaarden hem wel een heel ander sprookje zouden vertellen Lachen


gr Lara

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 20:28

Het eerste wat ik deed toen ik die kop las, was naar de datum kijken... Haha!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 21:08

Nou ik moet bekennen, met groeiende irritatie heb ik de tekst doorgelezen...En ben er dus finaal ingetuind!
Gelukkig, 1 april.....
ik zat al te bedenken hoe ik het voor mijn paarden kon voorkomen Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 21:20

Ja, ik zat ook al met een rood hoofd achter de comp Knipoog Stelletje *** }> Maarr...weten jullie zeker dat het een grap is? Tenslotte staat het nieuws niet stil op 1 april...ik wil het even 100% zeker weten. Gelukkig kleurt oranje een beetje bij mijn paard Haha! Just kidding...Buddy krijgt never oormerken!

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 21:24

ik schrok me dood. zag al helemaal voor me dat de paarden van anky van grunsven aan het lopen waren bij een oplimpisch geval met zo'n enorm oording in.. haha sorry nu kan ik er wel om lachen maar ik schrok echt hoor!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 22:22

hehe, wat een geweldige grap zeg! Echt super! Ik zie het al helemaal gebeuren! Haha!

Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 22:25

Sugarmiss schreef:
Als het al waar is dan gaat dit over slachtvee(paarden), dus geen gebruiksdieren.

Wat wel zou kunnen is dat als je paard afgemaakt moet worden en je kiest voor de slacht én het vlees is nog te verwerken als comsumptievlees, dat dan je paard eerst 2 oormerken in zal moeten hebben voordat de slager er wat mee mag.

Dit zal dus in zeer weinig gevallen op gaan, want een paard boven een bepaalde leeftijd (2-4) zal niet meer voor menselijke consumptie gebruikt worden.

De groep paarden waar je dus aan moet denken zijn alle veulens die geboren worden waar geen markt voor is en die dus eindigen bij de slager. Te denken valt hier aan bijv. shetlandhengstjes en belgen die speciaal voor het vlees gefokt worden.


Hmmm dit snap ik niet helemaal en koe wordt ook niet gefokt als slachtvee mar eerst als gebruiksdier voor de melk en die krijgt welk meteen oormerken in waarom zou het bij paarden dan anders gaan ?

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 22:29

Jurga schreef:
hehe, wat een geweldige grap zeg! Echt super! Ik zie het al helemaal gebeuren! Haha!
Zal voice ook zo beeldig staan! Tong uitsteken

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 22:31

Dorine_81 schreef:
Hmmm dit snap ik niet helemaal en koe wordt ook niet gefokt als slachtvee mar eerst als gebruiksdier voor de melk en die krijgt welk meteen oormerken in waarom zou het bij paarden dan anders gaan ?


Dorine, dat zou jij toch moeten weten... Een koe dient een COMMERCIEEL doel voor de productie van menselijke voedingsstoffen.
Een paard niet (nou ja, 99% van de paarden niet) in eerste instantie. Paarden worden gehouden als groot gezelschapsdier, als huisdier dus.

Schiet nou niet meteen zo snel in de verdediging voor je lieve koetjes, dit had je zelf toch ook wel kunnen verzinnen met jou opleiding?