dierenmishandeling

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 17:10

Desiree schreef:
Ik snap niet dat je veearts wilt worden als je zo weinig om dieren geeft.


Ik geef zeker wel om dieren. Tuurlijk! Anders had ik hier thuis toch niet al die beesten rondlopen? Maar het is gewoon niet mogelijk om al het dierenleed op te lossen, dat kán gewoon niet! En als DA wil ik juist ook het welzijn van de dieren verbeteren, maar ik kan dat alleen bereiken om eerst mijn kennis op te doen bij gezonde dieren.

En kunnen al die weeskinderen er wat aan doen? Er zijn maar een paar mensen op deze grote wereld die alles MET OPZET verpesten (Bin Laden, Arafat, Bush (naar mijn mening), enz.). Die arme sloebers kunnen er niets aan doen hoor. Dát vind ik juist cru om te zeggen, Desiree!

En nog iets, een dier (paard) heeft heus niet zoveel gevoelens hoor als wij vaak denken. Een mens maakt het paard vaak veel te veel een 'menselijk' dier. Zolang een dier z'n eten op tijd krijgt, is ie al heel blij!

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 17:22

ja een beetje lastig (en heftig!) topic. Ik ga wel met Carola mee. Het word vaak overdreven.
Tuurlijk is het wel zielig, maar vaak kan het gewoon niet anders (proefdieren ect). De transporten zijn vaak niet helemaal oke understatement), maar hou je toch niet tegen.

Ik vind dat er veels te veel mensen zijn die het oh zo zielig vinden, maar er niets aan doen?

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 22:57

Nonnie schreef:
ja een beetje lastig (en heftig!) topic. Ik ga wel met Carola mee. Het word vaak overdreven.
Tuurlijk is het wel zielig, maar vaak kan het gewoon niet anders (proefdieren ect). De transporten zijn vaak niet helemaal oke understatement), maar hou je toch niet tegen.

Ik vind dat er veels te veel mensen zijn die het oh zo zielig vinden, maar er niets aan doen?



Transport is niet helemaal oke ???
Dit meen je niet, heb je het ooit in een blad gezien, of erger nog op tv ?

En er is wel iets aan te doen, maar dan moet je wel beginnen. Niet alleen maar denken, maar ook doen. Het begint bij jezelf hoor....

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 23:00

En kunnen al die weeskinderen er wat aan doen? Er zijn maar een paar mensen op deze grote wereld die alles MET OPZET verpesten (Bin Laden, Arafat, Bush (naar mijn mening), enz.). Die arme sloebers kunnen er niets aan doen hoor. Dát vind ik juist cru om te zeggen, Desiree!

Dus kom allemaal maar naar Nederland.... (sorry, off-topic)

En nog iets, een dier (paard) heeft heus niet zoveel gevoelens hoor als wij vaak denken. Een mens maakt het paard vaak veel te veel een 'menselijk' dier. Zolang een dier z'n eten op tijd krijgt, is ie al heel
blij![/quote]

Slaat nergens op. Mijn paarden /honden zijn blij met aandacht, liefde.....
en ik deel meer met mijn dieren dan dat ik alleen eten geef....

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 23:04

Carola: allereerst wil ik je complimenteren voor je rustige reacties!!

Al ben ik het met een aantal van de reacties wel eens.. Ik snap dat je moet opereren om te oefenen. Maar je zegt het wat cru en het komt idd over alsof je er niet mee zit.. Maar denk er wel aan dat het gezonde dieren betreft die je in principe vermoord.. Ik zou het persoonlijk niet kunnen, maar ach.. ieder persoon is anders..
Transport dieren hebben wel degelijk een vreselijk leven.. Het kotm vaak zat voor dat een groot gedeelte bvan de dieren die een lange reis voor de boeg hebben al overleden zijn voordat de bestemming is bereikt. Datr kotm bij dat ze met zijn allen in een te kleine ruimte zitten en vaak dagenlang geen daglicht zien.. Dit is echt niet overdreven, zoals een aantal van jullie zeggen...

En omdat dit soort topics vaak op bokt zijn geweest, zouden ze niet meer mogen? Bekend wil niet zeggen dat het in de doofpot moet worden gestopt.. Doen ze met gezondheidscampagnes ook niet.. oooh dit is al zoooo vaak geweest, de mensen weten het nu wel!Lijkt me niet echt handig! Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 09:33

Sja, ik vind het welzijn van dieren dienen als veearts lijnrecht staan tegenover leren ten koste van gezonde dieren. Omdat ik dierenlevens heel erg respecteer, zou ik dus niet kunnen "oefenen" op dieren. Artsen hoeven ook niet te oefenen op levende mensen dus waarom dierenartsen wel? Ik snap ook niet waarom mensenleed perse erger is dan dierenleed. Mensen zeggen dat ja, maar die zijn niet objectief, die denken als eerste aan hun eigen hachje. dieren kunnen niet praten, dus die kunnen voor ons gemak dan ook niet zo erg lijden.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 09:40

fred lover schreef:
Carola: allereerst wil ik je complimenteren voor je rustige reacties!!

Al ben ik het met een aantal van de reacties wel eens.. Ik snap dat je moet opereren om te oefenen. Maar je zegt het wat cru en het komt idd over alsof je er niet mee zit.. Maar denk er wel aan dat het gezonde dieren betreft die je in principe vermoord.. Ik zou het persoonlijk niet kunnen, maar ach.. ieder persoon is anders..
Transport dieren hebben wel degelijk een vreselijk leven.. Het kotm vaak zat voor dat een groot gedeelte bvan de dieren die een lange reis voor de boeg hebben al overleden zijn voordat de bestemming is bereikt. Datr kotm bij dat ze met zijn allen in een te kleine ruimte zitten en vaak dagenlang geen daglicht zien.. Dit is echt niet overdreven, zoals een aantal van jullie zeggen...

En omdat dit soort topics vaak op bokt zijn geweest, zouden ze niet meer mogen? Bekend wil niet zeggen dat het in de doofpot moet worden gestopt.. Doen ze met gezondheidscampagnes ook niet.. oooh dit is al zoooo vaak geweest, de mensen weten het nu wel!Lijkt me niet echt handig! Haha!


Ten eerste: bedankt.

Ik weet ook dat het transport van slachtdieren (niet alleen van paarden) niet echt goed geregeld is. Maar er zijn 'financiele' redenen waarom het zo gedaan wordt, en niet anders. Tuurlijk keur ik het niet goed. Maar het gebeurt nou eenmaal, zo nuchter moet je de zaken bekijken. Maar er gebeuren nog veel en veel meer 'slechte' dingen in deze lastige wereld. En als ik dan zou moeten kiezen, dan verkies ik het welzijn van de mens toch echt boven het welzijn van een dier.

En nog iets. Iemand schreef dat slachten verboden zou moeten worden, en helemaal het slachten van paarden.

Maar zijn paarden belangrijker dan koeien, varkens of kippen? WIJ als paardenliefhebbers vinden paarden natuurlijk belangrijk, maar het is onzin om paarden te verheffen boven koeien, varkens, kippen of mensen.
Ik eet ook heel graag een kroketje of een frikandelletje (met paardenvlees) hoor. En ik laat dat echt niet staan omdat er toevallig vlees in zit van míjn lievelingsdier. Dat vind ik wel heel hypocriet.

En ik verwoordt het inderdaad misschien wat cru. Nou en? Ik ben heel nuchter (misschien te), en ik 'beleef' de wereld nou eenmaal zo. Ieder z'n eigen mening toch? Maar om iemand om z'n eigen mening uit te gaan schelden vind ik erg laag.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 09:45

Carola zegt "En als ik dan zou moeten kiezen, dan verkies ik het welzijn van de mens toch echt boven het welzijn van een dier. "

"En nog iets. Iemand schreef dat slachten verboden zou moeten worden, en helemaal het slachten van paarden. Maar zijn paarden belangrijker dan koeien, varkens of kippen? WIJ als paardenliefhebbers vinden paarden natuurlijk belangrijk, maar het is onzin om paarden te verheffen boven koeien, varkens, kippen of mensen. "

Nu doe je hetzelfde. Jij stelt mens boven het dier en iemand anders stelt paard boven andere dieren. Het komt echt op hetzelfde neer hoor. Het is niet aan ons om te oordelen dat wij belangrijker zijn dan anderen (in dit geval dieren, maar in het verleden vonden blanken zichzelf belangrijker dan andere rassen, en mannen vonden zichzelf belangrijker dan vrouwen, maar er is geen verschil). VAndaar dat ik het menselijk welzijn niet boven dat van dieren stel.

En ik vind ook niet dat je te nuchter tegen deze lastige wereld moet aankijken. Als iedereen dat doet, zal er geen enkele situatie zich verbeteren, sterker nog, de ellende zal escaleren. op mensenlijk welzijnsgebied en ook op dat van dieren. Je nuchterheid is tot bepaalde hoogte nodig (anders gaat het ten koste van je nachtrust en daar schiet niemand iets mee op) maar je moet wel dingen aan de kaak blijven stellen.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 12:25

Ja, Carola verkiest mensen boven dieren.
Misschien Dokter moeten worden.....
Waarom zeg je dat mensen schelden, ik heb nog niet gezien dat iemand je uitscheld. Tegenwoordig komt iedereen voor eigen mening uit.
Ik verkies dieren boven mensen en dat is ieder voor zich natuurlijk.
Het transport is om van te gruwelen en dat is een feit.
Bekijk het eens zo, stel dat het jou paard gebeurd....
wat dan? denk je er dan nog zo over ?
En nee, ik eet geen frikandellen, geen kroketten (wel rundvlees kroketten), ik koop die speciale kipfilet... is wel iets duurder, maar imo wel beter. Ik ben geen vegetarier, al ben ik wel van mening dat een mens geen vlees nodig heeft.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 12:42

Sando, dan moet je toch eens op de vorige pagina kijken...

En ik wil geen dokter worden voor mensen. Die verantwoordelijkheid is mij te groot, en mensen boeien mij niet zo mateloos als dieren. Tja, ik blijf bij mijn mening. Mensen zijn meer waard als dieren. Ik vind het dom en naief als je denkt dat dat niet zo is...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 12:47

Ik vind het egoistisch om jezelf boven een ander te stellen. mensen stellen zichzelf boven dieren. Mannen deden(doen) dat bij vrouwen, blanken deden/doen het bij zwarten. Het is gewoon niet goed te praten. Overigens hoeven we niet over die transport te discusieren. Kan namelijk niet want daar is iedereen het over eens.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 12:57

Tja, zoals ik al eerder zei: ieder z'n eigen mening he? Ik ben het ook niet altijd eens met de mening van een ander, maar ik probeer wel altijd die mening te respecteren en te begrijpen. Ik heb hier niet echt het gevoel dat mijn mening gerespecteerd wordt.

Ow ja, Sando, mijn paarden zullen nooit op zo'n transport komen te staan. Als ze af moeten worden gemaakt, dan gebeurt dat gewoon thuis, netjes met een spuitje. Dat is ook de reden dat mijn paarden niet verzekerd zijn. Ik kan me wel indenken dat er wel mensen zijn die hun paard naar de slager sturen. Ikzelf zou het niet doen, maar ik respecteer hun keuze wel. En dát is volgens mij de basis voor een eerlijke en faire samenleving.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 12:59

carola schreef:
Sando, dan moet je toch eens op de vorige pagina kijken...

En ik wil geen dokter worden voor mensen. Die verantwoordelijkheid is mij te groot, en mensen boeien mij niet zo mateloos als dieren. Tja, ik blijf bij mijn mening. Mensen zijn meer waard als dieren. Ik vind het dom en naief als je denkt dat dat niet zo is...



De verantwoordelijkheid voor mensen is je te groot.
Dus een blunder met een dier is niet zo erg, of hoe moet ik dit nu zien dan ? Het is niet dom en naief als je van mening bent dat dieren meer waard zijn dan mensen. Ik kan me keer op keer nog kwaad maken over dierenmishandeling en bij mensen doet me dat niet zo veel.
Ik blijf ook bij mijn MENING !!!! nogmaals: MENING !!!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 13:20

Alle diersoorten, dus ook mensen, verkiezen hun eigen soort boven andere. Kannibalisme komt in de natuur amper voor, dus het feit dat wij mensen, mensen belangrijker vinden dan andere dieren is niet meer dan natuurlijk en logisch..

En tuurlijk zouden we beter met slachtpaarden om moeten gaan. Helaas moeten we ook beter met koeien, schapen, honden, katten enz enz enz omgaan. Waarom zijn paarden zieliger dan andere diersoorten? Jij eet wel een lief koetje op dat zijn hele (korte) leven in een kist heeft gezeten, maar een paard die een fijn leven heeft gehad niet?

Als niemand meer het vlees zou eten van paarden die naar de slager moeten, is er dus meer ander soort vlees 'nodig'. Dus gooi je een perfect eetbaar paardenlichaam weg, zodat je een nieuwe koe kan fokken en slachten. Waarom? Omdat paardenvlees eten zielig is.. Verward Heel logisch!

Menselijke artsen oefenen trouwens wel op levende mensen. Nooit in het ziekenhuis gelegen? Ik kan je vertellen dat je regelmatig lekgeprikt wordt door studenten die even op je komen 'oefenen'.

En ja, het is ontzettend zielig dat er beesten voor dierproeven en consumptie gebruikt worden. Ben ik helemaal met je eens. Maar ik eet nog steeds met plezier vlees, gebruik haarverf wat op dieren getest is, verwacht dat mijn huis- en vee arts weet wat hij doet omdat hij geoefend heeft. Dit ben ik niet bereid op te geven, dus moet ik ook accepteren dat om dat te bereiken dierenleed bestaat.

Als je dat niet kan accepteren kan je veganist worden en medische hulp weigeren. Dan gebruik je niets dierlijks, en mag je wat mij betreft afgeven op de rest van de wereld die dat wel doet. Zolang jij vlees eet en vrolijk gebruik maakt van alle mogelijkheden van dierproeven ben je deel van het probleem.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 13:22

Ik vind dieren minstens evenveel als mensen!!! Dieren zijn oprecht en eerlijk!!!En natuurlijk Carola mag je je eigen mening hebben, maar het doet mij zo vreselijk veel pijn als grote dierenliefhebber, dat je steeds maar zegt, ach tja het moet, en ach tja je kan er toch niks aan doen, dat doet me echt pijn!!! Alle kleine beetjes helpen en als je zo blijft praten doe je er idd. niks aan!!! En een dier heeft echt wel veel gevoelens!!! Gister bij Willibrord, het doodknuppelen van zeehonden, gister in de krant stond hoe de honden in Zuid Korea worden mishandeld, ik vind dit zo erg, ik kan er nog om huilen!!! Mijn grootste wens is echt een diervriendelijkere wereld en dat is ook 1 van de redenen dat ik hier toch steeds weer op moet reageren!!! En dit is een heel belangrijk topic!!!

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 13:29

Juist Batje, dát bedoel ik nou...

En moniquelucky; ik ben ook echt een dierenliefhebber hoor. Alleen ik ga er 'nuchterder' mee om. En zo belangrijk is dit topic niet. We zijn het erover eens dat slachtdiertransport niet goed geregeld is, dat dierenmishandeling (echte mishandeling) zielig is, enz. Alleen de mening over de 'rangorde' van mens/dier staat hier ter discussie.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 13:30

[quote="moniquelucky"]En natuurlijk Carola mag je je eigen mening hebben, maar het doet mij zo vreselijk veel pijn als grote dierenliefhebber, dat je steeds maar zegt, ach tja het moet, en ach tja je kan er toch niks aan doen, dat doet me echt pijn!!! Alle kleine beetjes helpen en als je zo blijft praten doe je er idd. niks aan!!!

Ik krijg er precies hetzelfde gevoel bij als Moniquelucky, vandaar dat ik eerst zo giftig reageerde in deze topic. Als bij de Albert Heijn 2 soorten shoarmavlees ligt, gewone en scharrel, kies ik voor de scharrel. Verder worden er nog niet zoveel opties gegeven, krijg dus nog weinig kans. En in het ziekenhuis moeten ze het niet wagen om op mij te oefenen! Dat verdraag ik niet, ben een watje. Wat een geluk dat ik dus niet geboren ben als hondje of aapje dat in een laboratorium terecht kwam, bij mensen die denken zoals Carola. Dan was ik er aan geweest!!!!!!!!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 13:34

Desiree schreef:
En in het ziekenhuis moeten ze het niet wagen om op mij te oefenen!


Ok. Dus artsen mogen niet op jou oefenen. Artsen mogen ook niet op dieren oefenen.
Moeten ze maar op je buurvrouw oefenen of lig je liever doodziek bij een arts die totaal geen verstand van zaken heeft?


Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat proefdieren heel zielig zijn, en het inderdaad heel erg is, maar dat de alternatieven nog VEEL erger zijn.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 13:39

Carola: tuurlijk heb je gelijk wat betreft uitkomen voor je mening.. Ieder heeft zijn eigen mening en dat zou gerespecteerd moeten worden. Maar dat wil niet zeggen dat het dus maar verboden is om te mogen reageren op iemands mening.
Iedereen is het er mee eens dat het slachtvervoer slecht geregeld is, maar iid er is nix aan te doen. daar ben ik mij ook wel van bewust. Maar dat zegt niet dat ik dan maar in staat ben om er zo nuchter onder te blijven. Dat kan ik absoluut niet.
En vaak is het wel zo dat de gene die het hardst schreeuwt, er szelf ook vrij weinig aan doet.. Denk dat het merendeel hier bijvoorbeeld niets of weinig doet aan dierenmishandeling. Daarmee doel ik op finaciele bijdragen. ik zelf ook niet idd. Puur omdat ik het me niet kan veroorloven! Maar ook ik hoor bij de gene die het hardst schreeuwt.. Al eet ik dan uit principe geen paardenvlees. (voor mij dus ook geen frikandel) Ik ben geen vegetarierer maar zou het wel dolgraag willen worden, maar kan het gewon iet.. Vlees is lekker en het zal me tog elke dag voor geschoteld blijven worden..

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 13:43

Oke, Batje, maar we kunnen het wel die dieren proberen zo weinig mogelijk pijn te laten lijden!!!
En Carola, ik vind dit topic wel heel belangrijk, of is mijn mening niet belangrijk??? Ik vind dat iedereen moet beseffen hoe wreed er met sommige dieren wordt omgegaan!!!

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 13:47

En...Fred lover..ik schreuw hier heel hard...maar ik doe er ook wat aan hoor!!! AArdig van je omdat te zeggen, doe je er zelf wat aan???
Ik stort geld, ik stuur protestbrieven, ik reageer op dit soort topics en zou nog veel meer willen doen!!!(en eet amper vlees, en als ik het eet is het scharrel)
Sorry, dat ik zo heftig reageer maar ik had hier iets meer diervriendelijkheid verwacht!!! En wat ik al zei, het doet me gewoon pijn, maar ja, gelukkig zijn er ook wel mensen met mij eens, het had alleen gehoopt op meer tegenstanders van het dierenleed!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 13:48

Waarom zijn de alternatieven erger? De buurvrouw? Wat ze met de buurvrouw doen, daar is ze zelf nog altijd bij, dat moet zij maar bepalen. Daarbij is mijn leven, of dat van de buurvrouw of van een aapje niet belangrijker in principe. Iedereen VINDT zijn eigen soort belangrijker. Maar IS je eigen soort ook belangrijker dan andere soorten? Wie bepaald dat nou eigenlijk?

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 13:50

Ik heb ook niet veel geld, maar ik doe andere dingen wat minder zodat ik toch een beetje kan bijdrage aan bv. de dierenbescherming, alle kleine beetjes helpen!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 13:53

dierenbescherming krijgt niets meer van mij........ maar dat is om andere redenen. Ik steun wel een andere dieren instantie (weet naam effe niet meer, krijg er altijd een blaadje van eens in de zoveel tijd), natuurlijk Brooke Hospital, heb ook Greenpeace gesteund en het WNF.
Het blijft dus niet alleen bij schreeuwen.

Kitty

Berichten: 7699
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 14:14

Citaat:
Ik vind het egoistisch om jezelf boven een ander te stellen. mensen stellen zichzelf boven dieren. Mannen deden(doen) dat bij vrouwen, blanken deden/doen het bij zwarten. Het is gewoon niet goed te praten.


Dit vind ik een beetje een vreemde vergelijking. Dit zou dus ook betekenen dat je hond of kat bij jou aan tafel mag zitten eten, je paard mag kiezen of het bereden wordt en als jij een koek neemt, mag je hond ook een (zelfde) koek?

Tja, ik weet niet hoor... Verward

Ja hoor, ik houd heel veel van mijn hond en mijn paard. Misschien wel net zoveel als van mijn vriend. Maar dat betekent niet dat zij alles mogen wat mensen mogen.

En ja, ik vind het erg hoe die dieren op transport gaan. Helaas is dit een goedkope manier van vervoeren en is het moeilijk er wat tegen te doen.

En over testen op dieren: ik ben blij dat er getest wordt op dieren wanneer er geen andere optie is. Ik heb namelijk liever dat een ratje sterft door het verkeerde vaccin dan bijvoorbeeld mijn broer ofzo.
In de natuur stellen dieren hun eigen soort ook altijd boven anderen. Waarom zouden wij dat niet doen dan?