per 18 sept 2004 chip en paspoort verplichting

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

per 18 sept 2004 chip en paspoort verplichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 15:55

Chipverplichting paardenhouderij gaat 18 september in
Op 18 september 2004 treedt de verplichting om paarden met een chip te identificeren officieel in. De Europese Commissie ging eerder dit jaar al akkoord met de invoering.

Vooruitlopend op de officiële invoering zijn afgelopen tijd bij het aanvragen van paspoorten al veel paarden en pony's gechipt. De identificatie van paarden met een chip is een Nederlandse aanvulling op de EU-verplichting. . Enkele stamboeken en sportorganisaties werken al jaren met deze vorm van identificatie.
De verplichting om bij elk paard dat vervoerd wordt een paspoort te hebben, geldt al vanaf 1 januari 2004

De chip koppelt op unieke wijze het paard aan het paspoort. Dit is van belang omdat hierin wordt aangegeven welke medische behandelingen het dier gehad heeft. Hiervan hangt af of het paard geslacht mag worden voor de consumptie.

Nu de chipverplichting een feit is, moeten alle veulens die geboren zijn/worden na 1 januari 2004 een paspoort én een chip hebben.

Uitgevende instanties mogen geen paspoorten meer verstrekken voor paarden die niet gechipt zijn. Een eerste uitzondering betreft oudere paarden die niet bij een stamboek of sportorganisatie zijn ingeschreven en vallen onder de overgangsregeling. Hiervoor geldt, dat als ze na 1 januari 2005 geslacht of geëxporteerd worden ze gechipt moeten zijn. Ook als paarden behandeld zijn of worden met medicijnen waardoor consumptie niet meer mag moeten ze worden gechipt. Uiterlijk 31 december 2006 moet ook deze categorie gechipt zijn.

De tweede uitzondering betreft paarden waarvan de eigenaar bij het PVV heeft aangegeven ethische of godsdienstige bezwaren tegen het chippen te hebben, die het PVV als zodanig heeft erkend. Van die paarden moet de DNA-code vastgelegd worden in het paspoort.


Meer informatie hierover kijk op de website word op de website geplaatsts. http://www.pve.nl/

Overgangsregeling Identificatie en Registratie paardachtigen 2004.
Vanaf 1-1-2004
Bij een stamboek of sportorganisatie ingeschreven paarden

Bij vervoer in trailer of veewagen over de openbare weg, moet een paspoort aanwezig zijn (dit houdt dus ook in bij slacht en bij export).· Ieder veulen dat geboren wordt moet binnen 7 maanden een uniform paspoort en een chip krijgen en de merrie ook als het nog geen paspoort of chip heeft.· Ieder paard dat behandeld wordt met medicijnen waardoor de bestemming voor menselijke consumptie niet meer is toegestaan, moet een paspoort en een chip krijgen.

Paarden voor hobby en recreatie (niet ingeschreven bij stamboek of sportorganisatie)·
Bij vervoer in trailer of veewagen over de openbare weg, moet een paspoort aanwezig zijn (dit houdt dus ook in bij slacht en bij export).· Ieder veulen dat geboren wordt moet binnen 7 maanden een uniform paspoort en een chip krijgen en de merrie ook als het nog geen paspoort of chip heeft.· Ieder paard dat behandeld wordt met medicijnen waardoor de bestemming voor menselijke consumptie niet meer is toegestaan, moet een paspoort en een chip krijgen.



Vanaf 1-1-2005

Bij een stamboek of sportorganisatie ingeschreven paarden ·
Paarden moeten een paspoort en een chip hebben om ze te mogen houden en te mogen vervoeren.· Paarden moeten als ze bestemd zijn voor de slacht een paspoort en een chip hebben.· Paarden moeten als ze bestemd zijn voor de export een paspoort en een chip hebben.·Paarden moeten om deel te mogen nemen aan keuringen en wedstrijden een paspoort en een chip hebben.
Paarden voor hobby en recreatie (niet ingeschreven bij stamboek of sportorganisatie)
Paarden moeten als ze bestemd zijn voor de slacht een paspoort en een chip hebben.· Paarden moeten als ze bestemd zijn voor de export een paspoort en een chip hebben

Vanaf 1-1-2006
Bij een stamboek of sportorganisatie ingeschreven paarden
alle paarden die in Nederland gehouden en vervoerd worden moeten een paspoort en een chip hebben.
Paarden voor hobby en recreatie (niet ingeschreven bij stamboek of sportorganisatie)
alle paarden die in Nederland gehouden en vervoerd worden moeten een paspoort en een chip hebben.

OVER DE PASPOORTEN:
Veulens geboren na 1 januari 2004 krijgen het nieuwe uniforme paspoort zoals dit door de erkende paspoortuitgevende instanties uitgegeven mag worden.
Voor paarden geboren vóór 1 januari 2004 die al een paspoort hebben dat door een erkende paspoortuitgevende instantie is uitgegeven, hoeft geen nieuw paspoort aangevraagd te worden. In deze paspoorten moet de verklaring “wel/niet bestemd voor de slacht” en de medicijnregistratie opgetekend worden op de pagina “aantekeningen”. Bij medicijnregistratie zal deze pagina snel vol zijn. In dat geval kan een vervolg paspoort aangevraagd worden.Is het paard niet bestemd voor de slacht, dan hoeft geen medicijnregistratie plaats te vinden en is deze pagina voldoende.Hebben deze paarden nog géén paspoort, dan moet uiteraard het nieuwe uniforme paspoort worden aangevraagd.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:44

Sjongejonge wat een onzin... Dus ik moet straks mijn merrie van 23 een chip laten implanteren omdat ik haar anders niet over de weg mee mag nemen???? ONZIN!

lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:12

ik vind het geen onzin. Wat als er iets gebeurd dan moeten ze toch weten wie het is...
en als je paard gestolen wordt kan de dief er niks mee beginnen...
Of illegale paardenhandelaren etc kunnen worden opgespoord
weet ik wat er allemaal wel niet kan gebeuren...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:15

Ja, maar als je gewoon een grasmaaierpaardje/pony hebt, die verder nergens komt, nooit harde weg ziet, dan vind ik toch dat je onnodig op kosten gejaagd wordt.

Je moet het niet alleen zien vanuit jouw perspectief, want ik heb ook een wedstrijdpaard, maar ook vanuit de ogen van de hobbyponyhouder.

Pendrag

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:45

En wat denk je van de gezondheidsrisico's! Het is niet voor niets zo geregeld dat paarden met een waarde van meer dan EUR 250.000,- niet gechipt hoeven te zijn. Dit omdat o.a. Anky van Grunsven weigert haar paarden te chippen.

Mellow

Berichten: 6468
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 20:02

no way dat ik mijn paard ga chippen.
vind het zowiezo belachelijk.

ik ga A niet met hem de weg op en B het heeft al die jaren niet gehoeven waarom moet het nu dan opeens wel?

ik hoef niet zo'n ding in mijn paards lijf.
wat als er iets misgaat en mijn paard valt bijv. neer.
vind het doodeng al die dingen(chips enzo) in dieren...

en waarom is het nu ineens zo snel verplicht?
als ik hem zou moeten laten chippen en een paspoort voor hem zou aanvragen heb ik nog maar 2 dagen om het te doen Scheve mond
maar ik doe het niet.... Scheve mond

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 20:38

En het is allemaal zo vaag... Op stal hebben we het wel gedaan, (aangezien het moest!??!?!).. Maken ze eerst overal reclame dat het "maar" 35 Euro kost blijk dat je later ook nog eens het paspoort van 35 euro moet betalen dat was dus mooi 70 Euro.. Lekker hoor dat geld had ik wel voor wat anders kunne gebruike.. En dat je het paspoort mee moet nemen alsje de weg op gaat: Alsof je aan de kant gezet word met je trailertje.. De meeste agenten zijn bang voor paarden of alles wat op vier benen/poten loopt.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 21:00

Nou, ik weet nu al dat m'n verzorgpony nooit gechipt gaat worden, beest is 19 jaar oud, nog geen 100 euro waard, en die zou zo'n dure chip moeten krijgen? (chip+ dierenartskosten+paspoort) terwijl de eigenaren haar puur als grasmaaier gebruiken? not.... En ook m'n kinderpony moet gechipt worden en zo'n paspoort krijgen, echt grote onzin.

lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 22:16

en als jouw "grasmaaiertje" nou gejat wordt... dan wil je hem/haar terugvinden... en wat zou daarbij dus kunnen helpen...
nee ik kan het ook wel vanuit jullie bekijken, dan laat je hem niet chippen voor 70 euri en dan kan je een nieuw "grasmaaiertje" gaan kopen...
en met al die ziektes moeten ze toch ook kunnen weten welk paardje waarvandaan komt etc...

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 22:37

Chip heeft Buster al, maar het stamboek wil nog niet zo opschieten met het paspoort...
Ik ben er eigenlijk wel op tegen; heeft naar mijn mening nog steeds meer nadelen dan voordelen... Maar ja, boetes krijgen omdat het beetje papierwerk niet in orde is vind ik ook niks, dus moest het maar.
Leuk verjaardagscadeautje dan (ben de 18e jarig...!)

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 23:10

Als het verplichten oke, maar controleer dan ook!!!
Ik ben nog nooit gecontroleerd op wedstrijden b.v. dan heeft 't toch geen zin?! ONZIN DIE BENDE!!

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 23:17

Ik blijf het belachelijk vinden en blijf bij mijn punt; Geen chip in mijn paard.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 07:55

in mijn paard komt ook geen chip!

Hij is gebrand in Oostenrijk en het brandnummer is goed te lezen, en correspondeerd met het nummer in zijn paspoort en op de stamboekpapieren.
Ik wacht nog op antwoord van het PVV op mijn verzoek om ontheffing, zal ik wel nooit krijgen....

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 09:41

In Bruun komt ook geen chip. Punt.
Bah, stomme onzin. Geldklopperij, dat is het.. Stoom uit je oren

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 11:18

fresco schreef:
Als het verplichten oke, maar controleer dan ook!!!
Ik ben nog nooit gecontroleerd op wedstrijden b.v. dan heeft 't toch geen zin?! ONZIN DIE BENDE!!



Ik ben al meerdere keren gecontroleerd op wedstrijd.........dus Scheve mond

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 11:25

Als ik een oud grasmaaiertje zou hebben zou ik hem ook niet chippen! Waarom zou je?
Alleen voor het jatten? Scheve mond

Amanda is wel al gechipt, ik moest het voor wedstrijden en word elke wedstrijd gecontroleerd in mijn paspoort of ze gechipt is... En ik start nog niet eens officieel Scheve mond

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 11:25

Hoorde het van de week op het nieuws op de radio. Eerst kon je nog zeggen heb geen internet/paardenbladen maar nu weet ik niet of we nu nog kunnen zeggen ik weet van niets.

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 11:39

Ik ga met imker mee... Twister hoeft het voor mij ook niet...
Komt ook nooit ergens... Scheve mond Verward

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 11:58

dit geldt ook voor paarden die alleen in de wei blijven en niet van het erf komen.
Elk paard moet dus gechipt worden of niej?
begrijp het niej helemaal

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 13:52

Smurf schreef:
Citaat:
Ik wacht nog op antwoord van het PVV op mijn verzoek om ontheffing, zal ik wel nooit krijgen....

Ik had ook al om ontheffing gevraagd. Antwoord: je kunt geen ontheffing krijgen voor iets dat niet verplicht is. Nog niet, bedoelden ze daarmee.

Ik ga na de 18e weer een bezwaarschrift indienen. Het is erg belangrijk dat je in de brief duidelijk vermeld dat het om een bezwaarschrift gaat dan hebben ze namelijk een antwoord/reageer verplichting (wettelijk!). Ik geloof dat de termijn op 6 weken gesteld is. Haha! Dus allemaal tegelijk een bezwaarschift indienen...

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 14:14

ik rijd alleen recreatief, en wacht er nog ff mee..
neem dan wel het risico dat als ik een keer met hem in de trailer moet ik een boete krijgen kan.

maar ja Schijnheilig

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 14:17

Moet je nu ook verplicht in het paspoort laten zetten wel of niet voor slacht bestemd? Heb net mijn paspoort op naam laten zetten.

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 20:39


LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 20:54

Nou, het is dus ongeveer 70 euro?? Enne moet ik gewoon de DA laten komen dan om te chippen of is dat nou een hele domme vraag Schijnheilig

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 20:54

gouda schreef:
Moet je nu ook verplicht in het paspoort laten zetten wel of niet voor slacht bestemd? Heb net mijn paspoort op naam laten zetten.

Dat hoeft pas als je medicijnen laat/moet toedienen waardoor het paard ongeschikt is/wordt voor menselijke consumptie...
Als je vermeld wel geschikt kan je dat ten alletijde laten veranderen in ongeschikt...andersom niet.

Vwb de prijzen moet je eens gaan kijken op de sites van de verschillende stamboeken...
paspoort/registratie en chip aan huis rond de 35 euro gemiddeld
Alleen chippen (kan alleen niet vinden of dit incl. registratie is maar daar ga ik wel vanuit) vanaf 8 euro (alleen als het betreffende paard in bezit is van een papoort)
DNA rond de 35 euro + bij controle de controlekosten à ???? euro..