Dilemma, wat zouden jullie doen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Dilemma, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 15:21

Op dit moment heb ik een merrie en een jaarling.

Zondag was ik met mijn vriend op bezoek bij mijn jaarling en stonden even met eigenaresse van de stal te praten hoe ze aan de boerderij was gekomen en verbouwing etc.

Later hadden ik en m'n vriend een gesprek, waarin ik zei dat het me wel geweldig leek zo'n boerderijtje. Dat vond hij ook wel wat.

Nou deed hij mij gister een serieus voorstel:
1 paard weg, en de komende 3 tot 5 jaar sparen, sparen en nog eens sparen. En dan een boerderijtje kopen in Belgie, Duitsland of Engeland.
(we hebben nu een hoekhuis met dubbele garage in de buurt van Beverwijk)

Eerst dacht ik van nee, dat wil ik ook niet. Maar ik heb wel mijn twijfels...

Het is echt iets wat ik heel graag wil....

Maar aan de andere kant, voelt het niet compleet als ik 1 van mijn lieverds weg moet doen Verdrietig (ik had er 3 en daar heb ik er vorig jaar al 1 van moeten verkopen wegens tijdgebrek)

Tuurlijk praten we er nu alleen nog over, maar ik ben wel van plan om wat meer informatie te vergaren over het hoe en wat.

Verder zit ik dus ook met de gedachte, wat als....
het uitgaat na een jaar of 2/3, dan heb ik het wel geprobeert (dat is opzich al heel wat waard), maar dan ben ik wel 1 van mijn ponies kwijt...

Dus, wat zouden jullie doen als je na het informeren erachter zou komen dat die droom haalbaar is...

Pendrag

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 17:33

Vraag is natuurlijk hoeveel je bespaart als je een paard verkoopt. Ikzelf heb net de keuze gemaakt mijn beide pony's te verkopen. Ik vind het erg moeilijk maar ik heb te weinig tijd voor ze en het wordt te duur (heb inmiddels dus 3 paarden en 2 pony's). Ik woon wel in een boerderijtje (in Friesland) en heb ze lekker thuis staan. Dat is erg veel waar hoor! Ik geniet er elke dag enorm van. Volg je gevoel maar je onderschat het genot van een boerderijtje heel snel!!!! Het is nog fijner dan je je voorstelt als je je paard(en) bij huis kan hebben.

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 17:34

Is het geen idee om een betalende bijrijder te zoeken?

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:13

Laat eerst je huidige woning taxeren. Zoek uit wat een gemiddelde woning die je dan wil hebben kost. Bereken of het nut heeft je paard te verkopen. Wat levert het op, en hoeveel heb je eigenlijk nodig.

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:37

ik zou denken: niet èèn paard weg, maar dan maar wat langer sparen!
ik denk dat op zo'n groot bedrag (van een huis) het weinig uit maakt of je nou 1 of 2 paarden hebt...

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:47

Gewoon 1 verkopen.
Als het uitgaat dan koop je weer een andere Lachen
Als je zorgt dat je paard een goed huis krijgt ben je het verdriet zo vergeten en blijft een mooie herinnering. Maar leuke, lieve, mooie paarden zijn er zat Lachen

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 10:27

Ben gemiddelt zo'n 350 euro aan stalling en hoefsmid kwijt per maand.

Emeraldo schreef:
Laat eerst je huidige woning taxeren. Zoek uit wat een gemiddelde woning die je dan wil hebben kost. Bereken of het nut heeft je paard te verkopen. Wat levert het op, en hoeveel heb je eigenlijk nodig.


Thanks, dat ga ik zeker doen. Ikzelf heb dus niet het idee dat het zoveel gaat schelen als ik mijn veulen verkoop...

Citaat:
Is het geen idee om een betalende bijrijder te zoeken?


ik heb al een bijrijdster voor mijn merrie, alleen mijn veulen heb ik natuurlijk helemaal zelf op dit moment.

Citaat:
ik zou denken: niet èèn paard weg, maar dan maar wat langer sparen!
ik denk dat op zo'n groot bedrag (van een huis) het weinig uit maakt of je nou 1 of 2 paarden hebt...


Dat dacht ik dus ook Haha! maar mijn vriend vind het niet echt eerlijk tegenover hem als ik twee paarden hou en hij heel veel zou moeten werken om het te realiseren, wat ik dus ook heel goed kan begrijpen

Citaat:
Gewoon 1 verkopen.
Als het uitgaat dan koop je weer een andere
Als je zorgt dat je paard een goed huis krijgt ben je het verdriet zo vergeten en blijft een mooie herinnering. Maar leuke, lieve, mooie paarden zijn er zat


Dit zegt mijn vriend dus ook Haha!
Alleen de merrie heb ik al bijna 8 jaar en het veulen heb ik zelf gefokt, dus er zit nogal wat emotionele waarde aan vast.

Vorig jaar heb ik mijn andere merrie gekocht, die had ik bijna twee jaar en was even goed moeilijk om te verkopen maar ik denk dat dat een stuk makkelijker was dan als ik 1 van deze zou moeten verkopen... Verdrietig

Maar goed, een echt dilemma dus Scheve mond
Ik ga idd eerst maar eens even kijken wat haalbaar is, en wat ik zou besparen als er 1tje weggaat. En wat dus ons eigen huis tegen die tijd op moet gaan brengen. (is dit jaar rigelreus verbouwd, nieuwe leidingen, nieuwe keuken, badkamer alles gestuukt, nieuw cv en cv-ketel, nieuwe kozijnen/ramen, dakkapel, buitenkant gestraald en gevoegd etc etc. wat dus ook het nodige heeft gekost)

PartTwo

Berichten: 1349
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 10:29

Ik ben het helemaal eens met joepje, ik zou nooit mn paard verkopen voor een huis, heb je dalijk een boerderij waar je paarden kunnen staan heb je een van je paarden niet meer om er neer te zetten!

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 10:30

Ik zou heel goed gaan rekenen en misschien een goede tijdelijke oplossing vinden, zoals veulen in de opfok, dat is over het algemeen niet zo duur, of ergens een goed plekje vinden in de buurt, bij een boerderij ofzo. Ik denk eerlijk gezegd niet dat je je zoveel bespaart als je een paard weg zou doen, want het gaat uiteindelijk om een groot bedrag.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 11:02

@PartTwo: dat vond ik dus ook

@Tulandro: mijn veulen staat nu ook in de opfok, en is idd over het algemeen niet duur: 70 euro zomers en 105 euro in de winter(per maand dan, dat zou ong 1050 per jaar zijn)... maar dan heb je nog hoefsmid, wormenkuren, entingen etc...

In mijn ogen is het bedrag wat je bespaard niet zo groot. Maar ik kan wel begrijpen dat mijn vriend er moeite mee heeft aangezien zijn hobby geen levende wezens zijn en hij het zo aan de kant kan zetten (auto's motoren) en dus niet zoveel geld kosten...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:42

Eerlijk gezegd vraag ik me af hoeveel je kunt sparen in die paar jaar. Ik geef op dit moment gemiddeld zo'n 110 euro per maand uit aan Xara. In 3 jaar tijd zou ik dus misschien 4000-5000 euro kunnen sparen, wat koop je daar voor? Een nieuwe keuken hooguit, maar geen huis.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 12:02

Dat had ik dus ook zo ongeveer uitgerekend...

En idd is het bedrag natuurlijk niks op een huis. Alleen hij vind dat we dan al het geld kunnen gebruiken, en op zich begrijp ik dat ook wel.
Ik heb mijn ander pony natuurlijk ook nog, een daar heb ik dan wel een bijrijdster voor, maar het blijft natuurlijk best veel geld wat je per maand kwijt bent.

Maar ja, ik vind het idd helemaal niets als je uiteindelijk kijkt op het hele financiele plaatje...
Ik heb eigenlijk zoiets van, gewoon houden en kijken hoe je uitkomt over 3 jaar, als we dan nog 1 of 2 jaar extra moeten doorsparen is dan ook niet erg meer toch?

PartTwo

Berichten: 1349
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 12:07

Als ik jou was zou ik gewoon al je paarden houden, en ik neem aan dat toen je je vriend leerde kennen je ook al je paarden had dus heeft ie voor jou en je paarden gekozen.
En ik vind niet dat ie jou voor die keuze moet zetten.

Helina0611

Berichten: 1196
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 12:19

hey ik zou proberen een contract af te sluiten dat ze een eigenaar zoekt die m voor 3 jaar verzorgt en alles betaald. dat je m naar een paar jaar weer teug neemt en dat zij/hij m mag blijven verzorgen. ik hoop dat je er wat aan hebt.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 12:22

Helina0611 schreef:
hey ik zou proberen een contract af te sluiten dat ze een eigenaar zoekt die m voor 3 jaar verzorgt en alles betaald. dat je m naar een paar jaar weer teug neemt en dat zij/hij m mag blijven verzorgen. ik hoop dat je er wat aan hebt.


Probeer maar eens een gek te vinden die dat doet.

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 12:32

Als je een goed tehuis kunt vinden voor een van de twee dan zou ik het doen. Ik heb zelf een van mijn twee pony's verkocht omdat (ik moest ze beiden op een manege stallen) het te duur was en mijn vriend en ik geen geld over hielden om andere leuke dingen te doen.

Mijn pony is heel belangrijk voor me maar mijn vriend ook.
Nu zijn we afgelopen zomer voor het eerst in jaren op vakantie geweest en dat was heel fijn.

Als mijn vriend zou willen dat ik mijn enige pony verkocht dan zou ik weigeren maar als ik er twee zou hebben en samen met mijn vriend wilde sparen voor iets geweldigs wat we allebei graag willen dan zou ik er een verkopen op voorwaarde dat ik een goed tehuis kan vinden.

PartTwo

Berichten: 1349
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 13:39

Op onze manege zijn er paarden op bruikleen, dus als de eigenaar ze terug wil gaan ze weer mee. De paarden worden verder supergoed verzorgt en hebben het super naar hun zin en jou kost het geloof ik verder niks. www.manegedehazelaar.nl

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 14:38

Romkabouter schreef:
Gewoon 1 verkopen.
Als het uitgaat dan koop je weer een andere Lachen
Als je zorgt dat je paard een goed huis krijgt ben je het verdriet zo vergeten en blijft een mooie herinnering. Maar leuke, lieve, mooie paarden zijn er zat Lachen


Een paard is geen fiets die gewoon even voor een andere inruild

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:29

Geen fiets, maar ook geen kind

Als het een fiets zou zijn zou ik zeggen: dump hem op het stort. Even voor het gemak over mijn "als je zorgt dat hij een goed huis krijgt" heen gelezen zeker?

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 16:47

Citaat:
Geen fiets, maar ook geen kind


Maar ze maken bij ons wel deel uit van de familie....

Citaat:
Helina0611 schreef:
hey ik zou proberen een contract af te sluiten dat ze een eigenaar zoekt die m voor 3 jaar verzorgt en alles betaald. dat je m naar een paar jaar weer teug neemt en dat zij/hij m mag blijven verzorgen. ik hoop dat je er wat aan hebt.


Probeer maar eens een gek te vinden die dat doet.


Idd mijn merrie blijft zowieso bij mij, kan me niet voorstellen dat iemand met het veulen alle lasten wil dragen zodat ik later de lusten krijg... Tong uitsteken

Citaat:
maar als ik er twee zou hebben en samen met mijn vriend wilde sparen voor iets geweldigs wat we allebei graag willen dan zou ik er een verkopen op voorwaarde dat ik een goed tehuis kan vinden.


Dat is dus idd mijn dilemma, het is echt een droom en het lijkt me helemaal geweldig....
Maar aan de andere kant wil ik mijn veulen en merrie ontzettend graag houden.
En zoals PartTwo al zei, ik had ze al voor hem. (veulen was nog niet geboren, maar ze wel al drachtig, dus dat telt ook Haha! )

Ik ben gewoon bang voor het idee 'wat als'.....
Het uitgaat, dan ben ik ook mijn veulen kwijt... (ga er niet van uit, maar je moet met alles rekening houden)
Het doorgaat, dan heb ik een geweldig iets maar zal toch erg vinden dat ik het veulen er dan niet bij heb.
Het veulen in de handel terecht komt...

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 17:38

Romkabouter schreef:
Geen fiets, maar ook geen kind

Als het een fiets zou zijn zou ik zeggen: dump hem op het stort. Even voor het gemak over mijn "als je zorgt dat hij een goed huis krijgt" heen gelezen zeker?


Nou nee, niet voor het gemak even overheen gelezen!
Ik heb het wel degelijk gelezen, en mijn tenen gaan er krom van staan!

Dus als je voor een goed tehuis zou zorgen is het heel normaal dat je een dier weer weg doet?

Nou, bij ons thuis is het heel normaal dat een dier tot zijn dood blijft en anders gewoon niet aan beginnen!

Mijn pony's beschouw in principe als mijn "kinderen" ja!

Tuurlijk zijn er redenen om een dier bij iemand anders onder te brengen, denk aan overlijden of zo maar er wordt tegenwoordig in mijn ogen te snel gezegd dat ze allergisch zijn, niet genoeg ruimte, past niet in de groep etc.

Ook denk ik dat een paard verkopen echt niet zoveel geld opbrengt/bespaard om een boerderij te kopen en is in mijn ogen geen goede reden!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 17:42

Ik kan me helemaal aansluiten bij de laatste uitspraak van judithM.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:20

judithM schreef:
Dus als je voor een goed tehuis zou zorgen is het heel normaal dat je een dier weer weg doet?

Ja, dat vind ik heel normaal Lachen
Geef me een goed argument waarom jij het niet normaal vindt Lachen
Maak je geen illusie, je paard weet na een een korte periode echt niet weer wie jij bent als het een goed plekje heeft Haha!

Citaat:
Mijn pony's beschouw in principe als mijn "kinderen" ja!

Tja dat mag. Je paardjes beschouwen jouw echter nooit als hun ouder. De relatie kennen paarden niet.

Citaat:
Nou, bij ons thuis is het heel normaal dat een dier tot zijn dood blijft en anders gewoon niet aan beginnen!

Dat doen zelfs je kinderen niet Knipoog

Citaat:
Ook denk ik dat een paard verkopen echt niet zoveel geld opbrengt/bespaard

Dat ben ik dan weer wel met je eens Lachen

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:40

Nou, ik vind het niet normaal om je dieren zomaar weg te doen ook al heb je een goed tehuis voor ze!

Het gaat hier om verantwoordelijkheden en die ga je aan met je dier zodra je deze bij je in huis/stal haalt en heeft niets te maken met dat ze je toch zo weer vergeten zijn!
Zo krijg je dus gesleep met dieren, handel met dieren en zelfs dierenleed.

Lekker voorbeeld ben je bijvoorbeeld voor je kinderen om dit zo makkelijk te doen, bij ons thuis was het zo: je krijgt het dier maar je moet er zelf voor zorgen en je verantwoordelijkheid voor nemen en ga er maar vanuit dat je er X aantal jaar voor moet zorgen!
En reken maar dat je er verantwoordelijkheidsgevoel van krijgt!

Het is natuurlijk niet te vergelijken over wat je zei over kinderen dat je deze ook niet in huis houdt tot de dood want kinderen worden groot, zelfstandig en gaan hun eigen weg en dat kunnen dieren nou eenmaal niet, deze blijven van jou afhankelijk.

Ook hoeven mijn dieren mij niet te zien als hun ouder maar ze zijn voor mij waard zoals ( de meeste ) kinderen voor hun ouders waard zijn.

Nou hou ik hiermee op want het is niet erg on-topic meer anders kunnen we beter een nieuw topic starten: Verantwoordelijkheden op je nemen!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 00:13

En zorgen voor een goed plekje valt bij jou niet onder verantwoordelijksheidsgevoel Verward
Verantwoordelijkheid is zorgen dat het dier het goed heeft en er goed voor gezorgd wordt. Of dat nu bij een pensionstal, aan huis of bij verkoop is.
Dieren blijven helemaal niet van jou afhankelijk, dieren blijven afhankelijk van een goed baasje. Het boeit het dier niet van welk goed baasje het afhankelijk is hoor

En wie zegt dat het gemakkelijk is of dat je ze zomaar weg doet? Ik niet

Het heeft er juist wel mee te maken of het dier je zo weer vergeten is, want vaak is de emotionele band zoals jij die voelt met je paard helemaal niet dezelfde als het paard met jou heeft.

Een paard is geen mens en zal een andere prima stal en een ander prima baasje jou echt niet kwalijk nemen Haha!