Ik ben zooo dom geweest! :(

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Ik ben zooo dom geweest! :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 09:21

Nou mijn paardje loopt dus nog steeds niet helemaal lekker doordat zijn ijzers eronder weg zijn. Met gewoon longeren loopt ie goed en kon ik ook niet echt goed zien op welk been die nou onregelmatig was.
Dus ik dacht gister ff op straat kleine volte draaien net als bij de VA altijd. Nou ene kant om ging prima, niks te zien . Ga ik de andere kant op, eerst ook prima. Glijd ie uit en valt ie!!! Verdrietig Huilen

Resultaat, voor zijn knie helemaal geschaafd (en vanmorgen was ie dus iets dik! Boos! ) en achter zijn kogel een flinke schaafwond!!
En het rotte is dat ie net gisterochtend weer helemaal los gemasseerd was, zul je zien dat ie nu weer lekker vast gaat zitten of stijf wordt! Boos!

Ik baaaal echt zoo van mezelf, zo dom!!! Huilen

Nou, meteen een vraagje nog: Wat kan ik het beste met die schaafwonden en dikke knie doen?? Gister heb ik er eerst uierzalf op gedaan en toen ie binnen kwam gewassen met betadine en daarna weer uierzalf erop. Vandaag zelfde verhaal en lekker die knie koelen. Is dit goed???? of heeft er iemand nog andere tips!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:27

balen zeg dat ie onderuit is gegaan!
schaafwonden speol ik altijd af met koud water(slang er vlak boven houden zodat de straal niet op de wond is maar en vlak boven) en da smeer k er wat calendulan zalf op

destiny was zaterdag bij de hoefsmid zo vervelend dat ze een enorme rotxschop kreeg(en terecht want ze stond geen sec stil) maargoed ze sprong ergens tegenaan en ging ook onderuit en had haar beide achterbenen onder de schaafwonden zitten, baalde k ook an want ze staat nu steeds op rust linksachter, en ben altijd bang dat ze ivm vergroeingen in t spronggewricht iets beschadigd als ze er op valt, dat er da lsse stukjes zitten die irriteren ofow aardoor ze erger kreupel wordtt erwijl ze net met tildren is behandeld en weer wat beter ging lopen

maar ik zou ze benen gewoon met koud water afspoelen en op de wondjes iets van zalf(calendulan/uierzalf etc allemaal goed)

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:37

Waarom zou je met koud water afspoelen? Dat werkt alleen maar tegen de pijn, maar het doet weiniog positiefs voor het herstel proces.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 09:39

Omdat ie een dikke knie heeft en schaafplekken die behoorlijk pijnlijk zijn.Wat moet ik volgens jou dan doen tegen het herstelproces??????

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:41

Koud water zorgt ervoor dat de doorbloeding beter wordt, waardoor het vocht, zwelling, beter afgevoerd word. Dus het helpt wel degelijk voor het herstel proces.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:43

Blossomm schreef:
Waarom zou je met koud water afspoelen? Dat werkt alleen maar tegen de pijn, maar het doet weiniog positiefs voor het herstel proces.


dat is wat de DA me altijd heeft verteld, en die zal het wel weten Knipoog
en koud water verbeterd de doorbloeding, zie ook de reactie van kimmie1

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:43

Zelf doe ik calenduazalf op schaafplekken, dus waarom niet bij je paard!
Lekker zacht en genezend. Dikke knie( zonder schaafplek) daar doe ik thuis een nat, zoutwaterverband op(osmose) niet prettig maar helpt wel.

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:47

hm.....koud water verbeterd de doorbloeding? Maar koud water zorgt er juist voor dat bloedvaten smaller worden en dat weefsel minder filtreerbaar is.
Warm water opent vaten en weefsel en zet juist de doorbloeding aan.

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:50

klopt, maar zodra het koude water ophoud gaan de vaten vol open, en dit zorgt dus inderdaad voor betere doorbloeding.

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:50

aha, ik heb hem

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:53

In het bit staat een erg interesant artikel over de Equine Spa. Het komt in het kort hier op neer.

Het is een bubbelbad, waar de paarden in staan tot kniehoogte met water van 2 graden celcius (!) Het water bevat zout (helpt wonden herstellen), chloor (desinfecterend) en zuurstof (vesterkt het effect van de zouten)
Het bad heeft veeel meer effect dan de tuinslang, doordat de benen van het paard nu helemaal afgekoeld worden (door en door tot 8 graden) hierdoor trekken de vaten in het been maximaal samen, in de uren erna gaan de vaten helemaal open en wordt het teveel aan vocht en afvalstoffen afgevoerd.

Grappig, dit gaat over het nieuwe spa bad, zelfde effect, alleen nog koeler dus nog beter effect zeg maar.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 09:53

[MD] Artikel BIT >> Equine Spa

Ik had heel toevallig net dit topic gemaakt. Hier staat idd ook beschreven dat koud water idd de vaten samentrekt en daarna de vaten weer volledig open gaan.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 09:53

kimmie1 schreef:
In het bit staat een erg interesant artikel over de Equine Spa. Het komt in het kort hier op neer.

Het is een bubbelbad, waar de paarden in staan tot kniehoogte met water van 2 graden celcius (!) Het water bevat zout (helpt wonden herstellen), chloor (desinfecterend) en zuurstof (vesterkt het effect van de zouten)
Het bad heeft veeel meer effect dan de tuinslang, doordat de benen van het paard nu helemaal afgekoeld worden (door en door tot 8 graden) hierdoor trekken de vaten in het been maximaal samen, in de uren erna gaan de vaten helemaal open en wordt het teveel aan vocht en afvalstoffen afgevoerd.

Grappig, dit gaat over het nieuwe spa bad, zelfde effect, alleen nog koeler dus nog beter effect zeg maar.


Haha, jij bent snel! Had m dr net neergezet!

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:54

Hihi snel, sneller snelsttttttt hahaha

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:01

Dat klinkt wel erg logisch eigenlijk ja. Maar jemig, wat een geld...

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:02

Ja das heel jammer dat het zo veel kost, mijn paard heeft een peesblessure/geirriteerde aanhechting, had me wel perfect geleken maar dit is niet op te brengen voor mij.

Dusi

Berichten: 750
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Ravenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:04

Met warm water gaan de aders zeker openen, en dus zal een bloeding harder gaan bloeden. Koud water vernauwd de bloedvaten zeker, maar daardoor gaat het bloed ook sneller lopen. Denk maar aan een kleine sloot waarin water stroomt. Diezelfde hoeveelheid water strommt een stuk langzamer in een brede sloot.

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:04

is er maar 1 plaats in nederland waar ze dat doen?

promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:05

wat rot voor je zeg....
hoop voor je dat het snel beter word!!!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 11:14

Blossomm schreef:
is er maar 1 plaats in nederland waar ze dat doen?


Nog wel, deze vrouw is de 1e die dit ding over heeft laten komen uit engeland! Denk dat er bij succes heel snel meer zullen komen hier. In engeland en ierland is het al jaren een succes!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 11:15

Net ff gereden en hij loopt goed!! In de bochten iets stijf, maar op het rechte loopt ie nu goed en maakt ie zijn pas mooi af! Knie is wel dik, maar net ff goed gekoeld en calendula erop!