Met paard en wagen de plomp in!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Met paard en wagen de plomp in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 23:50

Naja niet zo een succes dus. Ik ging vandaag met een vriend van mij mee. Hij en zijn vriendin beleren paarden voor de kar, maar zijn vriendin moest werken vandaag dus die kon niet mee, dus ik was even meegeweest op te helpen met optuigen enzo. Vandaag zouden we naar buiten toe en zouden de eigenaars (die dus echt nog niet kunnen mennen) het eerste stuk en die vriend van mij zou de heenweg doen, omdat ze dan vaak wat heet is. Nou, ze liep de eerste 100 meter echt perfect, mooi rustig, dus de leidsels overgeven aan de mevrouw. Het paard had het door en begon meteen de kloten. (mevrouw is erg onzeker dacht ik zo) naja en veel te dicht langs de sloot en we hadden het al een paar keer gezegd.
En opeens dacht het paardje: Verrek maar! Ik wil naar huis, dus die zal een rechtsomkeert maken en toen ineens was daar die sloot. Mevrouw kon het rechterleidsel niet loslaten en die vriend van mij kon dus dat paard niet de andere kant op sturen! Dus nou ja het paard had weinig keus en is de sloot in gesprongen. Ik snel van de wagen gesprongen (ik was nog droog Tong uitsteken) De man van de vrouw snel van de wagen af, en mevrouw en die vriend van mij die lagen ook in de plomp. Nou hij (die vriend dus weer Tong uitsteken) snel het paard losmaken, niemand had natuurlijk een mes om iets door te snijden. paardje was gelukkig erg rustig! Naja alles los, alleen één streng wou niet los, dus wij proberen die streng los te krijgen (ze was al half uit de sloot gelopen dus stond veel spanning op) uiteindelijk toch gelukt. Paardje weer helemaal op de wal. Best ook wel een steile helling van twee meter ofzo. Paardje was nog steeds wel rustig geloof ik. Echt zo snel ging het allemaal! Niemand is echt gewond (ik heb een bult op mijn been, ben ergens blijven hangen ofzo) en het paard heeft gelukkig alleen een paar schrammetjes. En ik was gewoon echt helemaal rustig, geen paniek enzo Lachen Maar t was wel even schrikken! Naja de kar dus wel helemaal aan gort, maar beter de kar dan het paard! Want de kar lag eerst op haar achterbenen! Ze zal morgen wel best stijf zijn maar gelukkig is het allemaal goed afgelopen!!!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 00:16

dat is schrikken , gelukkig is iedereen incl paardje er zonder al te veel kleerscheuren vanaf gekomen!

tja je weet t nooit met die beestjes
ik heb het ook niet zo op sloten en heb een tijdje geleden ook met pony en wagen in de sloot gelegen

pony hoorde iets rechts achter/naast haar en liep zo zijwaarts links de sloot in , niks en niemand kon der tegen houden

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 00:26

Naja deze mensen hebben geen overwicht op hun paarden, laten ze over hun heen lopen. Naja en dat werkt dan niet, dus als het paardje 'vroeger' (voordat ze voor de kar stond) naar huis wou, dan mocht het paardje naar huis, en dat is dus op dat stuk waar wij de sloot in gekloot zijn... 200 meter van huis Verward Naja dan is het ook wel een beetje eigen schuld maar goed.. Het had ook heel anders af kunnen lopen. Maar twas wel vaag Tong uitsteken

Wij reden zo richting sloot en die man sprong er dus vanaf en ik zat daar zo... Euhm... Huh??... Oooowjha, ik moet eraf springen!!! Whahaha, echt dom gewoon, achteraf hebben we ook wel gelachen, mevrouw bleef eerst in de plomp zitten echt zo te kijken van noujah, mijn man en dat meisje en die jongen die houden zich wel met het paard en de kar bezig en ik blijf wel even hier zitten, echt dom Tong uitsteken

Die vriend van mij had nog wel het linkerleidsel te pakken gekregen maar die vrouw bleef rechts vasthouden en jah, dan haal je niet zoveel uit Verward

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 07:47

Gemma schreef:
Naja deze mensen hebben geen overwicht op hun paarden, laten ze over hun heen lopen. Naja en dat werkt dan niet, dus als het paardje 'vroeger' (voordat ze voor de kar stond) naar huis wou, dan mocht het paardje naar huis, en dat is dus op dat stuk waar wij de sloot in gekloot zijn... 200 meter van huis :? Naja dan is het ook wel een beetje eigen schuld maar goed.. Het had ook heel anders af kunnen lopen. Maar twas wel vaag Tong uitsteken

Wij reden zo richting sloot en die man sprong er dus vanaf en ik zat daar zo... Euhm... Huh??... Oooowjha, ik moet eraf springen!!! Whahaha, echt dom gewoon, achteraf hebben we ook wel gelachen, mevrouw bleef eerst in de plomp zitten echt zo te kijken van noujah, mijn man en dat meisje en die jongen die houden zich wel met het paard en de kar bezig en ik blijf wel even hier zitten, echt dom Tong uitsteken

Die vriend van mij had nog wel het linkerleidsel te pakken gekregen maar die vrouw bleef rechts vasthouden en jah, dan haal je niet zoveel uit Verward

tja dat is ook niet echt ,.. uhm ... tja hoe zeg ik dat ...

denk dat ze nog niet besefte dat ze uberhaubt in de sloot lag
ze zal ook wel ff geschrokken zijn / black out gehad hebben

de een handelt in een nood situatie terwijl een ander als verlamd aan de kant staat , en dat weet je pas als je in een situatie gezeten hebt

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 08:02

overigens lekker slim om als je paarden beleert voor de kar geen mes bij je te hebben, dat is het eerste wat je leert op een simpele mencursus.......

zowel de koetsier als de groom hebben altijd een mes bij zich

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 10:53

Normaal dus wel, deze keer had die vriend van mij toevallig niks meer. Naja die mensen daar hoefde je niet op te rekenen want die zijn nogal euhm.... simpel als het om paarden gaat...

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 11:00

Maar ik snap het niet helemaal; die vriend van jou beleert dus paarden voor de kar. Behoort dus een proffesional te zijn. Neemt mensen die dus blijkbaar nog geen mensbewijs hebben, mee op de kar, geeft ze na 100 meter met sloten langs de kant de leidsels. Wil in de paniek situatie de leidsels overnemen ( wat dus nooit mag!!) En heeft tot overmaat van ramp ook nog eens geen mes op zak! Jeetje wat hebben jullie veel geluk gehad! Dit is dus echt onverantwoord en levensgevaarlijk. Wat nou als het paard onder water onder kar was gekomen. Dan was hij dus nu dood geweest want een mes was er niet!

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 12:41

irish_lady schreef:
Maar ik snap het niet helemaal; die vriend van jou beleert dus paarden voor de kar. Behoort dus een proffesional te zijn. Neemt mensen die dus blijkbaar nog geen mensbewijs hebben, mee op de kar, geeft ze na 100 meter met sloten langs de kant de leidsels. Wil in de paniek situatie de leidsels overnemen ( wat dus nooit mag!!) En heeft tot overmaat van ramp ook nog eens geen mes op zak! Jeetje wat hebben jullie veel geluk gehad! Dit is dus echt onverantwoord en levensgevaarlijk. Wat nou als het paard onder water onder kar was gekomen. Dan was hij dus nu dood geweest want een mes was er niet!


Deze vrouw zegt op de praktijkschool lessen gehad te hebben. Nou jah misschien is dat wel zo maar ze heeft er dus absoluut geen gevoel voor. Ze nemen nu menlessen enzo maar goed, ze willen het zelf en het is hun eigen paard. Die vriend van mij die had eerst de leidsels maar het paardje was zooo rustig dus overgegeven. Was ook al vaker weggeweest met de mensen en toen ging het ook hartstikke goed, en dat was op smalle weggetjes, dit in een brede berm. Wil er overigens wel even bij zeggen dat toen hij de leidsels nog had, dat we toen minimaal 6 meter bij de sloot vandaan waren. Vrouw begint te klooien met de leidsels en paard begint te slingeren. Steeds dichter bij de sloot. Als hij niet geprobeerd had de leidsels over te pakken dan had het paard heel anders voor de sloot gestaan en dan was de kar er wel bovenop gekloot. Ik weet dat het niet mag maar in dit geval was het echt wel nodig.