Maddox zit onder de bobbels

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Maddox zit onder de bobbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-02 23:23

Ik heb Maddox nu 2 weken. In de eerste week is hij overgegaan van zaagsel naar stro. Afgelopen zondag heb ik hem gewassen met Kerato shampoo en meteen een nieuwe tussendeken opgedaan.

De dag daarna zat hij aan de linkerkant van zijn lichaam onder de bobbels, ter grootte van guldens en kwartjes. Die bobbels waren maandag nog niet gevoelig (heb er namelijk best hard op gedrukt).

Vandaag zou Brigitte Maddox voor me doen omdat ik meteen uit mijn werk naar Cirque du Soleil ging.

De bobbels zaten nu ook rechts op zijn buik en waren nu wel gevoelig. Eerst de staleigenaar er nog naar gekeken en toen de veearts gebeld. Ze dachten dat t misschien ringworm was.

De veearts verzekerde ons dat het geen ringworm is, maar waarschijnlijk een heftige allergische reactie op insectenbeten. Alle bobbels hebben nu een korstje en de veearts heeft er een paar kaal geschoren en toen bleek dat er pus in de bobbels zat.

Ik vind het zo zielig voor Maddox. Ik merkte gisteren wel aan hem dat hij een beetje lusteloos was, maar ik dacht dat het misschien door de warmte kwam. De bobbels wijtte ik eigenlijk aan de nieuwe deken of aan het wassen. Het was zó toevallig!

Misschien heeft het wel te maken met het stro, hij heeft namelijk altijd op zaagsel gestaan. Bestaan er stro vlooien ofzo? En dat die hem na zijn wasbeurt lekkerder vonden dan daarvoor (want hij staat al sinds donderdag volledig op stro en daarvoor stond hij op een mengsel).

Ik ga morgen om 8 uur 's ochtends meteen even bij hem kijken.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 09:03

Mijn vorige paard kreeg van die bobbels als hij in de buurt stond van met corbolineumt (schrijf je het zo?) hout. Een allergische reactie daarop dus, misschien is het zoiets?

Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 10:26

Ahh wat zielig!! Scheve mond geen um maar een dikke knuf Lovers Lovers Lovers Lovers Lovers Lovers Lovers Lovers Lovers Lovers

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 11:54

Als het allergiebulten zijn van insectenbeten dan zijn ze niet gevoelig en komt er geen pus uit. Ik heb helaas een pony die vol met deze bulten zit als ze gestoken wordt.

Lijkt mij eerder een allergie voor stro of het voer wat hij krijgt (duurt ook altijd even voor dat doorkomt).
Vraag aan de vorige eigenaar even welk voer hij kreeg en vergelijk de verhoudingen van eiwit enzo.
Dit geleidelijk aan ombouwen tot het voer wat er op jullie stal gevoerd wordt.

Probeer ander eens een weekje of wat op zaagsel, kijken of die bulten dan wegtrekken, of vraag aan de vorige eigenaar waarom hij op zaagsel stond.

Succes en beterschap!
Viv

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 14:54

Vreemd zeg dat er pus inzit, het zijn dus allemaal kleine abcessen? Insektenbeten lijkt mij niet waarschijnlijk, ik zou ook meer denken richting allergie, want een allergie gaat samen met een ontstekingsreactie. Kan je hem anders niet even weer op zaagsel zetten en kijken hoe het dan gaat?
Wel vervelend zeg!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 18:29

Hij is allergisch voor de insectenbeten volgens de veearts. De bobbels zijn dus niet van de insectenbeet zelf, maar de allergische reactie zorgt voor een ontsteking.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 18:39

Ik ken het probleem, Jurga heeft er ook last van! Heel erg sneu gezicht is het, ze heeft een keertje met een hele dikke kop gestaan en ik kon niks doen, zo wanhopig voel je je dan!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 18:46

is ie geschoren?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 19:24

Een of andere spray op z'n huid? (anti-insect, Equi star)
Nieuw poetsmiddel voor het tuig? (vooral conserveringsmiddelen doen het 'goed')
Klimop? Brandnetel?

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 20:32

Navy zit ook onder de bulten, krijg er ook op wedstrijd reactie's op, maar bij Neef zijn t eiwitbulten. Helemaal niet pijnlijk en ik neem aan ook zonder pus *LOL* Ze zijn er het ene moment heel erg en de dag erna zijn ze weg.. Is natuurlijk heel wat anders, maar goed Haha!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 22:31

hij is geschoren, in november voor t laatst.

Ik heb hem dus de de dag ervoor gewassen met Kerato maar volgens de veearts waren het echt insectenbeten die een allergische reactie en dus ontsteking hebben veroorzaakt.

Ik twijfel nog wel een beetje want óf ik kies er nu voor om m levenslang onder zo'n Buzz off deken te zetten of ik wacht nog even en kijk of t goed gaat. Met het risico dat hij straks weer onder zit.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 22:35

Ik heb hetzelfde probleem als jij manon! Jur moet zometeen met haar veulen veel de wei in, maar het is best sneu... Maar om haar helemaal onder zo'n deken te zetten, doe ik ook liever niet. Ik kijk het eerst maar even aan. Frusty

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 08:01

hon is in december geschoren.
Pas eind januari, begin februari kreeg ze bulten, zoals jij beschrijft. Waarschijnlijk omdat ze net geraakt was door het scheermachine.
DA ook erbij geweest, en ik mocht er niks aan doen, ging vanzelf over

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 15:46

Manon 2 schreef:
Hij is allergisch voor de insectenbeten volgens de veearts. De bobbels zijn dus niet van de insectenbeet zelf, maar de allergische reactie zorgt voor een ontsteking.


Blijf erbij dat dat het niet is omdat ik dit met mijn pony dus de hele zomer heb (dus na de beet de allergische reactie). Daar hangt bij elke aanval (over hele lijf bulten van dubbeltje tot rijksdaaldergrootte) een prijskaartje aan van rond de 200 gulden. Dan gaat er een spuit in en binnen een dag is het dan weer over.
Deze bulten jeuken soms maar er komt zeker geen pus uit oid.
Na de spuit zijn ze na een dag weer weggetrokken. Zonder spuit duurt het een dag of 3.
Vorig jaar was ze heel erg op dr hoofd gestoken en toen zette haar hele hoofd op (in 10 minuten tijd), neusgaten zo dicht dat ze bijna geen lucht meer kreeg. Dat was wel even paniek, de veearts dacht dat het niet zo erg was en schrok zich rot toen hij kwam.
We moesten het hoofd koel houden met natte sponzen en toen ze die anti-allergiespuit had gehad trok het gelukkig wel zo snel weg dat ik na een paar uur enigszins gerust naar huis kon.

Ze heeft van de winter wel de bulten gehad die jij beschrijft, dus zelfde grootte maar idd met korst en pus en die kwamen door ander voer of gras laten eten, daar zijn we nu nog niet uit. beide was in dezelfde week.
Ik heb er groene leem opgesmeerd en na 2 dagen waren de opengebroken en "leeg".
Daar heb ik de veearts dus niet bij laten komen want het waren niet zo bizar veel bulten.

Denk toch echt dat het dus door het voer oid komt, of het stro.

Viv

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 16:14

Mijn paard heeft exact dezelfde bulten, ook een allergische reactie. HEb altijd gedacht dat het aan de eiwitten in het gras lag omdat hij ze altijd in het voorjaar krijgt. MAar hij heeft nog geen gras naar binnen gekregen en de bulten zijn er alweer. die zal hij ook wel hele zomer weer houden. Dan zullen het toch wel insectenbeten zijn. Alleen kreeg hij ze vorige week al en pas van het weekend haalde ik het dek er af. Rara. Maar ze zitten op dezelfde plaats.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 18:51

Het is heel goed mogelijk dat er vlooien oid in het stro zit.
Een kennis van mij heeft een hondenkennel en paarden en volgens haar zitten haar honden onder de vlooien als ze weer eens in het stro hebben liggen rollen....

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 22:48

Marja schreef:
Mijn vorige paard kreeg van die bobbels als hij in de buurt stond van met corbolineumt (schrijf je het zo?) hout. Een allergische reactie daarop dus, misschien is het zoiets?

Carboleum hout toch?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 23:12

mijn paard staat het hele jaar door in dezelfde stal. Alleen in het voorjaar zomer, krijgt hij die bulten. En het ligt niet aan de eiwitten, die heeft hij nog niet naar binnen gehad. Dan moet het inderdaad aan de insecten liggen. Maar die allergie manifesteert zich altijd alleen aan zijn rechterzijde, aan de achter/zijkant van zijn buik.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-02 08:32

Desiree,

Dat vond ik dus juist zo apart, bij Maddox zit ook alles aan 1 kant!

Nou ja, ik bel vandaag de veearts gewoon op dat het minder is geworden en ik zal hem vragen of ik de gok kan nemen of dat ik hem meteen onder een goede vliegendeken moet zetten.

Anders probeer ik het nog even uit, lijkt me voor Maddox ook niet prettig om dag en nacht met een vliegendeken om te staan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 08:59

Ik kan mijn paard niet met vliegendeken in de wei zetten, die scheurt hij aan gort. Dat is voor mij dus geen optie. Het kan ook geen voedingsallergie zijn, hij krijgt het zelfde als altijd. Dan blijven alleen nog die insecten over. Nu gaat het weer kouder worden, dus je zou dan minder insecten verwachten niet waar? Nou eens kijken wat die bobbels dan doen. MAar die van Iones zijn exact hetzelfde als die van Maddox zoals je het omschrijft. Ze beginnnen best groot, dan krimpen ze en krijgen ze korstjes.