Update Son: VA staat voor raadsel (ik ook)!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Update Son: VA staat voor raadsel (ik ook)!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 14:05

Zoals beloofd de update over Son's gezondheid! De VA kwam vanochtend al lekker op tijd en het viel hem meteen op dat Son veel helderder en alerter was als eind juli. Dat was alvast positief, verder heeft hij zeer uitgebreid haar longen beluisterd en... deze zijn schoon, niets meer te horen Lachen Lachen ! Waarschijnlijk is het dus toch een allergische reactie op het hooi geweest, waardoor ze ineens zo benauwd werd en stond te knijpen met haar buik. Dit positieve nieuws heeft slechts een min-puntje:
Ze heeft dankzij die reactie hoogstwaarschijnlijk longschade Boos! , in zoverre dat bij warm en benauwd weer haar ademhaling versnelt.

Gelukkig gaan we verhuizen en vind mijn man dat we Son op haar nieuwe plek (met schaduw van de bomen) een kans moeten geven, om te zien of ze daar misschien minder last heeft van de warmte. Tot zover redelijk goed nieuws dus...

De VA heeft ook bloed getapt om te controleren of de bloedarmoede weg was. Na een paar uur belde hij op, totaal verbijsterd Ach gut , de bloedarmoede was niet verbeterd... erger nog het is nu erger als ruim een maand geleden .
Toen miste ze zo'n 25% van haar bloed, nu is dat 30%!!!! Ze heeft geen infectie, ontsteking, wormen of aanwijzingen voor een tumor in haar bloed, met andere woorden; hij staat voor een raadsel... net als ik.

We blijven voorlopig nog maar even stappen met Son, tenzij ze zelf wil draven. Op advies van de VA laten we haar even zelf het tempo bepalen, terwijl een rantsoenberekening gaan doen om eventuele voedingstof-tekorten te vinden. Ook gaat hij terug de boeken in en overleg plegen. Dit had hij nog nooit meegemaakt...

Ik hou jullie op de hoogte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 16:13

Wat raar joh!
Heel veel sterkte voor jou en je paardje, ben wel benieuwd wat het nou is...

rakkertje

Berichten: 271
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: ergens in een hutje op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 16:20

raar. vind het vreemd. nou maar hopen dat hij een oplossing vind. ben ook benieuwt wat er dan is.

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 16:49

Wat raar zeg! Ik hoop dat hij een oplossing vind en dat Son gauw weer beter wordt.

Sandy_

Berichten: 634
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 17:45

Zoals iedereen al zegt erg raar. Ik zou toch wel graag willen weten wat m'n paardje zou hebben. Ik hoop dat de VA snel tot een conclusie komt, want al die spanning is ook niks. Iig veel sterkte en hopen dat het snel verbeterd!!

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:12

Ik hoop dat de VA snel iets vind om het probleem te verhelpen.... typisch dat Son er nu wel beter uit ziet Verward

Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 19:35

Voor degenen die het willen weten: Son's bloedwaarden zijn niet normaal (= niet zoals bij gemiddelde paarden), maar het hoort wel bij haar. Achteraf valt het dus reuze mee met de bloedarmoede, helaas kan ik dat niet zeggen van haar longen...

Het gaat steeds slechter met haar ademhaling, draven kan ze bijna niet meer, ze gaat zelfs in verzet en staakt zelfs (deed ze voorheen nooit). Omdat Son's leven nu lijden dreigt te gaan worden, toch maar weer de VA laten komen. Na een goed gesprek, hebben we het volgende besloten:
Son kan nog prima paard wezen (= grazen en niet hoeven werken) en misschien zelfs met slecht weer (zolang het maar koud en bewolkt is) nog wat stappen onder zadel. Ze mag dus nu gaan genieten van het luie paardenleven en zo snel als ze nu achteruit gaat, zal ze het voorjaar misschien niet eens halen. Op het moment dat ze zieker of slechter wordt, mag ik bellen en komt hij om haar te laten inslapen.

Moeilijk om te beslissen, doet pijn. Ik heb er ook veel verdriet van, maar ik wil niet dat Son lijdt omdat ik deze beslissing niet kan nemen... Het doet ook zo zeer om te zien dat ze wel wil werken, maar het niet meer kan. Eigenlijk werd iedere dag een kwelling om haar zo te zien, maar zonder haar kan ik ook niet. Son heeft een mooi leven gehad en heeft dus beter verdiend als een einde vol pijn, angst en strijd.
Daarom ben ik, juist omdat ik van haar hou, nu in staat om te zeggen: "Als je het te zwaar krijgt, laat ik je gaan. Ondanks dat ik je niet kan missen, je mag niet lijden omdat ik deze verantwoording naast me neerleg".
Ik ga nu maar genieten van haar en de laatste maanden die nog hebben samen.

Voor mijn gevoel zeggen de volgende regels uit With or Without You van U2 alles over hoe ik me voel en dan vooral de strijd die ik vanbinnen heb...
Through the storm you reach the shore,
you gave it all, but I want more
I can't live
with or without you

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 19:44

Nou, dat is geen goed nieuws, maar meer dan je best kun je niet doen. Veel sterkte de komende tijd voor jullie allebei!

xSuusx
Berichten: 1299
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 19:59

Genieten echt genieten wat jullie nu nog hebben!

hoe oud i s ze als ik mag vragen?
Nee een paard hoef niet te lijden erg dapper;)
sterkte de komende tijd

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:00

jeetje,krijg je gewoon kippenvel van van jouw verhaal.
heel veel sterkte...


toch zou ik het niet bij deze dierenarts houden,als het mijn paard zou zijn zou ik naar een goede kliniek gaan en daar een tweede menign vragen.
en een goed algemeen onderzoek.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:37

Als de longen dusdanig beschadigd zijn dat er geen herstel meer mogelijk is, dan lijkt het me prettiger voor het dier dat ie geen belastende onderzoeken meer hoeft te ondergaan. De eigenaar en de DA kunnen dat denk ik het beste bepalen.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 23:25

tja dat is ieders eigen mening,ik zou tot het uiterste voor mijn paard gaan.

en zeker weten een tweede mening willen.

LadySmile

Berichten: 111
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 07:25

Heel veel sterkte Jossie, en ik hoop dat jullie nog een paar mooie maandjes zonder al te veel zorgen met elkaar mogen hebben !!
En als het moment dan aangebroken is hoop ik dat jullie er allebei vrede mee kunnen hebben...succes !!

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 08:45

Heel veel sterkte!
Geniet van die laatste tijd, maak er een paar mooie maandjes van Knipoog
Succes!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:17

Sterkte. Je hebt duidelijk het beste met je paardje voor, dat vind ik super.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:41

Heel veel sterkte de komende maanden...Probeer mooie herinneringen voor later te maken.

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 13:21

Mijn god, wat een verhaal, krijg er helemaal kippevel van!
Héél veel sterkte gewenst!

Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 13:51

Dank voor de lieve reacties!
Suus14, Son is pas 10,5 jaar oud, veel te jong om er zo aan toe te zijn.
Beautyfull_mickey, natuurlijk heb ik ook aan een second opinion gedacht en er hebben 2 verschillende VA (en een VA in opleiding) naar haar gekeken. Haar long-conditie gaat zo snel achteruit dat het geen zin heeft om allerlei onderzoeken te doen. Bovendien heeft ze al genoeg gepruts aan haar lijf moeten ondergaan. Er is GEEN kans op herstel of verbetering, geen medicijnen en geen donor-longen, dus het is klaar. Ik gun Son het beste en dat is een mooi leven (heeft ze gehad) en uiteindelijk een mooie dood (helaas moet ik het moment gaan bepalen)... Dat is wel het minste wat ik voor haar kan doen, toch?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:21

Jossie schreef:
Beautyfull_mickey, natuurlijk heb ik ook aan een second opinion gedacht en er hebben 2 verschillende VA (en een VA in opleiding) naar haar gekeken. Haar long-conditie gaat zo snel achteruit dat het geen zin heeft om allerlei onderzoeken te doen. Bovendien heeft ze al genoeg gepruts aan haar lijf moeten ondergaan. Er is GEEN kans op herstel of verbetering, geen medicijnen en geen donor-longen, dus het is klaar. Ik gun Son het beste en dat is een mooi leven (heeft ze gehad) en uiteindelijk een mooie dood (helaas moet ik het moment gaan bepalen)... Dat is wel het minste wat ik voor haar kan doen, toch?



oke nee dat maakt het wat duidelijker Lachen
en zoals ik lees heb je inderdaad al second opinion laten doen,dat is dus wat ik bedoelde wat ik ook zeker zou laten doen.

en nee dan zou ik er verder geen onderzoeken meer mee doen.

wens je echt heel veel sterkte met je paard,en maak er nog een mooie tijd van samen zolang dat kan Ach gut