Verslag ruiterbewijs

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Verslag ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-02 08:57

Zoals sommigen van jullie wel weten, moest ik de 30e op voor mijn ruiterbewijs. Om 8 uur paard op de trailer en op naar Tilburg. Daar aangekomen dacht de directie van de manege dat wij op manegepaarden af zouden rijden, maar dat konden we nog net tegenspreken:Maar mevrouw, wij hebben zelf onze paarden meegenomen....? Nou, oké dan maar.

Theorie was een eitje, ik had 1 foutje (hoorden we pas op het eind van de dag) en rijden viel erg mee. met springen weigerde Imker maar sprong toen toch nog maar wel en ik hing wel zo raar aan hem (voor het zadel) dat ik er maar af gegleden ben... Was niet erg, dus ikke doorrijden, verder was Imker erg lief...

Om 4 uur kregen we eindelijk de uitslag, (wat was die examinatrice trouwens een ongelofelijke duts...)Hoera, geslaagd.Over 3 maanden krijgen we ons bewijs thuisgestuurd. Verward Waarom duurt dat zo lang?
Van de 18 examenkandidaten waren er 8!! gezakt.. 5 op rijden en 3 op theorie!

Thuis aangekomen wilde ik de trailer afkoppelen en kwam toen op een nogal onzachtzinnige manier tussen de kop van de koppeling van de trailer en mijn stalen hek. Nu is mijn duim zwaar gekneusd en da's niet fijn....

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 09:16

wat goed!
gefeliciteerd
ik moet in mei
vertel eens, wat moest je allemaal doen met het rijden?
en hoe waren de vragen een beetje?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-02 09:27

Met het rijden:
*Op- en afstappen
*Voetje laten geven
*stap, draf en galop
*draven zonder beugels
*van de groep wegrijden, daarna galop links- en rechtsom, halthouden aanstappen en naar de groep terug
*sprongetje
*door een nauwe doorgang rijden(tussen een oxer door, of hoe zeg je dat?)
*buitenrijden

Theorie:
*domme vragen beantwoorden:
-wat zijn lagen bij een paard
-hoe steek je een schelpenpad over (in stap,draf of galop?)
- en meer van dat soort onzin....

Het viel op zich wel heel makkelijk,maar dat is persoonlijk. Er waren er niet voor niets 8 gezakt. Als je een braaf paard hebt, is het goed te doen, je moet alleen je theorieboek goed doorgenomen hebben.

Succes!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 09:42

we hebben theorie lessen Haha!
dus de theorie moet denk ik wel lukken
ik ga met Joy, ze is erg braaf

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 10:01

nogmaals gefeliciteerd! *LOL*

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 11:38

Wow, goed man!

Ik moet zondag. Ik weet niet of het rijden lukt, want ik ben laatst tijdens een bokt-rit hard van een knollie gevallen, en nogal naweeen Haha! van de pijn.
Het ligt er allemaal nog een beetje aanof ik mee ga doen of niet. Ik ga sowiezo de theorie doen. Zijn er ook veel vragen met betrekking tot die beenstanden enzo? En de ziektes?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-02 11:47

Nee, over beenstanden heb ik geen vragen gehad, en ook alleen iets over cornage, volgens mij waren er 7 of 8 examens (ieder kreeg een andere) en bij elk examen werd ongeveer 1 vraag gesteld over een ziekte.
het gaat meer over logica-vragen, zoals : wat doe je als je paard door jonge aanplant rent? enzo...

germie

Berichten: 25993
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

haha, ik heb 2 van de acht officiele examens achterover gedr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 16:31

via via heb ik 2 va nde 8 verschillende examens achterover gedrukt, ik zal eens kijken of ik ze kan scannen en plaatsen. Anders mail me maar
Verder heb ik ongeveer 100 vragen.
Ik heb 2 jaar geleden examen gedaan, en geef theorieles.
Het boek moet je echt kennen, dus op signaalwoorden letten, zoals ten eerste, ten tweede, overigens enz. Er staan wel veel fouten in het boek, zoals dat je in de verlichte zit je voet verder in de beugel hebt (doe je nooit, is dus fout).
Het is moeilijk om vanaf de pc precies te vertellen wat belangrijk is, maar ik weet precies welke tekst je moet leren en welke niet. Praktisch alles kan gevraagd worden, zoals welke stelling hoort niet bij de 10 gulden regels van het buitenrijden??
10 gulden regels vind je niet in het boek, alleen tips om veilig buite nte rijden, maar dat is hetzelfde. Zo zijn er meer van dat soort geintjes. Ongeveer de helft zakte toen ik examen deed, dus ... Maar echt moeilijk is het niet.
Rijden is een eitje, zelfs als je met paarrd en al valt slaag je nog.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-02 16:38

Bij mij stonden toch echt de gulden regels achterin het theorieboek....

germie

Berichten: 25993
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 14:23

Imker, maar niet als gulden regels, maar als tips ofzo.
Ik weet zeker dat in mijn boek het woord gulden regels niet voorkomt *LOL*

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 14:32

Volgens mij bedoelen ze daar hetzelfde mee. Knipoog

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 15:11

Dat bedoelt Germie nou precies Knipoog

Ik heb eigenlijk wel belang bij die theorievragen. Kan ik die ook ergens downloaden?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 15:25

Nee, heb ik ook toentertijd geprobeerd. Maar als je me even je gegevens PB-t, dan stuur ik het vragenboekje wel op....