Peesbeschermers voor achter

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Peesbeschermers voor achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-02 20:43

Aangezien iedereen denkt dat ik gek ben omdat ze bij de foto's van Maddox achter ook peesbeschermers zien..... *LOL*

Eskadron verkoopt ook peesbeschermers voor de achterbenen. Ze zijn 3 ipv 2 klittebandjes hoog en beschermen dus de pees net als de voor beschermers. Ik heb ze gekocht toen de pony van een vriendin van mij tijdens het inrijden de gewoonte had om in Bolivia's kont te lopen. Ik vond dat een beetje risicovol. En nu ben ik er aan gewend en vind ik het wel zo safe!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 20:55

Maar wat is nou de functie van die dingen als je alleen rijdt, dus zonder pony op je kont? (ik zou er trouwens echt niet blij mee zijn als de kont van mijn paard als rem gebruikt wordt!!!)

De voorkant van het been wordt amper beschermd en die lijkt me juist kwetsbaarder als 'ie keer een vreemde move maakt en tegen z'n eigen voorbenen aanknalt.

Ik doe zelden iets om de achterbenen, alleen strijklapjes met longeren. Ze strijkt niet (loopt eerder wijdbeens Haha! ) en zo'n spectaculair achterbeen dat ze haar eigen voorbenen inhaalt heeft ze ook niet.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 21:59

Ik had het idd ook gezien bij ons zie je ze ook veel.

Hou er alleen rekening mee dat je daar nietmee mag starten met springen. Het paard treks namelijk extra zijn benen in boven de sprong en niet uit zichtzelf.

Paarden los zullen dit soort dingen vaak zelf onderling wel oplossen. Helemaal 100% beschermd krijg je hem toch niet. Wees verstandig en blijft dan in de buurt zodat je altijd kan ingrijpen. Risico met klappen zit er altijd in vooral als ze de hele dag op stal staan en dan opeens in een bak worden gezet. Ik ben ook niet zo'n voorstander van dit losgooien als je paard verder de hele dag op stal staat. Ze gebruiken vaak hun energie verkeerd en leven dat uit op een ander met alle gevolgen van dien. Het welzijn van je paard komt altijd op de eerste plaats *LOL* .

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 22:03

Je ziet het inderdaad veel bij het mennen. Maar of het zo ook nut heeft? Ik denk van niet. Je kan een paard ook over-beschermen, dat is ook niet goed.
Het lijkt me ook niet fijn als de kont van mijn paard als rem zou worden gebruikt, en het lijkt me ook niet goed om een jong paard aan te leren dat ie een andere kont als rem kan gebruiken. Ik snap daar de opzet ook niet echt van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 22:44

Manon bedoelt dat als een achteropkomend paard te dichtbij komt en die dus achterop de benen kan stappen, daarom dus de achterbenen van je paard beschermd zijn.
Voor andere redenen heeft het geen zin om deze beschermers te gebruiken, een paard zal zichzelf niet zo snel achterlangs aantikken, wel aan de binnenkant van het been.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 22:47

Lovely schreef:
Manon bedoelt dat als een achteropkomend paard te dichtbij komt en die dus achterop de benen kan stappen, daarom dus de achterbenen van je paard beschermd zijn.



Ja, dat snap ik wel. Alleen ik vind het nogal raar dat dit expres wordt gedaan bij het inrijden van een jong paard, of was dat niet expres?

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 08:50

Ik heb ze altijd achter ook die van eskadron maar dan die speciaal van achter daarom stond ik zo vreemd te kijken naar die van jou voor achter een stalgenootje heeft dezelfde voor voor maar hier verkopen ze ze met 3 klittebandjes voor grote paarden voor voor.
Ik heb dus extra hogen die aan de zijkant dichtgaan en aan de binnenkant van dat harde spul zijn.

De reden waarom ik er mee rijd is hetzelfde als waarom ik met de dingen aan de voorkant rijd.
Tijdens zijgangen kan hij best een keertje het andere been mee tikken (hoeft niet)In het bos neem ik niet alleen verharde wegen dus met regelmaat boomstronken, modder, mulzand heuvel op heuvel af etc etc.
als hij uitglijd, stuikeld kan hij zich net zo goed achter aan tikken als voor.
bovendien zijn de pezen ook beschermde tegen takken etc.

De bak thuis is een tikkie aan de zware kant waardoor ik bij nieuwe of voor hem nu nog moeilijke oefeningen nog wel eens ojee ik struikel over m'n eigenbenen actie's krijg (al heb ik dat met een goede bodem ook wel eens)Kortom hij heeft ze niet nodig maar gewoon voor het geval dat.
Dan heb ik ze teminste om.
In die 2.5 jaar dat hij onder het zadel is heeft hij ze 3 keer nodig gehad toen zaten er gelijk flinke krassen in het verharde gedeelte.
Ik heb ze liever om en niet nodig dan niet om en wel nodig.

De achter pezen zijn voor mij net zo belangrijk als de voorpezen.
voor peesbeschermers heb ik niet voor het aantikken van achter dat is mij nog nooit gebeurd teminste daar zijn ze nog helemaal heel Lachen

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-02 09:19

Die jonge pony werd natuurlijk niet bewust zo ingereden, maar het gebeurde toch wel regelmatig dat ze achterop liep. Daar heb ik ze toen voor gekocht.

Bolivia was vrij onhandig en raakte regelmatig met de zijkant van haar benen de onderkant van de bakrand. De zijkant is ook goed beschermd met die dingen.

Nimber, die beschermers van jou klinken goed! Die zijn ook van Eskadron? Ik zit echt even te bedenken welke dat zijn, heb je misschien een plaatje of een naam?

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 17:51

hier zie je ze het beste op betere heb ik niet
Afbeelding

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 12:56

Ik heb met die dingen wel eens een paard kapot gehad...
De onder-rand was gewoon in de kogel gesneden, ik schijn niet de enige geqweest te zijn met dit probleem want binnen enkele maanden is het model drastisch aangepast.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 13:23

Ik ben speciaal op zoek gegaan naar díe dingen ipv strijklappen. Mijn vaders paard is nl een aantal keren keihard op Jopie ingerend, zit nl geen rem op. Nu kijkt hij wel uit want van Voltrack krijgt hij gewoon een muilpeer, maar Jopie vond alles best. En aangezien Jopie niet achterop kon (levensgevaarlijk) en Hercules niet voorop (idemdito) was dit de beste oplossing. Dus ik zoeken, ACHTER? bent u wel helemaal lekker. Ja, bestaat, weet ik zeker, want ik ben ongetwijfeld niet de enige die er last van heeft...

Nou, die blonde muts in de ruitersportzaak heb ik maar gelaten voor wat ze was, had bijna onze oude peeskappen achter om z'n benen gedaan, maar hij kreeg hoefkatrol, einde lange bosritten. Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk, wnat ze bestaan dus WEL. Alleen heb ik ze nu niet meer nodig... Hij is dus 2x ernstig beschadigd geraakt net boven z'n kogel achter omdat Hercules zo nodig in volle vaart met gestrekte benen achterop moest komen. Daar baalde ik stevig van. Misschien dat ik ze toch maar aan ga schaffen, al is het maar voor het idee. Ik kan spontaan weer kwaad worden, bijna mijn paard verspeeld (DA, goh da's ook dicht op de pees) door zo'n blonde troel! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 19:53

Nimber,de kappen die jij achter hebt, lijken erg op die van Kieffer. Mijn paard loopt ook meestal met zulk soort beschermers achter, je weet immers maar nooit. De kogel is dan beschermd, de pijp aan de binnenkant etc. Meer bescherming dan met alleen kogelbeschermers.
De beschermers die Maddox omhad (zegmaar die die alleen van voren zacht zijn en verder aan 3 kanten hard) heb ik ook wel eens bij een paard gezien en daar leverde het ook problemen op, als ik me wel herinner kreeg die nare plekjes onder zijn spoor aan het achterbeen, volgens mij van die beschermers.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 23:30

Id Lov,
dat was dus ook het probleem bij mij!
Heb er 3 keer mee gereden en toen was de kogel kapot en de afwerking van de beschermer was toen ook al kapot...

Heb er een beetje een 'nare smaak' an overgehouden en hoef die rotdingen niet meer,
het nieuwe model zal wel een stuk beter zijn maar hou je paard maar goed in de gaten, Manon!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-02 23:38

Die peesbeschermers blijven net boven zijn spoor, dus daaronder kan het niet kapot gaan. Maar dit is wel al mijn 2e paar want bij het eerste paar zit een scheurtje tussen het harde en het neopreen wat er onder uitsteekt. Die gebruik ik dus niet meer.

Ik vind ze toch erg fijn, al zou het mooi zijn als ze de voorkant van het achterbeen ook zouden beschermen. Ik vind Maddox af en toe ook een beetje struikelig en dan vind ik het een fijn idee.

Hij vindt het alleen heel erg wennen want als ik die van rechtsachter om doe dan trekt hij zijn been heeeeel hoog op en houdt m daar ook. Daarna is het dan wel oké.

ida
Berichten: 31
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zuid holland

hallo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 14:26

Hallo,

Ik gebruikte ze bijmijn paard ook altijd hoor.
Ik ben blij dat ze er zijn en ze kunnen zeker ook aan de achterbenen beschadigen en niet door die dingen.
Ze verkopen ze bij levade en bij hypoplaza.
o levade bestaat niet meer jammer genoeg.

nou veel succes met de paarden.

gr.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 15:57

Ik gebruik ze ook altijd! Juist met springen want ze hebben aan de voorzijde van de achterbeenbeschermers een verharding. Daarbij vind ik het met longeren fijn omdat onze longeerring is afgezet met bielsen. En in het bos kom je ook nog weleens iets raars tegen! Knipoog Heel veel mensen die sgw rijden gebruiken ze! Je mag met springen niet nog extra hoge gebruiken want daarvan slaan ze inderdaad achter hoger uit. Maar deze volgens mij wel hoor!