opendeur paardenmelkerij heusden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilufprincess

Berichten: 2600
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: <3 Even ver weg,of op een ster ofzo.

opendeur paardenmelkerij heusden!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 12:31

haai

Wie van jullie gaat er naar toe?
tis vandaag!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:19

Ik niet, maar kun je me dan vertellen wanneer ze die merries melken, hoe ze ervoor zorgen dat die merries melk blijven geven etc. Want laatst heb ik me dat serieus afgevraagd een paar uur Haha!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:22

Ze melken geloof ik 2 keer per dag. En de merries krijgen elk jaar een veulen en dan geven ze dus melk.

ilufprincess

Berichten: 2600
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: <3 Even ver weg,of op een ster ofzo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 15:30

ik ga rond een uur of 5 en kzal een foldertje meebregen en hier een beetje info op over type
xxx

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 16:44

das toch net als met koeien, zolang er aan de spenen gezogen wordt blijft er melk komen?
*of zeg ik nou iets heel doms?*

als een koe namelijk niet gemolken wordt nadat ze een kalfje geworpen heeft, verdwijnt haar uier op een gegeven moment bijna, en blijven er alleen 4 spenen over..

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 17:25

Ja lijkt mij ook wat NaNi zegt...... Lijkt me wel interessant Knipoog Ben benieuwd naar info.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 08:19

Een klein verschil, een koe krijgt 1 keer een kalf en blijft dan altijd melk geven (dacht ik) en een paard moet elk jaar een veulen krijgen om melk te blijven geven.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 11:16

En wat doen ze dan met dat veulen? Krijgt die speciale veulenmelk? Wordt die verkocht of houden ze de merrie's om vervolgens ook te melken? Worden die met simpele hengsten gedekt of proberen ze er gelijk goede veulens uit te halen? Haha! Ik ben lastig he Haha!

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 11:58

@Marliesje: Misschien is het leuk om eens te gaan kijken bij een melkveehouder. Deze opmerking wijst op gebrek aan algemene ontwikkeling Knipoog Haha! . Ook koeien moeten elk jaar een kalf krijgen, anders stopt de melkgift toch echt een keer.

@Okkie1: De veulens blijven normaal gesproken bij de merrie lopen. Wat ze met de veulens doen zal van het bedrijf afhangen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:54

Oh, dus die merrie heeft genoeg melk voor beide?

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:01

eveline_B schreef:
@Marliesje: Misschien is het leuk om eens te gaan kijken bij een melkveehouder. Deze opmerking wijst op gebrek aan algemene ontwikkeling Knipoog Haha! . Ook koeien moeten elk jaar een kalf krijgen, anders stopt de melkgift toch echt een keer.


Bloos Dat hebben ze me voor de gek gehouden, mijn neef is koeienboer en die heeft dus hard achter mijn rug om gelachen. Haha!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:02

Ik ben wel ooit in zeeland op een paardenmelkerij geweest. Daar stonden de veulens (dacht ik) overdag apart, en kregen ze ook melkpoeder met water of ander bijvoer.

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:31

hey !

ik ben meegeweest met ilufprincess !
webbe ons wel geamuseerd, maar vree interessant was et nie, omdat we daar eigenlijk al een rondleiding adde gehad

de paarden hebben er echt een luilekkerleventje
ze staan de ganse dag op de wei, als ze een veulen hebben staat het eerst nog bij de moeder, tot ze oud genoeg zijn, dan gaan ze in een grote stal met de andere veulens, de meesten worden verkocht.

als een merrie geveulend heeft wordt ze 2 à 3 keer per dag gemolken. iedere merrie geeft een kleine halve liter per dag, wat niet zo veel is tegenover een koe ( 35-50 of meer l per dag).
als je nog meer info wilt ga dan naar
http://www.paardenmelkerij.info

dat is de site van de paardenmelkerij in heusden

boebaai sofie

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:18

Marliesje schreef:
Een klein verschil, een koe krijgt 1 keer een kalf en blijft dan altijd melk geven (dacht ik) en een paard moet elk jaar een veulen krijgen om melk te blijven geven.


een koe krijgt ook elke jaar een kalf hoor *LOL* alleen na de de eerst kalf die ze krijgen blijven ze melk geven. maar zal je een koe niet buiten in het land zet en alleen maar kuil geeft gaan ze ook droogstaan en geven ze ook geen melk meer

Guetta

Berichten: 3969
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Klundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:59

ik had er wel naar toe gewilt.... te laat gezien

ilufprincess

Berichten: 2600
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: <3 Even ver weg,of op een ster ofzo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 16:12

hoi! sofie en de rest... ik was dit topic al vergeten oepss..Lachen
gelukkig bestaat sofie é!
xxx